Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Godfather: Game - Kmotr

  12:03aktualizováno  28. března 4:41
Legendární Kmotr konečně přichází na naše monitory! Podařilo se EA udělat kvalitní hru při zachování knižní a filmové předlohy? Čtěte recenzi + vlastní in-game videa a mnoho obrázků!
89

The Godfather

Platforma: PC
Výrobce: EA Games

Herní karta

Když EA Games veřejně oznámili svůj plán zpracovat legendární knihu a film Kmotr do herní podoby, řada lidí dávala hlasitě najevo svůj nesouhlas. EA je přeci jen velkou mamutí firmou, která každý rok chrlí desítky her a nebylo proto vůbec jasné, jak se ke hře postaví a zda dokáže zpracovat původní předlohu s úctou.
Velký otazník visel nad několika otázkami. Za kterého člena Corleonovy rodiny bude hráč vystupovat? Bude dodržen původní příběh? A hlavně – dokáže EA zpracovat atmosféru, která je pro Kmotra tolik důležitá a neudělá z něj další městskou akci typu GTA?
Kmotr právě přichází na naše monitory a odpověď na předchozí otázky není zcela jednoduchá.

Kmotr je příběhem lidí, kteří se po válce odmítli podrobit politikům a masové společnosti, a žili „la cosa nostra“ – pro svou věc. Obliba knihy i filmu těží z několika věcí. Tou první je dokonalé vyrýsování charakterů postav a propletení mezi jednotlivými osobami v rodině. Druhou je mafiánská elegance. Díky ní nebyl Kmotr nikdy žádná velká rubačka ve stylu GTA. Každá vražda měla svůj účel, své poslání pro rodinu. Navíc byla provedena elegantně, ctnostně a podle sicilských pravidel.

Kvůli zachování autentičnosti s předlohou si ve hře nezahrajete za nikoho z Corleonovy rodiny. Ve hře se ujmete role mladíka, jehož otec byl vždy oddaný Donu Corleonovi. Na otce ovšem spáchala atentát druhá mafiánská rodina a vaše postavička se tak dostala mezi lichváře a nejnižší spodinu města. Vaše matka ovšem zajde za Donem a protože byl její manžel vůči němu loajální, pošle pro vás svého nejlepšího muže Lucu Brasiho, který vás najde, dostane z bryndy a naučí vás správný mafiánský život.

Právě v této chvíli začíná samotná hra, velký příběh, ke kterému se vztahuje i hlavní linie hry. Přestože nehrajete za postavu kterou znáte z knižní předlohy nebo filmu, Puzovi postavy potkáváte, získáváte od nich kontakty, práci, peníze a tak žijete příběhovou linii s nimi.

Godfather po česku - Mafia!

Mafia

Předchůdce Godfathera vyšel již v roce 2002 s názvem Mafia, za kterou stálo české vývojářské studio Illusion Softworks. Vývojáři měli tehdy za sebou pouze jeden úspěšný titul a tak možnost získání licence na film z gangsterského prostředí byla nulová.
To ovšem chlapíkům kolem scénaristy Dana Vávry nevadilo a tak připravili hru se strhujícím příběhem, který jste prožívali naplno. Přestože se jedná o čtyři roky starý titul, má pořád co nabídnout. Díky otevřenosti systému se navíc objevila řada modifikací, které umožňují změnit herní prostředí nebo samotné mise.
Více o těchto addonech se dozvíte na stránce mafia.bonusweb.cz

EA bohužel zapomnělo na jednu věc – i dnes se najde člověk, který Kmotra neviděl nebo nečetl. Pokud také patříte do této skupiny, tak rychle do knihovny doplnit vzdělání nebo se alespoň podívat na první dva díly filmové ságy ještě předtím, než hru nainstalujete. Hra vám sice nabízí dějovou linii podle knihy, nicméně někde byla příběhová linie trošku pozměněna a řada věcí, které přímo nesouvisí s úkoly ve hře jsou vysvětleny „napůl“ nebo vůbec.
Pokud znáte předlohu, hru mnohem více prožíváte. Potom to není jen „hra“, je to opravdový Kmotr.

