Aliens: Colonial Marines

Proč selhala hra podle Vetřelce? Zákulisí katastrofálního vývoje

  • 58
V odvětví počítačových her může i jeden nedodělek vážně poškodit pověst celé firmy. Mnozí lidé například odsoudili společnost Blizzard kvůli Diablu 3. A studiu Gearbox po titulech Duke Nukem Forever a Aliens: Colonial Marines hrozí totéž.

Při recenzování Colonial Marines jsem se nemohl ubránit dojmu, že Gearbox hru vydal s nožem na krku (čtěte recenzi). A ačkoliv to společnost vehementně popírá, neoficiální informace tomu velmi nasvědčují.

Podle zákulisních informací totiž vývojáři titul neustále odsouvali na druhou kolej. Nejprve kvůli dokončování akce Duke Nukem Forever, kterou společně i s jejími vývojáři získali již v pokročilé fázi vývoje. Později pak pro úspěch střílečky Borderlands, jenž si vyžádal práce na druhém dílu.

Nepotvrzené zprávy uvádějí, že titul Aliens: Colonial Marines nesl kódové označení Pecan. K průběhu vývoje se na serveru Reddit vyjádřil člověk, který se označuje za jednoho z vývojářů hry. Na projektu prý pracoval rok a půl.

"Historie Pecanu je velmi dlouhá," napsal uživatel s přezdívkou throwawayacm. "Sega, Gearbox a 20th Century Fox uzavřeli dohodu o vývoji vetřelčí hry zhruba před šesti lety. A Sega to téměř hned po té oznámila. Dlouho předtím, než práce na Pecanu vůbec začaly," tvrdí throwawayacm.

"Hra byla v minulosti v aktivním vývoji jen, aby ji odložili kvůli jinému projektu (Borderlands, Duke atd.) a každý návrat ke hře znamenal zásadní přepracování obsahu," píše se v příspěvku.

Aliens: Colonial Marines

Na zkáze projektu se prý podílel titul Borderlands 2

Gearbox se později rozhodl, že bude vyvíjet zejména síťovou hru a společnosti TimeGate přenechá většinu práce na sólo části titulu. Hlavní podíl na vývoji tedy mělo mít studio s portfoliem průměrných titulů Section 8.

"K tomuhle rozhodnutí došlo hlavně proto, aby vývojáři z Gearboxu mohli i nadále pracovat na Borderlands 2. Na Pecanu mezitím pracovala malá skupina programátorů, uměleckých ředitelů a návrhářů," říká vývojář.

Na vývoji se podle jeho informací podílela také studia Demiurge, Nerve a Darkside. "Aliens: Colonial Marines jsou v zásadě hra od TimeGate. Podle mých informací na hře několik let pracovala téměř celá společnost. A nejedná se o malé studio," řekl pro změnu utajovaný zdroj pro server RockPaperShotgun.

Vyvrací tak tvrzení šéfa Gearboxu, kterým je Randy Pitchford. Ten prohlásil, že společnost TimeGate vyvinula zhruba čtvrtinu hry.

Aliens: Colonial Marines

Proběhla snaha o rychlou záchranu projektu

"Vydavatelský plán pro Pecan a Borderlands 2 se nějak sjednotil a Gearbox pochopil, že není žádná šance vydat dva tituly zároveň. Kampaň navíc neskutečně zaostávala a datum betatestu se neustále blížilo," píše dále throwawayacm na Redditu.

Gearbox se proto naposledy obrátil na vydavatelství Sega s prosbou o odklad vydání. Získal tak dodatečných devět měsíců času, ze kterých však údajně využil více než polovinu na dokončení Borderlands 2. A situace se vystupňovala ve chvíli, kdy se společnost začala soustředit na Colonial Marines.

"Kampaň nedávala veliký smysl, souboje s bossy ve hře nebyly, PlayStation 3 verze měla přílišné nároky na paměť, a tak dále a tak dále. Gearbox byl s prací TimeGate velmi nespokojený," odhaluje anonymní zdroj.

Aliens: Colonial Marines

"Některé mapy tak vznikly zcela nanovo a na poslední chvíli se ve hře objevovaly nové prvky, zejména mariňačky. A v Gearboxu panovala shoda, že tahle hra nemůže být připravená na vydání. Nebylo prostě dost času," objasňuje throwawayacm.

Situaci podle všeho rozseklo vydavatelství Sega, které po všech odkladech hry hrozilo právním sporem. A Gearboxu tak nezbylo než hru vydat v její stávající podobě. Tedy v kvalitě, která si ve světě vysloužila hodnocení okolo 40 až 50 %.

Je třeba mít na paměti, že se jedná o neoficiální a nepotvrzené informace. Popis je však nebývale detailní a zcela odpovídá stavu vydané hry.