Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Dig - vážná adventura od LucasArts

  12:00aktualizováno  16. března 6:46
Někdy mám dojem, že doba klasických adventur už pominula. A je to škoda. Vždyť co je lepší, než krásná ručně kreslená 2D grafika, dobrý příběh a trochu toho přemýšlení? Milovníci adventur dnes stále častěji sahají spíše po hrách starších, než aby se mohli těšit na hry připravované...
The Dig

Někdy mám dojem, že doba klasických adventur už pominula. A je to škoda. Vždyť co je lepší, než krásná ručně kreslená 2D grafika, dobrý příběh a trochu toho přemýšlení? Milovníci adventur dnes stále častěji sahají spíše po hrách starších, než aby se mohli těšit na hry připravované...

Mezi zlatý fond takových starších her jistě patří The Dig od LucasArts. Firmu LucasArts jistě zná každý adventurista, vždyť od ní pochází takové legendy jako Monkey Island nebo Indiana Jones. Mýlili byste se ovšem, pokud byste očekávali, že v LucasArts vytvořili jen další crazy adventuru, jak mají zvykem. The Dig je totiž hra veskrze vážná, jen občas okořeněná nějakou humornější hláškou. A aby byla dokonalá, nebyl k jejímu vývoji nápomocen nikdo jiný než Steven Spielberg. Tak vznikla sci-fi adventura v téměř hollywoodském stylu.

Příběh hry začíná hrozbou srážky asteroidu se Zemí. Aby se srážce předešlo, je k asteroidu poslána výprava mající za úkol asteroid vychýlit z dráhy. Během operace se však ukáže, že asteroid je vlastně umělý. Po jeho náhodné aktivaci jsou členové výsadku (kapitán Boston Low, The Dig novinářka Maggie Robbins a vědec Ludger Brink) přeneseni na neznámou planetu v cizím hvězdném systému. Nenachází zde však rozvinutou civilizaci, ale jenom její zbytky. Překvapivě jsou však na místě přistání mnohá mimozemská zařízení funkční. Jejich smysl však není zcela zřejmý... Jaký účel mělo toto místo? Co se stalo s jeho tvůrci? A podaří se výsadku dostat zpět na rodnou Zemi?

Ale ne, samozřejmě vám to nevyzvoním, jinak byste přišli o zážitek ze skvěle připraveného scénáře. Příběh hry totiž patří k tomu lepšímu, co nám počítačové hry vůbec kdy nabídly. Zápletka možná není tak úplně originální, nějaké ty nesrovnalosti by se taky našly, ale celkově se povedl. Budete přímo dychtit po tom, abyste se dozvěděli víc a víc z historie mimozemského světa. Budete se těšit na rozuzlení. Prostě vás to nebude nudit - a o to přece jde.

Během hry ovládáte kapitána Bostona. Tentokrát ovšem nebudete mít k dispozici klasické "seber", "použij", "mluv" atd. Celý herní interface je postaven na jednoduchém principu jediného kurzoru. Pokud kliknete na nějaký předmět, Boston s ním provede právě to, co je třeba. The Dig Pokud kliknete na jinou osobu, bude se mluvit. Předměty používáte jednoduše tak, že je z inventáře (ten je pěkně přehledný) přetáhnete na patřičné místo. V inventáři se nachází také lupa, kterážto vlastně představuje tradiční příkaz "prozkoumej". U Lucasů jsou už tradičně ve hře zvýrazněny aktivní lokace, takže nic nelze přehlédnout. Nekoná se ani žádné honění pixelů. Příjemné je také to, že používaných předmětů je poměrně málo a všechny akce jsou logické. Ve hře potkáte málo postav. Většinu hry jsou to právě jen Maggie a Ludger. Rozhovory s nimi jsou řízeny (také trochu netradičně) pomocí ikon.

Pokud bude něco stát za optání, objeví se v nabídce příslušná ikona. Tak se sice rozhovory stávají poněkud lineárními, ale na druhé straně se dozvíte právě to, co potřebujete a také vás nic důležitého nemine. Na rozdíl od počtu postav a předmětů, počet puzzlů poněkud překračuje běžný adventurní průměr. Některé z nich patří k nejzáludnějším místům hry (při opravě mimozemské elektrárny si užijete...). The Dig není hra pro adventuristy-začátečníky, jak by se mohlo z jednoduchého ovládání zdát. Hru určitě nedohrajete za jedno odpoledne a možná vás chvílemi i pěkně potrápí.

The Dig

Grafika hry je poplatná své době (The Dig bude mít páté narozeniny), tedy klasická VGA 320x240 v 256 barvách. Ale to neznamená, že je špatná! Dá se říci, že autoři vyždímali z VGA co se dalo. Scenérie jsou krásné. Skoro každá z celkem asi 200 scén má svůj vlastní barevný nádech a vypadá to pěkně. Styl trochu připomíná Indiana Jonese IV a nebylo by divu, kdyby na těchto hrách pracovali stejní grafici. Prostě zlaté časy VGA (ach...!). Ostatně pokochejte se obrázky.

Nakonec jsem si nechal zvuky a hudbu, protože opravdu stojí za to! Tak atmosférickou zvukovou kulisu jsem snad ještě neslyšel. Na scénických zvucích se nešetřilo. Uslyšíte hukot moře, kvílení větru mezi skalami, hřmot vzdálené bouře... Namluveny jsou také všechny dialogy. Zní čistě, bez praskání a chybných návazností. Dabing zajistili profesionální herci, tak třeba zrovna velitele Bostona představuje Patrick Stewart (asi ho znáte jako T1000 z Terminátora 2). Hudba je jedním slovem dokonalá. Jako její základ sloužily skladby Richarda Wagnera a tak na pozadí hry zní vlastně klasická hudba. V dramatických momentech nabývá až monumentálních rozměrů a na hráče působí skutečně silným dojmem. Spolu se zvuky a scénářem tak vytváří neopakovatelnou atmosféru, kterou je protkána celá hra.

The Dig

The Dig má ovšem i své zápory. Tak například některé puzzly se v ní vícekrát opakují. Některé scény ve hře jsou zase krásné, ale slouží jenom k tomu, abyste jimi prošli. Narazíte také na některé dějové zvraty, které evidentně jen uměle prodlužují herní čas. Co však zamrzí nejvíc je vyložený scénáristický podraz, který se v jisté fázi hry projeví nesmyslným objevením nového aktivního předmětu v už prošlé lokaci. Fuj, takový primitivní trik bych teda u jinak téměř dokonalé hry nečekal...

Mnozí recenzenti dávali hře The Dig vysoké ohodnocení (dočkala se ho i v tuzemsku). Tady v Klasice se hry číselně nehodnotí. Taky proč, vždyť se sem dostanou jen opravdu dobré hry. The Dig je výborná hra. Pokud jste ji ještě nehráli, běžte a učiňte tak, dokud ji ještě seženete v bazarech a ve výprodejích. Jinak o hodně přijdete!

P.S.: The Dig v angličtině znamená něco jako "archeologické naleziště" a vězte, že nejpoužívanějším předmětem ve hře je opravdu lopata...

Autor:




Nejčtenější

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.