Street Fighter IV versus Mortal Kombat vs. DC Universe – dojmy z hraní

  0:01
Bojovky jsou k měření sil jako stvořené. Co když ale proti sobě nestojí hráči, ale rovnou celé hry? Pikantní zápas odvěkých rivalů.

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universe

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC UniverseBojovky jsou k měření sil jako stvořené. Vlastně jsou ve skutečnosti k měření sil stvořené zcela primárně. Co když ale proti sobě nestojí hráči se svými oblíbenými postavičkami, ale rovnou celé hry? Zahráli jsme si potenciální hity blízké bojovkové budoucnosti a přinášíme čerstvé dojmy. A na závěr možná i vyhlásíme vítěze. Zápas je o to pikantnější, že do ringu vstupují odvěcí rivalové – Street Fighter, jenž pro mnohé a de facto i obecně definoval žánr moderních bojovek, a Mortal Kombat, který v devadesátých letech sesadil z trůnu právě Street Fightera.

Mortal Kombat vs. DC Universe
Mortal Kombat je široké laické veřejnosti pravděpodobně nejznámější bojovka, protože ve své éře přišel s takovou mírou krvavosti, jakou do té doby ve hrách nikdo nikdy neviděl. A přestože má svá nejlepší léta zcela evidentně již za sebou, stále má velké množství fanoušků, protože je zkrátka tak trochu jiný než ostatní tituly v daném žánru. No řekněte, kde jinde můžete soupeři za odměnu ukopnout hlavu nebo ho spálit na prach?

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC UniverseKdyž proti Scorpionovi, Sub-Zerovi nebo Raidenovi stojí gumový panák v černém, je to zkrátka divné.

To je ale tak trochu problém v případě MK vs. DC Universe. Jak je zřejmé již z názvu, na scénu vstupují postavy známé z komixů amerického vydavatelství DC Comics, které by nevidělo rádo, kdyby například Batmana někdo šmelcoval na hadrocucky, což je sice pochopitelné, ale v souvislosti s Mortal Kombatem to v podstatě úplně ztrácí smysl. MK bez krvavých fatalit? To si snad ani nedokážeme představit.

Jistá umírněnost je pak patrná i při samotném boji. Rozhodně se tedy nedá říci, že by si zdejší bitkaři skládali komplimenty a diskutovali u čaje, ale přeci jen není obrazovka tak rudá, jak jsme bývali zvyklí. Ale co, vždyť na světě je tolik skvělých bojovek, které nepotřebují spektakulární krvomalby, tak proč by to nemohlo fungovat i zde?

Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC UniverseJenže ono to právě zase až tak moc nefunguje. Boje se sice odehrávají opět ve značně vysokém tempu, ale celkový dojem je poněkud rozpačitý, protože se dostavuje onen klasický pocit, že se jedná o to samé jako dřív, akorát že v hezčí grafice na novém hardwaru. Na druhou stranu se tu ale přinejmenším dvě zajímavé věci nalézt dají.

Tou první jsou interaktivní arény, z nichž lze protivníka vyhodit (v boji se pokračuje i následně, na ring-outy se tu nehraje), a tou druhou je zajímavý přístup k řešení chytaček. Na rozdíl od ostatních bojovek zde ještě není vyhráno poté, co se podaří úchop nasadit. V tu chvíli se totiž na obrazovce začnou objevovat sekvence tlačítek, která musíte mačkat, abyste svou snahu završili kvalitním upuštěním soupeřova vzduchu.

Vtip je ale v tom, že stejnou možnost má i soupeř, který tím tak může vlastní ztráty zmírnit. Je ale potřeba říci, že to bude asi chtít nějaký ten trénink, protože při prvních několika zápasech to nebylo nic extra snadného ani přesto, že potřebný návyk dívat Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universese po nasazení úchopu do míst, kde se odečítají další pokyny, získáte až překvapivě rychle. Proto je v tuto chvíli dost předčasné jakkoliv hodnotit přínos a využitelnost této záležitosti při soubojích.

