Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

The Bard's Tale – návrat starých časů

  12:00aktualizováno  8. dubna 2004 4:48
Málokterý český hráč bude znát trojdílnou sérii dungeonů z počátku 80. let. Proto je oznámení jejich moderního pokračování velkým, ale ne nepříjemným překvapením. Lze vstoupit dvakrát do stejné řeky?

The Bard's Tale

THE BARD'S TALE
Výrobce: InXile Entertainment
Vydavatel: Interplay
Datum vydání: Vánoce 2004
Homepage N/A
Práce herního historika je u některých žánrů poměrně snadná, když ale zabředne do RPG, může se mu klidně stát, že se z análů nevyhrabe vůbec. Po zúžení škatulky na čtverečkové dungeony z pohledu vlastních očích většina českých hráčů skončí u Stonekeepu, sužebně starší si vzpomenou na Ishary od francouzských Silmarils, ještě větší pamětníci vyloví Westwoodí sérii Eye of the Beholder, slavné ságy Wizardry a Might & Magic (byť ty se již neřadí do klasické kobkařiny) či hry jako Ravenloft nebo Menzoberanzzan od SSi, přičemž za zakladatele, původce a zároveň nekorunovaného krále – Dungeon Mastera od FTL z roku 1985. Stejně tak je ale překvapí zmínka o hře ještě staršího data vydání, v Anglii a USA považované za jednu z největších klasik, přitom u nás prakticky neznámou a nikdy nijak zvlášť hranou. Jmenuje se The Bard's Tale, vyšla na začátku 80. let pro počítače Amstrad, C-64, posléze pak i ZX Spectrum, Atari a Apple II, ve stejném roce jako Dungeon Master se pak dočkala konverze na PC a Amigy. Příběh se točil okolo města Skara Brae, které stálo na pokraji pádu pod útokem zlého mága Mangara. RPG systém nabízel několik ras a povolání, přičemž speciální důležitost byla přikládána logicky bardovi, celkem bylo k mání 70 kouzel pro až 6 postav v družině (k té se navíc mohly připojit další NPC, mezi nimiž byl i rudý drak!). Hra se odehrávala v docela rozsáhlém městě a The Bard's Tale pěti podzemních dungeonech a z nějakého důvodu okouzlila tisíce hráčů natolik, že si vyžádali dvě neméně kvalitní a prodávaná pokračování, Construction Kit, jenž umožnil vytváření dungeonů vlastních – a když se Interplay rozhodli další díly nevydávat a sérii uložit k ledu, rozjeli obrovskou petiční akci za revizi tohoto přístupu k legendě.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky
Jak vidno z titulku článku, hlasy fanoušků byly nakonec vyslyšeny – v době, kdy už to prakticky nikdo neočekával. Brian Fargo, vůdčí duše původní ságy, nyní šéf firmy InXile Entertainment, se před necelým rokem rozhodl vrátit se ke své vlastní srdcové záležitosti. A první, co musel řešit, byla nutně otázka pojetí. Jak zpracovat pokračování tak staré hry? "Nebude to Bard's Tale 4," vyjádřil se Brian jasně. Na druhou stranu ale chce zachovat ducha hry. Ve výsledku si tak musel on a ostatní scénáristé studia dát půlroční tvrdou práci, jejímž výsledkem je design založený na principech klasiky, ale mnohem čerstvější, komplexnější a přitom osobitý a u starých harcovníků nostalgii vyvolávající. Prostředí bude prosyceno mytologií severního Skotska, hra sama začne poblíž Skara Brae ve starobylých ruinách na Orknejských ostrovech. Mísit se tak bude mytologie Vikingů, Keltů a dalších národů, hra bude bohatá jazykově (různá nářečí) i ve své aluzivnosti.

Není to typ, který by vás přímo okradl, ale spíše se pokusí vás o peníze připravit lstí
The Bard's Tale Takto charakterizuje Brian Fargo hlavní postavu barda. Ten nebude zdaleka klasickým vyvoleným RPG hrdinou, který musí zachránit svět, což je první klišé, které bude Bard's Tale bořit. Autoři dělají hru pro dospělé publikum, takže se vyhýbají standardním záchranným subquestům a epickým vyprávěním – ba co víc, vysmívají se jim. V průběhu hry se objeví hned několik NPC, které samy sebe považují za vyvolené zachránce – jen aby byly vzápětí vymazány z povrchu zemského nějakým obzvláště trapným způsobem. Situačnímu humoru jistě jen pomůže přítomnost vypravěče, který bude glosovat dění ve hře a čas od času promouvat s hlavním hrdinou. Okolo barda a jeho hudby se bude točit veškeré skutečně důležité dění. Hudba dá bardovi možnost vyvolat si různé tvory na pomoc, v podstatě mu bude suplovat kouzla – a umožní mu vyřešit i několik hodně zapeklitých úkolů.

