Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: V Sunless Sea čelíte kanibalismu, šílenství i nástrahám moře

aktualizováno 
Temný horizont nenarušuje nic než pár ostrých skalisek. Moře je neúprosné, vaše posádka zrovna dovečeřela jednoho z vašich druhů. Přežijete pár dalších dní, ale co je to za život, když vaši mysl pomalu, ale jistě svazují spáry šílenství? Vrhnete se do vln, nebo se poperete s osudem?
80

Sunless Sea

Platforma: PC
Výrobce: Failbetter Games (PC)

  • Originální, neokoukané prostředí
  • Skvěle napsané příběhy
  • Parádní hudba
  • Jedinečná atmosféra
  • Příliš pomalé tempo
  • Nudné souboje
  • Místy nevyvážené

Sunless Sea vypráví příběhy jedinečným způsobem.

Herní karta

Sunless Sea má jedinečnou atmosféru, kterou žádná jiná hra neoplývá. Jeho svět, mytologie a celá prezentace vás uchvátí a donutí vás objevovat neobjevené desítky hodin a zkoumat každičkou možnost ve hře. Musíte být ale smíření s tím, že víc než hru v mnohém připomíná interaktivní knihu a největší zábavou je prodírat se jejími příběhy. Hra by sice mohla mít svižnější tempo a zajímavější souboje, ale o tom Sunless Sea primárně není; je o tvoření vašich osobních příběhů a to jí jde velice dobře. Čert vem, že happyendem jich moc neskončí.

Sunless Sea

Sunless Sea

Sunless Sea

Sunless Sea

Vaším domovem je Fallen London, Padlý Londýn. Ne snad, že by byl semeništěm zkaženosti a pochybné morálky (vlastně on asi je), ale protože leží v podzemním světě, kam se před lety propadl. Podzemní svět Neath je z velké části zatopen mořem, kterému zdejší mořští vlci říkají Unterzee. Ze břehu Fallen London toho moc vidět není, moře se halí do temnoty jen pár mil od břehu, a tak každý, kdo se vydá do té neprostupné tmy, riskuje holý život a střet s děsivým neznámem.

Příběh na tělo

Než se neohroženě vydáte na rozbouřené moře okousat pár kostí a bídně zhynout, musíte si vybrat postavu na tělo. Chcete být padouch, pro kterého je moře jediná možnost jak utéct před svou minulostí? Básník, veterán z války, kněz nebo filosof? Možná vám přijdou povolání ve hře bizarní, ale taková je celá hra. Každé povolání má nějaké bonusy do vlastností, vše je logické. Takový válečný veterán to umí lépe se zbraní a poeta je lepší myslitel. 

Sunless Sea

Sunless Sea

V druhém kroku určíte svůj osud. Čeká vás rozhodnutí, který z daných cílů si vytyčit. Jaký je váš důvod, vydat se na nebezpečné moře? Chcete snad čerpat inspiraci k vaší knize, nebo toužíte po nezměrném bohatství a chcete si vydělat na krásný dům? Možná máte i prostší důvod, jen najít kosti svého otce a dopřát mu pořádný pohřeb v centru Fallen London. Váš cíl je tedy na světě a je na čase si ho splnit, jednoduché to mít nebudete. 

Na širém moři romantiku nehledejte

Sunless Sea od nezávislého studia Failbetter Games je explorativní roguelike titul (co je roguelike?), kde ovládáte svou loďku v pohledu shora. Svým pojetím připomíná starší Escape Velocity: Nova (2002) a Don’t Starve (2013). Hra vás neustále nutí prozkoumávat nová místa, z nich většinou kápne největší odměna. Musíte tedy dál na širý oceán a modlit se, aby vám nedošly potraviny a palivo a neutrpěli jste příliš velkou duševní újmu. Vše je pro váš návrat domů životně důležité. Jestliže špatně rozpočítáte náklady, máte se nač těšit. 

Sunless Sea

Sunless Sea

Sunless Sea

Sunless Sea

Ze zásob krmíte posádku, která může, podle typu lodi, čítat i čtyřicet členů. Na základní bárce, které se jen tak nezbavíte, budete mít místo pro deset hlav. Logicky čím víc lidí, tím víc jídla se spotřebuje. Asi si dokážete představit, jak to vypadá, když jste na otevřeném, temném moři, před vámi zuří sněhová bouře a záď vám okusuje mlha, zásob proviantu pomalu ubývá a vy ne a ne najít žádný přístav. Pokud se vám potraviny dostanou na nulu, máte průšvih, posádka začne hladovět a nejspíš dojde i na starý dobrý kanibalismus, který zasytí přeživší a zadělá vám i posádce na děsivé sny a pachuť v ústech.

