Na počátku je Bilbo Pytlík najat skupinou trpaslíků, aby v jejich službách, coby dobře placený zlodějíček, podstoupil předlouhé dobrodružství, na jehož konci ho čeká boj s nehodným drakem Šmakem a potažmo pak záchrana trpasličí vesnice. V jeho stopách kráčí jeho věrný přítel, čaroděj Gandalf, který mu občas i pomůže při větších lapáliích. Samozřejmě jde o NPC postavu, stejně jako v případě Gluma, kterého Bilbo při svém putování Středozemí rovněž potká. V roli Bilbo Pytlíka se ve hře orientujete pomocí pohledu shora, přičemž některé prvky terénu jsou jakoby více naklopeny – tím lze pojmout okem větší plochu a dohlédnout třeba za vysoké stěny, kam by se při klasickém izometrickém úhlu pohledu hráč nekouknul. Realističnost zobrazení je tímto kapánek odsunuta z popředí zájmu na úkor kvalitnější hratelnostní stránky – za to lze tvůrce jedině pochválit.
V rámci odvíjející se trpasličí anabáze navštívíte spoustu zajímavých krajin. Jejich grafické zpracování vás potěší, neboť svět Středozemě je ve hře hezky prezentován. Vnitřní oblasti, jako jsou jeskyně či interiéry staveb, v nichž bydlí různí obyvatelé Tolkienova fantastického světa, příjemně obohacují grafický projev hry. Statické objekty, jako jsou skály nebo stromy, jsou zakomponovány do herních úrovní v obvyklém provedení, takže nepůsobí ani překrášleně ani suše, prostě tak akorát, jak se na současný GBA titul sluší a patří. Pravdou je, že zpracování terénu v některých lokacích mohlo být poněkud detailnější – paseky, bažiny či kopce disponují vzhledem inklinujícím spíše k chudobarevným postarším handheldovým titulům, než aby korespondovaly s technickými parametry současných her.
Na rozdíl od suchého vzhledu terénu zahřejí srdíčka hráčů animace hlavní herní postavy – Bilbo Pytlíka. Jeho pohybové schopnosti jsou příjemně rozmanité – Bilbo může přikrčen procházet nepozorovaně okolo spících nepřátel, ručkovat po skalních římsách, na rovné zemi se může pohybovat všemi osmi směry a při tom všem mu ještě navíc krásně vlaje plášť přehozený přes záda. Zde si zodpovědní grafici a animátoři dali opravdu záležet a výsledek je vskutku potěšující. Shrneme-li tedy poznatky o grafické stránce hry do jednoho hodnotícího celku, můžeme říci, že je na velmi slušné úrovni.
Co se týče hratelnosti, vzhledem k žánrovému zaměření trochu Hobbit utíká někam jinam, než by se od něj čekalo. Adventurní složka, která by měla obohacovat hru hledáním různých předmětů a řešením hádanek, je omezena na velmi jednoduché úkoly, které Bilbo plní. V návaznosti na nutnost plnění úkolů (bez úspěšného dokončení se do dalších úrovní nedostanete) se jeví i postup hrou jako velmi lineární. Namísto výběru z několika možností postupu je hráč veden prakticky za ručičku „tou správnou cestou“. Tím dochází k relativnímu poklesu zájmu hráče o dohrání do konce. Pouze zvědavost a touha dozvědět se, jak to vše dopadne, vás udrží u hry.
Interakce s okolím je omezena na sbírání předmětů jako jsou zdejší platidla, tzv. Tokeny, rozličné třaskaviny, vrhací kameny, jídlo a další pomůcky, které buď vypadnou ze zabitých protivníků nebo je lze najít schovány pod balvany, případně pod jinými zvednutelnými předměty. Kromě „sběru surovin“ je obvyklou činností Bilbo Pytlíka používání pák a spínačů, zapalování oltářů a posunování kamenných kostek, což ve většině případů vede ke zpřístupnění následných lokací. V neposlední řadě odvážný hobbitek využije i svůj bojový um. Na své cestě se setká se spoustou nepřátelských bytostí a schopnost zacházet se zbraněmi dosyta upotřebí. Kromě těchto klasických akčních prvků hry se nadějete i osvěžujících chvilek, například tehdy, až budete pomocí sudů svržených do podzemí eskortovat hordu trpaslíků osvobozených ze zajetí Elfů. Přes dostatek zajímavých situací se vám však nad hlavou stále bude vznášet stín linearity, který částečně udusí všechny pozitivně se vyvíjející hratelnostní prvky. Kromě sběru zbraní či život doplňujícího jídla můžete (předevěším ve starých známých truhličkách) nalézt i schopnosti rozvíjející Runy, díky nimž roste Bilbovo zdraví, jeho útočnost či třeba obrana. Tuto RPG složku oceníte vzhledem ke zvyšující se obtížnosti hry. Pochopitelně ani vaši protivníci nebudou zahálet a na jejich pokoření budete muset používat stále lepší a výkonnější zbraně. To platí zejména u bossů, kteří sice nejsou neporazitelní, ale dosti silní na to, aby vám znepříjemnili život.
Důležitou věcí ve hře je ukládání pozic. V Hobbitovi je uložení nabídnuto jednak při ukončení dané úrovně anebo je možno využít ukládací pozice ve formě sem tam pohozené ukládací knihy. Na své si přijdou i virtuální checkpointy, které Bilba po utonutí nebo jiném způsobu úmrtí respawnují v posledně navštívené herní lokaci. To významně přispívá k co možná největší eliminaci frustrace, která se u některých GBA titulů objevuje v případě nutnosti absolvovat opakovaně dlouhé herní úseky.
Přes některé nedostatky, ať už se týkají grafické či hratelnostní stránky hry, se Hobbit jeví jako skutečně pohodová pařbička. Podruhé se vám do něj sice možná nebude chtít, vzhledem k nízké variabilitě hry, ale v případě prvního seznámení vás docela určitě uspokojí. Pakliže jste členy Tolkienova fanklubu, uspokojení by mělo být přinejmenším dvojnásobné. Závěrem lze snad jen doporučit ke strávení knižní předlohu Hobbita, po jejímž přečtení budete mít ze hry mnohem plnější pocit.
The Hobbit | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|