Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stronghold: Crusader - návrat dobyvatelů

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:09
Pokud jste propadli historickým RTS, jistě máte v živé paměti výbornou hru Stronghold, v níž jste si mohli vyzkoušet roli pána hradu v Anglii 12. století. Její nové volné pokračování Stronghold: Crusader vás zavede do vyprahlé pouště z dob křižáckých válek, kde vám budou dělat společnost jen Arabové, velbloudi a věčně hladoví lvi.

Jak vypadá obal hry?
Stronghold: Crusader

Nedávno založená osada vře životem, dělníci se lopotí v žáru a prachu pouště, kolem domků z nepálených cihel pobíhají děti, v hradní sýpce utěšeně přibývají zásoby potravin a správce pevnosti spokojeně zvyšuje daňové sazby. „Na naše lidi útočí smečka lvů, můj pane!“ A všechno je ztraceno, pár lučištníků stačí zabít jen několik koček, než si začnou prohlížet žaludeční sliznici agresivních šelem pěkně zblízka. Lvům už teď nic nebrání v zevrubné prohlídce hlavní budovy a po chvilce laškovaní si nacpou břicha i samotným lordem. Tohle není idylka přívětivé Evropy 12. století, přežít na Sahaře vyžaduje trochu praxe.

Ale ne zas tak moc, jakmile přečkáte nejhorší počátky a alespoň částečně svou pevnost obeženete zdí, začne svět vypadat mnohem přívětivěji. Jak divoká zvířata, tak Arabové jsou totiž zvyklí na volný prostor a hradby je přivádějí tak trochu do rozpaků. Nedají se rozkousat ani podpálit, a než je přeleze několik vrahů, aby otevřeli svým spolubojovníkům cestu k dalšímu plenění, Stronghold: Crusader stačíte valnou část nájezdníků postřílet z bezpečí strážních věží.

Od dob Strongholdu, pro nějž je Crusader datadiskem (i když k jeho spuštění nepotřebujete původní hru) se až na podobu budov a prostředí, několik nových jednotek a pár protivníků mnoho nezměnilo. Interface je podobně jako tutorial naprosto totožný, těžíte tady stejné suroviny, pěstujete ty samé plodiny a vyrábíte všechno to, na co jste byli zvyklí již z domovské Anglie. Přibyl snad jen jeden typ věže, vodní nádrž na udržování nebezpečí ohně v patřičných mezích a stanoviště pro najímání pouštních žoldnéřů.

Přemístění do subtropického klimatu bez větších zásahů do produkčního řetězce s sebou ale přineslo i několik faktických nesrovnalostí. Taková mešita, ze které se ozývají křesťanské chorály, nebo vodní příkop okolo hradu uprostřed suché pustiny by asi v historických kronikách budily nemalé pozdvižení. Ani vyváženost nových arabských jednotek nebyla ničím, nad čím by autoři trávili přehnaně mnoho času. Práčata a vrhači ohně jsou sice levnější než lučištníci a zápalné balisty, ale jejich zranitelnost a malá účinnost je na takové úrovni, že ani jejich několikanásobný počet zdaleka nevyváží nižší pořizovací náklady. Naopak jízdní lučištníci či otroci s loučemi umožňují další velmi efektivní způsob taktického dobývání tvrzí, čímž vítaně rozšiřují již tak značnou variabilitu.

