Stinné stránky ždímání hráčských peněženek v podobě prémiového obsahu

Pomalu jsme si zvykli na to, že u mnoha velkorozpočtových titulů lze za nemalou částku zakoupit další mapy, módy, mise či další formu prémiového obsahu, který tvůrci vydávají ještě řadu měsíců po vydání hry.

Je přitom paradoxní, že i ty nejdražší balíčky vám mohou být také naprosto k ničemu a bonusový materiál v nich obsažený si prostě nezahrajete.

Řeč je samozřejmě o tom, co v herní branži nese název Season Pass. Tedy vlastně taková propustka, která vás opravňuje k stáhnutí prémiového obsahu hry.

Ten má řadu podob a v současné době dost dobře nelze jednoduše mávnout rukou a odsoudit veškerý bonusový materiál jako nechutnou nenažranou ždímačku hráčských peněženek, ačkoliv právě tu nezřídka Season Pass představuje.

Zásadním faktorem je jako obvykle poměr ceny, kvality i kvantity. V době internetu a různých slevových akcí přitom nebývá zas až takový problém, aby si hráč udělal o prémiovém obsahu dostatečný obrázek, a případnou koupí vývojáře buďto podpořil nebo jejich nabídku naopak odmítl.

Zákeřnější dilema představují on-line akce, především střílečky jako Call of Duty, Battlefield nebo letošní Star Wars: Battlefornt.

Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3 (arkáda Dead Ops 2)

Cenová politika postavená na hlavu

Season Pass dnes k těmto hrám patří zrovna tak, jako nenávidění campeři (však jste to taky někdy zkusili), vypadávání ze hry kvůli problému s připojením, nebo ten nový, revoluční mód XY, který ve výsledku stejně nikdo nehraje. Season Pass pro tyto hry přitom stojí paradoxně jen o něco méně, než kolik utratíte za základní hru.

Už tahle skutečnost je poměrně šokující, uvážíme-li, že jeho hlavním lákadlem jsou nové mapy, které si ještě v nedávných dobách mohla tvořit komunita sama, a nestály hráče přitom vůbec nic. Přemrštěná cena Season Passu u stříleček je přitom letos patrná víc než kdy jindy.

Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

Letošní Black Ops 3 jsou co do obsahu obrovskou hrou, tvůrci však další mapy do multiplayeru a zombie módu prodávají za padesát euro. Základní hra vás přitom vyjde na šedesát.

S čerstvě vydanou střílečkou Star Wars: Battlefront je to ještě horší. Drtivá většina recenzentů se v médiích shoduje, že vlastního obsahu je ve hře ukrutně málo a Battlefront tak brzy omrzí.

Prémiové mapy, módy, hrdinové a další doplňky mají přijít až v rámci zpoplatněných balíčků. Poměr ceny základní hry a Season Passu je přitom naprosto stejný jako v případě Black Ops 3. I na ty nejoddanější fanoušky, kteří si prémiový obsah rozhodnou pořídit, čeká přitom past.

Titanfall
Titanfall

Titanfall

V případě on-line stříleček totiž platí, že na nových mapách hraje jen menší část on-line komunity. Klidně se vám proto může stát, že zakoupený prémiový obsah pro vaší oblíbenou on-line akci vůbec nevyužijete.

Platí přitom, že čím starší hra je, tím méně hráčů se jejímu hraní aktivně věnuje. A protože Season Pass si díky jeho přemrštěné ceně pořídí méně lidí, logicky nastává situace, že prémiový obsah si postupem času prostě nemáte s kým zahrát.

Season Pass nebývá v těchto případech ničím jiným, než nehorázně předraženou propustkou na určité časové období. Po jejím uplynutí přichází další hra v sérii, k níž se následně přesouvá větší část komunity.

Nezáleží už na tom, že kvalita prémiových map bývá nezřídka velmi vysoká a tvůrci se nebojí v rámci nich experimentovat. Nápady a kvalita tak přichází na zmar.

Star Wars Battlefront
Star Wars Battlefront

Star Wars Battlefront

Bez komunity to nejde

Do toho vstupují ještě módy. Je nepsaným pravidlem, že každá on-line střílečka má módy, které jsou populárnější než ostatní. Pokud máte tu smůlu a bavíte se hraním některého s těch méně populárních, na jeho hraní na nových mapách raději příliš nespoléhejte.

S ostatními nadšenci se sice v nepopulárním módu zabavíte v době kolem vydání nové mapy, zájem však rychle upadá. Nabízet nové módy v rámci prémiového obsahu také nemívá velký úspěch.

A je to právě z důvodu, že řada majitelů Season Passu zůstává konzervativní, a navíc se nechtějí se dlouho připojovat do hry vinou zdlouhavého hledání ostatních hráčů. S menší hráčskou základnou je on-line hraní čehokoliv (ať se jedná o sebegeniálnější koncept) odsouzeno k nevyhnutelnému úpadku.

Battlefield 4
Battlefield 4

Battlefield 4

Krásně je to vidět především ve hrách ze série Battlefield, kde lze porovnat popularitu map, módů a počtu hráčů na jednotlivých serverech. Ne, že by se prémiový obsah nehrál vůbec, ale ten rozdíl oproti základu prostě praští do očí.

V případě Call of Duty je celá situace ještě zákeřnější, neboť popularitu map v rámci jednotlivých módů nikdy nevidíte, takže často nezbývá, než se u starších dílů této série uchýlit k hraní milovaného módu Team Deatchmatch, abyste si vůbec bonusové mapy užili.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Změna k lepšímu?

Některá z vývojových studií se na tyto problémy snaží reagovat. V případě on-line střílečky Destiny se tak vývojáři odhodlali použít výrazně agresivní obchodní model, kdy jsou přidané balíčky do hry díky její specifické struktuře prakticky nutností, pokud si jí chcete nadále naplno užívat. Bohužel platí, že cena těchto rozšíření patří k těm nejdražším.

Na opačné straně pak stojí autoři hry Halo 5. Ti se rozhodli veškeré budoucí mapy uvolňovat zcela zdarma. K podobné strategii se uchýlilo i studio Respawn, když několik měsíců po vydání jejich hry Titanfall odemklo všechny prémiové mapy.

Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians

Každý další zdarma vydaný obsah má potencionál vzbudit o hru zájem. Platí to přitom, ať už titul vlastníte a jen jste ho nějaký čas nevložili do mechaniky, nebo jste doposud o koupi základní hry jen přemýšleli.

Model, který praktikují studia stojící za sériemi Call of Duty, Battlefield nebo Battlefront, je však příliš zavádějící a on-line komunitu nezdravě štěpí. Platí to i v případě po roce vydaných reedic opatřených veškerým prémiovým obsahem.

Část hráčů raději rok počká, než aby platila dvakrát více za totéž, jiní hru mezitím opustí a ti ostatní si předražené prémiové mapy nekoupí nikdy. Studia by si měla uvědomit, že početná on-line komunita je tou největší prioritou nejen pro základní hru, ale veškerý dodatečný obsah, kterým se ve svých bombastických trailerech tolik chlubí.

Témata: Call of Duty
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...