Strike Fighters: Project 1

• 4
Fanoušci leteckých simulátorů jsou pravděpodobně nejvděčnějšími hráči. Jsou rádi za každý nový titul, který jim umožní převzít kontrolu nad jejich vysněnými stroji. Nyní se mohou radovat všichni, kdo se zhlédli ve středověku stíhacího letectva. Šedesátá léta, to nebyli jen hipíci, ale i F-4E Phantom nebo Mig 17 Fresco.

Strike Fighters: Project 1Vývojáři leteckých simulátorů se soustředí na dvě epochy létání. Tou první je druhá světová válka, ve které měly letouny významný vliv na výsledek celého ozbrojeného konfliktu (španělsko-německou válku nepočítáme). Druhou oblíbenou epochou je doba moderní, plná řízených raket a soubojů odehrávajících se pomocí radarů a laserů, při kterých piloti likvidují cíle, které ani nemají v dohledu. Obdobím, kdy se z letadel vybavených kulometem stala dalekonosná smrtící zařízení vybavená naváděnými raketami, byla ale šedesátá léta, a ta se příliš velké přízni vývojářů netěší. Poslední hrou, která mohla zaujmout příznivce starších proudových stíhaček, byla Mig Alley, jež mapovala válku v Koreji. Tu u nás ale proslavil spíše seriál M.A.S.H., než výkony pilotů F-80 Shooting Star nebo Mig 15. Očekávání, která Strike Fighters provází, navíc zvyšuje i fakt, že se na jejím vývoji podílel Tsuyoshi Kawahito, otec fenomenálního simulátoru European Air War.

Strike Fighters: Project 1 se stejně jako European Air War snaží přenést do virtuálního prostoru situaci ve vojenském letectví v určitém období, a nejedná se tedy o přesný simulátor jediného stroje, byť sebeprecizněji zpracovaného. Místo toho dostanete k dispozici hned celou přehršel letounů, které v šedesátých letech Strike Fighters: Project 1brázdily vzdušný prostor. Autoři hry ale hned nevystříleli všechen prach, takže prozatím dostanete letouny F4 Phantom II, F-104 Starfighter, F-100 Super Sabre were flyable aircraft a A-4 Skyhawk. Proti vám se budou rojit Migy (17, 19 i fenomenální Mig 21) za doprovodu Tu-22, Su-7, IL-28 a An-12. To vše "tam někde na Středním východě". Pokud vás už jen tahle informace stačila zklamat, nemusíte se bát. Autoři slibují rozsáhlou podporu dalších přídavků a zejména uživatelskou tvorbu, takže se dost možná dočkáme i uživateli vytvořených letounů a jejich modifikací, nebo kampaní. Třeba přímo z vietnamské džungle, ostatně napalmové bomby jsou ve standardním arzenálu, ale to trochu předbíháme.

Možnosti, které hra nabízí, jsou přesně takové, jaké bychom od leteckého simulátoru čekali. Na výběr je tu okamžitá akce, samostatné mise, kampaň a také hra více hráčů. Nejzajímavější částí hry, pokud pomineme multiplayer, je samozřejmě kampaň. Trochu na škodu je, že se jedná o záležitost čistě fiktivní, i když americkým patriotům jistě udělá radost, že budou moci bombardovat území, kde se hypoteticky může pohybovat nějaký ten člen islámských teroristických organizací. Vzhledem k tomu, že jsem k létání odkojen Microsoft Flight Simulatorem, mi trochu chybělo něco jako vojenská letecká akademie. O simulátory má totiž zájem mnohem širší okruh lidí, Strike Fighters: Project 1než kolik jich je opravdu hraje. Na vině je fakt, že jsou určeny opravdovým "zažrancům", kteří mají v malíčku nejen ovládání letounu, ale i taktiku ve všech myslitelných bojových situacích. Normální člověk se to musí učit za pochodu, a to není úplně ideální. Na druhou stranu musíme přiznat, že Strike Fighters jsou velice tolerantním simulátorem, který umožňuje nastavit tak lehkou obtížnost, že se s tím srovná i naprostý laik.

Kampaň je generována dynamicky a nese s sebou hned dva soubory motivačních nástrojů. Prvním z nich je jakási kariéra vojenského pilota v uniformě vzdušných sil americké armády. Podle výsledků z boje je takový voják odměňován vyznamenáními, v nejhorším případě například purpurovým srdcem in memoriam. Ale to vám nepřejeme, to už raději medaili za zásluhy nebo něco podobného. Druhým, ještě zajímavějším, způsobem jak se zúčastnit divokého mejdanu ve výšce 20.000 stop je stát se žoldákem. Jako nájemný vojenský pilot pak nebudete dostávat bezcenné kousky kovu, ale možnost využívat lepší techniku, munici, platit opravy letadla a další vymoženosti.

