Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stolen - ruská zlodějka v akci

  12:02aktualizováno  12. dubna 5:57
Vaším úkolem je provést postavičku hlavní hrdinky složitým labyrintem ulic, budov, větracích šachet a střešních prostor s cílem ukrást šperk ze vzácné sochy samuraje. Pomůžete hlavní hrdince? Rozhodování usnadní naše recenze.
45

STOLEN

Platforma: PC
Výrobce: Blue 52

Herní karta

Stolen Programátorský tým Blue 52, jenž má v poslední době existenční potíže, stvořil na základě poměrně dobrého námětu kombinaci adventury a RPG, což na první pohled vypadalo velice slibně. Hned od začátku ale bylo na hře vidět, že je šitá „horkou jehlou“ a její vydání mělo zachránit rozpočet firmy.

Vaším úkolem je provést postavičku hlavní hrdinky složitým labyrintem ulic, budov, větracích šachet a střešních prostor s cílem ukrást šperk ze vzácné sochy samuraje, jenž do Forge City - Vašeho rodného města - přicestoval ze samotného Japonska a bude zde vystaven v rámci expozice japonských národních památek. Zahrajete si v roli mladé ruské zlodějky, údajně nejlepší ve městě, a k dispozici budete mít nejen spoustu technických vymožeností, ale i věrného přítele, rádce a agenta v jedné osobě - Louieho. Spolu s ním, spíše řečeno s jeho hlasem, budete plnit úkoly od otevírání zámků přes nabourávání bezpečnostních kamer, až po hackování cizích počítačů. Tvůrci navíc ve snaze o mystickou atmosféru doplnili hezký vedlejší příběh. Po celou dobu hry Vás totiž bude doprovázet něco tajemného, co Stolen Vám ale nemá v úmyslu ublížit ani bránit v úkolu. Na konci hry čeká poměrně překvapivé rozuzlení, nebudu však prozrazovat o co půjde, aby si hráč užil alespoň příběhu, jedné z největších předností hry.

Hned při spuštění hry, kterému předchází pěkné intro, a prvních pár krocích zjistíte, že je hra téměř neovladatelná. Její hlavní a možná jediný vážný problém tkví v kameře. Ta se totiž pohybuje jak vůči mapě, tak Vaší postavičce, a to velice nešikovně. Řešením by bylo fixovat kameru na postavičku v jedné rovině, ale ponechat ji volný pohyb v kolmém směru. Hra bohužel umožňuje buďto plný pohyb kamery ve všech osách nebo naopak znemožnění všech pohledů kamerou, kdy koukáte přes postavičku ze shora, což by se jevilo jako dobré řešení, pokud by tvůrci našli vhodný úhel a výšku pohledu. Při plné fixaci vidíte přes celou obrazovku temeno hlavy Vaší postavy a z prostoru před Vámi asi deset pixelů. Většina hráčů se tedy logicky rozhodne pro volnou kameru, která ale během hry záludně mění svoji polohu po všech osách, což činí hraní zmatečným a po chvíli k šílenství dohánějícím.

Technické vybavení hrdinky

Armpad - Nejpoužívanější část Vaší výbavy. Umí otevírat zámky, hackovat sítě, řezat ocel ale i bezhlučně otevírat sejfy pomocí vysokých zvuků. Zkrátka něco bez čeho nemůže moderní zloděj existovat.

Brýle - Na první pohled klasické, ničím neobvyklé brýle. Za modrými skly se však skrývají mocné zbraně. Obsahují teleskopické čočky jako dalekohled, sonar pro vidění skrze dveře a fotoaparát s vysokým rozlišením pro fotografování map a dokonce i jmenovek stráží.

Pistole - Annya je cvičená jako zloděj se specializací na tichý lup. Proto je pro ní užití smrtelné síly zbytečné a je vybavena pistolí, která střílí hi-tech šipky. Sledovací šipky pro nabourání se do kamery nebo sledování pohybu stráží, zvukové šipky pro odlákání stráží pískotem z místa jejího dopadu atd.

