Star Wars: Republic Commando

12:00
Jaké je velet speciálnímu komandu složenému z klonů, či dokonce jaké je to být klonem? To se dozvíme v nové hře z dílen Lucas Arts, která nás zavede mezi druhou a třetí epizodu filmové série. Čtěte recenzi.
85

Star Wars: Republic Commando

Výrobce: LucasArts

Star Wars: Republic Commando V druhé epizodě Hvězdných válek s podtitulem Klony útočí jsme se toho o klonech bohužel moc nedozvěděli. Toho teď ale nemusíte litovat, protože nejen že se ocitnete přímo v Klonových válkách, ale budete dokonce velet speciálnímu čtyřčlennému komandu Delta, které je z klonů složeno. Zapomeňte na nějakého nabušeného rytíře Jedi a jeho kouzelné triky nebo bitvy ve stíhačkách X-Wing či TIE – tohle je čistá týmová akce. Když ale říkám týmová, nepředstavujte si žádné strategické orgie jako třeba u Rainbow Six nebo něco takového. U Star Wars: Republic Commando (dále jen SW: RC) probíhá buzerace týmu úplně jednoduše. Představení komanda Delta máte v následující tabulce a my se teď podíváme na to, jak svým spolubojovníkům zadáváte příkazy a jak se dá využít okolní prostředí.

Zapomeňte na nějakého nabušeného rytíře Jedi a jeho kouzelné triky nebo bitvy ve stíhačkách X-Wing či TIE – tohle je čistá týmová akce.

Členové komanda Delta.

Delta Three-Eight (RC 1138) „BOSS“Delta Three-Eight (RC 1138) „BOSS“
Dokonce i mezi klony existuje jakási hierarchie. Delta 38 je vůdce celé jednotky a hrajete ho samozřejmě vy. Jakožto velitel komanda Delta můžete rozkazovat a buzerovat své podřízené jak je vál libo. Určíte jim, kde mají stát, kdy se mají jít vyléčit nebo na kterého nepřítele primárně zaútočit. Samozřejmě ale Delta 38 zvládá vše, co jeho kolegové.

Delta Four-Oh (RC 1140) „FIXER“Delta Four-Oh (RC 1140) „FIXER“
Druhý v pořadí je Fixer. Jeho zvláštností je to, že své kolegy oslovuje pouze jejich čísly a nikdy jejich přezdívkami. Jeho specialitou jsou počítače, nejrůznější terminály a vše, co se týká technologií. Nabourá se v podstatě do čehokoliv - otevře cestu dál, zapne/vypne silové pole nebo prostě jen změní cíl nepřátelských laserových věží.

Delta Oh-Seven (RC 1207) „SEV“Delta Oh-Seven (RC 1207) „SEV“
Sev nebojuje protože musí, ale protože má boj rád. Nemá ale moc rád boj na blízko, proto s sebou stále nosí svou věrnou odstřelovací pušku a zdržuje se vzadu. Jeho muška je nebezpečně přesná a pokud ho pošlete na vhodné místo, vyčistí prostor před vámi ještě než tam dojdete. Jeho černý humor si určitě zamilujete.

Delta Six-Two (RC 1262) „SCORCH“Delta Six-Two (RC 1262) „SCORCH“
Poslední člen komanda Delta je Scorch. Je to expert na výbušniny všech druhů a svou práci doslova žere. Nejednou vám vytvoří „novou“ cestu dál a nejednou vám zachrání kůži zničením výroben droidů. Umí odstranit nebo nastražit miny, vyhodit do vzduchu zámek u dveří nebo pokropit nepřátele sprškou granátů. Navíc má nepřekonatelné hlášky.

