Hráče vždy potěší, když se na trhu objeví hra propagující jedinečnost v rámci daného herního stylu. Pokud bychom z tohoto pohledu hodnotili hru Stolen, jistě by byla oceněna snaha o minimalizaci násilí, která v konfrontaci s dnešními stealth-akčními peckami typu Splinter Cell: Chaos Theory působí, dá se říci, uklidňujícím dojmem. Naskýtá se však otázka, zda ona poklidnost nakonec nepřeroste v nudu. Koneckonců, dnešní generace hráčů je tvořena ve velké míře rozenými střelci a vidina akční hry bez jediného zářezu na pažbě může být pro spoustu z nich odrazujícím elementem.
Jak už název hry napovídá, základním stavebním prvkem příběhu jsou loupeže. Každopádně tím nejsou myšleny nějaké primitivní vloupačky do hypermarketů, ale seriózní krádeže obzvláště cenných věciček, například z proslulých muzejních sbírek blíže nespecifikovaného města. V pozadí těchto loupeží se odvíjí příběh politického intrikářství zdejšího zločineckého bosse, kandidujícího na starostu v probíhajících volbách. Anya Romanov, představitelka hlavní role, však v duchu přiměřených morálních zásad neponechá nic náhodě a cestu za politickým vlivem dotyčnému padouchovi jak se patří zkomplikuje. Pokud jde o zmíněnou dámu, představuje vše, co by se od ženy tohoto typu očekávalo. Hbitost, skvělá pohybová příprava a instinkty kočky uzpůsobují Anyu k nepozorovanému pohybu „nepřátelským prostředím“. To je ve hře představováno bezpečnostními laserovými systémy, kamerami, vznášejícími se hlídkovými boty (Drony) a takřka všudypřítomnými strážemi.
Hbitost, skvělá pohybová příprava a instinkty kočky uzpůsobují Anyu k nepozorovanému pohybu „nepřátelským prostředím“.
V rámci plnění svěřených úkolů, které jsou před Anyu kladeny, navštíví pohledná zlodějka různé oblasti, počínaje interiéry městského muzea a konče exteriéry vojenské základny. Její pohybové schopnosti jí v dané lokaci pomáhají dostat se do běžně nedostupných míst. Těmi jsou například vysoko situované otvory ventilace, do nichž umí vyskočit po odrazu od protější zdi. Rovněž může díky fyzické zdatnosti překonávat různorodé zábrany ručkováním po římsách nebo akrobatickými přeskoky nad prohlubněmi. Na řadu přijdou i gymnastické prvky na hrazdě či střemhlavá slanění mezi sousedícími budovami. Samozřejmostí je pak, s důrazem na její profesní zaměření, okrádání stráží o rozličné předměty, jako jsou kupříkladu řidičská oprávnění, rodinné fotky, zlatá pera, atp.Jak už bylo řečeno, hra preferuje minimum násilí a tomu je uzpůsoben i Anyin útočný potenciál. Na rozdíl od svých většinou vyzbrojených oponentů disponuje představitelka hlavní role pouze omezenou zásobou bojových chvatů, které jí umožňují v krizovém případě „uspat“ strážné na krátký časový úsek, vhodný akorát tak k ukrytí. Podobná situace by však měla nastat pouze ojediněle, neboť při plném využití svých možností se Anya umí pohybovat takřka bez zpozorování. Základem bezchybného průchodu úrovní je vždy kvalitní průzkum oblasti, a to pomocí vizuálního posouzení anebo za použití rozmanitých hi-tech udělátek. Teprve poté je možno projít okolo hlídek bez povšimnutí a vyhnout se případně i nastraženým pastím.
V současnosti obvyklá zabezpečovací technika je v silném kontrastu s přítomností poletujících Dronů.
Technické vybavení sličné hrdinky je dostatečně různorodé, aby s ním byla schopna variabilně řešit různé herní situace. Vystřelovací sondy pro radarové sledování pohybu zasažených hlídek, statické či pohybující se kamery, paralyzující střely využitelné ke zničení Dronů nebo sestřelení světel, zvukové vysílače pro odlákání hlídek z jejich obvyklé trasy a třeba i sonar pro průzkum lokací skrze stěny – to vše jsou nástroje, které beze zbytku využijete a které výrazně umocňují adrenalinovou herní atmosféru. Jako doplňkový sortiment v souvislosti s plněním úkolů si dále užijete hackování počítačů, nabourávání bezpečnostních systémů, odemykání dveří paklíčem a dalších podobně orientovaných činností.
|
Grafická stránka tohoto titulu není nijak strhující. Vzhledem k principům hry se ztvárnění jednotlivých lokací zpravidla omezuje na ponuré interiéry, protkané stíněnými prostorami, vhodnými k úkrytu před nepřáteli. Absence smyslu pro detail se vás dotkne zvláště při čtení nevýrazných názvů oddělení na zdech či fotografování obrazů v rámci plnění jednoho z vedlejších úkolů. Oproti grafice je možné pochválit zvukovou kulisu hry, jež je tvořena vhodně laděnými melodiemi. In-game ruchy jsou také vcelku v pohodě a zajímavé se jeví i dialogy NPC postav. Ty mimochodem neplní jen druhořadou úlohu. Leckdy totiž rozhovor hlídek využijete ke snazšímu průchodu oblastí. Patrně nejvíce ve hře trpí realističnost jako taková. S jistou dávkou nadsázky – v současnosti obvyklá zabezpečovací technika, zastoupená bezpečnostními paprsky, trezory opatřenými klasickým číselným zámkem a paklíčem odemykatelnými zámky dveří, je v silném kontrastu s přítomností poletujících Dronů, kteří by se spíše hodili do futurističtějších videoherních projektů.
|
Stolen | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|