Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Forgotten: It Begins

  12:00aktualizováno  9. července 2001 3:21
Zapomenutý... spousta věcí je zapomenutých. Ať už je to... nebo taky... hmmm... a safra! Nemohu si vzpomenout na co jsem kdysi zapoměl... Ale to je fuk. Chtěl jsem tím jen říct, že v brzké době asi zapomenu i na tuto hru, která si o to koleduje už jen svým názvem. Proč? Protože holt patří mezi ten typ her, na které se po jejím dohrání zrovna dvakrát příjemně nevzpomíná. A na co se nevzpomíná, to upadne do věčného zapomnění. Budiž jí tedy země lehká...
Jedinou světlou stránkou téhle hry je její temná atmosféra
A máme tady novou, tentokráte extrémně krátkou adventuru bez konce... Má někdo zájem?

Komerční adventura? To je skutečně velmi netradiční pojem, se kterým jsme se snad ještě ani nesetkali. Zato v jiných herních odvětvích, převážně mezi akčními a strategickými hrami, jsme už na podobné projekty zvyklí (vzpomeňme... nebo raději zapomeňme třeba na sérii strategických her Battleground). Z počítačových her se za posledních pár let stal ohromný byznys a nejdůležitější prioritou většiny developerů a distributorů jsou finanční zisky. Tomu se sice nelze divit, ale na druhou stranu... nic se nemá přehánět. Když před časem vycházelo nepřeberné množství bezduchých realtimeových strategií, říkal jsem si "Ještě že takováto komerce nemá šanci postihnout adventury". A vidíte, už je to tady...

The Forgotten: It Begins je první část plánované sedmidílné hororové série. To samozřejmě ještě samo o sobě neznamená, že se jedná o špatnou hru nebo nekalý záměr autorů tahat z lidí peníze. Herní výhled docela slušně ořezaný Problém je ale ukryt v tom, že jednotlivé díly na sebe budou přímo navazovat a hráč, který hodlá přijít celé záhadě na kloub, si tedy bude muset koupit všech 7 dílů. A tohle už považuji za podlý tah autorů, který má zjevně jediný cíl - vytřískat z jednoho projektu sedmkrát větší zisky. Kdyby alespoň tahle hra byla zábavná a rozsáhlá, dalo by se snad trochu přimhouřit oko. Ale myslíte že je? Kdepak! The Forgotten: It Begins je snad vůbec nejkratší hrou jakou jsem kdy hrál... no, možná Tajemství Oslího Ostrova je ještě o něco málo kratší :-). Rozsáhlost ale není zdaleka jediným negativem této rozporuplné hry...

Potíž je v tom, že už samotná kostra příběhu není nijak oslnivá, což rozhodně nehovoří ve prospěch příštích šesti dílů. O co tedy v The Forgottenu jede: V roli téměř neznámého individua se objevíte v opuštěné pracovně svého přítele Richarda, který se intenzivně zajímá o intrikánský spolek "Sběratelů" magických karet. Těžko říci, co se mu podařilo vyčmuchat, ale asi to muselo být dost důležité. Richard totiž beze stopy zmizel a zanechal za sebou jen několik poznámek a dopisů určeným právě vám. Je tedy nad slunce jasnější, že vaším úkolem bude Richarda najít a spolek "Sběratelů" zlikvidovat.

Jak je vidět, i hotely mají své soukromé mučírny

Naprostá většina hry je situována do opuštěného hotelu, kam se z Richardovy pracovny dostanete. Bohužel, přestože má hotel více než 10 pater, vy navštívíte jen dvě z nich plus přízemí a půdu - celkem zhruba 15 místností, což je, jak sami jistě uznáte, extrémně málo. Temnému a opuštěnému hotelovému prostředí ale nelze upřít přitažlivou a působivou atmosféru. Ta je asi nejsilnější stránkou celé hry a taky jediným faktorem, který vás u téhle gamesky dokáže udržet. Co je vám ale naplat působivá atmosféra, když po necelých pěti hodinkách pohodového hraní budete mít před sebou závěrečné titulky. Polovinu sebraných předmětů jste ani neměli možnost nikde použít a je tu konec... Jestli si autoři mysleli, že budu víc než půl roku dychtivě čekat, abych si šel koupit druhý díl, tak jsou na velkém omylu. Kdyby před časem něco podobného udělal Železný na Nově s Esmeraldou, moje máti by ho asi za to šla osobně vykastrovat...

