Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stronghold: Crusader – preview

  12:00aktualizováno  1:57
Vynikající realtimeová strategie Stronghold, která simuluje středověké stavění hradů i jejich dobývání a která patří k nejlepším kouskům minulého roku, se letos dočká svého nástupce. Nyní v hlavní roli vystupují křižáci, muslimové, pouště a křížové výpravy. Opět nebude chybět skvělá hratelnost a všudypřítomné vtípky.

Stronghold: Crusader

Minulý rok se urodila slušná porce kvalitních realtimeových strategií, ať už těch klasických na principech Duny 2 (Empire Earth) či těch originálnějších (Commandos 2 nebo Black and White). Mezi druhou kategorii patří taky Stronghold, vynikající, vtipná a nesmírně zábavná hra, která pobrala mnoha prvků z budovatelských strategií. Jde o to, postavit fungující hrad, ubránit jej před nájezdy ostatních pánů, cvičit vojsko pro dobývání jiných pevností a zajistit vše potřebné, aby se civilní obyvatelé cítili za hradbami co nejlépe, aby měli co jíst a aby platili co největší daně. Více asi není třeba Stronghold představovat, u nás i ve světě se dočkal velkého ohlasu, a pokud vám i přesto tato hra nic neříká, mrkněte se na listopadovou recenzi.

Jak už to bývá, úspěšné RTS se brzy dočkají narychlo uplácaných datadisků. V případně titulu Stronghold: Crusader (ten ovšem není datadisk, bude se prodávat jako fungl nová hra) si ale vývojáři z FireFly Studios dali záležet a prakticky všechny chyby původní hry byly opraveny, Stronghold: Crusader přibyl skirmish mód a změnilo se celé prostředí. Stronghold: Crusader nás přenese o pár tisícovek kilometrů na jihovýchod, do muslimských zemí a do časů křížových výprav. Čtyři nové kampaně se točí hlavně kolem třetí křížové výpravy (1189-1192), která i přes hvězdné obsazení (Fridrich I. Barbarossa, Filip II. a Richard I. Lví srdce) příliš neuspěla. Ale vše můžete - alespoň na počítači - napravit, či v roli Sálah ad-Dína, neboli Saladina, rozprášit a pobít křesťany co nejdřív. Pro tvrďáky je připraveno padesát (!) dalších těžkých misí sledujících vývoj křížových výprav od jejich počátků až do posledního tažení. A nebyl by to Stronghold, kdyby toho nenabídl mnohem víc; konkrétně editor map a možnost stavět si svůj hrad jen tak, bez ohrožení nepřáteli.

Nicméně tím nej je určitě skirmish mód, jenž v původní hře chyběl. Stronghold: Crusader bude v tomto stejný jako jiné RTS, navolíte si mapu, typ hry, ostatní panovníky a případně týmy. Hráč či počítač může mít výhodu v podobě lepší startovní pozice nebo pár tisícovek zlaťáků navíc. Oponentů je celkem jedenáct, Stronghold: Crusader kromě starých známých (Krysa, Prase atd.) proti vám budou stát i noví vládci z oblastí písků a pouští. Ti používají trochu jinou taktiku a styl boje, ovšem podstatný rozdíl mezi nimi a evropskými dobyvateli není. Snad až na jejich projevy a hlášky, které jsou opět vtipné a ironické. Soudě podle dema, inteligence počítače se vylepšila, ale stále preferuje styl boje bez jakékoliv organizace a jednotky posílá po skupinkách, aniž by se vzájemně kryly a podporovaly. S budováním to je ovšem lepší, počítač ve skirmish módu sám od sebe staví vlastní hrad, pečuje o lidičky, celkem chytře umisťuje obranné věže, ale pořád proti člověku stojí jenom omezený počítač. Zato multiplayer je už o něčem jiném…

Z okolních obrázků je vidět, že se celé prostředí a architektura podstatně změnily. Z nových staveb můžeme vyjmenovat studnu, potřebnou v žáru pouště při hašení požárů, nebo budovu pro najímání žoldáků. Krom evropských vojáků z původní hry se objeví i muslimští bojovníci. Ty - jakožto evropský panovník - nemůžete cvičit, pouze za těžký peníz najímat. Stronghold: Crusader Některé typy vojáků jsou jen ekvivalentem těch evropských (arabský lučištník atp.), další jednotky jsou unikátní - levní otroci se v obrovských počtech hodí jako živý štít, lučištníci na koních jsou pekelně rychlí, vrhači ohně slouží jako jacísi primitivní středověcí granátníci, mobilní balisté odstraní většinu jednotek jedním zásahem a vrah umí bez hluku přelézt přes hradby a obsadit bránu. Jinak se ovšem nic z principů hry nemění, pořád to bude starý dobrý a zábavný Stronghold. I když, jedna změna by se vlastně našla. Farmaření je odkázáno na zelené plochy, kterých na poušti zas moc není, a jídla je tak občas nedostatek a je třeba ho dokupovat na trhu.

Přínos hry Stronghold: Crusader bude hlavně ve skirmish módu, v tunách nových misí a spoustě další zábavy navíc. Bohužel, pořád tady jsou dvě chybky - slabší grafika a chaotické boje zvrhávající se díky chybějícím formacím v nepřehlednou řezbu. Ale i přes to se dá od pokračování Strongholdu očekávat vynikající hratelnost, a ta je to nejdůležitější. Datum vydání se blíží, křižáky a muslimy bychom měli spatřit už příští měsíc.

Autor:


Témata: Hluk, Islám, studny


Nejčtenější

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.