SWAT 3: Close Quarters Battle

SWAT 3: Close Quarters Battle
SWAT 3: Close Quarters Battle
Bang bang here, and bang bang there...

Čtyři tmavé postavy stojí blízko zavřených dveří na konci těsné, tmavé místnosti. Jedna z nich hbitě umístila kus výbušniny ke dveřím, zatímco tři ostatní jí hlídali záda. Malé, ale účinné baterky, jež jsou připevněny na jejich hrozivých zbraních odkrývají stíny jinak neosvětlené haly. Důvěřujíc tomu, že jediné nebezpečí, s nimž se setkají, je před nimi, zašeptl jeden z mužů: "Volno." Jak tak trpělivě čekali, každý již slyšel zvuky hroutících se dveří - potom konečně přišel zvuk, který očekávali...

Světlo zablesklo a na pár milisekund osvítilo celou místnost. Dveře se rozlétly a do místnosti vběhli všichni členové týmu. Ohromený muž se zvedá a rozbíhá se směrem k zajatkyni, doufajíc, že mu bude moci znovu poskytnout dostatečný čas na úprk - ale jde pozdě. Jeho tělo je již částečně vyplněno pěti kusy železa a padá na zem. Nejdražší tekutina teroristy je nyní po celé místnosti - na stropě, zdech i po podlaze. Jako zázrakem ještě žije, a kdybychom mohli číst v jeho mysli, jistě bychom tam viděli otázku "odkud se tu ti muži vzali?". Po třech měsících sledování a šestihodinovému obléhání se talentovanému týmu SWAT podařilo vyřešit problém během několika málo minut. Výsledek zásahu je více než uspokojivý - objekt byl znehybněn a rukojmí zachráněni. Na tyto vytrvalé strážce regionu je vyvíjen velký tlak ze strany všech ostatních ochranných složek. A právě tito muži se nejvíce setkávají s brutalitou některých dnešních obyvatel, v její nejsyrovější formě. V zemi zamořené násilím jsou poslední účinnou obranou složkou. Vítejte v Los Angeles.

SWAT 3: Close Quarters Battle

Od minulého roku, kdy vyšla velice zajímavá protiteroristická akce od Red Stormu se jménem Rainbow Six, se setkáváme s hrou, která by zase mohla pozvednout žánr first-person akcí o krůček výše. Důraz již není kladen na nepřekonatelnost protivníků a vpády mimozemšťanů. Zatímco většina her přisuzuje hráči roli mezinárodních vojáků na cizí půdě, SWAT 3: Close Quarters Battle dovoluje vést jednu z nejlepších (a nejslavnějších) zásahových jednotek světa na vlastním území. Zaujetí Sierry pro policejní simulátory a blízké pouto se slavným LAPD vedlo designéry k výrobě báječných (a některých zas až tolik ne) her. Velice dobrá série adventur Police Quest dala prostor novým hrám se zaměřením právě na SWAT, mezi než patří například Police Quest: SWAT 2, velice dobrá hra z minulého roku. Předpoklady, že SWAT 2 bude výborná hra se vyplnily, největší zajímavostí byla samozřejmě reálnost. Izometrický pohled a RTS formát nebyly aspekty pro hru tohohle žánru zrovna nejlepší. Nyní tato týmová first-person střílečka dostane, co si zaslouží, neboť Sierra k vývoji této hry využila veškerých svých zkušeností a tak se máme na co těšit.

Takže, co bude ve SWAT 3 a zároveň nebylo v prvním dílu Rainbow Six? SWAT tým je domácí jednotka, která má zabíjet jen ve výjimečných situacích. V R6 jste vběhli do budovy, postříleli jste teroristy a vyběhli ven s rukojmími. Ve SWAT 3 to bude poněkud komplikovanější, tady každá nezabitá postava znamená plus, to i v případě teroristy. Je tedy lepší protivníka zatknout. Rozhodně to neznamená, že by se SWAT 3 neměl být zábavný titul - naopak, odpovědnost za minimální škody by mělo znamenat pořádnou výzvu, stejně tak jako napětí při očekávání odpovědi (která vždy nemusí být ústní) na vaši výzvu.