Star Wars: Republic CommandoTy odpal tyhle dveře a ty se jdi vyléčit!
Interakce s ostatními členy komanda Delta probíhá velice jednoduše pomocí jedné universální klávesy (standardně F). Když uvidíte nějaké místo, kde může některý z členů provést nějakou akci, ukáže se nad ní jasně viditelná ikona a uvidíte také průsvitný obraz postavy, jak tam stojí a dělá přesně to, co by měla. Normálně si tak jdete chodbou a u jedné překážky uvidíte „ducha“ snipera, jak odstřeluje nepřátele v dálce. Stisknete tak klávesu a Sev se okamžitě vydá na ono místo a začne s odstřelováním. Přestože se vše děje pouze s pomocí jedné klávesy, vždy vás poslechne pouze ten, komu je ten příkaz určen. Je to velice jednoduché a zároveň velice účinné. Sev tak nikdy nepůjde odpálit zámek na dveřích nebo nabourat počítačovou konzoli. Pokud přikážete použít lékárnu, půjde ten, kdo má nejméně zdraví.

Občas budete svědky i takové podívané, kdy někomu přistane pod nohama granát a dotyčný ho bez váhání sebere a s grácií ho vrátí majiteli.

Star Wars: Republic CommandoAle nemyslete si, že pokud nerozdáte žádné příkazy, že se komando Delta bude chovat jako skupinka hloupých figurín. I bez vaší pomoci se umí vaši parťáci pěkně ohánět. Umělá inteligence se opravdu povedla a uprostřed boje se nemusíte bát, že pokud vám několik zmetků proklouzne za záda, že se o ně nepostará někdo jiný. Vaši parťáci obsazují ty nejlepší strategické pozice, vrhají po nepřátelích granáty, navzájem se kryjí, apod. Občas budete svědky i takové podívané, kdy někomu přistane pod nohama granát a dotyčný ho bez váhání sebere a s grácií ho vrátí majiteli. Pokud náhodou váš parťák zemře, nejedná se o žádnou tragédii, protože ve hře nemůžete vy ani vaši parťáci v podstatě úplně umřít, pouze upadnete do jakéhosi bezvědomí. Vaši parťáci se oživují navzájem (nebo to můžete udělat za ně) a pokud dojde zdraví vám, oživí vás také, pokud je zavoláte. Konec hry nastává až v okamžiku, kdy jste v bezvědomí všichni (případně se vám nepovede splnit nějaký úkol, ale to není moc časté). Nestalo se mi, že by se někdo někde zasekl nebo neuposlechl rozkaz. Umělá inteligence si tedy zaslouží výbornou.

Star Wars: Republic CommandoPotvory z nejrůznějších koutů galaxie
Na svých cestách proti vám bude stát spousta nejrůznějších stvoření, od obyčejných droidů Obchodní federace až po nejlepší geonosianské a trandoshanské válečníky. Každý bojuje úplně odlišným způsobem, má jiné zbraně a platí na ně jiná taktika. Škála vašich protivníků je skutečně velká. Ve většině případů na vás útočí ve velkých vlnách, takže se nebojte, že byste se chvilku nudili. Umělá inteligence nepřátel není špatná – kryjí se, utíkají, hází granáty, apod., ale i tak jsem se nemohl zbavit pocitu, že na vás občas nabíhají jako prasata na porážku. Toho si v zápalu boje ale ani moc často nevšimnete a aspoň se neustále něco děje. Tady ještě musím zmínit jednoho nepřítele, kterým je malý létající droid. Nejen že vám značně znepříjemňuje viditelnost a jeho bleskový útok také není nic příjemného, ale pokud ho necháte obletovat okolo vás dostatečně dlouho, přicucne se vám na helmu a začne provrtávat sklo. Připomíná to něco mezi Facehuggerem z Vetřelce a Sentinela z Matrixu. Některé další nepřátelské potvory máte v následující tabulce, takže se o nich už rozepisovat nebudu a nyní se vrhneme na arzenál.

