Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test Drive 5

  12:20aktualizováno  10. července 2001 12:40
Test Drive 5
Test Drive 5

Trocha historie nám snad neublíží...
Ještě v době, kdy byl Test Drive jediným herním titulem s námětem jízdy v automobilu, byl opravdu jednou z mých nejoblíbenějších her. Toto herní odvětví bylo teprve v plenkách, ale i přes to to bylo opravdu úchvatné. Ve hře byl použit jediný pohled a to zevnitř, ale nikdo nechtěl více. Také model ovládání byl přinejmenším jednoduchý. Jezdilo se na horské cestě a účelem bylo zajet co nejlepší čas. A v případě nepřiměřeného nárazu se na okně objevil okouzlující pavouk, který značil konec hry...

Už je to opravdu hodně dlouho. Dnes už se herní průmysl pyšní mnohem technicky a realisticky lepšími hrami. Máte na výběr několik vozů a tras. Problém je ovšem v zábavnosti. Ta je totiž u her jedním z nejdůležitějších aspektů. Po dlouhé nadvládě Accolade se ovšem objevil jakýsi titul s názvem Need For Speed. Okamžitě se tato hra stala přímým soupeřem Test Driveů. A protože se Accolade nechce nechat zahanbit, vypustila na trh nejnovější ze svých Test Driveů, nyní již s pořadovým číslem 5.

Dalo by se tedy předpokládat, že je tím nejlepším, co z dílen Accolade kdy vyšlo. A opravdu je tomu tak. Musíme ovšem brát v úvahu také konkurenty, jako třeba Ultimate Race Pro, ale především Need For Speed 3: Hot Pursuit. Právě NFS3 je excelentním příkladem arcadové hry s mnohými nastaveními a způsoby hry. Proto tedy bude tato hra ještě mnohokráte v tomto článku použita pro srovnání.

Test Drive 5

Kvantita
Jednou z prvních věcí, která vás na TD5 zaujme, je především neobvykle velký výběr aut a tratí. Vždyť s téměř čtyřiceti auty a devatenácti trasami je jistě TD5 tím nejlepším. Rozsah výběru vozů je obrovský - od moderních aut posledních let až po klasické sporťáky 60tých a 70tých let. Na začátku si můžete vybrat z více jak patnácti vozů. Ostatní jsou zamčená a je nutno si je vydobýt v závodech s oponenty. Na výběr tu je například Chevrolet Camaro, TVR Cerebra, Nissan Skyline, Aston Martin Vantage, Jaguar XKR a z těch starých třeba 1967 Pontiac GTO, 1968 Mustang 428CJ, Shelby Cobra a spoustu dalších. Jsou tu samozřejmě i výkonnostní a různé další tabulky. Co ovšem při takovém výběru chybí je tabulka, kde by se jednotlivá auta dala porovnat (třeba jako v NFS3). Je totiž opravdu nesnadné si tu nějaké auto vybrat, protože se každé chová úplně jinak. Pravda, je tu jedna možnost - můžete zkusit Drag Race, což je takové pěkné nápadité zpestření - na start se postaví dvě vámi vybraná auta (a jedno dokonce řídíte vy :-) a pak si prostě dají závod, kdo dojede rychleji, respektive dříve do cíle. Fajn věc, ale to vám stejně nepomůže, protože si zde nevyzkoušíte žádné jízdní vlastnosti, jenom akceleraci...

Co se počítačové inteligence týče zdá se, že je na velice dobré úrovni. Pokud ještě nemáte tratě zcela v krvi, budete mít opravdu značné potíže protivníky předjet. Jsou totiž velice rychlí. Dokonce bych řekl, že místy jsou rychlejší, než můžete být vy, ale to je možná jen mou jízdou... Přesto myslím, že pocit ze závodění jako takového je tu více než suprový.

