Team Factor – nový král z Čech?

12:00aktualizováno  12:07
Online hraní je populárnější než kdy dříve a přihodit svoje polínko do ohně si chtějí i čeští 7fx s Team Factorem. Tato dlouho očekávaná taktická řežba, slibující vysoký stupeň reality, se konečně dostala na pulty obchodů v zahraničí a česká verze k mání teprve bude. Splnila však velká očekávání? To se dozvíte v naší recenzi.

Team Factor Pomalu začínám uvažovat o tom, že bych zažádal v redakci o přidání malého dodatku k položce externista, totiž „specialista na Counter-Strike klony“. Zatím jsem měl tu čest s Global Operations a Tactical Ops: Assault on Terror, nyní se k nim přidává i dílko z dílny pražských 7fx jménem Team Factor. Hodí se k němu hned několik omletých klišé, např. „Counter-Strike po česku“, ale také bych mohl zmínit ono okřídlené tvrzení, že české hry již nepotřebují vlastní hodnotící kritéria a mohou se srovnávat se světovou produkcí. V posledních měsících byla kolem Team Factoru docela slušná informační mela, kdy se v pravidelných intervalech objevovaly nové screenshoty, dokonce i dvě dema, česká i zahraniční média vydávala natěšené zprávy a dokonce samotný PC Gamer věnoval hře velký článek s titulkem ‚Czech it out‘. Naplnila tedy hra velká očekávání a povedlo se jí rozšířit řadu kvalitních českých titulů?

Můžu se zachovat stejně jako v recenzi na Global Operations a ihned vám nalít čistého vína – ani náhodou. Hned ze začátku totiž budete mít z Team Factoru asi dost divný pocit. Začneme u launcheru, který se mi ani na jednom ze 3 počítačů, kde jsem hru testoval, nedokázal zobrazit korektně a nezbylo než postupovat metodou pokus/omyl. Po strohém nastavení grafiky a několika neúmyslných zavření launcheru se vám povede dostat do samotné hry, kde zklamání pokračuje. Intro je sice v nízkém rozlišení, ale pokud nemáte příliš vysoké nároky, snad vás i na hru nabudí. Team Factor V menu ovšem veškeré nadšení definitivně opadá a člověk si začíná myslet, že by ona zmiňovaná separátní stupnice pro české hry nebyla až tak od věci. Menu obsahuje naprosté minimum voleb, žádné detailní nastavování vás nečeká. To, co už si tedy nastavit můžete, nejde pro změnu uložit (a pokud ano, asi jen autoři a Bůh vědí jak), takže při každém novém spuštění musíte vše nastavovat pěkně od píky. Dále jsou přichystané i dvě perličky, totiž že texty v menu jsou udělané graficky a tudíž při rozlišení 800x600 a menším koukáte pouze na nečitelnou šmouhu; druhá z nich tomu dává korunu absencí detailních nastavení, nemáte totiž k dispozici regulování jasu.

Jistě vám již podle všech vydaných informací došlo, o čem v Team Factoru jde, ale pokud jste hru zatím ignorovali, vězte, že se jedná o další z řady Counter-Strike klonů, které se pokoušejí do hry přidat i něco vlastních nápadů a působit neotřele. Na začátku kola (kterému předchází skutečně příšerně dlouhý loading, sahající až do desítek minut) si vyberete jeden ze tří barevně rozlišených týmů, přičemž každý má v mapě svůj specifický úkol. Zde žádné překvapení nečekejte, ostatně klasický model „doběhni z A do B“ neposkytuje příliš místa pro vylepšování. Vyberete si jednu ze specializací (o kterých se zmíním dále) a podle toho dostanete, při vstupu do boje, odpovídající zbraň. Tím se tvoří první výrazný rozdíl oproti CS – kupování se nekoná, zbraně dostáváte vždy přidělené. Team Factor Někomu to může vyhovovat, mně se spíše líbí nákupní model, kdy se hráčům jejich schopností projeví i kvalitou vybavení. Hra je primárně zaměřená na multiplayer po síti a internetu, pro trénink jsou však k dispozici i boti.

