Informace o zajímavém titulu Stranger se objevily před nedávnem, ovšem ve vší tichosti, která se však moc dlouho neudržela. Jedním z důvodů je i renomé ukrajinského vývojářského týmu Fireglow Games, který nestojí za ničím menším, než opěvovanou sérií Sudden Strike, která zanedlouho vstoupí do veleočekávané třetí fáze. Ovšem s úspěchem debutové ságy se rozrostlo i studio a nově příchozí se samozřejmě jen líně neváleli, ale již od roku 2002 pracují na původním projektu Stranger, který originalitou ani v nejmenším nešetří. A jelikož dnešní svět patří neustále stejným pokračováním, zaplesala naše srdce nad chystanými inovacemi, tudíž jsme se je rozhodli zprostředkovat i vám. Rozhodně čtěte dále, ale pozor, ať se vám nad těmi novotami z východu nezatočí hlava!
Pokud byste v reklamních materiálech hledali nějaký známý svět či značku, asi byste moc dobře nepochodili. Nejenže Fireglow zaveleli na ústup z historických pozic dobytých Sudden Strikem a vydali se do snad ještě více zprofanovaných vod fantasy žánru, ale ani v této oblasti nevsadili na osvědčený trademark, nýbrž se rozhodli vytvořit zcela vlastní a propracované prostředí od píky, na němž by časem opět mohli vystavět bytelnou sérii. To sice bude z velké části záviset na úspěchu Strangera, ovšem vzhledem k tomu, že se o něj novináři začínají zajímat již nyní, to nebude zase až takový problém. Autoři sbírají podklady pro vytvoření poutavého a hlavně dostatečně neokoukaného světa již nějaký ten pátek a podle všeho jim to jde pěkně od ruky.
Autoři sbírají podklady pro vytvoření poutavého a hlavně dostatečně neokoukaného světa již nějaký ten pátek a podle všeho jim to jde pěkně od ruky.
Příběh nás na svém počátku zavádí do zatím bezejmenného světa, který jako by z oka vypadl klasickým fantasy prostředím, ovšem s tou výjimkou, že zde platí přísný zákaz používání jakékoliv magie. A právě v tom leží jádro pudla – zjistilo se, že někdo tajemné čáry máry použil a jelikož není čas na velké vyšetřování, jsou všichni podezřelí deportováni do jiné dimenze, odkud se ještě nikdo nevrátil. Většina je samozřejmě nevinná, ovšem jeden ze skupiny musel tuto nezáviděníhodnou situaci způsobit. Je třeba ho vypátrat a vrátit se zpět do domoviny. Je jasné, že tento úkol padne na vaše bedra a také, že cesta domů nebude lemována růžemi, nýbrž mrtvými nepřátelskými těly. Konečně tak můžeme říci, že se nesetkáváme s tolikrát omletým klišé o invazi nemrtvých do mírumilovného světa, zvláště, když ještě dodáme, že děj má být okořeněn mnoha nečekanými zvraty a radikálními otočkami v dalším vývoji.
Dosud jsme se nezmínili o žánrovém zařazení hry. V tomto případě neudělali tvůrci zase až tak významný krok a v zásadě zůstali u realtime strategie, ovšem nikoliv se stovkami bojovníků, možná ani desítkami ne, ale spíše s jednotkami (strop by měl být obecně stanoven na číslo srovnatelné se všemi prsty na rukou i nohou, ovšem zase až tak často ho nedosáhneme), což nás přivádí k druhé zkratce, která se v souvislosti se Strangerem dosti často vyskytuje a sice - s RPG. Menší počty vojáků k tomu přímo vyzývají a několik ovladatelných hrdinů vše ještě betonově stvrzuje. Hrdinové jsou logicky základní esencí armády a jako takové je musíte hýčkat. Ve většině případů nesmí zemřít, jinak mise končí neúspěchem. Naštěstí mají k vlastní obraně i patřičné prostředky, jelikož získávají zkušenosti mnohem rychleji než řadové jednotky a mohou je pak navíc promítat do speciálních schopností. Řadovými jednotkami máme na mysli příslušníky šesti kmenů, kteří se ve světě Strangeru vyskytují. Ve většině případů jde o nájemné žoldáky a počet i typy, jaké si zvolíte, záleží čistě na vás a vaší strategii. Někdo upřednostní množství slabších bojovníků, jiný si vystačí se třemi bitevními mašinami. Podle toho, jakou taktiku chcete zvolit, byste se k jednotlivým kmenům měli i chovat, protože každý z nich nabízí jiné jednotky a také mezi některými z nich bují nepřátelství. Ve Strangeru je tak třeba dbát i na patřičnou diplomacii a politickou korektnost. Některé z klanů vám tak budou nutně protivníky, jiné zase spojenci a právě od nich můžete za splněné questy získat například jejich plnou válečnou podporu. To je pak právě případ, kdy se vám pod ruku dostane větší množství jednotek.
