Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SWAT 3 - 1. část návodu

  12:00aktualizováno  6:34
Akční hra SWAT 3 patří ve svém žánru mezi naprosté unikáty - jedná se totiž o naprosto realistický simulátor zásahů speciálních policejních jednotek. Nelze se tedy divit, že ačkoliv se nejedná o žádnou žhavou novinku, stále více a více hráčů v něm hledá - a nelézá - spoustu zábavy. Právě jim je určen náš čtyřdílný návod.

Úplně podrobný a detailní návod, který by hráče vedl krok za krokem, se pro tuto hru napsat nedá. A to z toho prostého důvodu, že AI NPC postav je dost vysoká a vy nikdy nevíte, kde na vás bude ten který terorista zrovna číhat. Navíc postavy reagují na hluk, světlo baterky, přecházejí z místnosti do místnosti, otevírají a zavírají dveře atd.

Začátek je sice pokaždé stejný, ale už za prvními dveřmi může situace vypadat úplně jinak, než jak jste si ji zapamatovali při minulém hraní. Kde to půjde, bude návod co nejkonkrétnější. Platí však úměra, že čím bude prostornější lokace a čím víc postav se po ní bude pohybovat, tím méně konkrétní tento návod bude. Nelze to jinak. Proto doporučuji držet se obecných zásad, vlastního rozumu a pravidla číslo jedna - opatrně, opatrně, opatrně.

Ze všeho nejdříve doporučuji přeprogramovat klávesnici, protože „tovární nastavení“ je všechno, jen ne ideální. Mně se osvědčuje tato kombinace kláves:
W – pohyb dopředu (v kombinaci se Shift umožňuje sprint)
S – pohyb dozadu
A – pohyb vlevo
D – pohyb vpravo
Q – náklon doleva
E – náklon doprava
Y – napřímit
T – přikrčit
X – naklonit doleva (po dobu držení klávesy)
C – naklonit doprava (po dobu držení klávesy)
Page Up – dynamický mód
Page Down – utajený mód
Levé myšítko – střelba
Pravé myšítko – činnost (otevírání dveří, sbírání předmětů atd. – dříve U). Tuto volbu považuji za velmi praktickou, protože mi umožňuje například otevřít dveře a držet přitom prst na spoušti.

Rozložení ostatních příkazů už není tak důležité, záleží na vkusu a pohodlí každého.

Klávesy rychlé volby:
F1 – primární zbraň (samopal, brokovnice)
F2 – sekundární zbraň (pistole)
F3 – oslepující granát
F4 – slzný plyn
F5 – chemické světlo (k označování trasy ve složitých lokacích, např. v kanalizaci, nebo vyčištěných prostor)
F6 – trhavina C2 (k otevírání zamčených dveří)
F7 – Tool Kit - univerzální nářadí (odemykání dveří, deaktivace výbušnin a různých zařízení)
F8 – pouta
F9 – Opti-Wand tm – optická sonda (ke koukání za roh)

Obecné rady pro hru:

  • Toto není Doom, Quake III ani Counter-Strike. Ztráty na životech, kterým se dalo předejít (ať už policistů, civilistů, ale i podezřelých), jsou tvrdě penalizovány ztrátou velitelských bodů. Policisté prostě nesmí beztrestně zabíjet!
  • Pokud to unese váš systém, zapněte si v nastavení grafiky maximální detaily. Mimo jiné tím získáte odraz v zrcadle. Nejen, že to zatraceně dobře vypadá, ale hlavně pohled do zrcadla často prozradí zločince ukrytého za rohem.
  • Dávejte dobrý pozor, kam střílíte. Zastřelíte-li svého kolegu, zbytku svého týmu nevysvětlíte, že to bylo omylem a že vás to fakt strašně mrzí. Budou vás považovat za zrádce a okamžitě vás zabijí.
  • Buďte stále ve střehu. V průběhu mise se hra NEDÁ ukládat. A je to dobře, ve skutečném životě se na Save-Load také nehraje.
  • I v neúspěšně probíhající misi (např. dojde k zabití rukojmí) se dá pokračovat, a naopak není nutné vždy ukončit misi právě v tom okamžiku, kdy nám to hra nabízí. Třeba se ještě někde někdo skrývá nebo potřebujeme ještě evakuovat zraněného policistu. Až chceme doopravdy skončit, dáme jednoduše povel 4-5.
  • Poměrně snadno se plní mise v rodinných domcích a vůbec všude tam, kde jsou malé a uzavřené prostory. Takové se dají většinou splnit bez jediného výstřelu, protože moment překvapení (když na vás nějaký terorista - amatér narazí ve své vlastní koupelně, bývá z toho obvykle tak v šoku, že se raději ihned vzdá) hraje velkou roli. Na otevřených prostranstvích a velkých budovách (divadla, hotelové haly) může být snaha prosadit se bez násilí neúspěšná. A pokud narazíte na skupinu profesionálů, bez boje se to neobejde zcela určitě.
  • Některé mise nabízejí více startovních pozic, a ne vždy ta přednastavená je právě ta ideální. Pokud se začátek mise zoufale nedaří, zkuste ji odstartovat z jiného místa (nastavit se dá v Tactical advantages, tam rovněž nastavujeme, v jakém módu chceme začínat, zda utajeném nebo dynamickém).
  • Granáty (oslepující – F3, slzotvorné – F4) se házejí pomocí kurzoru myši a Ctrl (nebo levého myšítka). Chce to trošku cviku. Odhadnout, kam musíte kurzorem mířit, aby granát letěl tak daleko, jak potřebujete, a nenarazil přitom do stropu nebo se neodrazil od rámu dveří, není úplně snadné. Když granát klávesou rychlé volby vyberete, musíte chviličku počkat než zmodrá (stane se aktivní). Potom stiskem a držením klávesy pro střelbu určíte, jakou silou ho hodíte (počet dílků na stupnici).
  • Letící granáty dodržují zákony fyziky, čehož se dá využít pro jejich házení za roh. Prostě ho šikovně hodíte proti zdi a on se odrazí tam, kam potřebujete.
  • Volba zbraní není úplně zanedbatelná. Pokud předpokládáte tichý postup s maximálním využitím momentu překvapení, je ideální HK MP5SD (samopal s tlumičem). Čeká-li vás přestřelka na velké vzdálenosti a silný nepřítel, hodí se nejspíše útočná puška M4A1. Brokovnice je dobrá na otevírání zamčených dveří a do stísněných prostor. Má ale velký rozptyl a snadno se s ní zraní civilista, který se připletl do přestřelky.
  • Výbornou „pacifikační zbraní“ velitele je slzný plyn. Doporučuji nabrat si ho s sebou maximum, na úkor oslepujících granátů.
  • Nespoléhejte na údaj v tabulce (klávesa B), že je eliminace podezřelých kompletní. Téměř vždy se najde nějaký „unknow suspect“, který vám může způsobit nepříjemné překvapení. Proto to chce otevřít všechny dveře, nakouknout za všechny rohy, vyvětrat všechny skříně a přesvědčit se na vlastní oči.
  • Počet nepřátel v misi není dán úplně pevně, může se plus mínus lišit. Tak zůstávejte ve střehu, dokud není opravdu konec.
  • Prohledávejte prostory sami, dokážete to opatrněji než vaši muži, ale nikdy nezapomínejte na krytá záda. Tady je váš tým neocenitelným pomocníkem.
  • Musíte-li se prosadit na velké prostoře proti většímu počtu nepřátel, a nejde-li to udělat nějak jinak, pošlete tam všechny své muže najednou. Mají lepší mušku a mnohem pohotovější reakce než vy.
  • Také sledujte stav Proper Use of Deadly Force (Použití smrtící síly), uvidíte, jak často jste někoho zabili oprávněně. :o)
  • Tušíte-li za zavřenými dveřmi nepřítele, pošlete tam celý tým s použitím oslepujícího granátu (1-1). Rychlé, účinné, bezbolestné.
  • Vidíte-li někde klečícího civilistu s rukama nad hlavou, buďte velmi opatrní. Je dobře možné, že mu někde zpoza rohu míří na hlavu terorista.
  • Nasazujte pouta (F8) všem, co se vzdávají (podezřelým i civilistům), a to co nejrychleji. Jinak je budou policisté hlídat, aby neutekli, a můžou tak chybět někde jinde. Nebo je také může ze zálohy někdo zastřelit. Tak opatrně, za své muže jste odpovědní. Není nic smutnějšího, než pohled na policistu svíjejícího se v kaluži vlastní krve jen proto, že dával pozor na někoho, komu jste vy nenasadili včas pouta.
