Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spore - rozporuplný herní experiment s virtuální evolucí

  0:02aktualizováno  0:02
Dlouhé roky jsme čekali na nový titul geniálního tvůrce The Sims. Teď už ho hrajeme. S rozporuplnými pocity ovšem.
75

Spore

Platforma: PC
Výrobce: Maxis/Will Wright

  • Špičkový kreativní editor
  • Solidní pískoviště na experimenty
  • Originální počin
  • Značně nesourodé fáze
  • Menší variabilita akcí

Spore je velice zajímavým titulem z mnoha úhlů pohledu. Will Wright opět vytvořil něco, co tu ještě nebylo. Otázkou je, zda je Spore natolik atraktivní, aby si mohlo stoupnout po bok The Sims. Rozsah je enormní, na druhou stranu často zjednodušený až na dřeň. Jako hra funguje Spore hůře, než bychom si představovali, ale pro hračičky to plně vynahrazuje editorem a prostorem k experimentům.

Herní karta

Spore (PC)Jak se postavit ke hře, na níž dlouhé roky pracoval zřejmě nejgeniálnější herní tvůrce a autor nejúspěšnější počítačové hry všech dob. Will Wright a The Sims. To je spojení, které se zapsalo hluboko do povědomí milionům hráčů po celém světě.

Mírumilovná rodinná stavebnice za sebou dokázala nechat všechny střílečky a přitáhla k počítači více lidí než kdo předtím. Především pak ženy, za což jí patří dík. Další díly už Will Wright přenechal zkušenému týmu a sám se vrhnul na nový projekt. Ten je po dlouhé vývojové době hotov a očekávání jsou obrovská.
 
Když bylo Spore ohlášeno, slibovalo takový záběr, jaký si málokdo dokázal představit. Mohutná propagace Electronic Arts a jméno Willa Wrighta jen podněcovalo obří natěšení. Spore si vytyčilo neskromný cíl. Chce simulovat celou evoluci živočišného druhu. Od prvoka až po rasu dobývající vesmír.
 
Spore (PC)Jakoby mimoděk má jít o jedinečnou a samozřejmě řádně slaďoučkou biostavebnici, které podněcuje touhu tvořit, tedy element, jenž si v The Sims tak oblíbily především ženy. Kromě toho si Wright usmyslel, že skrz internet spojí hráče v obří pospolitost. Ano, inspirace úspěchem sociálních sítí typu Facebook či Myspace se nezapře.
 
Nu, a to celé má přitáhnout pokud možno ostřílené i neostřílené hráče všeho věku, pohlaví, vyznání, rasy atd. Nakonec, proč jsou casual hry v poslední době tak úspěšné? Věru úctyhodný záběr. A pokud si myslíte, že se to všechno najednou nedá zvládnout, máte bohužel pravdu.
 
Všechno ve Spore se točí kolem evoluce. Ať už věříte v Boha, nebo Darwinovi, nikdo se vás ptát nebude. Začíná se velkým třeskem a potom už jdete, lakonicky řečeno, jen od menšího k většímu. V buněčné fázi se formou hodně primitivní minihry snažíte vyhýbat větším tvorům a zároveň si hledat adekvátní potravu, abyste rostli.
 
Spore (PC)Kamera je tak blízko, že velká stvoření zakrývají značnou část obrazovky. S každou další evoluční fází, jichž je celkem pět, se kamera o něco oddálí – v závislosti na tom, jaké dostanete pravomoce, jež rovněž stoupají utěšeně vzhůru.
 
Komplexnost hry se zvyšuje od pouhého klikání a požírání menších tvorů v moři, přes diablovské ovládání kreatury řadou schopností, až po realtimovou strategii, v níž budujete nejprve kmen a potom celou civilizaci. A velkolepý závěr potom tvoří vesmírná část s trojrozměrným ovládáním lodi.
 
Život ve Spore je naprosto zásadním kamenem hry. Nejste pouze jeho svědky, ale také přímými tvůrci. Téměř vše, s čím se budete potýkat, nese nějakým způsobem váš vlastní rukopis. Respektive ho může nést. Namísto předepsané figury ovládáte druh, který si sami od píky vytvoříte a následně ho můžete podrobně upravovat.
 
Spore (PC)Neuvěřitelně flexibilní editor, který obsahuje pořádnou porci stavebních dílků a jednoduše je umožňuje kombinovat do absurdních zjevení, je prvním technologickým zázrakem Spore. Tím druhým není nic jiného než schopnost tyhle vlastnoručně postavené tvorečky uvést v uvěřitelný život.
 
Je úplně jedno, jak vymodelujete nohy, zda jich je pět nebo deset, jestli má kreatura křídla či ruce, zda útočí na dálku nebo na blízko. Okamžitě po úpravě se to na ní projeví a ona se podle toho začne chovat a pohybovat.
 
Automatické úpravy jdou tak daleko, že tvoreček dokonce žere ústy přesně tam, kde mu je nasadíte, případně koulí specifickýma očima. Přes veškeré pokusy se nám nepodařilo vytvořit zrůdu, kterou by hra nedokázala uvést v chod. A to jsme nebyli ve fantazii nijak omezováni!
Profil vývojáře - Will Wright

Will Wright je legrační současník. Stejné jsou i jeho hry. Jednu z nich, konkrétně nejslavnější megahit - simulátor života a vztahů - The Sims, vytvořil krátce poté, co mu vyhořel barák. Ale o tom později. V Atlantě se psal 20. leden 1960, středa, kdy se malý Will poprvé podíval na svět vlastníma očima. Jako dítě se chtěl stát astronautem, ba co víc – přál si bydlet ve vesmíru. - celý profil čtete zde

 
Spore (PC)Tedy trochu ano, ale docela chápeme, že Spore počítá s několika danými osami a například ruce se dají umístit pouze na torzo, nikoliv na další ruce a nohy. Výtku bychom směřovali trochu jinam. Počet akcí, které uvidíte své kreatury dělat, je ve hře poměrně dost omezen. V podstatě jen pobíhají po světě a napadají ostatní rasy. Variabilita konání se tak nemůže srovnávat například s The Sims, kde byla nečekaná překvapení na každém rohu.
 
