Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tablety jdou konzolím po krku, už umějí i hry ve vysokém rozlišení

aktualizováno 
iPad 2 a jeho nastupující konkurence se blíží výkonem klasickým herním konzolím, hry pořád stojí pakatel.

Tablety chtějí konkurovat domácím konzolím | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Sony a Microsoft stále bojují o to, kdo nabídne kvalitnější grafiku a rychlejší běh akčních her doma v obývacím pokoji. Jak se ale ukazuje, předpovědi o nové konkurenci se už naplnily. iPad 2 a tablety s čipem Tegra 2 s přehledem nahradí konzoli pro pohodlné hraní před velkou televizní obrazovkou.

Hmatatelný důkaz, že hraní na tabletech dostalo nový rozměr, přináší Real Racing 2 HD. Jde o první hru pro iPad, která nabídne plné vysoké rozlišení 1920 ×1080 bodů. Stačí iPad 2 připojit k televizoru přes HDMI redukci, která stojí stejně jako nový obal Smart Cover 39 dolarů, takže lze očekávat stejnou cenu i v korunách. Ta se u obalů Smart Cover pohybuje pod hranicí tisíce korun. 

V přímém srovnání s absolutní špičkou v podobě Gran Turismo 5 nebo Forza Motorsport samozřejmě iPad 2 ani podobné přístroje (jako Motorola Xoom nebo chystané tablety Samsungu) nemohou obstát, ale to ani není nutné. Ne v době, kdy se stále dobře prodává Nintendo Wii, a kdy jsou lidé zvyklí právě na hraní na iPadu nebo v telefonu.

Konkurence prospívá
Ještě před pár měsíci by se většina lidí myšlence, jak tablety nebo mobilní telefony nahrazují herní konzole i v obývacím pokoji, jen smála. Díky soupeření Apple a tradičních výrobců elektroniky a telefonů se ale během jediného roku podařilo zdvojnásobit hrubou výpočetní sílu tabletů a mobilů.

Aktuálně spolu soupeří v podstatě jen dvě firmy. Na jedné straně je nVidia, která v lednu představila čip Tegra2, který obsahuje dvoujádrový procesor i grafický systém. Proti nVidii staví Apple svůj čip A5, který je také dvoujádrový a grafický výkon proti první generaci iPadu nebo proti iPhonu 4 zvýšil devětkrát.

Tegra 2 pohání už několik telefonů, tablet Motorola Xoom a bude součástí tabletů dalších výrobců včetně LG nebo HTC. Na základě dostupných informací je možné grafiku Tegra 2 srovnat s výkonem grafických karet GeForce FX 5200. To je asi osm let starý grafický čip pro osobní počítače, ale mobilní čipy a aplikace jsou lépe optimalizované.

Samsung Galaxy Tab 8.9

Přímé srovnání Tegry2 a čipu A5 není úplně možné, ale podle testů odborných webů je iPad 2 ve většině činností rychlejší než Tegra 2, a to i několikanásobně. Tím ale souboj nekončí. Ještě letos chce nVidia začít prodávat dokonce čtyřjádrový mobilní procesor. Vlastní monohojádrový mobilní systém s výkonnou grafikou chce nabídnout i Samsung, i když zatím nepředstavil žádné detaily. A doposud dominantní výrobce mobilních čipů Qualcomm by měl do konce roku nabídnout dvoujádrový systém.

Něco ještě chybí
Informace o režimu vysokého rozlišení u jedné hry z tabletů ještě nedělá náhradu domácích konzolí. Je ale jisté, že přijdou další hry, které budou fungovat podobně. Skutečný rozmach hraní s tabletem na velké obrazovce má ale dvě zásadní překážky: režim zobrazení a ovládání.

Real Racing 2 HD na velké obrazovce funguje, protože hra dokáže obě omezení obejít. K ovládání slouží celý iPad, tedy v něm umístěné senzory, které otáčení tabletem převádějí v pohyb virtuálního volantu. Sice není tak přesný jako skutečný volant nebo ovladač, ale funguje to překvapivě dobře. Druhý problém je v tom, že hráč na dotykovém zařízení musí sledovat malou obrazovku, která slouží jako ovladač.

Řešení obou problémů, tedy špatného ovládání a zrcadlení výstupu, je možné už nyní částečně vyřešit koupí speciálních herních doplňků pro tablet: joysticku a tlačítek, které se přisají na tablet. Fyzická páčka a tlačítka pak umožní mít tablet na stole a hrát na televizi bez dívání se na tablet.

Ještě lepší bude, když vývojáři napodobí autory Real Racing 2: na iPadu se zobrazují jen doplňkové informace, jako je mapa trati. Podobně to funguje na kapesním Nintendu DS se dvěma obrazovkami, z nichž jedna je dotyková. Vývojáři tuto možnost určitě dokážou rychle využít. A na androidu to bude ještě jednodušší, pokud se do toho bude tvůrcům her chtít. HDMI výstup budou mít k dispozici přímo bez redukcí a celý systém je otevřenější než u Applu.

Autor:




Nejčtenější

Figurka Widowmaker
Figurka sexy Widowmaker z Overwatche stojí skoro čtyři tisíce korun

Figurka oblíbené postavy Widowmaker z týmové akce Overwatch je k mání v oficiálním obchodě Blizzardu.  celý článek

Film Tomb Raider
Alicia Vikanderová jako nezkušená Lara v chystaném filmu. Podívejte se

Povedený restart známé herní série Tomb Raider z roku 2013 ukázal Laru jako křehkou, nezkušenou dívku. Zároveň se stal předlohou i pro restart filmové série.   celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Syberia 3
VIDEO: V příběhovém traileru Syberie 3 potká Kate starého přítele

Od vydání očekávané adventury Syberia 3 nás dělí méně než měsíc a ačkoliv trojka má být podle autorů úplně jiná, na konci nového traileru se hlavní hrdinka...  celý článek

Half-Life 2
Třicet her, na které nejraději vzpomínám. Díl třetí

Některé seznamy se sestavují obtížně. Třeba ten, v němž svou herní historii musíte shrnout do třiceti položek. Má herní historie je specifická tím, že táta...  celý článek

Další z rubriky

Nahoře Nintendo Micro vs. System (1984), dole Switch
OBRAZEM: Bitva konzolí. Switch vs. legendy i současné mašiny

Nová konzole Switch je elegantní a menší, než se může na první pohled zdát. Abyste mohli sami posoudit měřítko, připravili jsme pro vás galerii, v níž Switch...  celý článek

Alone in the Dark: Illumination
Hrajeme nejhorší hry všech dob: Alone in the Dark je ukázkově zneužitá značka

Předloni vydaná hra Alone in the Dark: Illumination nutila položit si otázku, jak projekt souvisí s klasickou značkou z devadesátých let. Alone in the Dark...  celý článek

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.