Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Street Fighter IV versus Mortal Kombat vs. DC Universe – dojmy z hraní

  0:01aktualizováno  0:01
Bojovky jsou k měření sil jako stvořené. Co když ale proti sobě nestojí hráči, ale rovnou celé hry? Pikantní zápas odvěkých rivalů.

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universe

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC UniverseBojovky jsou k měření sil jako stvořené. Vlastně jsou ve skutečnosti k měření sil stvořené zcela primárně. Co když ale proti sobě nestojí hráči se svými oblíbenými postavičkami, ale rovnou celé hry? Zahráli jsme si potenciální hity blízké bojovkové budoucnosti a přinášíme čerstvé dojmy. A na závěr možná i vyhlásíme vítěze. Zápas je o to pikantnější, že do ringu vstupují odvěcí rivalové – Street Fighter, jenž pro mnohé a de facto i obecně definoval žánr moderních bojovek, a Mortal Kombat, který v devadesátých letech sesadil z trůnu právě Street Fightera.

Mortal Kombat vs. DC Universe
Mortal Kombat je široké laické veřejnosti pravděpodobně nejznámější bojovka, protože ve své éře přišel s takovou mírou krvavosti, jakou do té doby ve hrách nikdo nikdy neviděl. A přestože má svá nejlepší léta zcela evidentně již za sebou, stále má velké množství fanoušků, protože je zkrátka tak trochu jiný než ostatní tituly v daném žánru. No řekněte, kde jinde můžete soupeři za odměnu ukopnout hlavu nebo ho spálit na prach?

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC UniverseKdyž proti Scorpionovi, Sub-Zerovi nebo Raidenovi stojí gumový panák v černém, je to zkrátka divné.

To je ale tak trochu problém v případě MK vs. DC Universe. Jak je zřejmé již z názvu, na scénu vstupují postavy známé z komixů amerického vydavatelství DC Comics, které by nevidělo rádo, kdyby například Batmana někdo šmelcoval na hadrocucky, což je sice pochopitelné, ale v souvislosti s Mortal Kombatem to v podstatě úplně ztrácí smysl. MK bez krvavých fatalit? To si snad ani nedokážeme představit.

Jistá umírněnost je pak patrná i při samotném boji. Rozhodně se tedy nedá říci, že by si zdejší bitkaři skládali komplimenty a diskutovali u čaje, ale přeci jen není obrazovka tak rudá, jak jsme bývali zvyklí. Ale co, vždyť na světě je tolik skvělých bojovek, které nepotřebují spektakulární krvomalby, tak proč by to nemohlo fungovat i zde?

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC UniverseJenže ono to právě zase až tak moc nefunguje. Boje se sice odehrávají opět ve značně vysokém tempu, ale celkový dojem je poněkud rozpačitý, protože se dostavuje onen klasický pocit, že se jedná o to samé jako dřív, akorát že v hezčí grafice na novém hardwaru. Na druhou stranu se tu ale přinejmenším dvě zajímavé věci nalézt dají.

Tou první jsou interaktivní arény, z nichž lze protivníka vyhodit (v boji se pokračuje i následně, na ring-outy se tu nehraje), a tou druhou je zajímavý přístup k řešení chytaček. Na rozdíl od ostatních bojovek zde ještě není vyhráno poté, co se podaří úchop nasadit. V tu chvíli se totiž na obrazovce začnou objevovat sekvence tlačítek, která musíte mačkat, abyste svou snahu završili kvalitním upuštěním soupeřova vzduchu.

Vtip je ale v tom, že stejnou možnost má i soupeř, který tím tak může vlastní ztráty zmírnit. Je ale potřeba říci, že to bude asi chtít nějaký ten trénink, protože při prvních několika zápasech to nebylo nic extra snadného ani přesto, že potřebný návyk dívat Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universese po nasazení úchopu do míst, kde se odečítají další pokyny, získáte až překvapivě rychle. Proto je v tuto chvíli dost předčasné jakkoliv hodnotit přínos a využitelnost této záležitosti při soubojích.

