Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strhující hororové okamžiky v Dead Space

aktualizováno 
Jako mix mezi Doomem a System Shockem působí připravovaný survival horor z paluby vesmírné lodi Dead Space. Strach zaručen!

Dead SpaceAkční survival horor Dead Space patří do rodiny titulů Electronic Arts, které mají za úkol osvěžit portfolio této monstrózní herní korporace, jež v minulých letech poněkud zatuhla. Potřebuje nové brandy, vysokou kvalitu a cílení na specifické zákaznické skupiny. To vše Dead Space naplňuje. Na letošní E3 vzbudila tato hra jeden z největších rozruchů a skoro se nechtělo věřit, že pochází právě od EA.

Říct o USG Ishimura, že je to obyčejná vesmírná loď, je jako říct o New Yorku, že je to obyčejné město. Ve skutečnosti je plavidlo rozsáhlé jako velkoměsto. Pluje vesmírem a sbírá na suroviny bohaté asteroidy. Během jedné takové cesty se přeruší její kontakt s pozemskou základnou.Dead Space Na palubu je vyslána technická osádka v čele s inženýrem Isaacem Clarkem. Úkol: opět obnovit spojení, případně spravit další zádrhely.
 
Jak se záhy po přistání ukáže, problémy nejsou technického, nýbrž mimozemského rázu. Na to z nějakého důvodu nikdo nebyl připraven, obzvlášť pak Isaac vybavený pouhým francouzákem. A co čert nechtěl, ovládat budete právě jeho. Konkrétně z pohledu třetí osoby, který autorům pro potřeby Dead Space přišel vhodnější než FPS pohled.

Trailer

Co se tvůrcům daří, to je dokonalé pohlcení hráčů. Na obrazovce nehledejte nic mimo virtuální scénu. Žádné okraje plné podivných a nerealistických ukazatelů. Místo měřiče zdraví se stačí podívat na Isaacovy záda, kde jakási tyrkysově svítící tekutina značí, jak na tom hrdina zrovna je.Dead Space Hned vedle vidíte znázornění energie. Ta je pro hru nesmírně důležitá, protože Isaac není od přírody žádný silák.
 
Ale aby přece jen něco dokázal, využije právě energii. Nemusí tahat těžké objekty, stačí když trochu zaskotačí svou levou rukou ve vzduchu a vybraný předmět už se vznáší ve vzduchu. Ano, funkce není vůbec odlišný od Gravity Gun Gordona Freemana z Half-Life 2. Energetický generátor se dočká hlavního využití ve spojení s enviromentálními hádankami.
 
Tak například budete muset vrátit velké baterie do jejich původních nosičů, abyste se postarali o otevření dveří. Generátor ale dokáže na krátký čas také zpomalit pohybující se objekty. To se hodí zejména tehdy, když se před vámi objeví mohutný, rychle se točící ventilátor. Stačí ho zpomalit a proskočit. Fungují ale tyto mírumilovné techniky, tedy telekineze a Dead Spacestatická elektřina, také proti našim nepřátelům? A kdo to vlastně je? A především: kde jsou?
 
Výlet v rámci jedné z prezentací Dead Space nás zavedl do zdravotní stanice Ishimury. Ze zvukových deníků posádky se dozvídáme, že mimozemští parazité známí jako Necromorpf infikují stále větší počty kolegů, což je mění v morbidní a jakoby nedokonale vystavěná těla, která se vyznačují svou krvežíznivostí a agresivitou.
 
Kolem nemocničních lůžek bojovali přeživší svou poslední bitvu – a prohráli. Zatímco si jako v Bioshocku přehráváme další a další zoufalé nářky, dostane se do místnosti jakýsi nechutný létající mol. Žilami pokrytá křídla se posadí na zem a obklopí jednu z mrtvol, do které následně zaboří svá chapadla. Místností se rozprostře zvuk praskajícího, napůl zkaženého masa. A najednou se tělo zvedá zpět k životu.
 
Dead SpaceTěžko byste poznali, že šlo původně o člověka. Z jeho zjizveného těla nyní trčí kosti a podivné bodáky. Obličej je děravý a krvavý. Není divu, že se na nás toto monstrum okamžitě vrhá. No dobrá, sice nejsme vojáci, ale mechanici, jenže někdo tu špinavou práci udělat musí. Tak proč ne my – aspoň to bude napínavější.
 
Sice nemáme žádné kulomety ani paprskomety, bezbranní ale nejsme. Výše zmíněná telekineze na vetřelce s trochou toho důvtipu spolehlivě funguje, navíc máme k ruce několik futuristických kousků nářadí. S laserovým řezačem železa se skvěle oddělují přebytečné části těl monster. Můžeme si přitom vybrat, kde naše chirurgické počínání začneme. Kreatuře, která se na nás vrhla, je to docela jedno: nevadí ji uřezaná hlava, ani nohy – stále je nebezpečná. Teprve rozřízlé břicho ji umlčí navždy.
 
Dead SpaceElectronic Arts toto počínání nazývá „strategickým rozkouskováním“, my máme přesnější výraz: „krvavý masakr“. Podivný mol infikoval dalších pár mrtvol. Záhy jsme obklopeni nechutnými nestvůrami. Tak zkusíme hřebíkomet a jeden z Isaacových speciálních manévrů. Hrdina si klekne, vytáhne zbraň nad hlavu a začne pálit kolem sebe. Překvapivě to nemá takový efekt, řezání se zdá být daleko účinnějším.
 
Autoři připravují skutečný survival horor. To znamená, že monstra nebudete potkávat na každém rohu, ale spíše se budete bát neviděného – nejrůznějších zvuků, stínů apod. Když už se kreatura objeví, bude to obvykle v nestřežený okamžik, kdy se pěkně polekáte. Proti přesile navícDead Space stanete jen výjimečně. Častěji si užijete boj jeden na jednoho. To však neznamená žádné zjednodušení. Naopak – jako inženýr se pokaždé budete rvát o holý život, a to déle než je v akcích obvyklé.
 
Na palubě je ale více než jen agresivní nepřátelé. Sem tam byste měli potkat nějakého přeživšího, jako například medičku, která je ale úplně šílená a snaží se oživit jakéhosi pacienta. Neustále budete narážet také na jakéhosi „lovce“. Tento Necromorph je evidentně chytřejší než všichni ostatní a je vám neustále v patách. Občas dokonce zaútočí. A autoři slibují další nečekaná setkání.
 
Kdyby spolu System Shock a Doom měli dítě, zřejmě by vypadalo podobně jako Dead Space. Tahle hra vůbec nevypadá, jako by pocházela od Electronic Arts. Na příběhu dělají renomovaní autoři, atmosféra by se dala krájet, styl je jedinečný a hra bude přístupná jen dospělému publiku. O kvality Dead Space se rozhodně nebojíme, ba už se ho nemůžeme dočkat.
Autor:




Nejčtenější

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.