Star Trek: Elite Force - 3D akce od Ravenu

12:00aktualizováno  10. července 2001 12:05
Mezi nebem a zemí existují věci, které si zaslouží naši pozornost. Ale i jinde, do míst, kam ještě nikdy žádná noha nevkročila, se někdy vyplatí podívat. O tom, že tato myšlenka se zakládá na pravdě, vás přesvědčí nová 3D akční hra od legendárních Raven Software.
Star Trek: Elite Force

Firmu Raven vám určite netreba predstavovať. Skúsenejší si možno spomenú na staručký amigácky dungeon Black Crypt (existuje aj demo na PC), tí mladší si "havranov" spoja s 3d akciami používajúcimi technológie od Id Softu (Shadow Caster, Heretic, Hexen, atď).

Havrani jednoducho pochopili, že načo vytvárať niečo, čo už pred nimi niekto urobil (a urobil to sakramentsky dobre) a venujú viac času a úsilia samotnej hre (teda toto tvrdia oni, nie ja :) Elite Force patrí do tej druhej skupiny. 3d akcia v svete Star Treku, ktorá ako veno dostala od Carmaka úplne nový ešte teplý Quake3 engine. Môže sa niečo také vôbec nepodariť?

Story
Nepatrím medzi vyslovených sci-fi fanov a tak mi žiadna hra z prostredia Star Treku netrhá žily. Samotný seriál som matne zahliadol na niektorej televíznej stanici a ak sa nemýlim, tak v ňom prevládali siahodlhé nudné dialógy, sem tam nejaký render (ale len sem tam, lebo ide len o seriál a niet peňazí) a kopa hrôzostrašných gumených ksichtov popíjajúcich rôznofarebné splašky. Plus hrozná lepenkovo PVC dekorácia s nalepenými papierovými obrazovkami (neskôr tú dekoráciu trošku vylepšili).

Star Trek: Elite Force

Elite Force už patrí do novodobej histórie Star Treku, nestretnete tu žiadneho ex TJ Hookera, alebo holohlavého Piccarda, ba dokonca tu nie je ani starship Enterprise. Len loď Voyager, jej posádka a vy Alex Munro, člen špeciálnej jednotky Hazard Team.

Táto jednotka bola nápadom eflonegra (černoch so špicatými ušami - vo svete Star Treku Vulkánec) Tuvoka - ináč po menšom preskúmaní verejnej mienky medzi trekistami som sa dozvedel, že Tuvoka svorne všetci pokladajú za nafúkaného idiota.

Teda Tuvok vymyslel a vycvičil Hazard Team a v ňom vás, Munroa. Asi mu jeho vulkánský šiesty zmysel hovoril, že to je dobrý nápad a naozaj, lebo hneď po poslednej skúške, ktorú samozrejme zbabrete a Tuvok vás zprdne až po holú zem, sa, po boji s neznámou loďou, ťažko poškodený Voyager prenesie do vesmírneho smetiska, ovládaného vesmírnou stanicou The Forge, z ktorého niet úniku, pričom hrozí, že loď rozkradnú piráti. Po úvodnom rozprášení pirátskeho náletu sa ale všetko len začína a tá najväčšia hrozba len prichádza.

Star Trek: Elite Force

Hra
Príbeh je síce z pera samotných havranov, ale vôbec nie je zlý a celkom sa do hry vžijete. Sedíte pred monitorom, pobehujete po lodi, hltáte rozhovory, nechávate sa vysielať na misie priam stvorené pre váš Hazard Team. Najprv je potrebné zistiť informácie, potom nájsť a bojovať o materiál potrebný pre opravenie lode, atď, atď.

Ani si to nevšimnete a už ste v hre až po uši, slnko (mesiac) pomaly zapadne a vy, práve pripravený urobiť priebežný sejv a ísť spať (pracovať, do školy) umlátite hlavného bosa a s otvorenými ústami zistíte, že je koniec. Po necelých štyroch, piatich hodinách. A vy ste sa práve len rozbehli. Aká to škoda. Je to už druhá hra, ktorá používa Quake3 engine a aj tá trpí na rovnaký neduh. Malé krátke levelíky sú síce dokonale spracované ako graficky, dizajnovo, tak aj hratelne, ale všetko je akési krátke, priamočiare a jednoduché. Neviem, či je to chyba samotného enginu, alebo nedostatok času na vývoj, či oboje, ale hra je vežmi krátka, čo určite odradí kopu záujemcov o zakúpenie.

Star Trek: Elite Force

Náradie
3d akcie často zničia, alebo zachránia "zbrane". Star Trek obsahuje klasickú sadu trekovských a sci-fi zbraní začínajúch samozrejme phaserom, ktorý som použil len raz a aj to nie ako zbraň, ale ako detektor neviditežných plošiniek. Ináč nemá využitie. Zvyšok zbraní ponechám bez názvu, lebo ide o kopu rôznofarebných lasero/plazmovo/fotónových zariadení, ktoré okrem iného grafického efektu sa líšia len spotrebou a samozrejme účinkom, pričom vrele odporúčam zbrane, ktoré dostanente (alebo nájdete) ako posledné. Ináč nič originálne, alebo zaujímavé. Samozrejmosťou sú vožne položené dobíjačky zbraní a životov roztrúsené po leveloch (osobne som ich nazval bankomatmi), ktoré sa prefíkane nachádzajú presne na miestach, kde vám dochádza munícia alebo život. S realitou to má pramálo spoločného, ale to takéto 3d akcie ešte vežmi netrápi.