Přehlídka některých nepřátel

Battle DroidBattle Droid
Standardní bojová jednotka Obchodní federace. Je velice slabý, má mizernou mušku a ani jeho zbraň není nikterak silná (E-5 Blaster vyrobený speciálně pro tuto sérii). Vynahrazuje to ale obrovským počtem, jakým je nasazován do akcí. Tyto výsadky mají většinou tragické následky, protože málokdo se umí ubránit tak velké přesile. Ve hře vás tito droidi nemusí zneklidňovat, stačí jim pár výstřelů nebo rána zblízka.

Super Battle DroidSuper Battle Droid
Zato tento mazlík už představuje vážnější problém. Pokud se jich sejde víc, budete se muset pěkně ohánět, nejlépe granáty a raketami. Byl vyroben jako reakce na bitvu na planetě Naboo, kde utrpěla Obchodní federace obrovské ztráty klasických bojových droidů. Je podstatně odolnější, má mnohonásobně silnější brnění a navíc je vybaven i silnějším blasterem i malým dělem. Pokud na něj narazíte, dejte svým kolegům rozkaz, aby na něj zaútočili všichni najednou.

DroidekaDroideka
Tyto stroje jsou určeny pro přímou likvidaci a speciální přepadové akce. Obrovská rychlost pohybu, generátor štítů a dva blastery na každé ruce dělají z Droideky nebezpečného protivníka. Ve většině případů na ně narazíte ve skupince, takže budete vděční za každý zásah. Opět doporučuju granáty a rakety. Jejich štíty jsou celkem silné, ale časem se dají zneškodnit.

Geonosian EliteGeonosian Elite
Děs a vaše noční můra. Elitní válečníci této rasy jsou velice nebezpeční protivníci a pokud na ně narazíte, mel by to být váš primární cíl. Dovedou létat, čehož hojně využívají a ze vzduchu to do vás kropí svou speciální zbraní, což je něco jako ničivý plamenomet, který si bere svou energii přímo z jejich ruky. Pokud ho zneškodníte a budete chtít jeho zbraň, nepůjdete to bez jeho ruky.

Trandoshan Heavy Assault MercenaryTrandoshan Heavy Assault Mercenary
Už podle drsného názvu je patrné, že tento hošánek nebude žádné ořezávátko. Ve hře na něj naštěstí nenarazíte moc často, protože na setkání s ním se jen tak nezapomíná. Je vyzbrojen jednou z největších zbraní, jakou republika zná – ničivým LS-150 Heavy Repeaterem, což je něco jako rotační kulomet nové generace a kterým je schopen ukončit existenci komanda Delta během několika sekund. Jeho brnění snese spoustu zásahů a nepohne s ním ani pár granátů. Až se setkáte s tímto protivníkem, doufejte v dostatek raket a dobrou mušku.

Star Wars: Republic Commando Brokovnice či raketomet?
Svou pouť začínáte vyzbrojeni samopalem a pistolí, ale na svých toulkách vesmírem narazíte samozřejmě na lepší kalibry – brokovnicí počínaje a těžkým wookieeským raketometem konče. Každá zbraň je něčím specifická a hodí se na jiný typ útoku. Je jasné, že nepoužijete raketomet na jednoho malého droida, ale na výběr mít moc nebudete. Přestože se celkový počet zbraní pohybuje něco okolo deseti (špatně se to počítá, protože v jedné máte v podstatě tři), u sebe budete mít vždy maximálně tři. Základní zbraně, pistoli a samopal, budete mít pořád a nemůžete se jich zbavit, ale třetí zbraň si už můžete vybrat jakou chcete. Když už jsme u těch zbraní, musím zmínit ještě jednu, kterou jsem používal velice často. Mluvím o naprosto ultimátním útoku na blízko, který se mně svou účinností a zpracováním naprosto pohltil. Pokud máte v ruce zbraň jen nějakou lehkou zbraň (pistole, samopal, …) a stisknete klávesu pro útok na blízko, uštědříte nepříteli políček svou levou pěstí, na které je přidělán sexy bodák a pokud už máte nějaký těžší kalibr, bouchnete nepřítele po hlavě třeba pažbou, apod. Síla toho útoku je jednak obrovská a běžné pěšáky zabije na jednu ránu, ale navíc má skvělý efekt. Na hlavně totiž máte helmu (lze v menu vypnout), takže takto rozmázlý nepřítel se vám pěkně rozprskne na skle a následně vám ho stěrač setře. Vypadá to naprosto úžasně a přestože to může být chvílemi dost nepříjemné (přeci jenom žlutý/zeleny/modrý flek přes polovinu obrazovky toho na viditelnosti moc nepřidá), tak jsem to nevypnul a užíval si až do konce hry.