Ještě větší trable přijdou, pokud dojde palivo. Pak můžete naházet zásoby do kotle a vymáčknout z něj ještě trochu šťávy. Ale pokud do té doby nenajdete nějaký přátelský přístav, čeká vás pouze chlad mořské vody, tma a nakonec pomalá smrt. Ale život jde dál, ostrovy na mapě se trochu přeskupí a vy můžete hrát za svého potomka, který zdědí některé vaše vlastnosti a vybavení.

Poslední statistika, kterou je nutné na moři neustále sledovat, je terror level, neboli úroveň zděšení posádky. Její zešílení uvrhne vaši misi do horoucích pekel. Ta je sice na různá zjevení a špatná znamení celkem zvyklá, žije přeci celý život v podpalubí, přesto na ni má neustálá tma špatný vliv. A co teprve ta děsivá dobrodružství při vylodění.

Členové posádky se mohou zbláznit a napadat ostatní členy, nebo se vrhat do vln; ať už vás postihne to, či ono, máte jen málo šancí, jak se z toho dostat. Pokud vám totiž klesne stav posádky na méně než polovinu, loď může plout pouze na poloviční chod. To znamená víc času stráveného v naprosté tmě, víc teroru a ještě bláznivější parta. 

Sunless Sea

Sunless Sea

Nejednou se mi stalo, že jsem z opačného konce světa plul s naprosto šílenou posádkou, která se postupně vrhala do vln, sebevraždila a pojídala, abych nakonec s posledními dvěma přeživšími s nezměrnou úlevou zakotvil v domovském přístavu.

Srdce Unterzee

Fallen London není jen městem, kde vaše cesta začíná, ale i vaším domovem. Při každé návštěvě Fallen London se vám míra teroru zredukuje na 50 bodů. Také je zde největší možnost výdělku. Fallen London je srdcem celého Unterzee. Velení vám zaplatí za informace z každé navštívené kolonie. Čím šťavnatější informace přinesete, tím tučnější bude odměna. 

V Fallen London žijí i dychtiví učenci, kteří skočí po každé historce, co přinesete ze svých výprav. Učenci vyprávíte o tom, jak jste skolili strašlivou medúzu nebo v hospodě vyslechli od starého mořského vlka nervy drásající historku o zápolení s gigantickou chapadlatou potvorou, která si dala zbytek námořníků k večeři. Podobně jako u admirála i u učence se síla příběhu či vědomosti stupňuje. Největší lákadla mají cenu stovek echo, což je měna v Sunless Sea.

Za dobrodružstvím pomalu vpřed

Kapitolou samou pro sebe jsou mise. Některé vám zadá sám velký šéf a jsou špionážního charakteru, bohužel z nich není příliš peněz. Naštěstí existují i jiné, na které narazíte při svých toulkách po moři. Velmi lukrativní misí je v přístavu Venderbight nabrat 12 nemrtvých nebo skoro mrtvých cestujících a dopřát jim poslední okružní plavbu po Unterzee, než s nimi udělají cosi nevýslovného. Cestující v rakvích si tak mohou dopřát piknik na louce, podívat se po památkách a nakoupit nové obvazy. Že vám nějací popadali při pikniku ze skály? Prostě dokoupíte nové, to jejich protestní mručení na konci cesty stejně nikoho z živých nezajímá: „Vy jste je přivezl všechny? To se nám ještě nestalo!“ Pokud cítíte určitou nadsázku, tak se nemýlíte. Hra má svůj osobitý, velmi černý humor. 

Pro postup hrou je důležité neustále navštěvovat rozličné přístavy. Vytyčit si okružní cestu po nějakých deseti místech se vyplatí. Na mnoha lokacích, hlavně ze začátku hry, dostanete zdarma najíst, nějaké palivo i zásoby.

Sunless Sea

Sunless Sea

Hra se změní, pokud dorazíte do nějakého přístavu. Tehdy přijdete na hlavní kvalitu hry a tou je vyprávění. Každý ostrov nebo místo, které navštívíte má své jedinečné příběhy, tedy události, jež vás mohou potkat. Velmi to připomíná klasické deskové hry s kartičkami a hodem kostkou. Některé události mohou být bez úsilí, nebo za peníze, jiné však vyžadují speciální schopnosti: mirrors, veils, pages, hearts a iron.

Své schopnosti můžete vylepšovat za tajemství, která vyměníte s členy posádky. Každá výzva pak ukazuje, kolik máte procentuální úspěšnost potřebné schopnosti. Když se vám výzvu podaří zdolat a uspějete, může vám to otevřít další příběh, misi, nebo získáte něco cenného, v opačném případě to může končit i vaší smrtí, což je u hry, která má nastavený permanent death docela kruté, ale moře se s nikým nepárá, tak proč by mělo s vámi? 