Nebylo by asi úplně fair-play vyčítat vývojářům, že místy pozměnili příběhovou linii pro dosažení lepšího herního vyznění. V některých misích dodržuje hra úplně stejnou podobu jako v předloze, místy je ovšem pozměněna a vaše postava plní mise, které původně plnily vedlejší postavy.
Tyhle úpravy pro zlepšení herních vlastností jsou omluvitelné, spíše bychom je měli pochválit. Těžko říct, jak by na tom byla hra, kdyby 100% dodržovala Puzovu předlohu.
V jedné velké a důležité věci ovšem Puzza nedodržuje. Přestože je vám několikrát ve hře vtlučeno do hlavy, že obchod je jen věcí mezi rodinami a nesmí do něj být připleten civilista, ne vždy je toto pravidlo ve hře dodržováno. Možná to vypadá jako triviálnost, nicméně se jedná o porušení téměř základního pravidla, na kterém je Kmotr postaven.

Náplň misí se většinou točí kolem práce pro rodinu. Mezi ně patří vybírání výpalného, doprovod velkých představitelů rodiny a jejich ochrana. Mise jsou různorodé a kopírují až na pár vyjímek filmovou předlohu.
Druhou možností jsou vedlejší mise, kdy vybíráte výpalné pro sebe, uplácíte policisty a plno dalších věcí. Uplácení policistů je velmi užitečná věc. Nad vašimi činy přimhouří poté oko. Pokud tedy neuděláte opravdu brutální věc s útokem na jejich kolegu.

Právě příběh je to co vás táhne kupředu. Ze začátku je sice plytký, obzvláště výcvikové mise vás nebudou příliš bavit. Jakmile se ovšem dostanete dál, příběh se rozvíjí, osudy postav se proplétají a vy nebudete chtít od hry vstát.

Jak se již u EA her stalo zvykem, nechybí interní editor pro tvorbu postavy a tak se můžete vytvořit mafiána přesně podle vlastních představ nebo pohledu do zrcadla. Inu EA je velká firma a podobné kódy se přenáší od Sims2 přes sporty až po Godfathera :o).

Již před vydáním tvůrci naznačovali nový systém ovládání. Jelikož hra vychází na několik platforem, bylo potřeba udělat ovládání které bude všude stejné (= co nejsnadněji portovat na jiný ovladač) a zároveň využije potenciálu hry. V době Kmotra se totiž ještě pořád hojně hraje na pěsti a přímý fyzický kontakt.
Ve hře to tedy funguje tak, že přijdete k osobě a pravým tlačítkem myši ji vyberete. Levým ji chytnete pod krkem a můžete jí vláčet po místnosti. Vhodné na vybírání výpalného pokud nechcete zbohatlé obchodníky hned mlátit a stačí vám méně získaných peněz.

Mario Puzo - Otec Kmotra

Předlohou pro film a hru byla kniha od spisovatele Maria Puzza. Ihned po svém vydání se stala ve Spojených státech bestselerem.
Kniha čtenáře zaujala vztahy mezi "rodinami", které vládli v USA po druhé světové válce. Puzo dokázal knihu napsat s ladností a elegantností, kde vynikly do nejmenších detailů chraktery jednotlivých postav.
Celý příběh se točí kolem famiglie Corleonových, která má kořeny na Sicílii a po válce naplno rozvinula svou "činnost" právě v USA. Se stejnou rodinou se samozžejmě potkáte i ve filmu a hře.
Puzo se narodil 15.10.1920 v New Yorku ve čtvrti Hell´s Kitchen jako syn italských přistěhovalců. Po návratu z druhé světové války studoval sociologii a začal psát své první knihy. Zemřel v roce 1999 a nechal po sobě rozepsaný román Rodina.

No a potom nechybí klávesy Q a E pro pěstní souboj. Q pro levý hák, E pro pravý hák. Jenže tím to nekončí – to je teprve začátek. Pokud jste například v místnosti, vhodnou kombinací kláves donutíte postavu kleknout a poté jí hlavou můžete mlátit třeba o stůl. Velmi zajímavě to vypadá v jedné z prvních misí na hřbitově – hlava na náhrobním kameni je sen každého mafiána.