Skvělé naopak je, že se úpravy tvorečka přímo projevují v jeho schopnostech. A ty musí být náležitě vypilované, jelikož od samého počátku musí bojovat o přežití. Čím více nohou mu propůjčíte, tím bude agilnější. Ruce neupotřebíte jen k boji, ale také přátelské gestikulaci, případně k házení kamenů. Typ úst zase určuje, zda ovládáte masožravce nebo býložravce. A i tak marginální věci jako je výška pusy ovlivní skutečnost, zda můžete očesávat nízké či vysoké stromy.
 
Spore (PC)Nové „dílky“ k vylepšení tvorečka si kupujete za DNA bodíky, které získáváte za úspěšně završené akce ve hře. Připravte se na to, že v editoru budete trávit poměrně hodně času, obzvlášť pokud jste hračičkové. Ale také pro přežití v tvořícím se světě je záhodno pečlivě rozvažovat, co se momentálně hodí a co ne.
 
Samotná hra je rozdělena na pět fází. Někdo tvrdí, že jde o pět her v jedné. Na to se dá přistoupit, ale s tím dodatkem, že jsou to čtyři jednoduché a jedna komplexnější hra. Začínáte jako rostoucí buňka požírající menší a vyhýbající se větším. Jednodušeji to opravdu nejde. Stejně jako v každé jiné fázi také tady postupujete na škále života, a to plněním předepsaných, bohužel však stále stejných úkolů. Tady jde o pouhé žraní.
 
Spore (PC)V druhém úseku se dostanete na souš a začnete ovládat kreaturu s větším počtem stále přibývajících schopností. Ty využijete k rozhánění hnízd ostatních druhů, případně k navázání přátelství s nimi. V kmenové fázi si užijete další porce podrobování konkurenčních kmenů, jen na trochu komplexnější úrovni.
 
Ještě o fous výše je pak civilizační fáze. Tam už máte komplexní budovy a stroje, kterými můžete bombardovat a odstřelovat nepřátelská města. Nebo si je jako obvykle nakloníte přátelsky. Ano, tušíte správně – první čtyři úseky zůstávají dlužny zábavu a variabilitu. Neříká se nám to snadno, ale místy jsme se při nich docela dost nudili. Záhy totiž narazíte na strašlivou omezenost akcí, přičemž ve druhé až čtvrté fázi musíte dokola dělat to samé.
 
Každá z nich přitom trvá zhruba dvě hodiny. Realtimové podniky by mohly být zajímavé. Ostatně ovládáte v nich vícero jednotek. Jenže ty stačí poslat směrem k nepříteli a ony už se nějak pobijí. ObvykleSpore (PC) zvítězíte, jelikož Spore rozhodně není obtížným titulem. Jenže to budete muset udělat opravdu mnohokrát a dále se dostanete jen tehdy, když jsou opravdu všichni vyhlazeni nebo podrobeni.
 
Teprve ve vesmíru se Spore docela rozjíždí. Opět jde samozřejmě o podrobování jiných ras, k tomu se ale přidává plnění celkem zajímavých misí či obchodování. Navíc zakládáte nové kolonie, rozvíjíte nehostinné planety, pídíte se po artefaktech, prozkoumáváte galaxii či vylepšujete vesmírnou loď. Teprve tady se ze hry stává motivující strategie. Na druhou stranu ale nečekejte obdobu komplexní vesmírné strategie Sins of Solar Empire. Vše se stále drží v jednodušších hranicích. Škoda, že tu chybí nějaký velký cíl, takhle se musíte upokojit neustálým zvelebováním své říše.
 
Spore vůbec chybí nějaká ta červená linka, třeba propracovanější příběh. Takhle to působí, jako kdyby byla pětice fází jen násilně poslepována. Tomu odpovídají také odlišné ovládací standardy proSpore (PC) každou z nich. Přestože je tak Spore hrou jednoduchou, nedá se říci, že by se ovládala bezproblémově. Řada funkcí, jako například tvoření skupin, dočista chybí.
 
Přestože Spore nenabízí žádný multiplayer, stává se mimoděk obří sociální sítí. Pokud jste připojeni k internetu a založíte si bezplatný účet, můžete s ostatními hráči vyměňovat své výtvory. A to velmi zajímavou formou. Ve hře tak budete namísto autory vytvořených druhů potkávat zcela nové, pocházející od hráčů. Dodejme, že editory tu nejsou pouze pro kreatury, ale také pro budovy a bojové prostředky.
 
Hodnotit Spore je obtížným úkolem. Popravdě, čekali jsme více. Na druhou stranu, to, co příležitostní hráči a Spore (PC)zejména hráčky obdivují na The Sims, tedy neustálé zkoušení něčeho nového a prostor pro kreativitu, která se dá uplatnit velmi snadno, to Spore jednoznačně nabízí. V editorech se dá neskutečně vyblbnout.
 
Horší je to se samotnou hrou, která používá až příliš zjednodušené a ne zrovna zábavně provedené mechanismy, jež navíc neustále opakuje. Výsledkem je častá nuda a nevyvážená hratelnost. Pro hračičky je to ale stejně kýžený ráj. Ale jestli tu máme co do činění s hitem kalibru The Sims. Pochybujeme, Wille.
Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1225 čtenářů



Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje, populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.