Westwood svého času nejen, že v podstatě Dunou 2 položil základní kámen žánru realtime strategií, ale výrazně se podílel i na jeho následném formování. Vždyť kdo by neznal ságu Command and Conquer, která se dodnes se strategiemi od Blizzardu a časem se přidavších Ensemble Studios přetahuje o prvenství v této oblasti? Ovšem, přestože jména her přetrvala, Westwood jako takový zanikl – stala se z něj jedna z mnoha poboček kolosu Electronic Arts a množství mozků, které ho kdysi utvářely a vštěpovaly mu originální tvář, odešlo, aby si v převážné míře založilo vlastní živnosti. Jednou takovou jsou i Petroglyph Games, sídlící stejně jako Westwood v Las Vegas. Zde najdete zhruba dvě desítky zaměstnanců, z nichž většina jsou právě bývalí westwooďáci. A že nebudou dlouho zahálet, bylo naprosto evidentní, zvláště, když záhy po založení přišla neodmítnutelná nabídka od LucasArts. A co jiného by kluci měli tvořit, než pořádnou RTS, že?
|
Empire at War se bude odehrávat ve známém Star Wars univerzu, ale zavede nás zase do trochu jiného období, než jsme z dosud vydaných her byli zvyklí. To je ostatně i jedna z předností Lucasovým dílem inspirovaných titulů, jelikož nám často představují nejen rozdílné žánry, ale také úplně odlišné události, které však, pokud je složíme do mozaiky, k sobe logicky pasují a nedávají prostor pochybnostem o nedomyšlenosti. Ostatně na hry, stejně jako na všechno spojené s fenoménem Hvězdných válek, dohlížejí oficiální advisoři, kteří zaručují naprostou kompatibilitu. Ale zpět k tématu – tentokrát se na časové a dějové lince podíváme mezi veleočekávanou Epizodu III, která na nás zaútočí již za několik měsíců a starý kus uvozující první trilogii Star Wars, tedy vlastně čtvrtý díl. Galaxie se v průběhu věků příliš nemění, maximálně tak její mocenské rozpoložení, takže se opět můžeme těšit na návštěvu planet jako je Tatooine, Hoth, Endor atd., jež nesmí chybět v žádné, SW trademarkem opatřené, hře. Avšak, aby bylo učiněno za dost i originalitě, prozkoumáme i méně známé světy, jejichž názvy nám sice nic moc neřeknou, ale zmiňme aspoň lákavý Dagobah. Dočkáme se údajně i silného příběhu, jenž nás docela pohltí a nastaví nová měřítka ve svém vyprávění. O co konkrétně půjde zatím však nevíme.
tentokrát se na časové a dějové lince podíváme mezi veleočekávanou Epizodu III, která na nás zaútočí již za několik měsíců a starý kus uvozující první trilogii Star Wars, tedy vlastně čtvrtý díl.
Klasické RTS pořád ještě ve většině případů staví hratelnost na budování základny a pomalém shromažďování armády, ačkoliv se to mnohdy snaží zamaskovat například RPG prvky. Vyrobené jednotky jsou pak v houfech vysílány na zteč, aby byly v případě vítězství se vstupem do další mise nenávratně ztraceny. Empire at War se bude chovat odlišně. Jednotky zde získají trvalý status, takže ty, co přežijí bitvu, si budete moci ponechat i nadále, což je samozřejmě pochopitelné, vezmeme-li v potaz, že hra by neměla být rozdělena klasicky do misí, ale spíše rozprostřena do souvislého a minimálně přerušovaného tažení. S mocnými, tím pádem i drahými, jednotkami se tak vyplatí zacházet obezřetně a v případě beznadějnosti situace není od věci ani tak trochu zbabělý úprk a menší restrukturalizace sil. Taktika tím získá zcela nový rozměr, jelikož se síly budou nejrůzněji přesouvat a nebude již platit, že jen s početnější armádou máte proti nepříteli šanci. Především v kůži rebelů budete často nuceni sáhnout ke guerillovým taktikám. Jednou z nejúčinnějších je ochromení nepřátelského křižníku, jeho následné zajmutí a rychlý odlet do hyperprostoru.Tyto taktické vychytávky dají ještě více vyniknout rozdílům dvou hratelných frakcí. Pravda, není to mnoho a v době, kdy Warcraft 3 válí s dvojnásobkem, by se to dalo považovat i za výraznou nevýhodu, ovšem tvůrci si s tím ví rady a mají v rukávu několik trumfů, které nám dají na tento fakt zapomenout. Rebelové hru začínají samozřejmě s nedostatkem všeho – materiálními nevýhodami, které omezují těžbu surovin, málo držav a také limitovanými technologiemi. V mnoha případech nebudou rebelové schopni hromadit početnou armádu, přestože by na to měli prostředky, jelikož jim to znemožní strach z odhalení jejich nových základen. Ptáte se, co vás tedy přinutí zahrát si za utlačované rebely? Inu, bude to především jejich vychytralost spojená s rozsáhlou sítí špiónů, jež budete moci rozmístit úplně všude. A jelikož Impérium má své armády taky všude, dostane se vám do rukou spousta zajímavých informací o budoucích akcích protivníka. Nejenže tím eliminujete moment překvapení, to by asi nestačilo, ale především dostanete patřičnou škálu speciálních možností, kterak například na chystaný útok zareagovat.