Výběr ze zbraňového arzenálu.

DC-17M Interchangeable Combat SystemDC-17M Interchangeable Combat System
Vaše základní zbraň představuje na počátku hry celkem průměrný samopal, ale vězte, že v ruce máte daleko víc než to. DC-17 v sobě totiž ukrývá tři zbraně v jednom. Základní samopal je universální zbraň, která nalezne použití všude. Munice je všude dost a kadence je vysoká. Účinnost ale není nikterak zázračná, takže se vyplatí držet spoušť trošku déle. Zmínil jsem se o třech zbraních v jedné, takže o co se jedná? V mžiku totiž můžete změnit svůj samopal v účinnou odstřelovačku nebo raketomet a to už je k nezaplacení.

DC-15S Side Arm BlasterDC-15S Side Arm Blaster
Základ sekundární výbavy jednotek Delta je právě tento mrňous. Jeho účinnost není špatná, má i dost slušnou kadenci, ale bohužel se jeho munice dá vyplýtvat během chvilky. Naštěstí se sama rychle doplňuje, ale i tak použijete tuto pistoli pouze pokud vám dojdou náboje do samopalu.

ACP Array GunACP Array Gun
V podstatě klasická brokovnice se vším, co k ní patří. Ničivá účinnost na blízko, nepoužitelná na dálku. Je to jedna ze základních zbraní Trandoshanů, takže nábojů bude vždy dostatek. Já jsem tenhle kousek používal celkem dost často, protože v úzkých chodbách se mi osvědčila lépe, než cokoliv jiného. Zásobník na osm nábojů zaručuje dostatečnou palebnou sílu a případný úder pažbou má také něco do sebe.

LJ-50 Concussion RifleLJ-50 Concussion Rifle
S touhle těžkotonážní věcičkou se sice moc nesetkáte, ale i tak na vás zanechá nezapomenutelný dojem - funguje totiž úplně stejně, jako kdysi v Dark Forces. Po výstřelu toho moc neuvidíte, ale po dopadu pomalého chomáče energie způsobí imploze masivní poškození v okruhu 500 jednotek.

Wookiee Guided Rocket LauncherWookiee Guided Rocket Launcher
Klasický raketomet pochází překvapivě z šikovných ručiček Wookieeů. Jeho rozměry jsou mohutné, jeho účinnost ničivá. Zásobník je sice pouze na pět raket, ale to bohatě stačí na většinu protivníků, na které narazíte. Moc často ho v ruce ale držet nebudete, takže si ho šetřete na horší chvilky.

Trandoshan LS-150 Heavy APC RepeaterTrandoshan LS-150 Heavy APC Repeater
Tohohle giganta s sebou tahají pouze ti nejlepší válečníci. Porazit někoho, kdo proti vám stojí s touhle věcičkou není skutečně žádná legrace, takže získání toho „rotačáčku“ je opravdu zaslouženou odměnou. Zásobník na 200 střel je sice celkem dost, ale LS-150 je žere rychleji než trabant benzín, takže není na škodu si šetřit trochu na horší časy, třeba právě na souboj s těmito válečníky.

