Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Squad Leader - nezdařená kopie

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:48
Pokud máte v oblibě hry typu Ufo: Enemy Unknown či Jagged Aliance, mohl by vás tento titul zaujmout. Jedná se totiž o tahovou taktickou hru vytvořenou podle stejnojmenné slavné deskové předlohy. Jak nám však tvůrci dokazují, i dobrý nápad je možné zničit.

Squad LeaderVelcí pohlcují malé, tak je to už v našem světě zařízeno. Vadí to snad někomu? Velcí přece vydělávají peníze, vlastně daleko více peněz, než budou malí a bezvýznamní kdy schopni. Že při tom nenávratně ničí dobrá jména tvrdě budovaná malými po dlouhá léta? To k tomu ale přece patří. Buďme trochu konkrétnější. Společnost Hasbro Interactive, gigantický výrobce hraček ovládající nezanedbatelnou část světového trhu, koupila malou firmičku Avalon Hill. Získala tím kontrolu nad nejznámější sérií stolních deskových her z prostředí 2. světové války - Squad Leader a jeho následníka Advanced Squad Leader. Dobré jméno táhne - hráče i finance. Není tedy divu, že jsme se dočkali digitální podoby Squad Leadera (SL). Záměrně jsem nepoužil slovo konverze, protože budí dojem podobnosti s původním produktem, což ovšem ani v nejmenším nevystihuje tento případ. Autoři zvolili žánr tahové taktické hry ve stylu Ufo: Enemy Unknown nebo Jagged Aliance. Do detailu shodný s předlohou tak zůstal pouze název a časová epocha. Zbytek práce týmu Random Games chápu už jen jako zkoušku trpělivosti počítačového hráče.

Šokem hned na úvod je předvedená grafika. Jenom těžko se věří, že si dnes někdo může dovolit podobnou ostudnost. Hra je uvedena renderovaným intrem, které vás nezaujme svým obsahem, ale spíše použitou kompresí obrazu. V době DIV-Xu je pohled na tanec pixelů velkých jako palec skutečně nezapomenutelným zážitkem. Poté už jen s obavami čekáte, co si na vás tvůrci připravili ve hře samotné. No, není to žádná sláva. Na 3D akcelerátory a výhody Squad Leaders nimi spojené (natáčení herní plochy, plynulé zoomování, svoboda ve volbě grafického rozlišení…) můžete rovnou zapomenout. Před čtyřmi lety byla horkou novinkou hra Soldiers at War, kterou programovali Random Games pro SSI. Její engine nebyl v žádném směru oslnivým kouskem, přesto byl později recyklován a s úspěchem znovu zakomponován do po grafické stránce slušně vypadajícího Warhammeru 40,000: Chaos Gate. Použití tohoto historického kousku v SL však vypadá až trochu komicky. Postavičky mají stále stejně nevěrohodné a trhané pohyby jako před lety, jsou kostrbaté, a ani přechod z 8 do 16-bitové grafiky nepřinesl žádné na první pohled viditelné vylepšení. Celkově je grafika oproti již zmiňovanému Warhammeru krokem zpět k původnímu Soldiers at War, tedy návratu někam do poloviny devadesátých let. Krajina působí matoucím dojmem. Jenom těžko se poznávají neprostupná místa a odlišují různé úrovně terénu. Navíc chybí i jakýkoliv pokus o dynamické modelování vnějšího prostředí – proměnlivost počasí nebo změna nasvícení scény v průběhu dne. Ke špatným vlastnostem enginu můžete připočítat i jeho místy až neuvěřitelnou pomalost.

O něco málo zajímavějším způsobem jsou zpracovány zvukové efekty a hudba. Za odlišnost hlasů pro každou bojující stranu (Němci nemluví anglicky) si zvukaři zaslouží alespoň malou pochvalu, nelíbila se mi však nevyváženost úrovní hlasitosti jednotlivých samplů (kroky způsobují větší hluk než střelba). Hudba je zpočátku velmi dobrá, postupem Squad Leaderčasu, když všechno slyšíte popáté, už jen dobrá. Přesto je o několik řádů lepší než celý zbytek hry. Navzdory tomu je technická stránka velkým mínusem, naneštěstí však ne jediným.

V SL ovládáte americké, britské nebo německé vojáky a vojenská vozidla v různých dobře známých etapách 2.světové války – vylodění v Normandii (scény jako vystřižené z filmu Zachraňte vojína Ryana), bitva v Ardenách, obléhání Berlína… K dispozici je kampaň za každou zmiňovanou stranu, jednotlivé mise a cvičný tábor, který má sloužit k osvojení si základních herních dovedností. Do každé mise je možno delegovat pět vojáku plus několik specialistů z řad zdravotníků, ostřelovačů a dalších užitečných pomocníků. Autoři se snažili v maximální míře navzájem odlišit všechny jednotlivce. Každý z nich má kromě jména a nic neříkající počítačem generované fotky i kupu dalších údajů určujících jeho zkušenost, morálku a celkovou použitelnost v akci. Úplnou novinkou je pak vliv korespondence z domova na jejich psychické rozpoložení. Zajímavá myšlenka, přesto by mě více potěšilo dotažení jiných částí hry – třeba možnost přenášení nevyužité munice do následujících misí.

Výkonná část hry probíhá klasickým dvoukolovým způsobem známým ze všech podobných her. V prvním hraje hráč, druhé je pak doménou počítačem ovládaného protivníka. Pro každé kolo má voják k dispozici předem daný počet bodů, které může směňovat za jednotlivé činnosti. Může chodit, běhat, plazit se, zaklekávat a samozřejmě také střílet nebo Squad Leadervrhat granáty. Zbylé body je možné využít k opětování střelby protivníka při tahu počítače. Prostě klasika. Také v této části se však dají nalézt velké mouchy dusící hratelnost. Především je to nutnost ovládat každého jednotlivce individuálně, což nudí a neúměrně protahuje celou hru (hned v úvodní misi budete několik minut zdlouhavě vyvádět svou jednotku na pláž). Střihy kamery při tazích protivníka jsou chaotické. Po většinu času sice budete vědět, že po vás něco střílí, kdo a alespoň přibližnou polohu místa, odkud to přišlo, však budete hledat jenom hodně těžko. Pokud chcete opravdu zkusit SL hrát, připravte si velkou porci trpělivosti, bez ní není podle mého názoru možné dohrát ani jedinou misi.

Úspěchu podobných her napomáhají desítky nových herních scénářů, které vytvářejí hráči samotní a publikují je na internetu. U SL to přinejmenším zpočátku není možné, protože autoři do vydání hry nedokázali odladit použitelný editor misí. Ten by se měl na Síti objevit teprve nyní, tedy nějaký čas po vydání samotné hry. S multiplayerovou částí to dopadlo podobně. I to hodně vypovídá o pozadí celého projektu.

Squad Leader je podivnou hrou. Není u ní vůbec jasné, pro koho byla vlastně programována. Příznivcům původní deskové předlohy bude vadit její celková odlišnost od originálu, hráčům, kteří vyznávají tituly tohoto žánru, zase špatné zpracování a absence jakéhokoliv pozitivního nápadu. Nezbývá než doporučit se jí raději úplně vyhnout.

Squad Leader
Výrobce: Random Games
Distributor: Hasbro Interactive(Microprose)
Minimální konfigurace: Pentium II 233 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium III 550, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Celkově špatná hra, která nemá na dnešním přeplněném herním trhu místo.
Hodnocení: 25%

Autor:


Témata: Hluk, hračky, UFO


Nejčtenější

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.