|
Během své téměř sedmadvacetileté historie si Hvězdné války osvojily snad každý z herních žánrů. Byly tady akce, strategie v reálném čase i na tahy, závody a minulý rok i jedno velmi masivní RPG. Republic Commando je ovšem prvním pokusem o zpracování taktické akce a svůj nejbližší protějšek by tedy nalezlo v rok staré Rainbow Six. Hráč se nicméně neujme velení nad protiteroristickou skupinou, nýbrž nad čtyřčlenným týmem klonových vojáků, jež jsou jakousi alfaverzí stormtrooperů známých z původní filmové trilogie. Také realismus se z pochopitelných důvodů posouvá do roviny science fiction. Tam, kde v Rainbow Six řídce létaly kulky, z nichž i jediná znamenala smrt, zde se bude škvařit vzduch lasery všech barev. Výsledek tak dle slov autorů nebude vůbec nepodobný Halo okořeněnému o několik strategických elementů při zachování stejného spádu, který se tak často u taktických akcí vytrácí a činí tak hru méně přístupnou širšímu publiku. A jelikož bude Republic Commando mimo PC přístupné zejména uživatelům Xboxu, dočkáme se například i oživování padlých druhů pomocí pokročilých medipacků.
Po příběhové stránce vyplňuje Republic Commando, podobně jako kvalitní kreslený seriál Clone Wars, časovou mezeru mezi filmovou Epizodou II a středně závěrečnou Epizodou III, jež by měla dorazit do kin teprve v květnu příštího roku. Ačkoliv zápletka nebude nijak kompaktním opusem, ale spíše jednotlivými misemi pospojovanými přehlednou dějovou linkou, 3 kampaně čítající dohromady 13 misí nás provedou téměř celou historií Klonových válek. Hned na počátku se vydáme do podzemních doupat insektoidní rasy na planetě Geonosis, na jejímž povrchu právě zuří masivní bitva známá z posledních minut Epizody II. Armáda klonů, postupně propadající sílícímu vlivu temné strany, povede hráče dále například na Kashyyk, domovskou planetu chodících kartáčů z automyčky, Wookiů, mise se však budou velmi často odehrávat také na palubách mohutných mezihvězdných křižníků. Těšit se můžeme rovněž na několik postav z finální Epizody III, z nichž stojí za zmínku zejména generál Grievous, robotický temný Jedi, jenž by měl ve filmu zastoupit nemalou roli.
Základem bleskové koordinace tří hráčových svěřenců je bezesporu intuitivní ovládání. Přiznejme si, koho by bavilo učit se nazpaměť rozmístění desítek příkazů napříč celou klávesnicí (zdravíme Hidden & Dangerous 2 :o). V tomto ohledu nabízí Republic Commando vskutku spartánské, ale o to více účinné řešení. Veškerá interakce s týmem je, opět ve stylu Rainbow Six, řešena jednoduchým kliknutím na místo, kam se má jednotka přesunout, případně kde a jakou má provést akci. Ta je například po přiblížení ke dveřím názorně indikována stylovým hologramem v místech hráčova zaměřovače, jenž názorně zachycuje postavičku otevírající schematické dveře. To vše bude doplněno o několik jednoduchých příkazů typu „hlídej pozici“,“ prohledej oblast“ či „kryj mě“, které poslouží k přípravě šťavnatých situací. Momenty, kdy se bude jeden voják zabývat nabouráváním ovládání pancéřových vrat, další dva budou jistit po stranách a hráč se bude třást na správně načasované vhození granátu, budou v Republic Commando na denním pořádku. Vítaným pomocníkem se stane také multifunkční HUD ve formě helmy, na jejímž okraji se zobrazují aktuální informace o stavu celého týmu.
