Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins

  12:00aktualizováno  27. července 2001 9:36
Nesmrtelný Mário, kultovní postavička všech počítačových hráčů, symbol firmy Nintendo, která je jeho duchovním otcem a propagátorem již pěknou řádku let. Dostal se na všechny herní platformy vyráběné Nintendem a nemohl být ochuzen ani o svou GameBoyovskou podobu. Nutno podotknout - naštěstí pro nás, všechny majitele této ""hračičky"".
Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins

Na psaní této recenze jsem se v poslední době těšil ze všeho nejvíc, a proto jsem si ji, pro někoho možná nelogicky, nechával úplně na konec série článků psaných z první várky zapůjčených her od Conquestu, který je naším vrchním dodavatelem titulů pro GameBoy Color. Super Mario Land 2 je totiž hrou, která mě od jejího prvního spuštění v mém modrozeleném handeldu, uchvátila nejvíce a jejíž hraní mě připravilo o několik hodin (možná dokonce několik desítek hodin) života. Nutno říct, že toho v žádném případě nelituji a že si to milerád zopakuji.

Hrdinu konzolových her, udatného Maria, není jistě potřeba nikomu představovat. Poprvé jsem s tímto, v červeno-modrých barvách oděným človíčkem setkal na Nintendu SNES ještě za totality, kdy si sousedi tuto konzoli přivezli ze zahraniční dovolené a my namísto běhání po venku jsme se sousedem neustále seděli u Nintenda, každý v ruce joypad (občas i "spešl lejzrovou pušku") a hráli tehdejší, nám přístupné hry co nejdéle to šlo. Končilo to tím, že si pro mě museli kvůli mým pozdním příchodům domů začít chodit rodičové a já dostával "zarachy", které jsem však pochopitelně úspěšně porušoval. Už tehdy však byl Mario, tehdá ještě ve hře Super Mario Bros, mou nejoblíbenější hrou.

Právě tyto vzpomínky se mi v hlavě vyrojili ve chvíli, kdy jsem dostal do rukou červenou, asi 10x10 centimetrů velikou krabičku s výrazným nápisem Mario a touhle legendární postavičkou na obalu. Neváhal jsem, příslušnou kazetku jsem strčil do svého GameBoye a hru jsem spustil. Nutno říct, že jsem nebyl zklamán její grafikou, která je dělána ještě pro nebarevnou verzi a tudíž je zde jen hnědá a zelená, Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins ani malinký displey, na který jsem si rázem zvyknul, mi nevadil a už vůbec hudba, která je v tomto případě dokonalá a díky níž jsem při hraní Maria spotřeboval několikero párů baterek (tuším, že za vlast jich padlo celkem 14). Super Mario Land 2 mě prostě chytil ze všech GBC titulů nejvíce a kupodivu jsem mu obětoval více času, než jakékoliv jiné PC hře v poslední době.

Ve hře máte cíl jeden - projít šest různých epizod, přičemž každý se odehrává někde jinde a skládá se zhruba z pěti úrovní. Dostanete se tak do želvího království, hroší nebeské brány, do dutiny stromu, obytného domečku, pískovcové a nepřáteli prolezlé sochy Maria a do strašidelného údolí. Ve všech těchto zónách na vás čekají pochopitelně různí nepřátelé mravenci počínaje přes vosičky, želvy, vesmírné vývrtky, létající muchomůrky až po vybuchující želvičky. Ty vás samozřejmě připravují o životy, což ale neznamená, že po nepříjemném styku s nimi musíte nutně začít hrát danou úroveň od začátku. Ve hře totiž můžete nasbírat různé bonusy, ostatně jako ve všech jiných "máriovkách", takže se z vás může stát Super Mario po sebrání houbičky, květinka vám umožní střílet, tlustá mrkvička (aspoň tak to vypadá) vám dá křídla a hvězdička z vás udělá nesmrtelného. Tyto si můžete kupovat, respektive losovat i ve shopu zbudovaném pod kopcem za mince posbírané procházením jednotlivých úrovní. Za 30 mincí losujete jenom tyto upgrady vaší postavičky, máte-li jich 999, hrajete o životy, přičemž není problém vylosovat si jich hnedle padesát (respektive z 5ti losování se mi to podařilo 2x, 2x jsem však také "velice výhodně" z 999 kreditů vyhrál 300 mincí).

Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins

Jak už jsem se zmínil, projít musíte pět epizod, přičemž každá z nich má svou závěrečnou obludku. U strašidel tak musíte zlikvidovat čarodějnici na koštěti, v domečku pískající myš, v Mario Zóně tři z chlívku vyskakující prasata, ve stromě létající vránu a podobně. Tím, že se vám podaří bosse v každé úrovni zlikvidovat, což mnohdy nebývá jednoduché, získáte jednu ze šesti potřebných zlatých mincí s patřičným symbolem, které se vám automaticky ukládají do otvorů ve vaší základně - v hradě a ve chvíli, kdy se vám podaří jich nashromáždit všech šest, pustí vás hra do závěrečného levelu, který není v žádném případě jednoduchý.