Když už tedy hra ztrácí na svém konceptu a na rozsáhlosti, měla by alespoň získat na technickém zpracování. Obvykle to tak bývá, ale i zde je The Forgotten výjimkou. Nepříjemně překvapeni budete hned po spuštění hry, respektive ve chvíli, kdy se seznámíte s nepohledným a zastarale zpracovaným 360 stupňovým interfacem. Sakra. Zase jim neteče čistá voda Jsem ochoten překousnout to, že je okno s herním výhledem mírně zmenšené, i to, že jste při vertikálním otáčení setsakramentsky omezováni. Co mě však přivodilo doslova šok, to byly přesuny z jedné lokace na druhou. Místo nějaké plynulé animace pohybu kamery jste zde svědky nehezkého přibližování herního výhledu, kdy si někteří z nás vzpomenou jak kdysi vypadala VGA v 320x200. Po této hrůze už následuje klasický skokový přesun na druhou lokaci. Tahle věc má jedinou výhodu, a to že se dá v nastavení hry vypnout.

Grafické zpracování bohužel taktéž nijak nevyniká. Statické obrazovky sice vypadají docela hezky, ovšem lokace, na kterých se lze otáčet, jsou velmi neostré a někdy i nepřehledné. Animací si ve hře až na výjimky (mezi které patří například efektně tancující kostlivec) moc neužijete. Průměrná je i hudba a zvukové efekty, které navíc neuvěřitelně šumí a jsou velmi nekvalitní. A dabing? Veškerý žádný, protože během hry nepotkáte ani živáčka a všechny informace tedy budete muset vstřebat z nalezených papírových útržků s mnohdy nečitelným rukopisem.

Ani luxusní zařízení pokojů mě nepřinutí téhle hře zvýšit hodnocení :-)

Z toho, co jsem doposud o prvním díle The Forgottenu napsal, vyplývá, že je to vyloženě špatná hra. Jenže tohle není zase tak úplně pravda. Nemohu říci, že bych se při hraní nebavil nebo vyloženě nudil. Jak už jsem uvedl, hra má docela efektní atmosféru, která na hráče určitě silně zapůsobí a nějaké ty kladné pocity v něm přeci jen zanechá. Ale je nutné uznat, že v tomto případě negativa jednoznačně vítězí nad pozitivy - o tom není pochyb. Osobně jsem zvědavý k jakým změnám dojde v příštím díle (nazvaném "The Collection"), na kterém už několik měsíců společnost Ransom Interactive intenzivně pracuje a který má být o něco obtížnější a mnohem zajímavější. Dost možná, ale co rozsáhlost? Jestli na tom budou ostatní díly podobně jako "It Begins", tak dají dohromady celek o rozsáhlosti srovnatelné například s Gabrielem Knightem 3. A teď počítejte se mnou: vynikající GK3 stojí 50 Dolarů a průměrný The Forgotten 7x20 Dolarů - to je skoro trojnásobná cena v neprospěch The Forgottenu a jasně ukazuje, že o nic jiného než o peníze tady nejde. A co když to autoři třeba po čtvrtém dílu zabalí a konce se stejně nikdy nedočkáme? Kdepak. Téhle sérii nevěštím dobrou budoucnost a doporučit ji mohu pouze opravdovým hororovým fanatikům, kterým nebude vadit, že do ní vrazí trojnásobek ceny jiné mnohem kvalitnější hry.

The Forgotten: It Begins
Výrobce: Ransom Interactive
Distributor: Dreamcatcher Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 133, 16 MB RAM, 8xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 166, 32 MB RAM, 16xCD-ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: I mezi adventurami se najdou nějaké méně vydařené kousky. The Forgotten je přímo ukázkovým příkladem.
Hodnocení 45%

Autor:


Témata: dabing, Zisk


Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.