Test Drive 5

Tratí je ve hře na výběr také veliké množství. Test Drive se dokonce pyšní tím, že tratě jsou z velké části opravdovými, tedy že existují někde na světě a do hry byly digitálně přeneseny. Je možné, že na tom něco bude. Můžete jezditv Moskvě, v San Franciscu, v Edinburgu, v Sydney atd. Textury tratí totiž vypadají opravdu nádherně. Domy, lesy, silnice a spousty detailů jsou opravdu na úrovni. Rozmanitost tratí je tedy zřejmá. Co mne velice zaujalo je, že často vyjíždíte ze zcela jiné krajiny, než do které později přijedete. Je to opravdu pěkné. Nějaké části některých tras jsou opravdu tak složité, že je vlastně nemožné je projet bez nárazu. Musíte si je pečlivě vyzkoušet a až po delší době se vám povedou projet bezchybně. Jednou z těch věcí, které se mi moc nelíbily byly především známé "neviditelné bariéry".Ve městě to jsou třeba normální křižovatky a vy vidíte, že to vlevo někam vede. Vypadá to, že se tam dá jet, ale je to jen jeden velký omyl. Vypadá to sice jako silnice, ale jet se tam nedá. Jsou tu samozřejmě také nějaká bonusová kola, jako například jedno postavené na scenériích z Micro Machines - tedy jezdíte mezi kartami, videokazetami, přes koberec a tak podobně. Je to příjemné zpestření hry. Pokud jde tedy o tratě, myslím, že příliš zklamáni nebudete.

Prezentace
Pokud jde tedy o grafiku, je tu spoustu co popisovat. Rychlost grafiky je opravdu úžasná a požitek z rychlé jízdy opravdu postrádat nebudete. Tedy pokud máte alespoň Voodoo2 a Celerona 300MHz. Ne, že by to byl v dnešní době nějak příliš vysoký požadavek, ale na druhou stranu na P166 s Voodoo jedničkou se to hýbe dost pomalu a to i v 512x384 a se značně sníženými detaily. Inu technologický pokrok si žádá své oběti. Už jsem se zmínil o velice povedené grafice na tratích. Ta je opravdu taková příjemná a živá. Co by se jí dalo vytknout je podpora pouze "plochých" objektů, tedy že jsou objekty tvořeny pouze texturou. Ovšem ta ohromná rozmanitost tratí a spousta detailů působí opravdu věrně.

Test Drive 5

Speciální efekty jsou celkem na úrovni. Například déšť je opravdu vyvedený a vypadá ještě lépe, než třeba v NFS3 nebo Ultim@te Race Pro. Auta jsou celkem vyvedená. Stínování je tu opravdu kvalitní. Ovšem na rozdíl od NFS3 tu nejsou žádné odrazy okolní krajiny. Co bych autům vytknul je možná trochu menší detailnost, ale to nejspíš souvisí s plynulostí hry. Celkem vyvedená jsou i policejní auta a jejich světelná prezentace. Opravdu lahoda pro oko. Celkový pocit z grafiky je ale kupodivu velice uchvacující. Auto se chová přirozeně - naklání se, houpe a bůhvíco ještě a zvláště při replayích to vypadá vskutku impozantně.

Zvuková stránka hry je také nadprůměrná. Hudba je opravdu pěkná a je to taková všehochuť, ale musím říci, že mimořádně vyvedená. Na jednotlivé trasy se skladby opravdu hodí a celou atmosféru hry perfektně podbarvují. Maličko horší je to se zvukovými efekty. Zvuky nárazů jsou takové, no, ehm, jiné, nereálné a opravdu nedosahují kvalit NFS3. Co se zvuku motoru týče, mohl by být na můj vkus malinko hlasitější, vtíravější, hrubší. A když například vjedete do tunelu, zvuk se v TD5 pouze trochu zesílí - v NFS3 slyšíte ozvěnu a takové to duté zkreslení. Zvukové efekty jsou tedy jakž takž snesitelné a svůj účel splňují, ale mohly by být přece jen kvalitnější.