Hrad je totiž místo, kde na vás čekají ty nejzákeřnější nástrahy z celé hry. Je rozdělen na několik pater, přičemž v každém z nich na vás číhají různé typy nepřátel. V tom prvním jsou to píchající létající koule a střílející rostlinky, ve druhém pojízdné a padající plošinky, pod nimiž bublá kyselina, krom toho vás v závěru druhého patra obšťastní buchary, které se aktivují stisknutím hráči normálně neviditelného tlačítka a proběhnout jdou bez ztráty života jen s největšíma obtížema. Třetí patro je však už opravdu jen pro ty hardcore hráče, neboť se pohybujete po padajících plošinkách, které vás občas ještě vyvezou nahoru, přičemž pod vámi bublá kyselina a nad vámi jsou smrtící ostny. Zvládnete-li tyto nástrahy, musíte proběhnout pod ostnatými, na vás padajícími točícími se válci a dostanete se do místa létajících balónků, kde jsem vytuhnul. Poté, co uděláte místnost s jedním, vrhnou se na vás v té další hnedle dva a když zničíte i je (toto lze pouze skákáním na ně a to dvakrát na každý z nich, střely ani nic jiného na ně neúčinkují), v té třetí jsou opět dva, Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins avšak nechutně rychle se pohybující nepřátelé ve tvaru kopacího míče. I ty jsem zvládnul, stejně jako 3x většího Maria, kterej na mě zemětřesením shazoval baňky, ale u 3x většího létajícího Maria, který dělá totéž, co jeho kolega o místnost dříve, avšak u toho ještě ke všemu pořád lítá s téměř se nedá "sejmout" seshora, jsem zatuhnul. Bohužel až do tohoto místa není zvoneček, kterým si ukládáte svou pozici, takže není vůbec jednoduché hrad projet a hru dokončit, o čemž svědčí i to, že se takto trápím již téměř dva týdny. Na druhou stranu i díky tomu se ke hře den co den alespoň na půl hodinky vracím.

Grafika Super Mario Landu 2 je, jak už jsem se zmínil, z velké části dvoubarevná, což však vůbec není na škodu. Pro mapu ostrova, po níž se pohybujete, těch několik odstínů hnědé a zelené barvy bohatě stačí, pro samotné levely také. Samozřejmě že v jednotlivých úrovních je voda modrá, všemožné bonusy, které sbíráte, mají také více barev a příšerky stavějící se proti vám také nejsou jenom hnědozelené, nicméně že by zase byly barvičkama přeplácané a vypadaly jako tehdejší "májové" průvody, to se v žádném případě říci nedá.

Hudba je v Mariovi doslova skvělá a jak už jsem zmínil v úvodu, donutila mě při jeho hraní nechat zapnutý zvuk a vybíjet si tak za těžké peníze nakoupené baterky. Na celkové mapě ostrova, na mapách jednotlivých lokací i uvnitř nich totiž hraje vždy jiná hudba, ta je navíc, co se možností GameBoye týče, zpracována úplně skvěle a nikdy bych netušil, že ta malá krabička dokáže tak krásně zvučet. Hudba i zvuky navíc skvěle reagují na dění ve hře - když jste u hlavních bosů nebo v obtížných pasážích, Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins změní se z veselé a hravé na ponurou temnou hudbu, dochází-li vám časový limit, rychlost přehrávání jednotlivých skladeb se naopak zrychlí. Vzhledem k tomu, že skvěle podkresluje dění na displeji jsem se ji naučil vnímat tak, že bez ní jsem, zvláště v hradu, hrál velice mizerně a končil velice brzo.

I díky tomu je hratelnost Super Mario Landu 2 tak dobrá, jaká je. Lehkost v počátečních úrovních a postupně větší a větší obtížnost se zvyšujícím se počtem úspěšně dokončených levelů neodrazují hráče - začátečníky a zároveň ani nenudí ty pokročilejší pařany. Stoupající obtížností pak nutí hráče vracet se k ní a téměř nemožnost vyřešit poslední level vás nutí přemýšlet o tom, jak to dokázat a každý den se k Mariovi vrátit a zkusit ten proklatý hrad projít a projít tak Mario Land.

Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins je hra, kterou se nebojím doporučit všem, kteří jsou šťastnými majiteli maličké hrající krabičky s názvem GameBoy. Zaručuji vám, že se u hry budete bavit, že vás až do doby úspěšného projití posledního levelu nepustí a že se o svého malinkého handelda budete muset prát s lidmi, kteří na něm Maria okusí. Doporučuji vám však, abyste jej nepůjčovali své přítelkyni/příteli, neboť se může stát, že namísto vám se bude věnovat Mariovi. A věřte mi, nejde o obavy, ale o vlastní zkušenost, neboť i já mám občas pocit, že má přítelkyně chodí spíše než za mnou hrát Maria.

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.