Star Wars: Republic CommandoGrafické i zvukové orgie?
Nejprve o grafice, o kterou se stará značně modifikovaný Unreal Engine. Chvílemi se sice může zdát, že se nejedná o žádný zázrak, ale to se opravdu jen zdá. Grafika je prvotřídní a ať už se budete procházet po vyprahlém světe Geonosis, vesmírné lodi droidů nebo po zalesněném Kashyyyku, nepřestane vás udivovat. Okolní prostředí je pěkně promyšleno, modely postav a dalších objektů jsou perfektní a mají třeba i několik vrstev, takže můžete droidům ustřelit pláty brnění nebo třeba ruku, apod. Dokonalé světelné efekty u toho enginu snad nejsou žádnou novinkou. Až půjdete po potrubí, ze kterého uniká pára, budete mít obraz zmlžený, apod. Co je skvělé je fakt, že i na slabších grafikách to šlape naprosto bez problémů. Na mé GeForce 4Ti 4200 64MB šla hra plynule v 800x600 na plné detaily a pokud bych je trošku snížil, mohl bych rozlišení v klidu zvednout i na 1024x768. Skvělá optimalizace!

Star Wars: Republic Commando Star Wars: Republic Commando Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic CommandoO zvukové stránce her od Lucas Arts se snad nemá ani cenu zmiňovat - je vždycky perfektní. Co se týká hudby, uslyšíte klasické melodie z původní trilogie i zcela nové chóry, které zní naprosto dokonale. Na perfektní zvuky blasterů, výbuchů a dalších podobných věcí jsme zvyklí, takže se podíváme na namluvení hlavních postav. To je jedním slovem úchvatné. Nejen že hlasy byly dobře vybrány, ale až uslyšíte skvělé sarkastické hlášky, které na sebe vaši parťáci neustále pokřikují, budete se smíchy plácat do kolen. Jako příklad bych uvedl třeba to, když začnete střílet do vlastních řad a odpověď na tuto sabotáž bude hláška „Maybe 38 is copy of a copy of a copy…“. Na jednom místě dokonce najdete v jedné šachtě mrtvého rytíře Jedi, u kterého leží světelný meč. Boss nejprve paradoxně odcituje jednu hlášku Obi-Wana Kenobiho z epizody 4, kterou by vlastně ještě nemohl znát a pak ji okomentuje svou vlastní – paráda!

Hra bohužel není nikterak dlouhá, takže se před vámi objeví závěrečné titulky celkem brzo.

Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic CommandoKdo si hraje, nezlobí…
Hratelnost tohoto titulu je velice chytlavá a neustále vás žene vpřed. Design levelů je promyšlený a není nikterak repetetivní. Havoc engine, který se stará o zpracování reálného fyzikálního zpracování, pracuje perfektně. Za celou hru se nebudete ani na okamžik nudit a budete si stále říkat – ještě jeden checkpoint a vypnu to. Hru navíc zpestřují takové vychytávky jako třeba možnost nasednout do laserových/raketových věžích nebo do nich někoho poslat. Hra bohužel není nikterak dlouhá, takže se před vámi objeví závěrečné titulky celkem brzo. Jak je už ale v dnešní době zvykem, nechává si závěr prostor pro pokračování nebo alespoň pro datadisk, takže možná SW: RC ještě neřeklo své poslední slovo.

Bohužel žádná hra není dokonalá a ani SW: RC se nevyhnuly některé mušky. Jednou z nich je relativní krátkost hry a také občasná jednoduchost i na obtížnost medium (ukládat lze kdykoliv, muška nepřátel je jak po deseti pivech a když už se náhodou trefí, tak to ani moc nezabolí). Jako největší mouchu byl ale uvedl absenci kooperativního multiplayeru, na který jsem se osobně dost těšil a který se u této hry přímo nabízí. No nic, snad příště.

Verdikt: U SW: RC jsem se skvěle bavil od začátku až do konce a přestože je pro mě absence kooperativního multiplayeru velkým zklamáním, neváhám hru ohodnotit nad osmdesát, protože v sobě ukrývá skvělou a hlavně optimalizovanou grafiku, perfektní zvukové zpracování, skvělou umělou inteligenci a spousty dalších výborných věcí.

85 %

94 %

Doposud hodnotilo 1105 čtenářů