Tajuplný ostrov - Return to Mysterious Island
Bitva na dálku mezi vývojáři Frogwares a Kheops Studio pokračuje. Oba týmy se před časem rozhodly oživit fantastické romány Jula Verna formou dobrodružných her a oba již mají za sebou své první pokusy. Jak úspěšní byli žabáci z Ukrajiny, vám poreferoval Petr Poláček již před rokem. Nyní je nevyšší čas rozebrat dílko konkurence.
Tu zdrobnělinu, „dílko“, jsem nepoužil jen tak náhodou. Return to Mysterious Island, v Česku vydaný pod názvem Tajuplný ostrov, si totiž už na první pohled nehraje na kdovíjak velkolepý projekt. Archaický engine á la Atlantis dnes nenadchne vůbec nikoho, a jednoduchý příběh o mladé mořeplavkyni Míně, která se zúčastní závodu Cena Jula Verna v plavbě kolem světa a ztroskotá na pustém ostrově, by si nevysloužil nominaci na herního Oskara, ani kdyby byla celá porota pod parou. Tím ale rozhodně nechci tvrdit, že tato hra nemá žádné eso v rukávě.
Kouzlo, jež je ale zároveň dvojsečnou zbraní, se skrývá v jejím pojetí. Návrat na tajuplný ostrov by se dal označit spíše za simulátor přežití než za klasickou adventuru. Ze zcela prostého důvodu uvěznění na (zdánlivě) pustém ostrově můžeme ihned zapomenout na jakékoliv rozhovory a také řešení klasických logických rébusů sestavených člověkem. Jediné, čehož lze alespoň zpočátku bezezbytku využít, jsou dary přírody, které najdeme na pláži, ulovíme v řece, vypěstujeme na poli, různě zpracujeme nad ohněm, a tak podobně. A že se toho všude kolem nás nachází opravdu hodně! Prakticky celá hra je tedy výhradně o sbírání a používání haldy předmětů, což zní možná poněkud jednotvárně, ale díky přizpůsobené hratelnosti se v tom žádná hrůza rozhodně neskrývá. Zajímá vás proč?
Protože právě v kombinování získaných předmětů a vytváření pozoruhodných věciček ve stylu MacGyvera (ovšem pouze na přírodní bázi) je vůbec nejsilnější stránkou této hry. Nestává se příliš často, abyste dobrou čtvrtinu celkové herní doby strávili v inventáři. V případě Tajuplného ostrova je s tím nutno od začátku počítat. Obrazovka s inventářem je zde prakticky jakousi „hrou ve hře“, v níž především si budete vařit své mozkové závity a přemýšlet nad tím, které předměty spojit, abyste vyrobili například rybářský prut. Vše přitom funguje naprosto jednoduše: Pod hlavním polem s inventářem (který je rozdělen na 8 sekcí, mezi nimiž se lze přepínat a předměty tak dle libosti třídit) se nachází menší pole, kam můžeme kterýkoliv předmět z hlavního pole přetáhnout. Je-li možná kombinace, objeví se na dalším 1 až 4 místech (podle možnosti) menšího pole otazníky, místo nichž je třeba dosadit další potřebné předměty (nesprávné předměty dosadit nelze = odpadá riziko nesmyslných kombinací). Jakmile jsou všechny předměty správně vybrány, vznikne nová věcička, kterou bezpochyby velmi brzy využijete.
Máme před sebou takovou předmětovou kombinatoriku, jakou prakticky žádná jiná adventura nenabídne.
Tím však možnosti manipulace s předměty nekončí! Řada předmětů má totiž vícero využití, a to jak povinných, tak dokonce nepovinných. Může se tedy stát, že vyrobením a použitím jednoho předmětu přijdete o některé dílčí předměty, které bylo možno použít jinde, a nezbude vám, než hledat jinou cestičku nebo vyrobit jinou věc, která vám ve splnění úkolu pomůže. Vše je přitom ošetřeno tak, aby byl každý úkol splnitelný a aby hráč kvůli této „tvůrčí svobodě“ neuvízl ve slepé uličce. Když k tomu ještě dodám, že všechny nově vyrobené předměty lze znova „rozebírat“ na jejich dílčí součásti, bude snad každému z vás jasné, že máme před sebou takovou předmětovou kombinatoriku, jakou prakticky žádná jiná adventura nenabídne.
|
Tímto nadmíru zajímavým nápadem tvůrci chytře vyvažují jinak nudnou první polovinu hry. Úkoly, které hráče na jeho pouti ostrovem čekají, jsou spíše logicky nutné než zábavné. V první kapitole, situované na pláži pod strmými skalisky, je naším jediným úkolem Mínu nasytit celou řadou potravin, kokosovými ořechy počínaje a pečenými kraby konče. Teprve pak bude naše statečná mořeplavkyně dostatečně silná na to, aby se dostala do vnitrozemí a hledala způsob, jak dobít baterii v telefonu a pokusila se o kontakt s okolím. Zajímavé věci se začnou dít až po několika hodinách hraní, kdy Mínu ve snu navštíví duch legendárního kapitána Nema a se slovy „Najdi mé tělo a řádně ho pohřbi“ dá hráči konečně důvod se do hry pořádně ponořit.
Jenže od tohoto okamžiku uplyne jen dalších pár hodin a hra je u konce, což je její další problém. Přestože je ostrov poměrně rozsáhlý, navštívíme na něm jen několik málo lokací, takže o nějakém „průzkumu“ neznámého prostředí nemůže být ani řeč. Na druhou stranu si dali grafici a zvukaři na ztvárnění alespoň toho mála záležet a prostředí vypadá opravdu lákavě, v rámci mezí živě a po zvukové stránce zcela věrohodně.
Verdikt: Na Tajuplném ostrově v podstatě není uděláno nic vysloveně špatně, ale kromě hezké grafiky a originální předmětové orgie nelze ani nic vyzdvihnout. Především kvůli jednoduchému příběhu a místy nezáživným úkolům se dříve nebo později pobyt na pustém ostrově omrzí a hráči se zasteskne po životě, který zde logicky chybí. Stejně, jako se chce trosečník ze svého „vězení“ dostat zpět mezi lidi, budete chtít i vy tajuplný ostrov po jistém čase opustit. A to pro něj není dobré znamení.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 165 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?
Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...