Hra bude mít pouze jednu kampaň, která však nebude úplně lineární a má se vyvíjet právě podle toho, jak se ve hře budete chovat, což je poměrně dost zajímavé a poutavé. V závislosti na akcích a jim odpovídajících reakcí se můžeme těšit zhruba na plus minus dvacet misí, v nichž však nemusíme jít jen po splnění hlavního úkolu, ale můžeme se zdržet i díky množství postranních questů, jimiž má být každá z rozsáhlých map prošpikována. O základnu se v podstatě příliš starat nebudeme – ta má totiž být jen jakýmsi výchozím bodem a také jedním ze zdrojů příjmů. Dělníci zde prakticky automaticky budou těžit suroviny a všechny v misi dostupné budovy budou vystavěny již od počátku. Architekti tak ostrouhají, protože ve hře stavět prostě nepůjde. Autoři se snaží, aby hráči strávili co nejvíce času samotným bojem a také jeho plánováním, které podle jejich slov může zabrat stejný čas. Jsme zvědaví, jak do často chaotického a nepřehledného realtime stylu chtějí protlačit silnější prvky strategie, ovšem poslouchá se to velmi příjemně.
Válčit budeme především s monstry, která nemají spadeno jen na vás, ale i na samotné klany. Ovšem právě monstra v sobě obsahují jistou formu energie, která drží dimenzi pohromadě a jedině přes ně je tak možné se dostat zpět domů. Vzhledem k roztroušenému a jen zřídkakdy centralizovanému rozmístění těchto entit, bude hratelnost skutečně připomínat dosud nepříliš protěžovaný mix RTS a RPG. Abyste mi nerozuměli špatně – tyto dva žánry se dnes kombinují o stošest, ale v takovém poměru, jaký nabídne právě Stranger.
Architekti tak ostrouhají, protože ve hře stavět prostě nepůjde.
Možná se z popisu příběhu bojíte o osud magie, ale můžeme vás uklidnit – v nehostinné dimenzi její používání nijak penalizováno není, takže i na ní zajisté budeme spoléhat. Zpočátku sice nebude moc silná, ovšem s přibývajícím časem její důležitost nabobtná. Stranger vedle povrchového boje nabídne i ten podzemní a kdyby právě nevycházelo podobně obdařené Armies of Exigo, mluvili bychom o další skvělé inovaci. Takhle to bude jen skvělá serepetička, ale co, na tom už nesejde. Mnohem důležitější je, že se obě části liší ve všech detailech. Dungeony jsou tmavé, úzké, skrývají se v nich četné poklady, pyšní se větší koncentrací monster a také jsou opředeny četnými pověstmi, jejichž čtení vás obohatí o povědomí o světě. Povrch je pak mnohem světlejší, barevnější a jelikož skýtá větší množství paralelně běžících konfliktů, tak i živější. Mezi podzemím a povrchem cestuje prostřednictvím výtahů či teleportů. Údajně má být možné i prokopání vlastního tunelu.
Multiplayer by měl být podobný jako tažení pro jednoho, ovšem mnohem dynamičtější a jednotlivé úseky budou kratší. O zábavu se však postará ještě několik dalších modů. Co se týče grafického zpracování, má běžet na mocném enginu, který zvládá i pěkné DirectX 9 efekty. Hlavní síla ale má spočívat ve variabilnosti prostředí a také jeho bohatosti. Dost často narazíte na překrásné scenerie, které si budete dlouhé chvíle prohlížet. Jelikož hra nemusí vykreslovat tak velké množství postav, jako jiné RTS, mají tyto být bohaté na detaily a přitom umírněné v hardwarových požadavcích. Hudba se pak má dynamicky měnit a dodat tu správnou atmosféru, jak na světle, tak v hlubokých kobkách.
Stranger je jedním z nejnajdějnějších projektů jara příštího roku, a to především díky své originalitě, která se nezdá být samoúčelná, nýbrž veskrze smysluplná. Skvělý mix RTS a RPG, stejně jako propojení dvou úrovní, zní skvěle a dost možná ještě lépe je na tom do detailu propracovaný příběh založený na bázi na první pohled poutavého světa. Vzhledem ke zkušenostem autorů nevidíme důvod, proč bychom se neměli dočkat jedinečného zážitku. Betaverze hra by měla být hotova co nevidět, tedy zhruba v prosinci, a není vyloučeno, že se k ní dostaneme, což by pro vás znamenalo ještě podrobnější obeznámení se Strangerem, takže máte o důvod navíc zůstat s námi.
Index očekávání: 85%