Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stinné stránky ždímání hráčských peněženek v podobě prémiového obsahu

aktualizováno 
Pomalu jsme si zvykli na to, že u mnoha velkorozpočtových titulů lze za nemalou částku zakoupit další mapy, módy, mise či další formu prémiového obsahu, který tvůrci vydávají ještě řadu měsíců po vydání hry.

Je přitom paradoxní, že i ty nejdražší balíčky vám mohou být také naprosto k ničemu a bonusový materiál v nich obsažený si prostě nezahrajete.

Řeč je samozřejmě o tom, co v herní branži nese název Season Pass. Tedy vlastně taková propustka, která vás opravňuje k stáhnutí prémiového obsahu hry.

Ten má řadu podob a v současné době dost dobře nelze jednoduše mávnout rukou a odsoudit veškerý bonusový materiál jako nechutnou nenažranou ždímačku hráčských peněženek, ačkoliv právě tu nezřídka Season Pass představuje.

Zásadním faktorem je jako obvykle poměr ceny, kvality i kvantity. V době internetu a různých slevových akcí přitom nebývá zas až takový problém, aby si hráč udělal o prémiovém obsahu dostatečný obrázek, a případnou koupí vývojáře buďto podpořil nebo jejich nabídku naopak odmítl.

Zákeřnější dilema představují on-line akce, především střílečky jako Call of Duty, Battlefield nebo letošní Star Wars: Battlefornt.

Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3 (arkáda Dead Ops 2)

Cenová politika postavená na hlavu

Season Pass dnes k těmto hrám patří zrovna tak, jako nenávidění campeři (však jste to taky někdy zkusili), vypadávání ze hry kvůli problému s připojením, nebo ten nový, revoluční mód XY, který ve výsledku stejně nikdo nehraje. Season Pass pro tyto hry přitom stojí paradoxně jen o něco méně, než kolik utratíte za základní hru.

Už tahle skutečnost je poměrně šokující, uvážíme-li, že jeho hlavním lákadlem jsou nové mapy, které si ještě v nedávných dobách mohla tvořit komunita sama, a nestály hráče přitom vůbec nic. Přemrštěná cena Season Passu u stříleček je přitom letos patrná víc než kdy jindy.

Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

Letošní Black Ops 3 jsou co do obsahu obrovskou hrou, tvůrci však další mapy do multiplayeru a zombie módu prodávají za padesát euro. Základní hra vás přitom vyjde na šedesát.

S čerstvě vydanou střílečkou Star Wars: Battlefront je to ještě horší. Drtivá většina recenzentů se v médiích shoduje, že vlastního obsahu je ve hře ukrutně málo a Battlefront tak brzy omrzí.

Prémiové mapy, módy, hrdinové a další doplňky mají přijít až v rámci zpoplatněných balíčků. Poměr ceny základní hry a Season Passu je přitom naprosto stejný jako v případě Black Ops 3. I na ty nejoddanější fanoušky, kteří si prémiový obsah rozhodnou pořídit, čeká přitom past.

Titanfall
Titanfall

Titanfall

V případě on-line stříleček totiž platí, že na nových mapách hraje jen menší část on-line komunity. Klidně se vám proto může stát, že zakoupený prémiový obsah pro vaší oblíbenou on-line akci vůbec nevyužijete.

Platí přitom, že čím starší hra je, tím méně hráčů se jejímu hraní aktivně věnuje. A protože Season Pass si díky jeho přemrštěné ceně pořídí méně lidí, logicky nastává situace, že prémiový obsah si postupem času prostě nemáte s kým zahrát.

Season Pass nebývá v těchto případech ničím jiným, než nehorázně předraženou propustkou na určité časové období. Po jejím uplynutí přichází další hra v sérii, k níž se následně přesouvá větší část komunity.

Nezáleží už na tom, že kvalita prémiových map bývá nezřídka velmi vysoká a tvůrci se nebojí v rámci nich experimentovat. Nápady a kvalita tak přichází na zmar.

Star Wars Battlefront
Star Wars Battlefront

Star Wars Battlefront

Bez komunity to nejde

Do toho vstupují ještě módy. Je nepsaným pravidlem, že každá on-line střílečka má módy, které jsou populárnější než ostatní. Pokud máte tu smůlu a bavíte se hraním některého s těch méně populárních, na jeho hraní na nových mapách raději příliš nespoléhejte.

S ostatními nadšenci se sice v nepopulárním módu zabavíte v době kolem vydání nové mapy, zájem však rychle upadá. Nabízet nové módy v rámci prémiového obsahu také nemívá velký úspěch.

A je to právě z důvodu, že řada majitelů Season Passu zůstává konzervativní, a navíc se nechtějí se dlouho připojovat do hry vinou zdlouhavého hledání ostatních hráčů. S menší hráčskou základnou je on-line hraní čehokoliv (ať se jedná o sebegeniálnější koncept) odsouzeno k nevyhnutelnému úpadku.

Battlefield 4
Battlefield 4

Battlefield 4

Krásně je to vidět především ve hrách ze série Battlefield, kde lze porovnat popularitu map, módů a počtu hráčů na jednotlivých serverech. Ne, že by se prémiový obsah nehrál vůbec, ale ten rozdíl oproti základu prostě praští do očí.

V případě Call of Duty je celá situace ještě zákeřnější, neboť popularitu map v rámci jednotlivých módů nikdy nevidíte, takže často nezbývá, než se u starších dílů této série uchýlit k hraní milovaného módu Team Deatchmatch, abyste si vůbec bonusové mapy užili.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Změna k lepšímu?

Některá z vývojových studií se na tyto problémy snaží reagovat. V případě on-line střílečky Destiny se tak vývojáři odhodlali použít výrazně agresivní obchodní model, kdy jsou přidané balíčky do hry díky její specifické struktuře prakticky nutností, pokud si jí chcete nadále naplno užívat. Bohužel platí, že cena těchto rozšíření patří k těm nejdražším.

Na opačné straně pak stojí autoři hry Halo 5. Ti se rozhodli veškeré budoucí mapy uvolňovat zcela zdarma. K podobné strategii se uchýlilo i studio Respawn, když několik měsíců po vydání jejich hry Titanfall odemklo všechny prémiové mapy.

Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians

Každý další zdarma vydaný obsah má potencionál vzbudit o hru zájem. Platí to přitom, ať už titul vlastníte a jen jste ho nějaký čas nevložili do mechaniky, nebo jste doposud o koupi základní hry jen přemýšleli.

Model, který praktikují studia stojící za sériemi Call of Duty, Battlefield nebo Battlefront, je však příliš zavádějící a on-line komunitu nezdravě štěpí. Platí to i v případě po roce vydaných reedic opatřených veškerým prémiovým obsahem.

Část hráčů raději rok počká, než aby platila dvakrát více za totéž, jiní hru mezitím opustí a ti ostatní si předražené prémiové mapy nekoupí nikdy. Studia by si měla uvědomit, že početná on-line komunita je tou největší prioritou nejen pro základní hru, ale veškerý dodatečný obsah, kterým se ve svých bombastických trailerech tolik chlubí.



Témata: Call of Duty




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.