  • Navíc, takový terorista, který nedostane pouta hned a zůstane chvíli bez dozoru, si to s velkou pravděpodobností rozmyslí, sebere ze země první flintu a vrátí se zase do boje. Poučení – poutat a sbírat zbraně.
  • Civilisté bývají vyděšení, někdy jsou v šoku a běhají kolem a křičí. Můžete s nimi soucítit, ale musíte je bezpodmínečně donutit, aby si klekli na zem a nechali si nasadit náramky. Budou mít spoustu řečí o lidských právech, diplomatické imunitě a podobně, ale jen tak je lze evakuovat do bezpečí. Poměrně účinným donucovacím prostředkem je slzný plyn. Pokud zůstanou civilisté pobíhat v místě operace, hrozí, že přijdou k úrazu anebo rozptýlí pozornost vašich mužů a k úrazu přijdou oni. Nestojí to za to, to už raději trošku policejní brutality. :o)
  • Nesnažte se čekat, až centrála pošle evakuační skupinu pro vaše zajatce. Dokud bude někdo z policistů v dohledu, nikdo se neobjeví. Je to vyzkoušené. :o)
  • Čím vyšší obtížnost a čím profesionálnější skupina teroristů, tím je šance, že se vzdají, menší. Nenásilnými donucovacími prostředky jsou slzný plyn, svícení baterkou do očí, střelba pod nohy či nad hlavu (opatrně, není problém vpálit někomu omylem kulku mezi oči), oslepující granát, samozřejmě křik (povel 7) a také nesmrtící munice (sekundární munice u pušky M4A1, nabíjí se F12 – malé varování, zásobník je jen na 5 nábojů – doporučuji dobře počítat a včas přebíjet. A ještě na jednu věc pozor – pokud přebijete na nesmrtící munici, přebijí na ni okamžitě i všichni vaši muži. Ať se nedostanou kvůli tomu do potíží.) Pokud nic nepomáhá, může nastoupit jedna kulka (dvě, tři) do stehna (i zraněný podezřelý je pro statistiky a vaše svědomí lepší než mrtvý podezřelý). Smůla ale je, že i na prostřelené stehno se dá umřít. Je to určité riziko.
  • V této souvislosti musím varovat před jedním nešvarem tzv. nesmrtící munice – pokud s ní podezřelého trefíte do hlavy, s velkou pravděpodobností ho zabijete.
  • Ochotněji se podezřelí vzdávají, pokud na ně nevyvíjí psychologický nátlak jen jeden policista (vy), ale celý tým. Ovšem značně narůstá nebezpečí, že někomu z horkokrevných policistů dojde trpělivost a prostě vystřelí.
  • Vaši policisté jsou někdy opravdu hodně netrpěliví a nechce se jim příliš dlouho přesvědčovat podezřelého, aby se vzdal. Pokud neposlechne hned, zastřelí ho. Proto pozor, ať vám nekazí statistiky.
  • Zatímco vy se rozhodně nemusíte trefit pokaždé, NPC postavy se minou jen málokdy (a se stoupající obtížností střílejí stále lépe). Takže než někam vystrčíte hlavu, měli byste si být jisti, že do těch míst nemíří nepřátelská zbraň.
  • Někdy narazíte na velmi tvrdé soupeře, na které žádné výhrůžky nezabírají. V takovém případě dávejte přednost životům ohrožených civilistů, svých mužů a svému vlastnímu. Berte to tak, že komu není rady, tomu zkrátka není ani pomoci. A snaha o maximum bodů by vám v takovém odůvodněném případě neměla svazovat ruce.
  • Musíte-li už zabíjet, udělejte to pořádně. Pozor na neprůstřelné vesty, které zvláště organizovaní teroristé s velikou oblibou používají; jedna rána do hlavy je v takovém případě lepší volbou než tři rány do břicha.
  • Postřelený policista nezemře, i kdyby byl zasažený sebevíc, pokud ho evakuujete do bezpečí (stejný postup jako u zajatců, tedy ukázat kurzorem a povel 4-2). Nějakou dobu se sice bude léčit, ale za čas se vrátí do aktivní služby. Pokud ale ukončíte misi a on tam zůstane, je s ním definitivní konec a vy to musíte říct jeho rodině.
  • Neposílejte své muže na smrt. Za postřelené policisty ztrácíte Respect level – úroveň vašeho respektu u podřízených. Pokud bude příliš nízká, vaši muži vás nebudou poslouchat. Nelze se jim divit. Jsou to jejich životy, se kterými hazardujete.
  • Ne často, ale občas přece jen se některý z policistů zasekne za nějakým rohem či na schodišti a přes veškerou snahu a vaše volání, tam zůstane. Dávejte si na to pozor, když odněkud přivoláváte váš tým, aby vám nechyběl muž do akce. V takovém případě nezbude, než si pro něho dojít osobně a „vyprostit“ ho (třeba přivoláním na opačnou stranu).
  • Verze GOTY přináší jednu zajímavou novinku. Pokud jste zabiti, přepněte rychle pohled do kamery některého z vašich zbývajících mužů. Misi nemusíte ukončit a můžete se místo toho dívat, jak pracují profesionálové. Jeden z mužů totiž po vás převezme velení a snaží se misi dokončit. Sledovat souhru policistů při prohledávání prostor je zážitkem. Trochu sice mrzí, že neberou ohled na práci, kterou jste vykonali před svou smrtí, a prohledávají i místnosti již jednou prohledané, ale přesto to stojí za to. Doporučují čtyři z pěti mrtvých velitelů. :o)
  • A ještě jedna vymazlenost této verze mě dostala. Když se díváte do místa, kde vybuchne oslepující granát (máte tam namířený kurzor), na několik vteřin vás výbuch také oslepí (vidíte jen bílo). Moc hezké. :o)