O novém Street Fighteru se pak dá říci do značné míry to samé, co o MK vs. DC.

Poslední povzdech pak míří na adresu zdejší soupisky. Je jistě chvályhodné, že se tvůrci snaží sérii oživit novými postavami, navíc pak ještě tak věhlasných jmen, ale ačkoliv jsou „ve skutečnosti“ Batman či Superman kabrňáci světové extratřídy, tady působí nepřirozeně, prkenně a křečovitě.

Když proti Scorpionovi, Sub-Zerovi, Raidenovi nebo kterékoliv jiné mlátičce ze světa Mortal Kombatu, kdy každá z nich v každém dílu ztratila tolik krve, že by z toho kterékoliv krevní centrum v Česku vyžilo minimálně rok, stojí gumový panák v černém, je to zkrátka divné. Nemluvě třeba o Jokerovi, jenž vypadá tak trochu jako kašpárek z Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universepouti a navíc dokáže neuvěřitelně vytočit tím, jak po vás v boji vkuse hází bomby. Ale třeba jde taky jen o prvotní nezvyk a časem se to poddá.

Mortal Kombat tak rozhodně nevybočí ze zajetých kolejí, což je pochopitelně dobře, ale otázkou zůstává, zda jisté změny byly učiněny správným směrem. Nové postavy ve výsledku hru jistě oživí a to samé očekáváme i od nových prvků v bojovém systému, přestože ty bude potřeba prověřit důkladněji. Pořád ale nedokážeme přestat uvažovat nad tím, zda by nebylo lepší přijít s novým dílem zcela klasického ražení a bez jakýchkoliv ústupků.
Index očekávání: 75%

Street Fighter IV
O novém Street Fighteru se pak dá říci do značné míry to samé, co o MK vs. DC, ale přesto je finální vyznění o dost jiné. Street Fighter byl v minulosti synonymem pro ždímačku na peníze, protože vycházelo paralelně několik řad s přídomky jako Alpha, Turbo či třeba EX (a pokud nezemřeli, vycházejí dodnes). Pro běžného smrtelníka Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universevšak byly všechny prakticky stejné, a tak ani oznámení regulérního čtvrtého dílu po letech nezpůsobilo až takový ohlas, jak by si tato herní legenda zasloužila.

Rozhodně se ale dá říci, že je na co se těšit, a z několika prvních bitek se zdálo, že se lidem z Capcomu podařilo splnit splnit vše, co slíbili. Tedy přinejmenším, co se týče hlavního motta hry – prověřené hratelnosti v novém kabátku. Hratelnost tedy sice zjevně míří na hráče spíše starší a pokročilé, kteří mají předchozí díly ještě v alespoň jakž takž živé paměti, ale nový grafický kabát musí sednout skoro každému.

Ty nejničivější techniky jen tak náhodou z rukávu nevytáhnete.

Již z obrázků je zřejmé, že se grafici drží původního stylu, jenž byl ale doplněn o detaily a jakousi „semi-3D“ perspektivu, kde jsou postavy plně trojrozměrné, což se ale nedá říci o prostředí a pozadí – tedy vlastně taková 2,5D perspektiva. Při hraní naživo ale celkově hra vypadá o značný kus lépe než na obrázcích, ať už se jedná o Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universelíbivou barevnost nebo povedené modely postav balancující na velmi vkusně zvoleném rozhraní mezi realistickým podáním a kresleným zjednodušením. Opravdu radost pohledět.

Stará známá zůstala v jádru i hratelnost, která se drží principů známých z dob největší 2D slávy série. Ty byly jen lehce doleštěny několika drobnějšími změnami. Vzhledem k tomu, že jsme 2D Street Fightera naposledy hráli tak dávno, že si ani nepamatujeme kdy, tak samozřejmě nedokážeme konkrétní změny přesně pojmenovat, ale tím důležitým je fakt, že ačkoliv se čtvrtý díl po stránce hratelnosti zcela veřejně hlásí ke svým předchůdcům, tak při hraní získáte dojem, že hrajete skutečně novou moderní bojovku a nikoliv jen graficky vylepšený port něčeho z roku 1993.