Sunless Sea od vás očekává, že budete zapojovat svou představivost a daří se mu to skvěle, hlavně u delších úkolů, kde se dá atmosféra krájet. Upozorňuji, že angličtina je ve hře hodně obtížná a jelikož je hra z velké části založena právě na textu (přes 250 000 slov), tak pro neangličtináře opravdu není.

Sunless Sea

Sunless Sea

Sunless Sea

Sunless Sea

Svou roli také hraje to, jak moc vás baví dost specifický druh fantasy/ horor příběhů, zpopularizovaných v pulpovém časopisu Weird Tales. Ve hře jsou neustále zmiňováni šílení bohové, dávné civilizace i pirátské zátoky. Pro hledače tajemna hotové žně, které jen tak neskončí, protože příběhů k objevování je opravdu obrovská spousta a stále přibývají. 

Šetření na lepší loď

Jak vaše zkušenosti porostou, určitě budete chtít vylepšit svou kocábku, nebo rovnou koupit novou loď. Vylepšení lodi se týkají zbraní (kanóny a torpéda) a motorů. Zbraně jsou celkem variabilní. Rovnice je jasná, čím víc kanonů, tím brutálnější palebná síla a menší nervy při soubojích. 

Vaše první loď je ukrutně pomalá, určitě budete chtít koupit lepší motory, která vám zrychlí cestování a zredukují tak teror. Jenže dost narazíte, spotřeba paliva není úměrná výkonu vašeho nového motoru ani omylem. Lepší motor žere několikanásobně víc a vaši cestu neúnosně prodraží.

S nejlepším motorem ujedete na jednu nádrž pár mil, to mi přijde trochu nevyrovnané, protože i s 20 barely paliva, se kterými s nejstarším motorem obeplujete půl světa, se nedostanete s nejlepším motorem ani do čtvrtiny cesty. Pomalost plavby má zvyšovat atmosféru a umocňovat osamění, což sice funguje, ale často to spíš vede k naštvání, když trasu jedete už potřetí, znáte ji nazpaměť a jediné, co vás může zabavit, je sledování šplouchajících vln.

Sunless Sea

Sunless Sea

Ve hře existuje osm typů lodí. Ta se silou pláště 5 a místem pro jednoho pasažéra je nejspíš na spáchání sebevraždy na širém moři, když už vás noční můry prohánějí příliš dlouho. Další loď je jen za odměnu, a tak zbývají k vylepšení čtyři typy s rozličnou silou pláště, kapacitou ubikací a skladu.

Chybou však je domnívat se, že velikost skladu bude s každou lepší lodí větší, některých případech je to právě naopak. Sklad je důležitý pro vaše přežití, uchovávají se v něm totiž zásoby a palivo. Lodě s větším skladem začínají na 8 000 echo. Nastřádat takové množství peněz není snadné. Za každou cestu spotřebujete dost paliva i zásob. Pokud zůstanete v plusu aspoň 100 echo, je to výhra. 

Autoři sice říkají, že obchod nemá být primárním cílem hry, ale stejně by si určité vylepšení zasloužil. Často vás totiž neděsí samotné moře, ale stav vašeho konta. Tento problém se postupně zredukuje, jak navážete kontakty s dalšími místy a postoupíte ve hře, ale než se do toho stavu dostanete, může to trvat několik dní a budete zápasit o každé echo. Méně trpělivé hráče to může odradit od dalšího hraní, což je škoda, protože hra má co nabídnout.

Nebezpečí z hlubin

V Sunless Sea je třeba používat síly zbraní. Moře se přímo hemží monstry, piráty a neznámými tvory, kteří na vaši bárku budou dorážet. S agresory se vyplatí konfrontovat. Po souboji klesá teror posádce a nepřítele lze sníst, nebo od něj získat nějaký předmět či zkušenosti. Při delších cestách je to často jediná možnost, jak se zachránit.

Fotogalerie

Jenže souboje jsou dost nudné, založené na osvědčeném vzorci, zůstat v dostřelu, ale mimo perimetr zbraní soupeře, většinou za jeho zadkem. A tak kroužíte kolem dokola, čekáte, až budete mít 100% šanci zásahu a pomalu nepřítele rubete, v horším případě on vás. 

Audiovizuální blaho

Sunless Sea má naprosto famózní hudbu, která vykřesá opravdu úžasnou atmosféru. Skoro každý druhý přístav, který navštívíte, má svůj osobitý hudební motiv. Grafika se také povedla a má specifickou barevnou paletu, která Sunless Sea dělá vizuálně jedinečným. Krásně jsou vyvedené i karty událostí, které doplňují ta kvanta textu, která budete číst.

Samotné řešení uživatelského rozhraní je přehledné a do krve člověku přejde téměř okamžitě. Trošku hůř na tom je optimalizace, plavba po moři se mi čas od času nepříjemně trhala, přitom takový Total War: Attila jel na plné detaily skoro bez škubnutí celou dobu.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 28 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.