V jednorázových misích je možností ještě více, ve hře je obsažena poměrně Strike Fighters: Project 1slušná databáze insignií a maskovacích nátěrů. Nechybí ani česká vlajka nebo izraelská Davidova hvězda, maskovací nátěry ale neodpovídají. Textury s kamufláží pro všechny národy disponující letectvem by si vyžádaly určitě ještě jedno CD navíc. To je přesně věc, která opravdového fajnšmekra, jenž podle obrázků ze hry vybarvuje plastikové modely, zklame, i když většinu ostatních potěší i možnost dát si na letadlo alespoň "svou" vlajku.

Ve hře se vyskytuje téměř desítka typů misí, od klasického vyčištění prostoru přes ochranu bezletové zóny přes útoky na pozemní nebo námořní cíle chráněné jak ze země, tak ze vzduchu. Couterstrikeři pak ocení mise doprovodné, které jim připomenou oblíbený způsob hry v modifikacích Half-life :-) V zájmu zachování zajímavosti hry se typy misí pravidelně střídají. Pro každý typ mise si můžete vybrat vhodnou munici, takže při náletech na pozemní cíle přijde ke slovu i výše zmíněný napalm. Jinak se ale budete asi držet klasiky, tří typů bomb a prvních verzí raket Sidewinder a Sparrow. Znovu ale upozorňujeme, že na úplném začátku kampaně si budete muset vystačit s palubním kanónem.

Strike Fighters: Project 1Šalamounsky vyřešili programátoři z Third Wire Productions obtížnost hry. Na výběr jsou tři přednastavené možnosti, ale pokud se chcete věnovat třeba více samotnému ovládání letounu a méně se starat o zbraňové systémy, není nic jednoduššího, než si nastavit konfiguraci obtížnosti s realistickým letovým modelem, ale nenáročnou obsluhou zbraní. Pokud jste srabi a zůstanete při nastavení "easy", moc adrenalinu si neužijte. Nepřátelé se do vás netrefí, a pokud ano, nijak extra vám to neublíží. Jediným výraznějším nebezpečím je tak možnost, že v zápalu boje zapomenete hlídat výšku. Pokud ale opravdu lítat neumíte, začnete si za chvilku připadat jako křeček v kleci, to až budete honit Migy v nepřetržitém loopingu. :-) Na středním nastavení obtížnost vzrůstá, ale při dodržení základních pravidel vzdušného boje není žádný problém.

Věrnost letového modelu se liší podle nastavení, ale při realistickém budete mít opravdu pocit, že sedíte ve čtyřicet let starém stroji. Ani při nejjednodušším nastavení se ale z Phantoma nestane krotká dvoumístná Cessna. Celkově ale nejde o úplně hardcore simulátor, takový Falcon 4.0 je přeci jen tvrdší oříšek. Každopádně se od prostřední úrovně obtížnosti stává nutností kvalitní joystick. Pokud máte chuť si zahrát simulátor bez této investice, easy obtížnost vám to na klávesnici umožní, ale ve srovnání s Strike Fighters: Project 1force feedbackovým joyem je to hodně chudá náhražka.

Ostatně veselý klacík není jediným hardwarovým požadavkem pro dobrý pocit ze hry, slušný budete potřebovat celý stroj. Samozřejmě nikdo nečeká, že realistický simulátor s fotorealistickou grafikou bude běhat na 300 MHz Celeronu. Potřebovat budete procesor minimálně přes 700 MHZ a slušnou grafickou kartu. Pokud už jste investovali do budoucnosti a máte Pentium 4 a Geforce3Ti či vyšší, můžete se těšit na fantastické obrázky v rozlišení 1280x1024 v truecoloru. Pokud ne, budete se muset spokojit s nižším rozlišením a omezením detailů, ale na to jste už asi zvyklí.

A jak to vlastně vypadá všechno dohromady? Překvapivě dobře. Strike Fighters mají šanci stát se minimálně stejně úspěšným titulem, jakým bezesporu je Sturmovik, který se také věnoval zanedbávané oblasti leteckého vojenství – východní frontě. Strike Fighters nabízí zábavu poměrně širokému spektru hráčů, které okouzlí zejména perfektní grafické zpracování, rozmanitost bojových úkolů a v neposlední řadě i motivační systémy v dynamicky generované kampani. Good Luck!

Strike Fighters: Project 1
Výrobce: Third Wire Productions
Vydavatel: Strategy First