Neméně důležité pak je i to, že je hraní velmi intuitivní. Alespoň tedy v případě, že jste nějakého Street Fightera v minulosti již hráli. Při této konstalaci vám totiž přijde zcela samozřejmé, že postavy mají po úderech ony typické „zácuky“, tedy jinými Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universeslovy, že návaznosti technik nejsou plynulé. To, co by každou jinou bojovku v dnešní době okamžitě stáhlo pod hladinu zájmu hráčů i kritiků, to u nového Street Fightera působí skoro jako jakási patentovaná vlastnost. Ale to jsme trochu odbočili od nakousnuté intuitivnosti.

Ta se projevuje v prvé řadě tak, že pokud o SF sérii nemáte ani páru, pak vám čtvrtý díl bude připadat neuvěřitelně pitomý, protože jednotlivé údery jednak kdovíjak nenavazují a jednak ani jejich účinnost není zrovna excelentní. Pokud ale o SF sérii páru máte, pak si vzpomenete, že tam kdysi dávno šlo hlavně o různé kombinace čtvrt- a půlobloučků s tlačítky. Tak se o jednu takovou cvičně pokuste a vida – Ultra Hyper-Sonic Blaster Shot je na světě.

Samozřejmě, že ty nejničivější techniky jen tak náhodou z rukávu nevytáhnete, ale i dílčí úspěch v tomto ohledu znamená, že se vám hra začne zarývat pod kůži ještě o něco více než byste si byli ochotni připustit. S Ondrou jsme u této hry zatuhli na slušnou řádku zápasů a z příjemného bojovkového rozjímání nás vytrhly až Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universe„bezděčné“ šťouchance, naznačující, že za námi stojí slušný hlouček dalších zájemců.

Při té příležitosti jsme ale ještě stihli otestovat jednu z nových postav. Rufus je skutečně nechutný tlouštík i na obrázcích, ale v pohybu je ještě mnohem nechutnější, třeba již jen kvůli rosolovitě se pohupujícímu panděru. V praxi je to ale slušný ranař a bez alespoň částečného tréninku se proti němu hraje docela obtížně. Naštěstí je tu ale pro tyto případy osvědčený Dhalsim, kterému se končetiny natahují snad ještě více než kdy předtím a nechybí mnoho, aby dokázal odkudkoliv dokopnout až do své rodné Indie.

Street Fighter IV nás tedy překvapil až nečekaně příjemně. Se současnými bojovkami sice asi soupeřit nebude, ale na druhou stranu se od nich alespoň vcelku výrazně odliší. A když už nic, tak ho můžeme brát přinejhorším jako velmi povedené retro okénko a navíc jako názorný důkaz toho, že když se chce, tak lze starou klasiku přivést do dnešní doby více než důstojně.
Index očekávání: 88%

Sčítání bodovacích lístků
Rozhodně nemáme v úmyslu kohokoliv přesvědčovat, co se mu má líbit nebo na co se má těšit, ale pokud se vžijeme do role boxerských sudích, tak v souboji Street Fightera s Mortal Kombatem zvedáme ruku Street Fighterovi po jednotném rozhodnutí na body. Oba bojovníci se sice drží toho nejlepšího ze svých tradic, ale je to právě čtvrtý Street Fighter, kdo dokazuje, že to umí líp. Zatímco v jeho případě se dá hovořit o vypilování téměř k dokonalosti, projev Mortal Kombatu na nás působí spíše jako rutina. Zdá se tedy, že Street Fighter oplatí Mortal Kombatu porážku z devadesátých let minulého století a i když v současné konkurenci neuzme mistrovský pás, alespoň se v žebříčku dostane před svého úhlavního soka.

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.