Na úplném počátku této recenze mě potkalo několik ran osudu. Nejprve mi Vreco předložil hru s tématikou Star Wars, což mě nikterak nepotěšilo, protože jsem nikdy nepatřil k obdivovatelům tohoto fenoménu a po seznámení se s dějovou linií Episode 1 jsem se zařadil dokonce k jejím odpůrcům. Ke druhé ráně naštěstí nedošlo, jelikož vlak, který jsem stíhal na sekundy přímo z redakce, mi neujel :o). Ovšem o to horší byla rána třetí, když jsem si ještě celý uřícený uvědomil, že Star Wars Starfighter je jednou z nejočekávanějších her posledních dní na PlayStation 2, a tedy budu muset hře věnovat více času, než je obvyklé (viz článek na BW 1.4.2k1). Nicméně odhodlání bylo dostatečné, pustil jsem se tedy do hraní.
Život pilota bývá velmi osamělý. Vmáčknuti ve své lodi, okolní svět je zredukován na pouhý chroptivý hlas ve vaší helmě. Lasery dokáží zničit cokoli během urputné bitvy, ale jsou také připomínkou toho, že kdykoli opouštíte hangár, nemůžete si být jisti, zda se ještě někdy vrátíte.
Nyní chce skupina tří pilotů zachránit planetu Naboo a s ní celou galaxii před tyranskými plány Obchodní Federace. Je zde pouze jediná otázka: Pomůžete jim?
Příběh této akční hry se odehrává někde v polovině mezi událostmi Episode 1 a připravovanou Episode 2, což mi nepřišlo ani tak důležité jako jiná vlastnost této story. A sice ta, že se nesetkáváme pouze s misemi svázanými několika málo větami typu "Teď jsme ubránili tohle a půjdeme vyrubat támhlety", ale že ve filmových sekvencích mezi misemi se skutečně něco děje, postavy nejsou zas až tak jednobarevné, jak bývá u akčních her nedobrým zvykem, a příběh, ač lineární a směřující k jedinému cíli - porážce Obchodní Federace, má spád, nenudí, a i když je od úplného počátku jasné, kam spěje, dokázal se dle mého soudu vyhnout všemožným klišé. Jak jsem již naznačil, bojujete v roli tří pilotů proti expanzivní politice Obchodní Federace. Avšak ocenil jsem skutečnost, že nováček Rhys Dallows, špionka Vana Sage a vesmírný pirát Nym nejsou hned od počátku "trojka na život a na smrt", ale ke spolupráci jsou vlastně donuceni okolnostmi.
Hru začínáte v roli kadeta Rhyse Dallowse a s jeho starfighterem N-1. První mise je v podstatě takový trošku obtížnější tutorial, kdy letíte s leteckou instruktorkou několika kaňony, sestřelujete cvičné cíle a učíte se ovládat svou loď, zaměřovat nepřátele a poté je likvidovat. Potom se už rozbíhá děj napříč dalšími třinácti misemi a případně i několika bonusovými levely. Před začátkem každé mise vám je sdělen hlavní úkol (další přibudou v průběhu levelu), který je potřeba splnit pro úspěšné dokončení dané úrovně, a tři úkoly vedlejší, jejichž plněním si otevíráte přístup do bonusových misí. Čtrnáct levelů nesoucích příběh sice není nic moc, ale co hra ztrácí na kvantitě, to bohatě vynahrazuje v kvalitě a nápaditosti. Jednak totiž střídáte role pilotů, přičemž každý samozřejmě létá jiným starfighterem, jednak se proletíte jak volným prostorem, tak stísněnými kaňony nebo nad volnými povrchy planet. A v neposlední řadě je potřeba zmínit značnou rozmanitost úkolů. Od obranných misí, přes eskorty různých (například) nákladních lodí až po rozbíjení obranných formací nepřátelských plavidel u oběžné dráhy a destrukci satelitů i pozemních cílů. Jednotvárnost tedy rozhodně nehrozí, ale jak jsem už napsal, čtrnáct misí je trestuhodně málo, zvláště když každá mise trvá něco mezi osmi a patnácti minutami a zvládnete ji na třetí, čtvrtý pokus. Relativně malý rozsah hry si ale uvědomíte až v samotném závěru, protože do té doby budete absolutně pohlceni příběhem a atmosférou hry (samozřejmě za předpokladu, že máte akční hry v oblibě).
Svůj podíl na tom zcela určitě bude mít i skvělá hratelnost, která nepřipustí, aby se do vašich myslí, byť jen na okamžik, vkradla sebemenší troška frustrace. Samozřejmě, že se vám relativně často nepodaří splnit misi napoprvé, ale vždy budete vědět, co jste udělali špatně a jak to v příštím pokusu udělat lépe. Nicméně s tím souvisí jeden menší nedostatek, který bude předchozí větě zdánlivě protiřečit. Asi nikoho nepřekvapí, že celá hra je v angličtině, ovšem já osobně bych uvítal možnost v nastavení hry, kde by se daly zapnout k dialogům a zejména rozkazům pomocné titulky. V průběhu misí totiž dostáváte nejrůznější rozkazy, zprávy a hlášení, která mnohdy vytyčují další postupný cíl vašeho snažení. A přestože se nepovažuji za slabého angličtináře, musím se přiznat, že jsem uprostřed bitevní vřavy mnohdy vůbec nepostřehl, že mi bylo něco hlášeno, protože jsem se soustředil na kličkování mezi nepřátelskými plavidly, zaměřování nepřátel a vydávání rozkazů. Ale to vidím spíše jako chybu hráče než jako chybu hry.