SWAT 3: Close Quarters Battle

SWAT 3 bude obsahovat celkově 18 single-player misí a dvě tréninkové úrovně. Mise budou mít zajímavé náměty, namátkou třeba: zatknutí snipera, jenž se zabarikádoval ve svém domě, získat zpět hotel Beverly Hills, který je v rukou dobře ozbrojeného muže a zkoumání podezřelých aktivit v zavřené stoce, odkud teroristé vystřelili raketu země-vzduch proti Boingu 747. Obsah misí je pečlivě sepsán dle pravdivých akcí, s nimiž se vojáci SWAT doopravdy setkali. Pro zlepšení hratelnosti byla část hry pozměněna, takže se zde nesetkáme s klasickou situací, že po nedokončení mise se objevíte znovu na stejném místě a budete vědět kde je kdo ukryt, či kde kdo hlídkuje - všechny tyto akce jsou určeny náhodně.

Jaké zbraně můžete nalézt jako člen "Special Weapons and Tactics"? Jak je již klasické, Sierra využila blízké pouto s LAPD k získání informací o zbraních, jež používají členové SWATu. Každý policista může nosit primární zbraň, mezi něž patří puška, brokovnice či samopal, k nimž si přídá záložní zbraň, mezi nejoblíbenější patří třeba čtrnáctinábojová pistole Browning High Power, která je velice oblíbená u vojáků typu SAS, či policejních složek SWAT. Setkáme se zde s mnoha typy zbraní, z nichž každá může být použita na něco jiného. Jako příklad uvádím pušku M4A1, jež může být vyzbrojena "nezabíjejícími" dávkami, čili umělými náboji. Bojovou brokovnici Benalli Super 90 můžete díky její palebné síle využít i pro otevírání zámků apod. Jako další zbraně můžeme brát i sortiment různého příslušenství a výbušnin, do nějž řadíme želízka, plynový granát, nálože, výbušné lahve a speciální nálož, která nedělá nic jiného, než že po "explozi" viditelně označí místnost barvou. Všechny tyto zásoby rozpínají krabici s názvem hratelnost do extra velkých rozměrů a dovolují hráči zkoušet kombinace různých taktik.

SWAT 3: Close Quarters Battle

Zatímco Rainbow Six měl nepochybně silný vliv na SWAT 3, nebylo to definitivně v oblasti rozhraní. Implantace plánování Red Stormu bylo mistrovské, cosi tam však chybělo. V Rainbow Six, jste museli stále hrát a znovu nahrávat, dokud jste nevytvořili dokonalý plán. Tento proces mohla být dobrá legrace, málokdy vám to povolovalo vyzkoušet si dovednost elitních taktiků - improvizaci. Pokud během operace nastala nějaká chyba či se něco změnilo, mohli jste si to zakreslit do plánu a při opakování mise být již připraveni. SWAT 3 nepřipouští systém plánování, autoři vymysleli speciální systém, jak mít po celou dobu kontrolu nad týmy. Bez fáze plánování, úspěch tohoto titulu se bude doopravdy točit okolo real-timovému stylu. Myslím si, že Sierra udělala v tomto případě dobré rozhodnutí.

Ve SWAT 3 přijmete roli vůdce týmu, skládajícího se z pěti mužů. Zatímco jste stále aktivním účastníkem v boji, je vaší povinností koordinovat akce vašeho družstva. Kromě vás jsou další dvě pod divize ve dvou barvách (červená a modrá), každá po dvou mužích. Každý z týmů má své "horké" klávesy - celý element má jedničku, pro červený tým stiskněte dvojku, a pro modré trojku.

Nyní k ovládání, které je velice praktické. Poté, co si zvolíte, na koho budete mluvit (samozřejmě na některého z agentů!), máte možnost vybrat si z mnoha různých příkazů jako kryjte se, otevřete dveře, vyčistěte místnost atd. Než vyslovíte příkaz, musíte se přesunout obrazovkou na danou oblast (dveře, místnost...) a poté tým vykoná danou akci. V příkladu: pokud chcete, aby váš tým otevřel dveře, musíte se při mluvení dívat na dveře, které chcete otevřít. Pokud chcete pokrýt místnost, podíváte se na místnost a vyslovíte příkaz. Jak vidíte, ovládání bude velice jednoduché, ale ne na úkor ovládání.

