Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superbike 2000 - král mezi motorkami

  12:00aktualizováno  10. července 2001 11:57
Po nedávno recenzované F1 2000 vám dnes nabízíme další závodní hru z dílen herního giganta EA Sports, tentokrát ne na čtyřech, ale na pouhých dvou kolech. Máte-li rádi silné motorky a poslední srpnový víkend je ve vašem diáři stabilně rezervován pro návštěvu brněnské velké ceny, neváhejte a přečtěte si naši recenzi.
Superbike 2000

Bývá již tradicí v recenzích motocyklových simulátorů vzpomenout dnes již legendární hru The Cycles od Accolade, vlastně první počítačové závody motorek. Nebudu tedy tuto tradici porušovat - ano, i já jsem hrál už The Cycles od Accolade. Pro mne má tato hra zvláštní význam - setkání s ní na bráchově služebním notebooku s černobílým LCD displejem někdy v roce 1991 bylo pro mne vůbec prvním seznámením s hrami na platformě PC. Tehdy jsem byl zasažen "virem" počítačového hraní, který se časem rozvinul v nemoc, požírající (nejen) kvanta mého volného času. Zatím posledním stadiem této nemoci je stadium redaktorské, díky kterému máte možnost setkávat se s mými výtvory na stránkách BonusWebu.

Nostalgické vzpomínky na mou první hru vyústily v soustředěný nátlak na pana šéfredaktora, výsledkem kterého bylo ukořistění nových závodů motorek od EA Sports - Superbike 2000. Ano, EA Sports se ve své snaze o počítačové ztvárnění snad všech atraktivních sportů dobrali i k motocyklovým závodům. I když - dobrali... Vždyť Accolade vlastně byli pohlceni firmou Electronic Arts, takže nové Superbiky tedy můžeme považovat za přímého následníka již zmiňované legendy The Cycles.

Superbike 2000

A co nám tedy Superbike 2000 přináší? Nic víc a nic míň než realistický simulátor motocyklových závodů série Superbike World Championship. Jak je u EA Sports samozřejmostí, kterou snad ani není třeba zvlášť vyzvedávat, hra využívá plné licence šampionátu. To v praxi znamená, že se proháníte po věrných kopiích skutečných tratí v sedle realisticky vymodelovaných kopií skutečných motocyklů a vaši soupeři nesou jména skutečných účastníků šampionátu. Ve hře máte k dispozici tradiční možnosti závodů - instantní akci Quick Race, kompletní závod s tréninkem a kvalifikací (Grand Prix) a konečně Championship, což překvapivě není nic jiného než kompletní sezóna.

Alfou a omegou jakéhokoliv hry, která aspiruje na hrdý název simulátor, je realističnost - to, jak odpovídá chování vámi ovládaného stroje jeho skutečné předloze. Nepovažuji se za experta přes motorky (moje motocyklové zkušenosti čítají kromě obligátního "fichtla" a Jawy 90 Enduro, kterou jsme kdysi s kamarádem složili ze dvou vraků nalezených v garáži jeho strýce, pouze pár svezení na "třiapůli"), ale realističnost chování počítačových motorek (onen pověstný matematicko-fyzikální model) poměrně věrně odpovídá mé představě o tom, Superbike 2000 jak se asi skutečné stroje chovají, nebo tomu, co vídám v přenosech z motocyklových velkých cen. Dojalo mě třeba zpracování "zalehnutí za kapotáž" ve first look pohledu, kdy se vám přístrojová deska přiblíží, a před zatáčkou naopak vzdálí, případně uhne stranou. Pro méně zkušené motocyklisty je samozřejmě k dispozici celá řada "asistentů", kteří za vás v pravý čas přibrzdí, případně posadí stroj do ideálního náklonu v zatáčce - ba co víc, troufám si tvrdit, že ze začátku je bude používat každý z vás. Alespoň v prvních fázích seznamování s hrou si užijete rovněž realisticky zpracované tragikomické vložky, kdy po pádu váš jezdec běží ke svému motocyklu, a těžkým vzdycháním jej (většinou až napodruhé či napotřetí) zdvihne a pěkně s rozběhem jej roztlačí. Trochu pravda zamrzí, že motorku nelze před závodem nijak nastavovat (přece jen bych u simulátoru tuto alespoň symbolickou možnost uvítal). I když, na druhou stranu - v takové F1 2000 od EA Sports, jste si sice na formuli mohli nastavit prakticky cokoliv, ale na jízdní vlastnosti to nemělo pražádný vliv.

Jak je již v dnešní době nutností, i v Superbike 2000 máte možnost, pokud vás omrzí porážet počítačové protivníky, zahrát si proti svým kamarádům head to head. A to buď na jednom počítači v splitscreen režimu nebo po lokální síti. Opět, jako u formulí, zamrzí, že EA Sports nepochopitelně ignorují hru po Internetu.

Superbike 2000

Grafické zpracování hry je prostě dokonalé. Motocykly odpovídají svým velkým vzorům, a to nejen vnějšími tvary a zbarvením, ale i přístrojovou deskou (v pohledu zpoza řídítek). Obecně můžete svého motocyklistu ovládat z několika pohledů - již zmiňovaný first look zpoza řídítek a několik variant zadních pohledů z různých vzdáleností. Krásně a do detailů je zpracováno i okolí trati. Na rozdíl od F1 2000 není použito 3D pozadí, ale klasické sprity - a troufám si tvrdit, že je to lepší a ve svém výsledku daleko pěknější a realističtější. k lahůdkám grafického zpracování řadím i fakt, že při výjezdu mimo trať na trávu nebo písek se vám kolo znečistí zeleně nebo pískově (a samozřejmě jízdní vlastnosti odpovídajícně zhorší). Ke zvukům ve hře nemohu říci nic jiného, než že jsou dokonale realistické a dal bych krk za to, že byly nahrávány ze skutečných motocyklů.

A na závěr tradiční shrnutí a zhodnocení. Zde bych mohl prakticky doslova opsat svůj verdikt ohledně formulí - Superbike 2000 jsou poměrně realisticky, přesně v duchu a tradicích EA Sports zpracované závody motocyklů. Pokud vám tedy, na rozdíl od pana Eislera, nevadí, že jezdíte pořád dokola po pořád stejných tratích (proti pořád stejným soupeřům), pak neváhejte a berte! No a pokud jste se jako já skvěle bavili už u prapůvodních The Cycle, zaručuji vám, že se u Superbike 2000 budete bavit neméně (a navíc si názorně připomenete, jako cestu urazily počítačové hry za poslední desetiletí.

Superbike 2000
Výrobce: Electronic Arts
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: P 150, 16 MB RAM
Doporučená konfigurace: PII 400, 32 MB RAM
3D karty: ano, Direct3D
Multiplayer: ano
Verdikt: Důstojný pokračovatel zakladatele žánru
v osvědčené kvalitě EA Sports.
Hodnocení 88%

Autor:




Nejčtenější

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

World of Warcraft: Shadows of Argus
Bitva o Argus začne ve World of Warcraft na konci srpna

Fandové on-line hry na hrdiny World of Warcraft se 30. srpna dočkají obsahové aktualizace Shadows of Argus. Datadisk Legion tak pomalu míří do finále.  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.