Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starcraft 2: staré pořádky stále fungují

  8:20aktualizováno  8:20
Podrobně jsme se podívali na první ze tří kampaní Starcraftu 2. Co všechno se na nás v terranském tažení chystá?

Starcraft 2 (PC)Jediné, co Jim Raynora svádí od toho, aby rozstřílel televizi na cimprcampr, je štítek s jasným nápisem: "Prosíme nestřílejte na televizi". Raynor tak může jen pěnit vzteky při sledování širokoúhlé obrazovky nad barem.

Na ní se promenáduje jeho osobní nepřítel, diktátor Arcturus Mengsk, který zrovna drží řeč k lidu. V ní jde přitom o Raynorův poslední výsadek, na jehož základě ho Mengsk označuje za teroristu, zatímco hrdina sám sebe považuje za bojovníka za svobodu. Ostatně, hráč by to měl vědět, jelikož je to právě on, kdo kroky Raynora a jeho mužů ve zmíněném výsadku řídí.

To, co jsme si na předchozích řádcích popsali, je jedna z četných neherních sekvencí kampaně Starcraftu 2, očekávaného hitu ze stáje renomovaného studia Blizzard.

Starcraft 2 (PC)Tvůrci se hru rozhodli rozdělit hned na tři části, tedy tři singleplayerové kampaně, z nichž každá vypráví příběh jedné rasy a jež vyjdou samostatně. Začátek obstarají Terrané, to znamená lidé v kampani zvané "Wings of Liberty" (Křídla svobody). Poté má následovat tažení za Zergy ("Heart of Swarm") a závěr odbudou Protossové v "Legacy of the Void".

Starcraft 2 tak sice hned od počátku bude obsahovat multiplayerový módus hratelný za všechny tři rasy, nicméně kampaň si zprvu střihnete jen za Terrany. Délka periody mezi přídavky nebyla specifikována, mluví se ale o půlročních až ročních intervalech. Jen doufáme, že to nedopadne jako s Half-Life 2, na jehož Episode 3 čekáme už řadu let – a kde nic tu nic.

Starcraft 2 (PC)A kolik že přídavky o velikosti jedné kampaně budou stát? "To záleží na tom, jak obsáhlé budou," vysvětluje viceprezident Blizzardu Rob Pardo. Z tohoto opatrného výroku už se dá leccos usoudit, a sice skutečnost, že si Blizzard, respektive společnost, která ho vlastní (Activision Blizzard) za každou z kampaní (nejen originální titul) řekne plnou cenu.

Ostatně, je to právě tento vydavatel, který v případě očekávaného hitu Modern Warfare 2 neváhal cenu oproti obvyklým konvencím ještě navýšit. A o tom, že je Starcraft 2 rovněž očekávaný, nepochybuje nikdo. Díky vydání natřikrát by se z něj mohl stát další zlatý důl této rychle expandující firmy.

Za jejich peníze ale Blizzard slibuje hráčům královskou zábavu. Inu, nahlédli jsme pod pokličku první, terranské, kampaně a leccos vytušili.

Starcraft 2 (PC)Jim Raynor je po událostech z prvního Starcraftu docela dost na dně. Stal se z něj zahořklý pijan, který nejvíc času tráví v zapomenutém baru na planetě Mar Sara a vypráví kumpánům o lepších časech.

Jeho soukromá armáda známá jako "Raynors Raiders" se musí živit coby žoldácká skupina. Jednoho propitého večera se zjeví starý známý mariňák Tychus Inlay. Ten má kontakt na jakéhosi překupníka, který ho zaúkoloval obstaráním mimozemských artefaktů. A Raynor má samozřejmě pomoct.

Setkání obou mužů je,  pro Blizzard zcela typicky, vyvedeno ve skvěle inscenované sekvenci. Přičemž po jejím odeznění nezačne jednoduše mise, jak jsme na to byli zvyklí v prvním dílu.

Starcraft 2 (PC)Namísto toho se před hráčem zjeví obrazovka ne nepodobná adventurám. V tomto případě se v ní Raynor nachází ve zmíněném baru a může kliknout na celou řadu interaktivních bodů. Tak například jukebox zahraje tklivé písně, kliknutí na Finlaye odstartuje nový dialog apod. Díky tomu působí Starcraft 2 mnohem živějším dojmem a lépe vtahuje hráče do příběhu.

Poté, co si všechno potřebné odbudete, stačí kliknout na notebook, na kterém se objeví popis a cíle první mise a následně už nic nebrání pustit se do jejich naplňování.

Stejně jako v předchůdci ovládáte zpočátku především mariňáky, které posíláte na Mengskovy lidi, stavíte základnu a těžíte plyn i krystaly. Děláte tedy vlastně to samé co v prvním díle. A to jak v pozitivním, tak negativním slova smyslu.

Starcraft 2 (PC)Blizzard zjevně ignoruje moderní prvky ovládání, které se v žánru od roku 1998 etablovaly. Například možnost namapování kláves podle svého nečekejte. Rovněž je možné vždy navolit pouze jednu skupinu jednotek. Od vývojářů zní, že hráči si na to takhle zvykli a chtějí to tak mít i nadále. Je pravdou, že se ve Starcraftu 2 budete rychle cítit jako doma, což ale nevymaže myšlenky na větší komfort.

Hlavní designér hry Dustin Bowder slibuje: "Každá mise naší hry bude probíhat odlišně než ostatní a nabídne nové zkušenosti." V zatím prezentovaných třech ze zhruba třiceti misí originalita ale ještě příliš nevyplouvá na povrch.