Zatím jsem to o botech psal pokaždé negativně a Team Factor nebude výjimkou: pokud přemýšlíte o pořízení hry čistě kvůli singleplayeru, zapomeňte na to. Jednalo by se o peníze vyhozené do kanálu. Když jsem nedávno s velkou nechutí hrál a následně recenzoval Global Operations, myslel jsem si, že horší boti už se udělat asi nedají. Z omylu jsem byl vyveden docela drsně, protože to, co vám počítačoví protivníci předvedou zde, je někdy spíš k pláči než k smíchu. Je vidět, že byli do hry implementování až na poslední chvíli, protože působí jako sbírka několika špatně udělaných skriptů – zaseknou se o i tu nejmenší věc, přičemž o rozích snad ani není třeba se zmiňovat, dále nejsou vybaveni sluchem, takže je s klidem můžete vraždit zezadu bez obav z nějakého protiútoku. Možná stálo za to se botům věnovat od začátku, ale pokud by mělo jít pokaždé o takovou rychlokvašku, ať se napříště tvůrci o boty radši ani nepokouší.

Map dostanete k dispozici dvanáct a pokud jdou na Team Factoru najít nějaké klady, mapy jsou hlavním kandidátem. Počet se vám možná zdá malý, ale jsou velmi rozlehlé a architektonicky vymakané. Podíváme se např. do řeckých lázní, tropické i vietnamské džungle atd. Team FactorÚkoly jsou ve stylu „přijď tam a vyhoď to do vzduchu vs. přijď tam a dávej pozor, ať to nikdo nevyhodí do vzduchu“, tedy nic světoborného. Ve výsledku však jde většinou o bohapusté střílení protivníků a o plnění úkolů moc zájem není. Přispívá k tomu několik faktorů, především jde o naprosté nezvládnutí hráčských modelů. Všechny vypadají nachlup stejně, liší se pouze trošku jiným odstínem světle zelené. Boti samozřejmě vědí, kdo je kdo, ale při hře s lidskými protivníky nezřídka budete nechtěně vraždit ve vlastním týmu. Možná to podpoří realistický dojem, protože boje v džungli skutečně asi jsou především o náhodě a štěstí, ale rozhodně není zábavné tipovat, zda vaše oběť je spoluhráč nebo nepřítel. Kromě toho, že jsou modely prakticky stejné, vypadají docela nehezky a pohybují se velmi cukavě, jakoby v přískocích. Humorně působí slib 7fx postupně dodělávat patche vylepšující např. právě modely postav, finální verze hry se tedy asi dočkáme až po několika měsících...

Ale vraťme se zpět k průběhu hry – pokud vás napadá, že k orientaci v téhle mele vám pomůže radar, jste bohužel na omylu. Není zpracovaný špatně, ale má velký nedostatek, kterým je jeho dosah. Ten je natolik krátký, že v momentě, kdy zmerčíte nepřítele, už je pozdě a pravděpodobně ležíte mrtvý. Polohu nepřátel lze šikovně zjistit díky Scoutovi, pokud ho máte v týmu a zrovna se pohybuje blízko vás, vidíte stejně jako on na radaru i nepřátele jako barevně odlišené tečky, čehož jde někdy využít.

Team Factor Autoři slibovali začlenění originálních RPG prvků, co je tedy pravdy na těchto slibech? Každý hráč má k dispozici svoje bojové vlastnosti, které může v průběhu hry zlepšovat a zvýhodnit se tak oproti nepřátelům. Mezi dostupné vlastnosti patří např. stamina, přesnost střelby a dokonce zadržování dechu při střelbě. Jako nápad je to dobré, ale provedení, jak už to tak bývá, znatelně pokulhává. Měl jsem možnost hrát alfaverzi a tehdy mi připadla absence zpětného rázu při střelbě jako docela pochopitelná věc, kterou není těžké dodělat. Horší je, že ve finální verzi to vypadá skoro stejně, nějaký recoil sice zahrnutý je, ale prakticky to nepoznáte. Nemá tedy smysl se soustředit na vylepšování např. schopnosti zadržet dech při střelbě ze sniperky, protože se nejspíš trefíte stejně snadno i bez ní. Vlastnosti jsou indikovány na vašem HUDu, takže máte přehled jak dlouho ještě v závislosti na stamině můžete běžet atp., což je docela dobrý nápad. Ohledně běhu zmíním jednu drobnou kuriozitu, totiž možnost běhaní po téměř šikmých stěnách. Nejvíce je to vidět v mapě Jungle, kdy z koryta řeky není vůbec problém vyběhnout nahoru i přesto, že stěny jsou pod cca 80° úhlem. Že by s sebou vojáci skrytě nosili horolezecké náčiní?