Stronghold: Crusader

Crusader se od Strongholdu podstatně odlišuje ve struktuře misí. Hra nabízí čtyři historická tažení o celkově dvaceti scénářích, které svou náplní zahrnují hned několik režimů z původní hry. Přestože tady chybí vyloženě ekonomická kampaň, úkoly na některých mapách prakticky odpovídají těm, na něž jste mohli v původním titulu narazit právě v tomto módu. Kromě klasického dobývání cizích sídel a obrany vlastní pevnosti se tu navíc v posledním dobrodružství setkáte se všemi již dobře známými protivníky, tedy Krysou, Hadem, Prasetem a Vlkem. Tentokrát ale poměříte síly na budovatelském poli. Všichni totiž začínají jen se sídelní stavbou, skladištěm a sýpkou, takže je jen na vás, jestli budete při opevňování a atacích tvrzí vašich soupeřů rychlejší a zdatnější než oni. Pokud ale porovnám kampaně Crusader a Strongholdu, tak druhý jmenovaný titul vede snad ve švech aspektech. V datadisku se totiž nikdo nemazlil s příběhem a těch pár řádků před začátkem mise je jen slabou náplastí na vtipné průpovídky v tažení za osvobození anglického krále. Poněkud pokulhávající AI byla v původní hře vykompenzována slušným naskriptováním akcí, ale tady je prostě na první pohled patrné, že geniální protivníci snem vývojářů zdaleka nebyli. Chybí tu i nastavení obtížnosti, takže pokud jste hráli Stronghold (což vřele doporučuji), bude pro vás dokončení naprosté většiny scénářů úkolem jen na několik desítek minut. Naštěstí kromě zmiňovaných kampaní nabízí Crusader ještě 50 dalších map, Stronghold: Crusader jež svým konceptem přinášejí do hry přesně ten prvek, který původnímu titulu chyběl, tedy soupeření za stejných počátečních podmínek s tím, že nebudete ochuzeni ani o budování vlastní tvrze ani o dobývání průběžně vznikající pevnosti soupeře. Vedle starých známých anglických protivníků se tu setkáte i s několika arabskými vojevůdci a chybět samozřejmě nemůže ani Richard Lví srdce. Tady se naopak můžete těšit na odstupňovanou inteligenci vašich soupeřů. Krysa je zbabělý tupec, který neumí postavit ani králíkárnu a jeho hrad také podle toho vypadá. Naopak dobýt Vlkovu tvrz znamená zdlouhavé obléhání a likvidaci střeleckých jednotek z patřičné vzdálenosti, při němž budete nuceni zapojit katapulty, zápalné balisty a podobné vymoženosti, abyste se vůbec dostali na dohled jeho pevnosti. Pro mírumilovné stavitele je opět přichystán režim volného budování, jenž ale tady zdaleka není tak bezproblémový jako ve Strongholdu, jelikož lvi v kombinaci s nedostatkem úrodné půdy ván dokážou pěkně znepříjemni pobyt ve slunné Africe. Nechybí ani generované scénáře či editor misí a režim pro více hráčů.

Grafickému zpracování nelze mnoho vytknout, detailní 2D prostředí je maximálně přehledné, pokud byste přesto měli dojem, že nevidíte vše, co vidět chcete, stačí stisknout mezerník, který veškeré výškové objekty zobrazí pouze v půdorysu, Stronghold: Crusader nebo zvolit pohled z jiné světové strany. Animace jednotek stejně jako oheň šířící se celou osadou či doutnající zápalná střela vypadají opravdu věrohodně a kývající se koruny palem, kolem nichž se líně prochází velbloudi, jen zdařile dokreslují atmosféru saharské pouště.

Hudební doprovod také nepatří k tomu nejhoršímu, co se ve strategiích dá slyšet, na druhou stranu, pokud by jednoduché, byť tématicky dobře zvolené motivy, byly doplněny i trochu náročnější kompozicí, určitě by se nikdo nezlobil. Zvukovým efektům naopak mnoho k dokonalosti nechybí a při propuknutí zuřivých bitev uslyšíte věrohodné svištění šípů, praskání plamenů požáru, hroucení hradeb a nářek umírajících vojáků.

Shrnuto a podtrženo, historické kampaně za mnoho nestojí, vývojáři zde přehnaně práce neodvedli a jen povrchně pospojovali dobré nápady, které naplno využili již při tvorbě zmiňovaných 50 scénářů skirmishe. Pokud tedy hru hodnotím lehce pod 80%, činím tak výhradně proto, že se jedná o datadisk výborné hry, jenž jí ani přes zmiňované nedostatky mnoho ostudy nedělá a stále tak zůstává velmi dobrou zábavou minimálně na pár týdnů.

Stronghold: Crusader
Výrobce: FireFly Studios
Distributor: Gathering of Developers
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: stronghold.godgames.com/crusader
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Poměrně vydařený datadisk, na jehož hodnotě má ale hlavní zásluhu původní hra, a který kromě skirmishe mnoho nového nepřinesl.

Hodnocení:

77%

Autor:


Témata: jízdné


Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.