O novém Street Fighteru se pak dá říci do značné míry to samé, co o MK vs. DC.

Poslední povzdech pak míří na adresu zdejší soupisky. Je jistě chvályhodné, že se tvůrci snaží sérii oživit novými postavami, navíc pak ještě tak věhlasných jmen, ale ačkoliv jsou „ve skutečnosti“ Batman či Superman kabrňáci světové extratřídy, tady působí nepřirozeně, prkenně a křečovitě.

Když proti Scorpionovi, Sub-Zerovi, Raidenovi nebo kterékoliv jiné mlátičce ze světa Mortal Kombatu, kdy každá z nich v každém dílu ztratila tolik krve, že by z toho kterékoliv krevní centrum v Česku vyžilo minimálně rok, stojí gumový panák v černém, je to zkrátka divné. Nemluvě třeba o Jokerovi, jenž vypadá tak trochu jako kašpárek z Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universepouti a navíc dokáže neuvěřitelně vytočit tím, jak po vás v boji vkuse hází bomby. Ale třeba jde taky jen o prvotní nezvyk a časem se to poddá.

Mortal Kombat tak rozhodně nevybočí ze zajetých kolejí, což je pochopitelně dobře, ale otázkou zůstává, zda jisté změny byly učiněny správným směrem. Nové postavy ve výsledku hru jistě oživí a to samé očekáváme i od nových prvků v bojovém systému, přestože ty bude potřeba prověřit důkladněji. Pořád ale nedokážeme přestat uvažovat nad tím, zda by nebylo lepší přijít s novým dílem zcela klasického ražení a bez jakýchkoliv ústupků.
Index očekávání: 75%

Street Fighter IV
O novém Street Fighteru se pak dá říci do značné míry to samé, co o MK vs. DC, ale přesto je finální vyznění o dost jiné. Street Fighter byl v minulosti synonymem pro ždímačku na peníze, protože vycházelo paralelně několik řad s přídomky jako Alpha, Turbo či třeba EX (a pokud nezemřeli, vycházejí dodnes). Pro běžného smrtelníka Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universevšak byly všechny prakticky stejné, a tak ani oznámení regulérního čtvrtého dílu po letech nezpůsobilo až takový ohlas, jak by si tato herní legenda zasloužila.

Rozhodně se ale dá říci, že je na co se těšit, a z několika prvních bitek se zdálo, že se lidem z Capcomu podařilo splnit splnit vše, co slíbili. Tedy přinejmenším, co se týče hlavního motta hry – prověřené hratelnosti v novém kabátku. Hratelnost tedy sice zjevně míří na hráče spíše starší a pokročilé, kteří mají předchozí díly ještě v alespoň jakž takž živé paměti, ale nový grafický kabát musí sednout skoro každému.

Ty nejničivější techniky jen tak náhodou z rukávu nevytáhnete.

Již z obrázků je zřejmé, že se grafici drží původního stylu, jenž byl ale doplněn o detaily a jakousi „semi-3D“ perspektivu, kde jsou postavy plně trojrozměrné, což se ale nedá říci o prostředí a pozadí – tedy vlastně taková 2,5D perspektiva. Při hraní naživo ale celkově hra vypadá o značný kus lépe než na obrázcích, ať už se jedná o Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universelíbivou barevnost nebo povedené modely postav balancující na velmi vkusně zvoleném rozhraní mezi realistickým podáním a kresleným zjednodušením. Opravdu radost pohledět.

Stará známá zůstala v jádru i hratelnost, která se drží principů známých z dob největší 2D slávy série. Ty byly jen lehce doleštěny několika drobnějšími změnami. Vzhledem k tomu, že jsme 2D Street Fightera naposledy hráli tak dávno, že si ani nepamatujeme kdy, tak samozřejmě nedokážeme konkrétní změny přesně pojmenovat, ale tím důležitým je fakt, že ačkoliv se čtvrtý díl po stránce hratelnosti zcela veřejně hlásí ke svým předchůdcům, tak při hraní získáte dojem, že hrajete skutečně novou moderní bojovku a nikoliv jen graficky vylepšený port něčeho z roku 1993.