A to není vše. Chytnete oběť, namačkáte vhodnou kombinaci kláves a váš protivník dostává kolenem do břicha. Poté stačí oběť pustit a pokud ještě žije, tak ji donutíte kleknout a dáte jí hlavičku nebo zlomíte vaz.
Přestože nejsem žádným rváčem a k násilí mám stejně blízko jako politik k plnění slibů, tyhle bojové možnosti posunují hru o něco výš. Právě tenhle způsob boje doplňuje mafiánský styl, o který hře tolik jde.

Samozřejmě nechybí zbraně od klasické "devítky" přes Thopson a dynamit až po opravdu mafiánské lahůdky jako je třeba skrtící struna

Z předchozích odstavců jste již asi vytušili, že Godfather je hrou brutální. Je to vlastně první hra, kde EA počítala, že dostane nejvyšší rating M. Většinou se snaží hry postavit tak, aby získali rating menší – kvůli prodejům.
Nicméně brutalita zde není samoúčelná a je jiná než v sérii GTA. Navíc pokud se chcete nějakému zbytečnému rozdávání ran pěstmi vyhnout, jde to. Ovšem pro splnění misí budete pěsti a pistole potřebovat.

Godfather - film

Na motivy knihy od Maria Puzza vznikla i třídílná filmová sága. Režie se ujal Francis Ford Coppola. Hlavní postavy ztvárnili Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Diane Keaton, Robert Duvall a plno dalších známých herců.

První díl byl natočen v roce 1972 a získal několik Oscarů. Děj se odehrává v New Yorku po druhé světové válce, kdy místnímu podsvětí vládne Don Vito Corleone. Corleonův syn Michael se vrací a ožení se. V tu dobu propuká velká válka mezi pěti rodinami, které chtějí ovládnout podsvětí. Corleonova rodina se vyhýbá prodeji drog a začne tak válka, při které zahyne Vitův syn Sonny, který měl převzít vedení rodiny. Na Vita Corleona je nakonec spáchán atentát, který přežije. Předá vedení rodiny Michaelovi. Ten oplatí atentát na svého otce. Vito umírá při infarktu na zahradě při hraní s Michaelovým synem.

Druhý film byl natočen v roce 1974 a sleduje dvě příběhové linie.
První příběhová linie sleduje příběh Vito Andoliniho, který jako jediný z rodiny přežije atentát, který připravil král Sicilského podsvětí Don Francesco Ciccio. Z Itálie prchá do USA, kde se postupně dostává na stále vyšší postavení na mafiánském žebříčku. Nakonec se Vito vrací na Sicílii, kde provede atentát na Dona Francesca Ciccio, který v tu dobu připoután na vozík a pomstí tak svou rodinu.
Druhá linie sleduje navazuje na předchozí díl a sleduje osud Michaela, který se dostane před soud. Jediný svědek ovšem během soudního procesu změní svou výpověď a Michael je zproštěn viny.

Poslední díl filmového Kmotra byl natočen v roce 1990 a odehrává se koncem 60. let. Michael začal tajně obchodovat s vatikánem, což se nelíbí ostatním rodinám a tak začíná další velký krvelačný boj. Michael by ovšem raději volil mírovou cestu a tak začíná hledat svého nástupce, který by dosáhl usmíření mezi rodinami bez dalšího krveprolití. Jako vhodný nástupce je jeví Vincent, Michael se ovšem obává, že díky své temperamentnosti by začal ještě větší válku. Zvrat nastává na mírovém jednání, kde jsou téměř všichni vyvražděni. Vincent žádá po Michaelovi krvavou odplatu a Michael s ní nakonec souhlasí. Ovšem za podmínky, že se vzdá lásky k jeho dceři. Vincent provede odplatu a Michael ho jmenuje Corleonem. Film končí smrtí Michaelovi dcery.

Spolu s herní verzí Godfathera se objeví i DVD kolekce se všemi třemi ságami filmového Godfathera.
Trailer k filmu si můžete stáhnout zde.

