DC Universe Online

DC Universe Online

Superhrdinové prakticky zadarmo. Éra placených on-line her je u konce

  • 22
Sony nabízí on-line hru se Supermanem, Batmanem a Jokerem zdarma už po půl roce. Platící hráče ztrácí i World of Warcraft. Zbývá jediná otázka: jak dlouho vydrží v placené verzi nejočekávanější on-line hra Star Wars: The Old Republic?

Nikdo nepochybuje o tom, že svět her na hrdiny už nikdy nebude takový, jaký jsme ho znali. Systém placení za krabici s hrou a následných měsíčních poplatků se přežil. Podlehl nástupu laciné asijské konkurence a proměně celého herního průmyslu, kterou odstartoval iPhone s levnými aplikacemi a následně povolením mikrotransakcí.

Předposlední tečku za placenými on-line hrami na hrdiny udělala firma Sony, když oznámila, že hra DC Universe Online, která funguje na PC i na PlayStation 3, bude od října dostupná bez placení. Hráči nebudou muset vytáhnout peněženku pro získání samotné hry ani za přístup.

DC Universe Online kráčí ve stopách EverQuestu II, který už rok nabízí kromě placené verze také oddělené servery založené na mikrotransakcích. Tedy na placení za obsah a funkční i estetická vylepšení do hry. Sony si už dříve vyzkoušelo bezplatné verze on-line her na dětské Free Realms.

DC Universe Online

DC Universe si o přechod na bezplatnou verzi v podstatě koledovalo od začátku. V recenzích se tato myšlenka objevovala hodně často už proto, že hra samotná je spíše založená na akci než na vývoji postavy a nebojových aktivitách. Půl roku fungování v placeném režimu Sony přineslo výraznou úlevu: peníze za krabice pomohly k rychlejší návratnosti vložené investice.

Hra je ovšem stále v červených číslech. Jenže bez toho, aby si několik set tisíc lidí hru koupilo a platilo pravidelné poplatky, by byl její provoz ztrátový i několik let. 

Hejlové a žebráci

I to je důvod, proč si obchodní model, který je založený na bezplatném přístupu k omezené verzi hry a dokupování obsahu a vylepšení, pochvalují v podstatě všichni vydavatelé on-line her, kteří přešli na bezplatný model.

Největší výdaje se zaplatily díky platícím hráčům. Nyní jim mikrotransakce otevírají nový trh, na kterém mohou díky sponzoringu prvních platících hráčů nabídnout výrazně kvalitnější zábavu než hry přímo vyvíjené jako "bezplatné".

Tvůrci on-line her na hrdiny se snaží platící zákazníky při přechodu na nový model uchlácholit výhodami: přístupem ke kompletnímu obsahu, speciálními předměty a podobně. A nejen to.

Odstupňováním výhod se snaží motivovat loajální zákazníky k tomu, aby platili i nadále, a vlastně tak sponzorovali zábavu lidem, kteří za hraní, pokud jsou skromní, neutratí ani korunu.

Star Wars: The Old Republic

Stejný systém "hejlů", kteří platí zábavu "žebrákům" funguje na Facebooku, kde za hraní platí menšina hráčů. Jenže peníze, které ve hře utratí, slouží pro rozvoj hry pro všechny.

Sami vývojáři potom mluví o "velrybách", které přinášejí většinu peněz. I mezi platícími hráči je totiž menšina, která utrácí největší částky. Například čínský vydavatel PapayaMobile hlásí podle serveru Games Industry, že 4 procenta hráčů přinášejí firmě 60 procent obratu.

Star Wars na řadě

Připravovaná on-line hra ze světa Hvězdných válek, Star Wars: The Old Republic, vyjde těsně před Vánoci. Už od jejího oznámení se ale spekuluje o tom, že půjde o poslední tradiční on-line hru na hrdiny. Poslední hru, u které budou hráči ochotní koupit krabici a poté několik měsíců nebo let platit každý měsíc několik stokorun za privilegium vstupu do herního světa.

The Old Republic má šanci na úspěch i s poplatky díky silné značce a soustředění na příběh, nejen na akci. Podobně jako Mass Effect má hra vtáhnout a nepustit. Obrovský herní svět má přispět k tomu, aby hra působila svěže i po týdnech hraní. Během prvního týdne, kdy firma Electronic Arts začala přijímat předobjednávky, si hru objednalo 200 tisíc lidí. Další pak titul objednávali nepřímo.

Jisté je, že EA z prodeje krabic a prvních měsíců s poplatky zaplatí část nákladů na vývoj hry, ale rozhodně ne všechny. Podle neoficiálních informací stál vývoj hry přes 80 milionů dolarů, dalších 20 milionů pak má stát výroba disků, marketing a logistika. K zaplacení během několika měsíců by tak mělo stačit 400 tisíc platících hráčů.