Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superhrdinové prakticky zadarmo. Éra placených on-line her je u konce

aktualizováno 
Sony nabízí on-line hru se Supermanem, Batmanem a Jokerem zdarma už po půl roce. Platící hráče ztrácí i World of Warcraft. Zbývá jediná otázka: jak dlouho vydrží v placené verzi nejočekávanější on-line hra Star Wars: The Old Republic?

DC Universe Online

Nikdo nepochybuje o tom, že svět her na hrdiny už nikdy nebude takový, jaký jsme ho znali. Systém placení za krabici s hrou a následných měsíčních poplatků se přežil. Podlehl nástupu laciné asijské konkurence a proměně celého herního průmyslu, kterou odstartoval iPhone s levnými aplikacemi a následně povolením mikrotransakcí.

Předposlední tečku za placenými on-line hrami na hrdiny udělala firma Sony, když oznámila, že hra DC Universe Online, která funguje na PC i na PlayStation 3, bude od října dostupná bez placení. Hráči nebudou muset vytáhnout peněženku pro získání samotné hry ani za přístup.

DC Universe Online kráčí ve stopách EverQuestu II, který už rok nabízí kromě placené verze také oddělené servery založené na mikrotransakcích. Tedy na placení za obsah a funkční i estetická vylepšení do hry. Sony si už dříve vyzkoušelo bezplatné verze on-line her na dětské Free Realms.

DC Universe Online

DC Universe Online

DC Universe si o přechod na bezplatnou verzi v podstatě koledovalo od začátku. V recenzích se tato myšlenka objevovala hodně často už proto, že hra samotná je spíše založená na akci než na vývoji postavy a nebojových aktivitách. Půl roku fungování v placeném režimu Sony přineslo výraznou úlevu: peníze za krabice pomohly k rychlejší návratnosti vložené investice.

Hra je ovšem stále v červených číslech. Jenže bez toho, aby si několik set tisíc lidí hru koupilo a platilo pravidelné poplatky, by byl její provoz ztrátový i několik let. 

Hejlové a žebráci

I to je důvod, proč si obchodní model, který je založený na bezplatném přístupu k omezené verzi hry a dokupování obsahu a vylepšení, pochvalují v podstatě všichni vydavatelé on-line her, kteří přešli na bezplatný model.

Největší výdaje se zaplatily díky platícím hráčům. Nyní jim mikrotransakce otevírají nový trh, na kterém mohou díky sponzoringu prvních platících hráčů nabídnout výrazně kvalitnější zábavu než hry přímo vyvíjené jako "bezplatné".

Tvůrci on-line her na hrdiny se snaží platící zákazníky při přechodu na nový model uchlácholit výhodami: přístupem ke kompletnímu obsahu, speciálními předměty a podobně. A nejen to.

Odstupňováním výhod se snaží motivovat loajální zákazníky k tomu, aby platili i nadále, a vlastně tak sponzorovali zábavu lidem, kteří za hraní, pokud jsou skromní, neutratí ani korunu.

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Stejný systém "hejlů", kteří platí zábavu "žebrákům" funguje na Facebooku, kde za hraní platí menšina hráčů. Jenže peníze, které ve hře utratí, slouží pro rozvoj hry pro všechny.

Sami vývojáři potom mluví o "velrybách", které přinášejí většinu peněz. I mezi platícími hráči je totiž menšina, která utrácí největší částky. Například čínský vydavatel PapayaMobile hlásí podle serveru Games Industry, že 4 procenta hráčů přinášejí firmě 60 procent obratu.

Star Wars na řadě

Připravovaná on-line hra ze světa Hvězdných válek, Star Wars: The Old Republic, vyjde těsně před Vánoci. Už od jejího oznámení se ale spekuluje o tom, že půjde o poslední tradiční on-line hru na hrdiny. Poslední hru, u které budou hráči ochotní koupit krabici a poté několik měsíců nebo let platit každý měsíc několik stokorun za privilegium vstupu do herního světa.

The Old Republic má šanci na úspěch i s poplatky díky silné značce a soustředění na příběh, nejen na akci. Podobně jako Mass Effect má hra vtáhnout a nepustit. Obrovský herní svět má přispět k tomu, aby hra působila svěže i po týdnech hraní. Během prvního týdne, kdy firma Electronic Arts začala přijímat předobjednávky, si hru objednalo 200 tisíc lidí. Další pak titul objednávali nepřímo.

Jisté je, že EA z prodeje krabic a prvních měsíců s poplatky zaplatí část nákladů na vývoj hry, ale rozhodně ne všechny. Podle neoficiálních informací stál vývoj hry přes 80 milionů dolarů, dalších 20 milionů pak má stát výroba disků, marketing a logistika. K zaplacení během několika měsíců by tak mělo stačit 400 tisíc platících hráčů.





Nejčtenější

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

StarCraft: Remastered
StarCraft: Remastered je skutečností, vyjde v létě na PC a Mac

Strategická legenda StarCraft se dočká po necelých dvaceti letech od vydání modernizovaného kabátku, a to včetně datadisku Brood War.  celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Prince of Persia
Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou,...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Ghost Recon Phantoms
TÉMA: Jediná střela znamenala smrt. Historie taktické série Ghost Recon

První díl taktické akce Ghost Recon vyšel v roce 2001. Během let se však důraz na taktiku vytrácel na úkor zjednodušování. Nahlédněte s námi do historie, jak...  celý článek

Zaklínač 3: Krev a víno
Vybíráme nejbláznivější recenze her: Nic pro dospělé, ti rádi zabíjejí

Při čtení uživatelských recenzí je jednou za čas možné narazit na perly, které vás posadí do židle. Ať už svým humorem nebo nezamýšlenými kvalitami. Vybíráme...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.