Stronghold - středověká hradní simulace

  • 473
Stronghold vám umožní spravovat to nejdůležitější, co středověcí panovníci měli - hrad a jeho blízké okolí. Princip je všem budovatelským stratégům dobře známý - postavíte hrad, vybudujete jeho podhradí (farmy, mlýny, pekárny, kovárny, hostince …), a pak už jen bráníte to, co je vaše.
Stronghold

Jestlipak vám něco říká název FireFlight Studios? Vsadím se, že ne a ani není divu. Zato by vám něco mohla říct jména Simon Bradbury a Eric Ouellette - oba dva jsou to totiž bývalí členové Impressions Games. Tým Impressions je většině hráčů známý hlavně skrze své budovatelské strategie Caesar 1-3, Pharaoh, Cleopatra a Zeus, a tak je jen logické, že se oba přeběhlíci ve své nové kariéře zaměřili opět na tentýž žánr. Pod ochranným dohledem GOD vzniká ve studiích FireFlifgtu realtimová strategie spojená s budováním středověkého hradu nazvaná jednoduše Stronghold.

Za zdroj své inspirace uvádějí autoři hlavně starší středověkou simulaci od Interplay Castles. Stejně jako tam bude i tady nejdůležitější budovou v celé říši váš hrad - vaše pevnost. Tu budete stavět z jednotlivých předpřipravených kousků, jako jsou věžičky, hradby, stěny, padací i nepadací mosty a jejich design se bude měnit spolu s tím, jak budete postupovat v čase (projdete z jedenáctého století o několik set let dopředu do roku 1400). Musíte si dobře rozmyslet, než umístíte první základní kámen - hrad by měl v krajině zaujímat takové místo, které se později bude nejhůře dobývat, což je nejčastěji někde na Stronghold kopci a pokud možno i v blízkosti vodního toku. Hrad sám o sobě ale není soběstačná jednotka, v jeho sousedství nebo přímo uvnitř jeho hradeb je třeba vystavět celé městečko podpůrných budov, jako jsou farmy, mlýny, pekárny, kamenictví, kovárny, hospody atd. Každý, kdo někdy hrál třeba Settlers, už teď určitě zavětřil a před očima mu vyvstal známý řetězec - na farmě se vypěstuje obilí, to se ve mlýně promění na mouku a z té pekaři vyrobí výživný chléb. Přesně takhle to funguje i ve Strongholdu, o všechny své lidičky se musíte starat a starostí prvořadou je vždycky jídlo. Narozdíl od Settlerů ale Stronghold nenutí své řemeslníky pracovat před domkem, všichni jsou zalezlí uvnitř a vy si najetím na jejich provozovnu odkryjete část střechy, čímž získáte výhled na celou jejich činnost. Zajímat by vás mohlo ještě to, že důležitými surovinami této hry jsou dřevo, kámen, železo a olej.

Doba středověká byla, jak známo, dobou neklidnou a když se nějakému panovníkovi zachtělo většího území, prostě šel a pokusil se ho získat. Stronghold se téhle naší představy o minulosti věrně drží - hrad si budete muset bránit před nájezdy loupeživých cizozemců (Němců, Francouzů). Stronghold Mezi aktivity, kterými budou protivníci ohrožovat vašeho krále, patří například používání katapultů, vztyčování žebříků nebo tunelování hradeb. Nečekejte přitom žádné desítky nejrůznějších jednotek, které se ještě dají třikrát upgradnout - autoři vyznávají heslo, že v jednoduchosti je síla, a rozhodli se proto vystačit jen s jednou desítkou bojových jednotek. Stronghold ostatně není žádný C&C, abyste od něj požadovali nějaké technologické orgie - vaše armáda musí obstát jen s lučištníky, kopiníky, jízdním plukem, vojáky vybavenými meči a palcáty (jednoslovný výraz pro ně byl nad moje schopnosti) a dalšími podobnými jednotkami.

Hra by měla být rozdělena do kampaní a kampaně pak dále na jednotlivé mise, přičemž v drtivé většině případů budete nejspíš muset na začátku stavět pokaždé nový hrad, což je docela škoda - například Zeus ukázal, že rozvíjení jednoho městečka po několik misí je rozhodně větší zábava než se pořád dokola muset zaobírat zakládáním nových staveb. FireFlight mají dobrou zprávu i pro multiplayerově orientované hráče - pracuje se i na multiplayeru a to pro osm hráčů. Datum vydání je zatím stanoveno na září roku 2001.


Témata: Dům roku