Star Wars: The Old Republic jsou nejlepší on-line hrou. Po World of Warcraft
Star Wars: The Old Republic
Platforma: PC
Výrobce:
Bioware
- on-line titul s návykovým dějem
- každá postava nabízí nový zážitek
- povětšinou dobře optimalizované nároky
- hudební doprovod se umně nese v typickém Star Wars duchu
- svižné tempo hry a minimální množství nezábavných činností
- počet snímků za vteřinu i na výkonné sestavě klesá při vykreslování mnoha hráčů
- souboje s vesmírnou lodí by mohly být propracovanější
- grafika je již v době vydání postarší, v pohybu však vypadá důstojně
Podoba on-line her na hrdiny se v rámci vysokorozpočtových titulů bohužel standardizovala. V moři nesnesitelně podobných her je však The Old Republic nejsilnějším žralokem. Nepřináší revoluci, to ale vývojáři ani nikdy neslibovali. Ačkoliv předkládají titul obsahem podobný většině žánrových velikánů, jsou nové Star Wars tím nejlepším od vydání World of Warcraft.
Ve prospěch Star Wars hovoří skvělá příběhová složka i stáří a jistá stagnace World of Warcraft. Jistě, byla tu již řada her, které měly World of Warcraft sesadit z trůnu. Pokud však ještě dnes někdo takový titul čeká, je naivní. The Old Republic přesto má potenciál být velice úspěšnou hrou, nicméně popularitu Warcraftu zřejmě překoná teprve další on-line hra na hrdiny z dílny jeho vývojářů, tedy společnosti Blizzard.
The Old Republic nevyužívá populární model ke hraní zdarma, kde bývá část obsahu volně přístupná a za peníze se pak odemykají jeho další části. Často se též platí za rozličné herní výhody jako silnější předměty či rychlejší získávání úrovní. |
Na rozdíl od řady jiných titulů však The Old Republic v rámci žánru nabízí již od uvedení do prodeje ten nejucelenější a nejpropracovanější zážitek.
Nezdá se tak pravděpodobné, že by masová popularita hry byla otázkou několika málo měsíců, jako tomu bylo například u Age of Conan či Warhammer Online. Vývojáři si ostatně dobře uvědomují kvalitu obsahu, a tak i v dnešní době na místo modelu ke hraní zdarma (free2play) vyžadují měsíční poplatky.
Sázka na děj se náramně povedla
Při založení postavy hra vyžaduje volbu příslušnosti. Na výběr je Galaktická Republika reprezentující dobro a zlo zpodobněné Sithským impériem. Jde však o hru společnosti Bioware (Mass Effect, Dragon Age). Hráči tak mají v konverzacích možnost volit z rozličných odpovědí, a svůj příběh tím mnohdy ovlivnit. Titul však často nabízí i hráčům dobré strany temné volby a Sithové se naopak nejednou mohou zachovat smířlivě.
Rozmezí voleb za rytíře Jedi však bylo ve srovnání se sithským válečníkem mnohem menší. Většina možností byla v jádru spíše dobrá, hráč tedy volil především mezi galantní reakcí a namyšleným odsekáváním. Sithové mají oproti tomu běžně na výběr mezi popravou nesympatické postavy či naopak jejím ušetřením a v některých případech i její záchranou.
V jiných hrách tohoto žánru bývá příběhová složka jakousi nadbytečnou omáčkou, kterou málokdo sleduje. Namluvené dialogy zde však působí věrohodně a hráče úspěšně vtáhnou do děje. Star Wars: The Old Republic nás tak přimělo příběh sledovat a pro volby v konverzacích jsme se řídili vlastní smyšlenou povahou.
Navíc i samotný příběh během úkolů je často zajímavý a může motivovat k dalšímu průchodu titulem. Jen aby hráč rozkryl více. Jen aby se dozvěděl, jak bude děj pokračovat.
Úkoly se nijak nevymykají žánrovému standardu, a tak je často třeba zabít X nepřátel určitého typu či posbírat Y předmětů. Náplň je však dostatečně pestrá a na výsledném dojmu úkolů se velmi pozitivně projevuje i onen propracovaný příběh. Ve výsledku je proto získávání úrovní v The Old Republic žánrovou špičkou.
Individuální příběh není na škodu
Hry od společnosti Bioware, která The Old Republic vyvíjí, jsou proslulé kvalitními dialogy a příběhem unikátním pro každého hráče. Řada lidí se však před vydáním titulu obávala výsledku, který přinese kombinace on-line hry a individuálního příběhu každého hráče.
Vývojáři si nicméně za zpracování titulu zaslouží vyznamenání. V příběhových pasážích hra uživatele sice izoluje, umožňuje jim však do příběhu přizvat jiné hráče. Plnění standardních úkolů ve skupinách navíc v tomto žánru nebývá běžné a občasná izolace tak zpravidla nijak neomezuje.
Hráčům, kteří touží po větší výzvě, socializaci a taktičtějších bitvách, titul nabízí rozličné způsoby uspokojení. Prvním jsou heroické oblasti, kde nepřátelé bývají silnější a zpravidla je k boji třeba přizvat alespoň jednoho živého hráče. Tyto oblasti nebývají součástí individuálních dějových pasáží, nýbrž se vyskytují v prostorách společných pro všechny hráče.
Větší výzvou jsou pak lokace nazvané flashpointy, které nespadají do společně sdílených oblastí. Vyžadují čtyři hráče a zahrnují skriptované události i silné nepřátele. Ve flashpointech lze získávat výjimečně silné vybavení a spolupráce s jinými lidmi v nich bývá velmi zábavná.