Teorie je teorie, ale jaká bude praxe?
Zatím se v tomto článku mluvilo hodně obecně. S návratem k postavě barda už přejdeme ke konkrétním příkladům designerských lahůdek, které Bard's Tale nabídne. Sám bard je totiž postavou značně zkušenou. Přijímá všechny události s despektem a chladnou rozvahou, neboť sám už procestoval tolik míst a zažil tolik dobrodružství, že si je ani sám pořádně nepamatuje. Z toho vyplývá i řada vtipných situací ve hře. Při návštěvě taverny může dojít k nepříjemnému překvapení, The Bard's Tale když píseň o strašlivé nestvůře, kterou kdosi přivolal na město, odhalí, že oním zloduchem byl právě bard. Naopak nečekaně mu vzdá slávu jedna vikinská osada. Její obyvatelé dlouho obléhali zabarikádované původní obyvatelstvo, až kolem procházející bard omylem probudil spícího draka, který ve své zlobě totálně spálil dřevěné hradby a umožnil nájezdníkům konečně zvítězit. Z herních úkolů prozradil Brian kupříkladu zbavení hospody dotěrných velkých krys v podzemí – ani to ale není tak klišoidní, jak to vypadá. Krysy totiž chrlí oheň, a tak si napoprvé bard ze sklepa odnese namísto slávy a peněz jen popálenou zadnici a posměch štamgastů. Když se ale naučí zelektrizovat vodu, v níž krysy stojí, reputaci si přece jen napraví – a třeba si ho všimnou i sličné servírky. Při úkolech budou pochopitelně hrát velkou roli dialogy, ale jejich členění bude prosté – hráč může volit jen mezi kladnou a zápornou variantou, což autoři odůvodňují tím, že ve hrách s mnoha možnostmi stejně všechny nakonec vedou k témuž cíli (snad až na Planescape: Torment). Celkem mají dialogy více než pět tisíc řádků, ve hře samotné ale text zobrazován nebude – titulky budou pouze volitelné, aby se hráči více ponořili do světa hry.

Kdy už to konečně vyjde?
Celkem nabídne Bard's Tale asi třicet hodin hraní, což je ale čas nejrychlejší. The Bard's Tale S různými subquesty a vedlejšími příběhy to může být i mnohem více. Po technické stránce bude vše v nejlepším pořádku, neboť hra využívá upravené verze enginu Baldur's Gate: Dark Alliance. Hudba bude dobová s důrazem na skotský folklór, na vysoké úrovni by mělo být i namluvení. Na celou tuhle krásu, které my – ani celá fanouškovská komunita Bard's Tale, která za ni celé ty roky bojovala – nemůžeme uvěřit, si ale budeme muset ještě nějaký ten čásek počkat. Hra je ve vývoji necelý rok a ještě minimálně do Vánoc 2004 na ní bude práce až až. Oficiální oznámení a první výron screenshotů ale naznačuje, že to Interplay myslí vážně, a že projektu v cestě k úspěšnému dokončení nestojí již vůbec nic.

Index očekávání: 7/10

Kde se dají sehnat starší díly Bard's Tale?

Jsou v zásadě dvě cesty, kterými lze dnes získat všechny díly ságy The Bard's Tale. Jedna z nich je – kulantně řečeno – ne tak úplně zákonem povolená. Figurují v ní takové prvky jako abandonware stránky, ale ke všemu ne klasické abandonware jako The Underdogs, protože v rámci sběratelských edic se Bard's Tale stále prodává a takovéto stránky si zakládají na tom, že podobné hry nenabízejí je tedy třeba hledat na warezem zavánějících webech, popřípadě se poptat kamarádů, zda by se u nich nenašla nějaká ta pár let stará disketa… Cesta legální pak vede buď přes objednávku u autorů, je třeba ale připomenout, že všechny hry i spolu s Construction Kitem v České republice vyšly v roce 1997 v rámci krabice Ultimate RPG Archives, kde se nacházelo celkem dvanáct klasických RPGček jako Wizardry VII GOLD, Might & Magic 4 a 5, starší klasiky Wastelands a hlavně famózní Stonekeep. Masivní soubor byl doprovázen několikasetstránkovou knihou, která obsahovala manuály všech her v plném znění. Autor článku je shodou okolností jedním z vlastníků tohoto sběratelského kousku, ale předesílá, že o jeho prodeji neuvažuje. Nicméně – do Čech samozřejmě nepřiputovala jen jedna krabice… :o)

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...