    Poznámka na úvod:
    Briefinky jsou přeloženy velmi volně, pokud narazíte na vyložený nesmysl, přičtěte to na vrub mé prostinké angličtině. Názvy misí jsou vymyšleny úplně, hra samotná je nepoužívá. Sled misí se řídí podle postupu v kariéře.

    Motto:
    „Pokud ten parchant bude chtít, dostaneme ho živého...“ policisté z celého světa.

    Mise 1 „Šílený střelec“
    Úvodní, rychlá (dvě minuty) a snadná mise, u které není nutné jakkoliv měnit nastavení zbraní, výbavy atd., protože nejspíš ani žádné zbraně potřebovat nebudeme.
    Podezřelý, Martin Brenner, se zabarikádoval ve svém domě a ostřelovačskou puškou ohrožuje motoristy na přilehlé komunikaci. Náš úkol je zřejmý – proniknout do jeho domu a zneškodnit ho. Pokud možno bez použití násilí. Pozor, Brenner je ozbrojený a nebezpečný! Zabil již dva motoristy a tři další poranil!
    Začínáme u vstupních dveří ve stealth módu. Přikážeme celému týmu mířit na dveře (povely 1-4, kurzorem ukázat) a sami je odemkneme (univerzální nářadí, F7).
    Martin Brenner někdy stojí na schodišti, někdy ne. Pokud ne, pošleme všechny muže dovnitř, aby prohledali přízemí (povely 1-3-3). Narazí-li tam na Brennera (občas je ukrytý v prostoru pod schodištěm nebo také v kuchyňské lince), je pravděpodobné, že z toho bude tak překvapený, že se okamžitě vzdá. Může mít u sebe ostřelovačskou pušku (nemá-li ji, leží flinta na půdě u okna) nebo pistoli. Sebrat zbraně, nasadit pouta (F8) a evakuovat ho (ukázat na něho kurzorem a dát povely 4-2). Někde po bytě pobíhá ještě jeho sexy přítelkyně oblečená jen do osušky. Najít, spoutat, evakuovat. Pokud nemáme Brennerovu pušku, dojdeme si pro ni na půdu a tím tato rozjezdová mise končí bez jediného výstřelu.
    Může se stát, že nás Brenner po otevření vstupních dveří uvidí; v takovém případě okamžitě uteče někam se schovat. Může být v kterékoliv místnosti, může být dokonce zalezlý pod postelí v ložnici, v kuchyňské lince, pod schodištěm, ve skříni, prostě kdekoliv. Pokud se to stane, je skoro lepší dojít si pro něho sám (policisté nejsou příliš trpěliví a rychle střílejí). Opatrně prohledáme všechny místnosti, kryjeme se přitom za rámem dveří, jistíme se slzným plynem. Až ho potkáme, sebereme ho. Někdy se to hůř provádí než říká, ale přesto je lepší udělat to sami, protože policisté by ho patrně zastřelili. To nechceme, za mrtvoly ztrácíme body, a to je tady opravdu zbytečné. Bude hůř, ale až později. Takže – slzný plyn (F4), řev (povel 7), světlo do očí (standardně písmeno F), strkání a šťouchání hlavní do břicha, v nejhorším kulku do stehna. I postřelený podezřelý je lepší než zastřelený podezřelý. Ale pozor, i rána do nohy může zabít (zřejmě posttraumatický šok a vykrvácení).

    Poznámka: Všechny mise byly hrány na střední obtížnost

  • Autor:




    Nejčtenější

    Black Mirror Remake
    Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

    Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

    Kingdome Come: Deliverance
    Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

    Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

    Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
    Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

    Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

    Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
    Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

    Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

    Sudden Strike 4
    Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

    Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

    Další z rubriky

    Iron Harvest
    Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

    Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

    Sudden Strike 4
    Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

    Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

    Fishing Planet
    VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

    V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.