Na výběr jsou dva herní módy, totiž arcade a realistic. A jaký že je mezi nimi rozdíl? Docela drsný, protože v realistickém módu kromě infa o hráčích zmizí i zaměřovače a vy jste odkázáni buď na střelbu naslepo nebo pomocí mířidel. Team Factor Střelba přes ně byla skvěle zpracována třeba v Operation Flashpoint, ale Team Factor si z něj příklad moc nebere. Mířidla vám zakryjí téměř celou obrazovku a je zhola nemožné s nimi cokoliv trefit, protože je to jednoduše příliš malé. Kromě těchto dvou základních módů máte na výběr ještě jakýsi volitelný, kde si sami určíte, zda chcete hrát se zaměřovačem, zapnutým friendly fire atp.

Zbraňový arzenál jsem zatím opomíjel, takže to nyní napravím. Ke zbraním se vázal další slib autorů, totiž doslova desítky zbraní zpracovaných věrně podle skutečných předloh, mj. včetně modelů České Zbrojovky. Každý z vojáků dostane do začátku svoji nastavenou výbavu, kterou lze měnit pouze sebráním zbraně někoho z padlých. Soldier má standardní výbavu, tedy např. M4A1 s i bez granátometu, Sniper má kupodivu na výběr z několika modelů ostřelovacích pušek, Scout dostane něco lehčího na způsob UZI a nakonec Specialista disponuje těžkými kulomety apod. Kromě toho si může každý do boje vzít nůž a granáty, nože jdou i házet, avšak opět se nejedná o zrovna vražednou zbraň. Granáty jsou na tom podobně, protože je nelze hodit příliš daleko a na bližší vzdálenost se spíše vyplatí klasická střelná zbraň.

Technické zpracování bylo pro mě skutečně velkým zklamáním, neboť hlavně grafika vypadá dost ošklivě. Naprosto převládají různě odstíny nevýrazných barev, modely zbraní i postav vypadají divně a stejně tak jejich pohyb, Team Factor exploze rozhodně nevypadají jako ve skutečnosti a pokračovat by šlo takřka donekonečna. Lépe je na tom zvuk, dobře je zpracovaná chůze po různých typech povrchu.

K síťovému módu nemám vážnějších výhrad, hra nepadala, ale byla poměrně náročná na rychlost internetového připojení. Počítá se s tím, že hra se bude prodávat především v zahraničí a hrát ji budou lidé disponující ADSL – nejnižší položku v nabídce připojení reprezentuje ISDN, což mi připadne v českých podmínkách přinejmenším bláhové.

Do Team Factoru vkládali velké naděje hráči i žurnalisté po celém světě, v ČR potom obzvlášť. Je smutné vidět, jak dobré nápady přicházejí vniveč díky uspěchanosti a projekt se tak dostává pouze do šedi průměrných her, kterých jsme viděli tisíce a další se sypou každý den. Příslib opravných a vylepšujících patchů je sice pěkný, ale to všechno by mělo být obsaženo už ve finální verzi, a pokud autoři nestíhají, je lepší hru chvíli pozdržet a vyladit než vypustit do světa takovýhle nedodělek. Před dvěma měsíci jsem na konci recenze Global Operations psal, ať si počkáte na Condition Zero nebo třeba Team Factor. Bohužel musíme čekat dál.

Team Factor
Výrobce: 7fx
Vydavatel: Codemasters