Neméně důležité pak je i to, že je hraní velmi intuitivní. Alespoň tedy v případě, že jste nějakého Street Fightera v minulosti již hráli. Při této konstalaci vám totiž přijde zcela samozřejmé, že postavy mají po úderech ony typické „zácuky“, tedy jinými Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universeslovy, že návaznosti technik nejsou plynulé. To, co by každou jinou bojovku v dnešní době okamžitě stáhlo pod hladinu zájmu hráčů i kritiků, to u nového Street Fightera působí skoro jako jakási patentovaná vlastnost. Ale to jsme trochu odbočili od nakousnuté intuitivnosti.

Ta se projevuje v prvé řadě tak, že pokud o SF sérii nemáte ani páru, pak vám čtvrtý díl bude připadat neuvěřitelně pitomý, protože jednotlivé údery jednak kdovíjak nenavazují a jednak ani jejich účinnost není zrovna excelentní. Pokud ale o SF sérii páru máte, pak si vzpomenete, že tam kdysi dávno šlo hlavně o různé kombinace čtvrt- a půlobloučků s tlačítky. Tak se o jednu takovou cvičně pokuste a vida – Ultra Hyper-Sonic Blaster Shot je na světě.

Samozřejmě, že ty nejničivější techniky jen tak náhodou z rukávu nevytáhnete, ale i dílčí úspěch v tomto ohledu znamená, že se vám hra začne zarývat pod kůži ještě o něco více než byste si byli ochotni připustit. S Ondrou jsme u této hry zatuhli na slušnou řádku zápasů a z příjemného bojovkového rozjímání nás vytrhly až Street Fighter IV v. Mortal Kombat vs. DC Universe„bezděčné“ šťouchance, naznačující, že za námi stojí slušný hlouček dalších zájemců.

Při té příležitosti jsme ale ještě stihli otestovat jednu z nových postav. Rufus je skutečně nechutný tlouštík i na obrázcích, ale v pohybu je ještě mnohem nechutnější, třeba již jen kvůli rosolovitě se pohupujícímu panděru. V praxi je to ale slušný ranař a bez alespoň částečného tréninku se proti němu hraje docela obtížně. Naštěstí je tu ale pro tyto případy osvědčený Dhalsim, kterému se končetiny natahují snad ještě více než kdy předtím a nechybí mnoho, aby dokázal odkudkoliv dokopnout až do své rodné Indie.

Street Fighter IV nás tedy překvapil až nečekaně příjemně. Se současnými bojovkami sice asi soupeřit nebude, ale na druhou stranu se od nich alespoň vcelku výrazně odliší. A když už nic, tak ho můžeme brát přinejhorším jako velmi povedené retro okénko a navíc jako názorný důkaz toho, že když se chce, tak lze starou klasiku přivést do dnešní doby více než důstojně.
Index očekávání: 88%

Sčítání bodovacích lístků
Rozhodně nemáme v úmyslu kohokoliv přesvědčovat, co se mu má líbit nebo na co se má těšit, ale pokud se vžijeme do role boxerských sudích, tak v souboji Street Fightera s Mortal Kombatem zvedáme ruku Street Fighterovi po jednotném rozhodnutí na body. Oba bojovníci se sice drží toho nejlepšího ze svých tradic, ale je to právě čtvrtý Street Fighter, kdo dokazuje, že to umí líp. Zatímco v jeho případě se dá hovořit o vypilování téměř k dokonalosti, projev Mortal Kombatu na nás působí spíše jako rutina. Zdá se tedy, že Street Fighter oplatí Mortal Kombatu porážku z devadesátých let minulého století a i když v současné konkurenci neuzme mistrovský pás, alespoň se v žebříčku dostane před svého úhlavního soka.

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...