Zverinec
Ak ma moje výrastky na končatinách nemýlia, tak počet typov nepriatežsky naladených kreatúr sa určite nevyšplhal po číslo 10, vrátane oboch bos-ov. Najprv som nevedel prečo tak chudá reprezentácia "bohatej" fauny Star Treku, ale neskôr som sa dovtípil, že sa havrani pravdepodobne natožko zahĺbili do modelovania posádky Voyagera, že im jednoducho nezostal čas na samotnú hru.

Star Trek: Elite Force

Pritom modely nepriatežov sú naozaj úžasné, už úvodní Borgovia s laserovými zameriavačmi vyzerajú ako v reáli a neskôr stretnete nejaké netopieroprasatá, potom Klingonov a pirátov, a celkom na záver kombináciu rôznych chrobákoidov s mechanickými robotmi. A to je všetko. Teda ešte som zabudol na 2 bosov, oboch dosť slaboduchých.

Situáciu našťastie celkom zachraňujú vaši spolubojujúci. Už sa stáva štandartom (po Halflife a Daikatane), že sa na misie nevydávate ako Rambo, ale pekne v týme. Ani Elite Force nie je výnimkou. Samozrejme má to svoj háčik. Pokým vy ste vcelku normálny :), sem tam si v "bankomatoch" doplňujete životy a muníciu, vaši súdruhovia v boji vykazujú určité vlastnosti nesmrtežnosti a nevyčerpatežnosti. Okrem vás a "príbehu" ich vlastne nič nemôže zabiť a často sa len neveriac prizeráte ako príšera mláti do niektorého z nich bez viditežného účinku. Na druhej strane ale zase ich prípadná smrť (daná príbehom) je omnoho dramatickejšia a patrične filmovo spracovaná (podobne ako napríklad vo filme Votrelci), ako keby boli len tak zhebli niekde v rohu.

Ich (vašich spolubojovníkov) animácie a modely sú perfektné (podobne je na tom vlastne celá posádka Voyageru - pôsobí to skvele na atmosféru, lenže asi na úkor celkovej dĺžky hry).

Star Trek: Elite Force

Záverom tejto sekcie mi dovolte prejaviť svoj názor na umelú inteligenciu. Quake 3 (použitý engine) neposkytoval v tomto smere žiadne nástroje (teda okrem botov do holomatchu) a tak si havrani museli vytvoriť IQ vlastné. A je to cítiť. Príšerky sú tupé až hrôza a jediná ich činnosť spočíva v bezhlavom útočení hneď ako vás zaregistrujú. Toto robia všetci od tupých Borgov, končiac "vraj" chytrými Klingonmi. Aby boli boje aspoň trochu záživné, tak si Raven vypomohol častým teleportovaním nepriatežov za váš chrbát, aby ste sa museli aspoň trochu oháňať, ale je to chabý pokus po vynikajúcom Soldiers of Fortune (vôbec nechápem, prečo neprebrali aspoň časť rutín).

Spracovanie
Ako som už spomínal, grafickú stránku hry zaobstaral Quake3 engine a tak sa nemusíme sťažovať, všetko je pekné, rýchle, dokonale navrhnuté a vymodelované. 3d objekty pôsobia výborne, samozrejmosťou je už aká taká synchronizácia úst s rečou, skeletálna animácia postáv a časté medzifilmečky priamo v 3d engine. Absolútne ale nechápem pridanie krátkych renderovaných filmečkov medzi misiami, ktoré pôsobia ako pesť na oko. Mohli to už tiež vymodelovať priamo v engine hry a nerušiť tak kompaktnosť celkového umeleckého dojmu (ale toto okrem väčšiny francúzskych firiem zatiaž pochopil málokto). Hudobná stránka je zvládnutá priemerne, vežmi dobré su dialógy (nahovorené seriálovými hercami).

Star Trek: Elite Force

V hre je aj akási paródia na multiplayer nazvaná holomatch, ale chcem vidieť tých úbožiakov (teda okrem zarytých fanatikov, ktorí by aj Picarrdove výkaly velebili), ktorí mu dajú prednosť pred Quake3 (hlavne teraz, keď vyšiel nový point release a na spadnutie je datadisk s novými zbraňami a hernými módmi).

Záver
Mohol by som to zakončil klasickým May the f... sakra, čo to trepem, to je iný príbeh, ale nie. Elite force je nový herný prídavok od stále sa rozrastajúcej firmy Raven (už vydáva pomaly 3 hry ročne), jednoduchý, krátky, samozrejme hratežný a ovenčený najlepšou možnou technológiou priamo od najväčších profesionálov trhu. Môže byť niečo ešte komerčnejšie ? Asi sotva. Ale na to si treba holt zvyknúť a dúfam, že to pochopí konečne aj Jan Eisler (tvoj Baldurs Gate I,II, Incewind Dale, Planescape Torment je to isté len v inom žánri a predsa si im nedal 20% ako chudák Heavy Metal FAKK 2ke).

Star Trek: Elite Force
Výrobce: Raven Software
Distributor: Activision