V souvislosti s hratelností se musím zmínit o velice intuitivním ovládání a interfacu celé hry. Pohyb lodi se ovládá pomocí analogových páček a tlačítek pro zrychlení a zpomalení (R2/L2). Dále máte možnost používat primární a sekundární zbraně (po jedné u každé lodi), přibližovat si cíl (jenom opticky, pochopitelně) a vydávat rozkazy svým spolubojovníkům (D-pad). To se hodí zejména při ničení velkých a obrněných plavidel, kdy nemusíte několikrát stále znova nalétávat na cíl, ale vydáte rozkaz "zničte můj cíl" a vaši druhové ve zbrani vám ochotně pomohou. Povel "chraňte můj cíl" se zase přijde vhod v eskortovacích levelech, pokud si třeba potřebujete "odskočit" za volně okolo poletujícím nepřátelským starfighterem. Velice užitečnou funkcí je označování jak nepřátel, tak objektů určených k demolici vašimi lasery. Objekt, který je právě "na řadě", je červeně orámován, a pokud se nepřítel dostane z vašeho zorného pole, udá jeho polohu červená šipka. Dobrou funkcí je také možnost změnit cíl, když například nepřátelskou elektrárnu dáte zničit svým wingmanům a sami se vrhnete vstříc dalším zářezům na své palubní desce :o). Co se týče soubojů, napadá mě jedno slovo: férové. V podstatě v každé situaci máte šanci na úspěch, nepřátelé se na vás nevalí v hordách a nevybírají si jen vás, zaměstnávají i vaše kolegy, a tedy je to v zásadě vždy jeden na jednoho. S tím souvisí i jedna dobrá a jedna špatná vlastnost. Ta dobrá je, že občas vám protivníka doslova ustřelí před nosem někdo z vašich kamarádů a vy tedy získáte čas na zorientování se v prostoru a srovnání lodi (je opravdu nepříjemné, když se řítíte střemhlav do rozlehlých luk planety Naboo a ještě se musíte vyhnout protivníkovi). Ta špatná vlastnost je to, že se vám občas podaří trefit někoho z vlastních řad, což samozřejmě platí i obráceně, ale to je vlastně v každé velké bitvě vcelku normální, takže to zase tak špatná vlastnost není :o).
Celá tato akční nádhera se navíc odehrává v perfektní a rychlé grafice, kdy se mi místy zdálo, že jediným omezením je rozlišení mé televizní obrazovky. Jistě, kdo ví, jaká vylepšení grafiky nám přinesou další tituly na PS2, ale v současné době musím konstatovat, že grafika SWS je opravdu hodně na výši. Na tomto místě bych chtěl upozornit, že okolní screenshoty jsou z důvodu snížení velikosti optimalizovány, takže je prosím berte spíše jako ukázku jednotlivých prostředí než jako vypovídací důkaz o kvalitě grafiky. A když už jsem u těch prostředí: na volném vesmíru v podstatě "není co zkazit", ale když se dostanete na povrch planet, tak již je na co se dívat. Zvlněná krajina, hluboké rokle, údolí s vodopády a vodními toky, to vše je skutečně hodně povedené. Mise jsou proloženy velice povedenými videosekvencemi, ve kterých postavy nejen hýbou ústy v době, kdy je slyšet řeč, ale ony i artikulují! Paráda.
To samé si dovolím říci i o zvucích. Zde se nabízí zmínit oblíbené klišé o tom, že ve volném vesmíru nemohou být slyšet žádné výstřely (my ale samozřejmě víme, že mohou), ale nezmíním jej, protože zvuky hru samozřejmě dokreslují velice dobře. Lasery sviští podle vžitých norem, plavidla vybuchují s patřičným hlomozem, snad jen kolize s okolními objekty mají poněkud laciný zvukový doprovod. To naopak vyvažuje profesionální namluvení postav, které ještě více vylepšuje pocit ze hry.
A v závěru se konečně dostanu k myšlence z perexu. Star Wars Starfighter je akční letecká střílečka nejvyšší třídy. LucasArts opět ukázali, že umí tvořit dobré hry a SWS by měl sloužit jako příklad pro všechny tvůrce remaků akčních her (ale samozřejmě nejen jim), že lze přinést i něco víc než jen 3D kabát. Takhle bych si představoval novou verzi například Galagy. Měl jsem tedy to potěšení hrát v podobě tohoto titulu velice zábavnou, nápaditou a výborně vypadající hru. Bohužel, byla poněkud krátká, ale mám za to, že hra na vyšší obtížnosti a otevírání bonusových misí nejsou v tomto případě až tak slabou motivací. Pokud si SWS nehodláte koupit, zkuste si ji alespoň půjčit :o). Mohu jedině doporučit. Děkuji za pozornost.
P.S.: Jak jsem se v úvodu zmínil, nejsem velkým obdivovatelem SW. Omlouvám se proto všem fandům, pokud jsem na některém místě uvedl nepřesné, či snad naprosto zcestné reálie.
Star Wars Starfighter | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|