Jednou z her pro porovnávání operačních systémů se stal projekt Metro Redux.

Jednou z her pro porovnávání operačních systémů se stal projekt Metro Redux. | foto: 4A Games

Operační systém od Valve hrám zatím příliš nesvědčí

  • 27
První kroky operačního systému SteamOS lze označit jedině jako vrávoravé. Autorská společnost Valve o něm hovoří již tři roky a zpočátku tvrdila, že se jí u vlastního titulu Left4Dead 2 podařilo se stejným hardwarem z her získat lepší výkon.

Z prvních analýz však vyplývá opak. Server Ars Technica totiž provedl detailní výkonnostní rozbor a z něj vyplývá, že výkon je horší nejen u teoretických testů systému, ale i při měření snímků za vteřinu v konkrétních titulech. Výsledky SteamOs porovnával s Windows 10.

„Abychom prozkoumali, jaký má operační systém dopad na hraní, hledali jsme nejnáročnější hry, které bychom na obou (operačních) systémech mohli porovnat. Jediný problém spočívá v tom, že graficky nejnáročnější hry z Windows 10 na SteamOs zatím dostupné nejsou.“

Server by měl zájem porovnávat například výsledky Falloutu 4 či Call of Duty: Black Ops 3. To ale možné nebylo. Nakonec tak pro potřeby článku posloužily hry z druhé poloviny loňského roku.

Jmenovitě to byly tituly Middle-Earth: Shadow of Mordor a Metro: Last Light Redux. Kromě vizuální stránky na ně padla volba i díky detailním možnostem pro nastavení grafiky.

Výsledky testů ve hře Middle-Earth: Shadow of Mordor

V žádném z testovaných nastavení však hry spuštěné ve SteamOS nedopadly lépe než ve Windows 10. A propad se zpravidla pohyboval v rozpětí 21 % až 58 % snímků za vteřinu.

Situace navíc nebyla lepší ani v případě her přímo od Valve. Citelně slabší výsledky se nevyhnuly ani titulům Portal, Team Fortress 2 a DOTA 2. Srovnatelný počet snímků nabídla pouze hra Left4Dead 2. O té však Valve před lety tvrdilo, že si v prvních testech vede naopak lépe nežna Windows.

S ohledem na skromný katalog her dostupných pro SteamOs tak operační systém v současné době doporučit nelze.

KOMENTÁŘ BONUSWEBU: První výsledky SteamOs tedy působí jako menší faux pas. Je však třeba mít na paměti, že Valve je společnost vytrvalá a její kroky jsou zpravidla v dlouhodobém horizontu správné.

První roky digitální knihovny her Steam ostatně byly také katastrofální. Nejprve systém fungoval pouze k automatické aktualizaci her přímo od Valve, servery však byly věčně přetížené a pouhé přihlášení mnohdy představovalo problém (čtěte o historii Steamu).