Náplň a design misí budou plně podřízeny universu Hvězdných válek. Zkušený divák během hraní narazí na mnoho parafrází ze známého světa, ať již půjde o celkovou architekturu lokací charakteristických starobylým podzemím Geonosis či majestátními lesy Kashyyku nebo o válečnou techniku. Ačkoliv jakékoliv mobilní stroje nejspíše nebude možné ovládat, pravý opak je třeba tvrdit o velkém počtu dělových věží a statických zbraní. K těm bude dokonce možné posadit i počítačem řízené spolubojovníky, aby tak kupříkladu ze zálohy jistily aktuální situaci. A to všechno za komentáře rádiových hlášek zdeformovaných vypjatým sípěním zevnitř těsné bílé přilby.
Zbraňový repertoár v Republic Commando zakutý slibuje nejedno překvapení. Základní zbraň kombinující po získání příslušných modulů výhody útočné i odstřelovací pušky spolu s granátometem doplňuje běžný republikový blaster. Jelikož však brnění klonových vojáků neoplývá zdaleka tolika kapsami, jako standardní kalhoty trhovského původu, je počet zbraní nesených v jednom okamžiku omezen na dvě. V případě sebrání zbraně nové, například od zabitého protivníka, se tak hráč chtě nechtě bude muset s jednou ze základních hraček rozloučit. Litovat by ale rozhodně neměl, neboť kromě snad všudypřítomného wookijského bowcasteru slibují autoři vskutku vypečené kousky. Za všechny mluví energetická puška vytržená z těla hmyzího obyvatele Geonosis, se kterou si ovšem příliš neužijeme, neboť jako energii čerpá životní esenci svého nositele. Uplatnění se dočká i několik druhů granátů, jež budou ve stylu Halo viset na samostatném tlačítku. Jen pozor na přátelskou střelbu! Pouze hráčův charakter totiž bude chráněn automaticky dobíjeným štítem jenž svou inspiraci nalezl opět v primárně Xboxovém Halo.
Vysokoenergetickým paprskům se do cesty postaví celé spektrum nejrůznějších variací na téma humanoid, každá se specifickou taktikou boje. Zmínění hmyzáci díky početní převaze preferují styl záplavové vlny, strojově loajální droidi bojují do posledního šroubku a teprve zákeřní Trandoshané dají svým koordinovaným bojem ve skupinách zabrat stratégovu myšlení. Nedílnou součástí hry bude vysoce propracovaná umělá inteligence, nicméně pokud by hráče přece jen omrzeli počítačem řízení oponenti, není nic snazšího, než pozvat skupinku živých kamarádů na síťové klání. Majitelé Xboxu budou zvýhodněni hrou ve čtyřech na jedné konzoli formou split screenu, jinak se můžeme těšit na bitvu až šestnácti jedinců prostřednictvým Internetu nebo lokální sítě a to v klasických módech deathmatch, týmový deathmatch nebo CTF.
Engine převzatý z Unreal Tournament 2003 je vedle pověstného Source enginu dosud nejmocnějším nástrojem v šikovných rukou grafiků. Jen škoda, že grafika nejspíše utrpí souběžným vývojem pro Xbox, jenž již v současnosti neposkytuje takové možnosti jako ta nejvýkonnější PC. Avšak i tak nevypadá hra podle screenshotů nijak průměrně, tím spíše, když bude obohacena propracovaným fyzikálním systémem. Markantnější rozdíly oproti konzolové verzi bychom čekali marně, nicméně modisty jistě potěší alespoň přehledný editor lisovaný k PC odnoži.
Star Wars: Republic Commando vypadá, podobně jako většina soudobé hvězdně válečné produkce, velmi lákavě. Zarytým fandům destruktivních zářivek slibuje adaptaci jejich fenoménu do neobvyklé formy, příznivcům taktických akcí zase mírně odlišný pohled na danou problematiku. Připočteme-li k tomu příběh přímo propojený s filmovou hexalogií, intuitivní ovládání, atraktivní prostředí, širokou paletu zbraní a propracovaný multiplayer, máme zde žhavý tip na nového imperátora na poli strategických akcí.