RECENZE: Vytvořte si vlastní 2D akci v Super Mario Makeru i na cestách

• 0
Super Mario Maker je jedinečná příležitost pro ty, kteří chtějí 2D hopsačky s Mariem nejenom hrát, ale i vytvářet. Po loňském vydání na Wii U přichází i kapesní verze pro 3DS. Má několik prvků navíc, jeden zásadní ovšem chybí.
80

Super Mario Maker

Platforma: 3DS
Výrobce: Nintendo

• Editor úrovní bez kompromisů
  • Bezproblémové ovládání i na 3DS
  • Bonusový režim Super Mario Challenge
  • Nelze sdílet a hodnotit on-line jako na Wii U

Super Mario Maker patří mezi nejdůležitější hry na Wii U, proto asi málokoho překvapí, že Nintendo chce úspěch zopakovat i na svém výrazně lépe prodávaném handheldu 3DS. Nepatřím mezi hardcore fanoušky původní hry, přesto jsem si vytváření vlastních úrovní a hraní komunitních výtvorů užil. Byl jsem proto celkem zvědav, jak se tvůrci poperou s kapesní verzí.

Super Mario Maker 3DS

Rozdíly jsou podstatné. Kapesní verze má nový režim nazvaný „Super Mario Challenge“, v němž má hráč deset životů a musí projít celkem osmnácti světy, které navrhlo Nintendo. V každé úrovni lze získat dvě medaile, přičemž podmínka pro získání té druhé se ukáže až po splnění té první. Každý svět také hráče odmění novými prvky pro stavbu vlastních úrovní. Je to slušná porce obsahu, která má vynahradit fakt, že vámi vytvořené kreace lze sdílet pouze lokálně nebo přes StreetPass.

V rámci režimu Course World si lze stáhnout a hrát kreace hráčů vytvořené na Wii U. Ale ne všechny. Některé komplikované úrovně, které obsahují power-up Mystery Mushroom nemusí fungovat, protože tento prvek v přenosné verzi není. Chybí také hledání podle ID, spokojit se musíme s doporučenými úrovněmi.

Vyjet si můžete všechny obtížnosti najednou, nebo jednotlivě (easy, normal, expert, super expert). Po kliknutí na položku v seznamu uvidíte název, grafický náhled, ikonu autora, zemi jeho původu a nakonec možnost si úroveň nejenom zahrát, ale i uložit. Můžete si tak 3DS naládovat hromadou úrovní a hrát na cestách i bez připojování k internetu.

Ačkoliv jde o doporučované úrovně, jejich kvalita kolísá. Mnohé otravné (založené na tom, že se tvůrci snažili vytvořit co nejdelší cestu k cíli, ale bez jakéhokoliv zádrhelu) naštěstí odhalíte na první pohled. Jako výzvu si můžete dát celou sadu úrovní v rámci 100 Mario Challenge.

Nintendo tak k oběma hrám přistupuje jinak. Super Mario Maker na Wii U lze vnímat spíše jako pískoviště, na němž stavíte vlastní úrovně, sdílíte je on-line a hrajete (a hodnotíte) práce ostatních. Zaměřuje se tak především na komunitu. Verze pro 3DS naopak těží z přítomnosti kampaně a on-line funkce se zaměřují na to, abyste měli na cestě vždy co hrát.

Mocný editor úrovní

Obě verze spojuje mocný editor, v němž lze vytvářet plnohodnotné úrovně se vším, co k 2D hopsačkám s Mariem patří. Editor je intuitivní, snadný na pochopení, ale nějaký čas zabere, než se naučíte všechny fígle a budete vnímat prvky v souvislostech. Nenechte se ovšem odradit, slavnou mapu World 1 – 1 ze Super Mario Bros. na SNESu vytvoříte za chvilku.

Přesto velmi doporučuji projít si všech deset interaktivních lekcí, jimiž vás provedou dívka Mashiko a holub (ne, to není překlep) Yamamura. Základní část představí dané téma v obecné rovině, pokročilá ukazuje vychytávky. Než začne poučování a vysvětlování, můžete si úroveň z výukové lekce zahrát. Snáze tak pochopíte všechny zákonitosti.

Super Mario Maker 3DS

Lekce obsahují také pár základních rad, jak navrhovat poutavé úrovně a čeho se vyvarovat. Například rozmístění mincí, které všichni rádi sbíráme, může posloužit jako ukazatel k nějakému místu, kam chcete hráče nasměrovat. Atmosféru pak mohou podpořit různé zvuky, které se přehrají v okamžiku, kdy Mario proběhne daným místem. Zkrátka se dozvíte pár zajímavostí o herním designu. To hlavní, tedy jak vše nápaditě spojit v jednu zábavnou, nebo třeba pekelně obtížnou úroveň, už je na vás.

Pokud jde o ovládání nebo vzhled, na první pohled se nic nezměnilo. Spodní displej u 3DS má poměr stran 4:3, zatímco u Wii U GamePad je širokoúhlý, zobrazí tedy více. Sady bloků s herními prvky (mince, nepřátelé, power-upy...) jsou na 3DS v horní liště v bloku po třech, na Wii U po čtyřech. Přesto musím říct, že jsem se ani na okamžik necítil při designování nějak nepohodlně. Naopak, vše funguje jak má, přepnutí do zkušebního režimu, v němž si to, co jste postavili testujete, je také rychlé. Pro úplnost: hraji na 3DS XL.

Super Mario Maker je povedená záležitost, která jde ovšem v kapesní podobě jinou cestou než předobraz na Wii U. Teoretikům nabízí nekonečné množství obsahu. A než se omrzí, u hry pravděpodobně strávíte mnohonásobně více času než u běžných 2D hospaček.

80 %

82 %

Doposud hodnotilo 8 čtenářů