SWAT 3: Close Quarters Battle

Jedna z mnoha inovací je třeba také možnost měnit typ chůze a chování mezi kradmým a agresivním. Zvyšování rychlosti pohybu (stejně jako vašeho stupně slyšitelnosti), se promítá i do způsobu komunikace a typu příkazů, jež můžete vydat. Například, když jste v agresivním módu, nemůžete přikázat své skupině, aby použila zrcadlo k prozkoumání místnosti. Naopak, když jste v "tichém" módu, nemůžete přikázat, abyste zničili dveře pomocí výbušniny a vhodili dovnitř slzný plyn. Také hlas a způsob mluvení u vedoucího je obměňován módem. V kradmém módu, když zadáte příkaz k otevření dveří, uslyšíte tichounké: zašeptání: "Try the door." V agresivním módu, uslyšíte běh, poté výkřik "Breach and clear!" a během pár sekund před vámi stojí po zuby ozbrojená jednotka SWAT. Tato možnost přepínání módů je dobrou inovací, bude vyžadovat na hráčích dobré vyhodnocení situace a podle toho se i chovat.

Věc, která mě však zaujala nejvíc, je umělá inteligence. Když třeba poručíte týmům, aby prozkoumaly budovu, budete jen fascinovaně hledět na monitor, jak se plíží podél zdí a navzájem si kryjí záda. Pokud poručíte, aby vyběhli schodiště a přitom se kryli, strnete, když uvidíte, jak zajímavou taktiku zvolí: první část schodů vyběhne jeden voják pozadu se zvednutou zbraní, kdyby přišel nečekaný útok shora. Schová se v rohu, nahlédne na druhou část schodů a vyzve ostatní, aby se posunuli, k němu. Tímto způsobem se prokoušou až nahoru. Efektní je, když se na schodech objeví terorista, který odmítá zatčení... Všechny způsoby pohybů byly vzaty z pravých pohybů policistů LAPD SWAT, a výsledek? Posuďte sami - fantastické.

Hra běží na novém, výkonném a náležitě pojmenovaném enginu SWAT. S dynamickými světelnými efekty, plynulými animacemi, zrcadlícími se povrchy a skvělými texturami, se tento špičkový engine stává jedním nejrealističtějších v poslední době. Budete také mít možnost následovat stopy krve postřelených teroristů, kteří chtěli utéct před dlouhou rukou zákona.

Jak to tak vypadá, SWAT 3: Close Quarters Battle bude velkou konkurencí pro přicházející projekty Rainbow Six: Rogue Spear a SpecOps2, jejichž preview uvedeme co nejdříve. Pro celkové hodnocení si samozřejmě budeme muset počkat do vydání plné verze hry (přesně neurčeno, čtvrté čtvrtletí 1999). Zatím to vypadá, že tento titul by byla škoda nekoupit. Vezměte si třeba jen tu atmosféru při hraní, když budete rozdávat rozkazy - no není to báječné? Ovšem s výše jmenovanou konkurencí to nevypadá špatně, možná, že již brzy nastane velký třesk s first-person simulátory protiteroristických akcí, co víte???

Základní rysy hry:

  • 18 nervy drásajících misí pro single-player, každá s náhodným určením začáteční lokace a umístěním nepřátelských jednotek.
  • Nový engine umožňuje plno nových funkcí: dynamické světelné efekty, odrážející povrch (třeba zrcadlo...), plynulou animaci a fotografické textury.
  • Ovládání týmu rovnou z first-person pohledu
  • Animace založené na datech reálných akcí LAPD SWAT
  • Platné zbraně SWAT plus brnění, taktiky atd.
  • Možnost měnit způsoby chování vojáků - agresivní, či tichý mód
  • Vzájemná pomoc agentů včetně efektního (a efektivního!) krytí zad
  • Nutnost nezabíjet vede možná vede k začátku nové éry nekrvavých her...


  • Témata: Raketa, simulátor