Poměrně velkého zklamání se dočkáte při jízdě autem. Vzpomínáte na skvělý fyzikální model v Mafii? Tady na něj zapomeňte, ovládání aut je arkádové a přizpůsobené pro snadné ovládání i ve velké rychlosti. Takže ostré zatáčky s plným plynem ala NFS: Most Wanted nepředstavují žádný problém.
Velmi zarážející je vzhled aut. Působí spíše jako krabice. Navíc okna jsou neprůhledná(!), což je velmi zarážející, čtyři roky stará Mafia touto základní featurkou disponovala. Pokud tedy chcete vědět, kdo v autě sedí, musíte sklo rozbít.

Trhák, na který EA spoléhá

Godfather je pro EA titulem s největší prioritou. Jedná se o první hru, která počítá s tím, že dostane rating M, tedy jen pro dospělé. Navíc je to první hra, ve které se EA snaží zobrazit komplexní město žijící vlastním životem. A jak už to u EA bývá zvykem, pokusí ze z Godfathera udělat několikadílnou herní sérii. Pro komerční úspěch proto padlo mnoho obětí.
EA přiznali, že vývoj Godfathera spolykal 10-20 milionů dolarů. Taktně ovšem pomlčeli, zda jsou v této částce započítány pouze technologie a vývojáří, nebo i filmová licence a platy herců. Pro dokonalé navození atmosféry si EA zaplatili stejné herce jako ve filmu, aby virtuálním postavám propůjčili své hlasy.
I přes tyto investice může EA podle analitiků na Godfatherovi prodělat několik desítek milionů dolarů. Mezi hlavní důvody zařadili odložení hry, které na podzim způsobilo pád akcií EA o 5%. S odložením souvisí také menší zájem hráčů a technická zastaralost. Půl roku znamená v počítačových hrách obrovský rozdíl. Hra byla nakonec ještě před vydáním zlevněna ze zamýšlených 50$ na 40USD.
A zisky z prodeje ještě více zkrátí nelegální kopie hry. Sídlem EA se jistě dlouho ozývaly nadávky, když se minulý týden objevila na warez serverech plná verze Godfathera. Navíc se něco podobného stalo i s titulem BLACK a EA by se měla zamyslet nad svou bezpečnostní politikou. Vynést z firmy plnou verzi hry před vydáním chce odvahu a hlavně nefungující kontrolu. Nebo že by v tom byli hackeři jak s Half-Life2? To nikdo neví, o této variantě se mlčí.

Na to že graficky jsou hry od EA na úrovni jsme si již zvykli. V posledních několika letech se neobjevila hra, která by byla po grafické stránce vyložený propadák. A od Godfathera se čekalo to nejlepší, co dokáží dnešní grafické karty vykreslit.

Herní New York je o něco málo větší než Lost Heaven v konkurenční Mafii, která vyšla před čtyřmi roky. Stylizace do herní doby se ovšem nepovedla nejlépe. Nikdo neočekával jasné a hýřivé barvy, které přinesli mnohem později hipies. Nicméně pokud si vezmete obrázek z Godfathera a Mafie, vyjde vám Mafia jako vítěz, ale rozdíl není zas tak propastný.

Po stránce grafického zpracování je na tom ovšem Godfather o něco lépe. Mafia dává svůj věk znát a tak jsou postavy a jejich pohyby zpracovány naprosto věrohodně. Bohužel místy ve městě narazíte na texturu, která se do finální podoby hry dostala snad omylem. Například beton vypadá v některých částech města opravdu otřesně.
Samozřejmostí je využívání efektů, které podporují nejnovější grafické karty.

Za co si ovšem tvůrci poslouží hlubokou poklonu je hudební doprovod. Pokud se vám líbila hudba v Mafii, hudební složku Godfathera si doslova zamilujete.
Skládá se z původních filmových melodií a navíc bylo přidáno několik nových, které jsou tématicky zaměřené na určité herní události.

Na čem se nešetřilo je dabing postav. Všechny známé hlasy z filmu potkáte i zde. Spolu s dokonalou synchronizací a animacemi se jedná o dokonalý zážitek při sledování předělových videí.