Stolen Abych hru ale jen nekritizoval - pokud si trpělivý hráč zvykne na neposednou kameru, čeká ho poměrně příjemně překvapení. Hra totiž nabízí prvky střílečky a bondovky v prostředí adventury s logickými hádankami, takže si na své přijde široké hráčské publikum. Ve hře použijte mnoho hi-tech hraček, rozeberete zámky několika zamčených dveří, budete se nabourávat do cizích počítačů a mnoho dalšího. Co do nápadů je tedy hra - vyjma zmíněné kamery - zajímavě zpracována. A nemluvíme jen o technickém zázemí. Mladá, po grafické stránce vyvedená, zlodějka má v zásobě ještě jednu zbraň - tělo. Ne že by laškovala se strážemi, ale má velké pohybové schopnosti, které jsou do hry zakomponovány poměrně obratně a s jejichž užíváním si překvapivě poradí i tolik zatracovaná kamera. Širokou nabídku základních pohybů doplňuje možnost jejich vzájemné kombinace, čímž vznikají opravdu povedené triky. I vedlejší úkoly, o kterých jsem se již několikrát zmiňoval, jako je tzv. lockpicking, tedy otevírání zámků, hacking - netřeba snad vysvětlovat, napíchnutí bezpečnostních kamer atp. jsou vyvedené originálně. Je třeba při nich trochu přemýšlet a jsou tak zpestřením jinak „šedých“ Stolen misí. Vložme nyní opět trochu kritiky. Při pohybu po mapě se Vám v určitých chvílích zobrazují tzv. hinty - velké modré okno s radami. Poprvé je to užitečné, po druhém průchodu tím stejným místem je to na pováženou a potřetí, počtvrté atd. je to otravné. Ale budete si na to muset zvyknout - budou se Vám zobrazovat pokaždé, když se v daném místě budete nacházet.

I další odstavec bude kritický. Ve hře je sice velké množství použitelných předmětů, ale jen v momentech, kdy to tvůrci hry chtěli. Jednoduše řečeno, určitý typ předmětu někde reaguje a někde ne - dokonce i v rámci jedné místnosti jednou hra dovoluje na bednu vyskočit, a o pár polygonů dále je to jen textura. To platí o dveřích, větracích šachtách, počítačích....

Postavy ve hře

Annya Romanovová - Nejlepší zloděj ve městě. Ovládá mnoho bojových umění a je vybavena řadou hi-tech hraček. Je hrdá na to, že během práce nikdy nezabíjí. Dostane se dovnitř i ven s lupem bez jediného mrtvého.

Louie Palmer - Je hlas v Annyině uchu. Válečný veterán a expert přes komunikační technologie je také její oporou v těžkých misích a agentem. Zastupuje jí při přebírání úkolů, aby nemusela svou totožnost odkrývat neznámým třetím osobám.

Morgan - Tvrdý starosta města Forge City, který nemilosrdně potírá jakoukoli zmínku proti jeho režimu. Táhne mu na šedesát a je zbohatlík „ze staré školy“, což mu stačí aby si udržel své místo.

Richard Killian - Bussinesman, ucházející se o místo starosty. Má radikální a kontroverzní představy o boji se zločinem ve městě. Má dostatečné charisma aby svého cíle dosáhl, i když se pak ukáže jako zodpovědný za další vlnu zločinu. Pozor na něj, jeho plány s Forge City nemusí zahrnovat Annyu.

Breeze - Neznámá žena, která je pod přezdívkou „Vánek“ označována za druhou nejlepší zlodějku města. Ovšem krutá a chladná, ochotná zabít kohokoliv kdo jí stojí v cestě. Když se do něčeho pustí, nejsou mezi ní a jejím cílem žádné překážky. Město ale není dost velké pro Annyu i Breeze...

Night - Dvacetiletý mladík, jehož vizáž klame. Strávil spoustu času v podsvětí a mezi lidmi těch nejhorších sort. Je chytřejší než většina zlodějů z jeho klanu a tak není divu, že za poměrně krátkou kariéru se vyšplhal docela vysoko.

Průběh hry jako takový na hráče ze začátku (cca 15 minut) bude působit zajímavě a neotřele, záhy ale zjistí, že levely jsou o jednom a tom samém až do konce hry, což začne být uspávající. Neškodilo by třeba trochu muzikyStolen - místo toho hráč prochází prázdné temné levely a přemýšlí pod jejich tlakem nad samotou, prázdnem, tichem kolem něho a po krátké chvíli se dostává do hluboké deprese.

Hledám, co by se dalo na hře pochválit, neboť jsem si vědom své kritičnosti. Prohrávám si jí znovu, celou od začátku. Textury? Ne, průměr. Hudba? Podprůměr. Dabing? Kromě hlasu Louieho (se značně počítačovým efektem - zřejmě schválně) ve hře nic moc slyšet není. Grafika? Ne, průměr. Na hře kromě nápadu a skoků opravdu nic kladného nevidím. Je to fakt o to smutnější, že mě - jako nadšence do všech žánrů - uchvátí prakticky každá hra. Tato ale byla u mě shledána - oproti očekávání - naprostým propadákem, ačkoliv nápad, atletické prvky a hrudník hrdinky si pár bodů k dobru přeci jenom zaslouží ;-).

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

45 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 106 čtenářů



Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.