Test Drive 5

Hratelnost
A teď se dostáváme k hlavnímu aspektu každé z her. Hratelnost je totiž to, co vás u hry drží, co vás baví. Test Drive 5 je klasickou arkádou, kde pouze jezdíte po rušných ulicích a "trefujete" se mezi civilní auta. Tedy slovo "pouze" zde není možná na pravém místě. Ono vám to většinou dá dost zabrat než se naučíte své auto ovládat. Aut je tu totiž hodně a každé se chová zcela odlišně - některá jsou nedotáčivá, jiná zase přetáčivá a zvyknout si vyrovnávat smyky v této hře je vskutku nadmíru složitou věcí. I přes to, že tato hra není nijak velkou simulací, je k bezvadnému projetí trasy potřeba notná dávka umu. A soustředit se musíte na všechno - jak trasa vede, kde jsou jaká auta a mimo jiné si stále musíte dávat pozor na policajty. Jo, že jsem se ještě o policajtech nezmiňoval? Tak to se omlouvám. Policajti jezdí všude a kupodivu jsou neuvěřitelně inteligentní a rychlí. Ujet jim není jen tak lehké a budou se vás držet zuby nehty. Když vás potom chytí (rozumějte předjedou), musíte zastavit a hned zase můžete jet. Zvláštní je, že není omezen počet chytnutí, tedy mohou vás chytnout třeba pětkrát za závod. A umělá inteligence oponentů je také slušná. Oponenti mají takový zvláštní dar , a to že mají schopnost na posledních metrech před cílem vás stále dohánět a nakonec vás i často předjedou a vítězí doslova o centimetry. Dojezd do cíle tedy bývá velice vzrušující. Prostě jednoduše řečeno, fun!

TD5 má několik módu jízdy: Klasický Single Race, Quick Race, Time Trial, už zmíněný Drag Race, Cup Race a pro více hráčů mnou velice ceněný Split Sreen a dále šest hráčů přes LAN. Právě zmíněný Cup Race je závod, kde bojujete na okruzích proti šesti různým oponentům a pakliže vyhrajete, dostáváte nová, doposud zamčená auta a tratě.

Test Drive 5
Výrobce: Accolade
Distributor: Accolade
Minimální konfigurace: P 200 MMX, 32 MB RAM, 3Dfx
Doporučená konfigurace: Celeron 300MHz, 64 MB RAM a Voodoo2 nebo TNT
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Pro zatvrzelé Test Driveisty je to nutnost, pro ty ostatní zatraceně dobrá možnost.
Hodnocení 7/10

Pokud vás nebaví závodit s oponenty, můžete si dát Cop Chase, kde (nečekaně :-) jezdíte v policejních autech a snažíte se honit nepřátele. Tato auta jsou často velice rychlá, tedy rychlejší než většina soupeřových. Soupeře ovšem odrovnáte tím, že do něj prostě budete narážet tak dlouho, že mu ubyde celá "energie". Je to dost zajímavé, leč účinné. Jediné, co mi malinko vadilo, nebo se mi to spíše zdálo zbytečné, je fakt, že když chcete mít zapnutou houkačku (a to nejspíš budete potřebovat :-), musíte mít stále zmáčknuté její tlačítko. Není to zase tak strašné, ale jak se zdá, na některých počítačích při hře na klávesnici nefungovala více jak dvě najednou zmáčknutá tlačítka a tudíž například nemohli zatáčet, držet plyn a zároveň houkat. Dalším mínusem je hra na joysticku, kdy většina joyů (tedy alespoň má F15ka :o) neumí dvě tlačítka najednou. Pak je tedy nesmysl dát si houkačku na tlačítko a zároveň se snažit řadit...

Závěrem
Arkáda s dobrou grafikou, slušnou hudbou, horšími zvuky, krátkými videy. Řekli byste průměr. To je ovšem omyl. Výtečná hratelnost tuto hru vyzdvihuje do výšin a myslím, že neprohloupí nikdo, kdo si to koupí. Bude bavit jak zatvrzelé "simulátoristy" stejně dobře jako i "arkádisty". Prostě dobrá hra. Ve srovnání s NFS3 z toho vychází asi s remizou (mě se TD5 zdá sice méně technicky propracovanější, zato mnohem zábavnější než NFS3 - by Vreco), jiné hry (jako třeba Ultim@te Race nebo Motorhead) poráží na celé čáře. Pro zatvrzelé Test Driveisty je to nutnost, pro ty ostatní pouze možnost, ale zatraceně dobrá možnost.

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.