Inspirace Mafií je vidět i na in-game předělových videích. Právě ony dotváří dokonalou atmosféru a posouvají děj kupředu. Téměř všechny jsou renderovány přímo v engine hry.
Pokud jste viděli Kmotra jako film, střih jednotlivých záběrů vám bude povědomý. Tvůrci hodně okoukali styl režiséra filmu a místy máte pocit, že sledujete skutečné živé herce.

Rodina, základ státu

Don Vito Corleone
Jako malý přežil na Sicílii atentát na svou rodinu a odešel do New Yorku, kde se stal hlavou své "nové rodiny". Řada lidí se na něj obrací s prosbou. Don jim dokáže pomoci, pokud se hlásí mezi jeho přátele. Musejí ovšem počítat s tím, že v budoucnu bude moct požadovat protislužbu. Drží v šachu také odbory a policii.


Sonny Corleone
Nejstarší syn Dona Corleona. Problémy řeší převážně silou. Má silný temperament a jako nejstarší by měl po otci převzít vedení rodiny. K tomu ovšem nedojde, protože je na něj spáchán atentát.



Frederico Corleone
Druhý syn Dona Corleona. Chybí mu ovšem pevná ruka a autorita, takže se s ním po smrti Sonnyho příliš nepočítá jak s hlavou rodiny. Frederico nakonec rodinu zradí a Michael Corleone jej nechá zabít.


Michael Corleone
Nejmladší syn Dona Corleona. Přestože se z počátku chtěl žívotě v rodině vyhnout, nakonec se stal její hlavou. Po otci zdědil smysl pro obchod a rozvíjí rodinu. Ztratí ovšem manželku a zničí jej smrt dcery a blízkých lidí v rodině.


Tom Hagen
Do rodiny Dona Corleoneho se dostal ve 12ti letech a od té doby v ní zůstal. Vystudoval práva a Don chtěl, aby se vzdělával dál, nicméně Tom se rozhodl pro práci v rodině. Stal se consiglierim, což je pravá ruka vedoucího rodiny. Protože ovšem nebyl rodilý Ital, ostatní rodiny se na něj dívali přes prsty.


Salvatore Tessio
Prodloužená ruka Dona. V rodině strávil velkou část svého života a vždy byl poctivý a spolehlivý. Právě proto na něj Vito Corleone velmi spoléhá. Přestože prací pro rodinu hodně ztratil, zůstává optimistou.


Luca Brasi
Další důležitý člověk z Corleonovy rodiny, který vás do ní na žádost vaší matky přivede na naučí vás, jak se chovat jako správný mafián.

Verdikt: Zhodnocení závěrem je obtížnější. Velmi známá předloha ukrývá velký potenciál a velké očekávání. EA navíc před vydáním vypouštěli řadu nových videí, která jenom zvýšila představy o kvalitách tohoto titulu.

Ingame videa & screeny

Ze hry jsme pro vás nachystali dvě in-game videa. První ukazuje vraždu vašeho otce (stahujte low | hight), druhé ukazuje vaše přidání k rodině Dona Vita Corleona (low | hight).
Pokud chcete vidět více in-game screenshotů, navštivte galerii.

Nebýt horšího začátku a špatného modelu ovládání aut, měli bychom tu hru pro 100% hodnocení. Jenže pár vad na kráse se najde.
Pokud překousnete nudnější začátek, obzvláště tréninkové mise, hra vás unese. Pokud jste viděli film nebo četli knihu, budete nadšeni a hru si zamilujete.
Pokud se naučíte žít s horším ovládáním automobilů a budete přehlížet horší vymodelování aut a neprůhledná skla, budete se hrou nadmíru spokojeni.

I přes tyto nedostatky se jedná o parádní hru pro dnešní dny. EA známou předlohu zpracovala kvalitně a zachovala jí její tvář. Kdo si zahraje, určitě neprohloupí. Navíc EA plánují pokračování a avizovali již několik novinek a vylepšení – takže se máme na co těšit.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

89 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 713 čtenářů



Nejčtenější

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.