Impérium navíc o poloze svého protivníka nebude mít ani tušení a občas pro něj bude dokonce nemožné vyhnout se přímému napadení, jelikož jejich maskovací schopnosti ustrnuly na bodu mrazu. Na druhou stranu, imperiální síla je hned od počátku ohromující a ultimativní. Spousta podrobených planet dává prostor pro výrobu obřích armád. Ale ne všechny planety budou podrobeny imperiální mocí. Připravená galaxie má být skutečně velká a najdeme v ní i neutrální či dokonce nepřátelské planety. Ty budeme diplomatickým vyjednáváním dostávat na svou stranu nebo násilím podrobovat.
|
Co se týče samotných typů jednotek, máme se doopravdy na co těšit, protože takováto plejáda tu už dlouho nebyla. Některé z nich pak na obrazovkách počítačů slaví dokonce svou premiéru. Jde například o TIE Crawlery, Acclaimery či Star Destroyery. Klasiku pak představují X-Wingy a Y-Wingy. Tohle všechno jsou pořádné poletuchy, což dává tušit jejich výrazné využití. A asi ani nevíte, jak velkou máte pravdu, povíme si o tom o pár řádek níže. Nyní je třeba se zaměřit na pozemní armády, které kromě tradičních stormtrooperů a jejich rebelských ekvivalentů nabídnou i monumentální tanky, které se svým nenapodobitelným vzezřením zapsaly do srdcí mnoha fandů nesmazatelným písmem. Ano, mluvíme zde o legendárním čtyřnohém AT-AT a dvounohém, zato však mnohem obratnějším AT-ST. Samostatnou kapitolou jsou pak hrdinové známí z filmů, a to jimi napříč. Chybět tak nebude zlý Darth Vader se svými pomocníky, ani Luke Skywalker s legií dobráků v čele s Obi-Wanem, Hanem Solem či princeznou Leiou. Nejenže využijeme jejich skvělých schopností, ale dozvíme se mnohé i o tom, jak se ke všemu přichomýtli, vyslechneme si jejich názory a v několika případech uvidíme i jakýsi vývoj.
Chybět tak nebude zlý Darth Vader se svými pomocníky, ani Luke Skywalker s legií dobráků v čele s Obi-Wanem, Hanem Solem či princeznou Leiou.
Zřejmě největší odlišností od klasických a dosud vydaných RTS bude výrazné zaměření na zmíněné vesmírné bitvy. Ty již nemají probíhat na stejné obrazovce, jako ty pozemní, jak jsme to měli doposud možnost vídat, ale je pro ně přichystán zcela nový mód, v němž se přeneseme do rozsáhlého universa a svedeme zde velké množství obřích bitev snad se všemi starwarsovskými stíhači, křižníky, ale i vesmírnými stanicemi. Bude tak třeba vymýšlet strategie zapojující jak menší, tak obří lodě. Právě ty by měly být rozděleny ještě do několika podsystémů, na něž bude možné útočit. Půjde například o motory, zbraně či generátory štítů. Můžete tak třeba odzbrojit nějakou z útočných platforem velkému křižníku, aby pro vás pak znamenal menší nebezpečí. Nebo když se bude nějaká loďka pokoušet o úprk, není nic jednoduššího než jí odebrat pohon. Podle tohoto popisu se hratelnost vesmírné části bude blížit nedávno vydanému Nexus: The Jupiter Incident. Přestože bude vesmír kompletně 3D, nemusíme se bát komplikovaného ovládání, ba právě naopak. Vše má být tak intuitivní, že hned zpočátku zvládneme kočírovat i souboje desítek jednotek.Zbývá ještě dodat, že obě složky, tedy vesmírná a pozemní budou maximálně propojeny s možností plynule mezi nimi přepínat. Zda se to autorům skutečně povede, s jistotou říci nemůžeme, ale pokud se tomu tak skutečně stane, půjde o malou revoluci. Každou jednotku, kterou disponujete na povrchu, můžete vzít s sebou do vesmíru a převést jí třeba na jinou planetu. Vesmírní stíhači dokonce mohou vypomáhat při bojích na zemi, přičemž ani orbitální bombardéry nezůstanou ze hry vyšachovány. Pokud se vám naopak povede získat iontový kanón, můžete z povrchu planet výrazně zasahovat do vesmírných soubojů.
Dnešní RTS vyžadují velice silný engine, aby zvládly vykreslovat tu obří porci jednotek a efektů s nimi spojených a pro Star Wars to platí dvojnásob. Tvůrci nového enginu Alamo se podíleli na grafických nástrojích použitých v takových spektáklech jako třeba CaC: Generals nebo Battle for Middle Earth. Empire at War se nyní tváří jako jedna z nejlépe vypadajících strategií všech dob. Všechno je vysoce detailní, zpracované za přispění vertex a pixel shaderů, které obstarají skvěle vypadající povrchy a také nádherné efekty. Podíváme se do mnoha prostředí – například do arktických oblastí, městských komplexů, bažin či k vulkánům. Samostatnou kapitolou jsou poté velkolepé vesmírné bitvy, nad nimiž zůstanete sedět s vyplazeným jazykem.
Zřejmě největší odlišností od klasických a dosud vydaných RTS bude výrazné zaměření na vesmírné bitvy.
Celkově tak Star Wars: Empire at War vypadá na jednu z nejnadějnějších strategií tohoto roku, i když si nejsme tak úplni jisti, že letos skutečně vyjde. Ohlášena byla teprve nedávno a informace, co jsme vám nyní naservírovali jsou staré jen několik dní. Na druhou stranu se hra vyvíjí údajně již pěkně dlouho, takže s trochou štěstí by se to stihnout dalo. Můžeme v to rozhodně doufat, protože podobně ambiciózních kusů je jen pomálu. Známé, oblíbené a především vděčné prostředí, spolu s dynamickou kampaní, známými jednotkami, vesmírnými bitvami, špičkovým technickým zpracováním a mnoha dalšími přednostmi – to je vpravdě unikátní mix.Index očekávání: 90%