Jejich specifikem oproti jiným hrám je opět příběhová složka a řada z nich hráčům v nějaké pasáži umožní ovlivnit děj. Jednotlivé průchody tak mohou nabídnout zcela odlišný zážitek. Flashpointy je možné opakovat a jejich děj se odvíjí od konverzace s některými z klíčových postav. Každý ze skupiny totiž během společného rozhovoru vybere svou reakci a hra následně vylosuje jednu z nich a řídí se jí.
Pomyslným vrcholem socializace v boji proti prostředí vytvořeném vývojáři jsou mise zvané operace. Jde o dějové lokace pro 8 až 16 hráčů vysoké úrovně, které zahrnují bosse s propracovanými bojovými mechanikami. Zpravidla tak vyžadují sehranou skupinu hráčů.
Souboj hráčů proti hráčům je průměrný
Důležitou součástí jsou pochopitelně i arény a světové lokace pro souboj hráčů s hráči (PvP). The Old Republic nejspíše nejsou titulem pro hráče orientované čistě na PvP. Pokud však máte v oblibě i ostatní složky hry, je souboj hráčů s hráči důstojným doplňkem. Nenabízí sice nic neobvyklého, je ale uspokojivě zábavný. Hra navíc umožňuje získávat úrovně i tímto způsobem.
Titul nabízí tři typy arén, hráč se do nich však může přihlásit pouze jako do celku. Návrháři zřejmě chtějí hráče přimět k procvičování všech tří. Na výběr je jakási obdoba amerického fotbalu zvaná Hutball, kde hráči bojují o míč a snaží se ho dopravit na určené místo v nepřátelské polovině hřiště.
Bojuje se také v lokaci nazvané Voidstar, ve které se týmy vystřídají při útoku a obraně terminálů. Na dobytí má tým vždy vymezené určité množství času. Trojici pak uzavírá aréna Alderaan Civil War. V té se bojuje o děla, která útočí na nepřátelskou loď a snaží se zlikvidovat jejich štíty. Vyhrává tým, který drží větší počet kanónů po delší dobu.
Koncept všech arén je funkční, nenabízí však nic nového. Jejich mechaniky jsou již dobře ozkoušené jinými tituly.
Samotný boj ve hře probíhá tradičním způsobem. Hráč si zvolí nepřítele, na kterého může využívat rozličné schopnosti. Není třeba mířit, stačí být jen ve správné vzdálenosti. Oproti jiným titulům však The Old Republic nezahrnuje automatické útočení a i pro základní výpad je třeba stisknout příslušné tlačítko.
Ačkoliv boj ničím nepřekvapí, je zábavný a schopnosti jsou propracované. Nabízejí pestrou paletu dovedností, které lze kombinovat podle momentální situace, a hráče tak nenutí k úmornému tisknutí pouhých dvou či tří tlačítek.
Král není mrtev, má však důstojného nástupce
Podoba on-line her na hrdiny se v rámci vysokorozpočtových titulů bohužel standardizovala. V moři nesnesitelně podobných her je však The Old Republic nejsilnějším žralokem. Nepřináší revoluci, to ale vývojáři ani nikdy neslibovali. Ačkoliv předkládají titul obsahem podobný většině žánrových velikánů, budí nové Star Wars vskutku výjimečný dojem.
Mohou se na něm podílet drobnosti jako záložka v inventáři určená jen úkolovým předmětům či jedno kliknutí pro sesbírání předmětů ze všech padlých nepřátel v okolí. Pozitivní vliv na výsledný dojem má jednoznačně úctyhodné množství obsahu. Každá postava i její specializace mají unikátní příběh a ten hráči ještě mohou ovlivňovat prostřednictvím svých voleb.
Hra tak obsahuje stovky hodin zábavy a má co nabídnout i hráčům, kteří by se spokojili s třiceti dny přibalenými do originální krabice. Za cenu okolo jedenácti set korun, i bez investice do předplatného, slibuje hra mnohem více zábavy než řada jiných titulů. Porovnat ji lze například se střílečkami, u kterých se herní doba běžně pohybuje mezi osmi až deseti hodinami.
Vývojáři navíc hře věnují patřičnou pozornost a titul minimálně s týdenní pravidelností aktualizují a záplatují. S ohledem na propracovanost dialogů a namluvení všech rozhovorů však může nastat problém při vývoji dalšího obsahu. The Old Republic sice hráčům nabízí jeho ohromné množství, rozšiřování obsahu však může být pro samotné vývojáře příliš časově náročné. A vývojáři tak hráčskému tempu nemusí stačit.
Pokud byste se chtěli dozvědět o dalších aspektech hry, přečtěte si též předchozí dojmy z hraní. Zahrnují například informace o povolání, řemeslech, společnících či vyznění světa. |
Porovnávat svěží Star Wars: The Old Republic s velikánem v podobě World of Warcraft lze jen těžko. Na World of Warcraft už navzdory datadiskům usedá prach a hra upadá do těžkého stereotypu. Vývojáři Star Wars se však netají tím, že právě Warcraftem se silně inspirovali.
V mnoha ohledech přesto herní náplň rozšířili a vylepšili. Svým obsahem je The Old Republic rozhodně atraktivní a stávajícím hráčům titulu World of Warcraft může nabídnout příjemnou změnu. Nové Star Wars se proto nebojíme označit za nejlepší on-line hru na hrdiny, která spatřila světlo světa právě od vydání World of Warcraft.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1151 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam
Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...