V jedné z nich je zapotřebí bránit základnu proti útočícím Zergům, a to do chvíle, než vyprší odpočítávání. To není zrovna neobvyklé. Ovšem o ozvláštnění nouze nebude. Ve chvíli, kdy Starcraft 2 (PC)Zergové opravdu maximálně tlačí a kdy už se zdá, že jejich nápor není možné vydržet, se objeví Hyperion, tedy Raynorova stará bitevní loď, která několika mohutnými výstřely zlikviduje veškeré Zergy a od té chvíle slouží coby základna, na níž se budete vracet po každé misi, abyste zde ve zmíněném adventurním stylu diskutovali, poohlíželi se apod.

Srdcem Hyperionu je můstek. Zde si vybíráte příští cíl, respektive misi. Ovšem nepočítejte s tím, že by Starcraft 2 nabízel dynamickou kampaň. Příběh se odvíjí pořád stejně, hráči se rozhodují akorát v tom, jakou misi kdy chtějí hrát. A tak se můžete rozhodnout, zda nejprve pomůžete Finleyovi s hledáním artefaktů, nebo se raději pustíte do evakuace obyvatel jedné z planet.

Starcraft 2 (PC)Každopádně nezůstanete bez odměny. Za první splněný úkol se vám odemkne další jednotka, druhá úspěšně dokončená mise zase vylepší vlastnosti mariňáků. Ale i když se rozhodnete nejprve pro artefakt, s evakuací na vás hra tak jako tak počká.

Ale přesto: v průběhu hry byste se asi třikrát nebo čtyřikrát měli dostat do situace, kdy bude zapotřebí se rozhodnout, jakou cestou se vydat. Na zakončení příběhu by to ale vliv mít nemělo, což je celkem škoda. Příjemnějším zjištěním je, že není třeba obávat se "napínavého" cliffhangeru k add-onům. Terranská kampaň by měla disponovat do značné míry uzavřeným koncem.

Volba mise ovlivní také skutečnost, kolika financemi budete disponovat. Peníze pak roztočíte vStarcraft 2 dalších místnostech Hyperionu. Ve zbraňové komoře si budete kupovat vylepšení pro své jednotky, například vyšší výdrž nebo dodatečné schopnosti. Třeba takoví medici pak nemusí léčit jednotlivce, ale rovnou celé skupiny.

Pak je tu kantýna, v níž kupujete vojáky. Takhle pořízení mariňáci ale stojí dost peněz, potřebují na bojišti zvláštní budovu a podle dosavadních zkušeností nejsou o moc efektivnější než regulérní mariňáci, které si pořídíte přímo ve hře. To ale Blizzard pravděpodobně ještě vybalancuje.

Rozhodně z těchto mariňáků ale neudělá hrdiny známé třeba z Warcraftu 3. Ovšem to je jednoznačně chtěné rozhodnutí. "Warcraft 3 je zaměřen zcela na hrdiny. Podle nich se upravoval design úrovní, ostatní jednotky, limit pro armády, prostě všechny. Ale my nechceme Warcraft 4, nýbrž Starcraft 2," říká Dustin Bowder.

Starcraft 2Ve Stacraftu sice figurovaly důležité příběhové figury přímo v misích, ovšem povětšinou byly hned na začátku zaparkovány hluboko v základně, aby se jim náhodou něco nestalo. To už by se v druhém díle opakovat nemělo.

Sice tu narazíte na mise, ve kterých povedete kroky Raynora, Kerriganové či Zeratula, avšak tyhle úrovně budou zaměřeny přímo na ně a s velkou pravděpodobností nebudou obsahovat výstavbový part.

Po prvních třech nepříliš objevných misích by hráče měly čekat zajímavější úkoly. Třeba mise, ve které se dynamicky střídá den s nocí. Pod rouškou noci je zapotřebí se bránit proti infikovaným, zatímco ve dne vyrazíte do protiútoku a snažíte se zničit co možná nejvíce budov postupujících monster.

Na další planetě je zapotřebí posbírat určité množství krystalů. Na tom není nic zvláštního. Starcraft 2Jenže cenná surovina se nachází zrovna na úrovni, která je každé čtyři minuty zahlcena lávou. Kromě obvyklého boje se Zergy a starání se o základnu je tak nutné každou chvíli zaúkolovat sběrače, aby odjeli na bezpečné místo. Inu, mikro-management byl vždy důležitou součástí Starcraftu.

Zaměření Starcraftu 2 na e-sport se nedá zapřít. Začíná to už třeba minimalistickými animacemi, kdy transportér převážející jednotky tyto vyhodí na povrchu tak, že se na něm náhle prostě objeví a nedělá si starosti s přistávacím manévrem či vyloďovací animací. A končí to například omezenými frontami ve výrobních budovách, kde je možné do fronty zadat jen pět pokynů.

"Starcraft 2 se nemá hrát sám od sebe, to by vyprchalyStarcraft 2 veškeré výzvy," vysvětluje Dustin Bowder. Výzvy by neměly chybět ani v kampani, a to v podobě achievementů. Jeden z nich počítá s likvidací tří obřích a vyzbrojených soch Protossů v jedné z misí. Pakliže se vám to podaří, obdržíte speciální řád.

Starcraft 2 se zjevně chystá nabídnout hodně dramatu a leccos nového, ale ještě více známého. Kdo očekává revoluci v žánru realtime strategií, je opravdu na špatné adrese. Fandové Starcraftu, a že jich je, však budou druhý díl s velkou pravděpodobností milovat.

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.