Výrobce: Turbine

Cinkylink, cinkybřink, cinkylinky holala,
hop a skok, jen drž krok, jíva zpívá lalala,
Tom, bom, hej a hoj, Bombadil a tralala.

Píseň Toma Bombadila
J. R. R. Tolkien

Trilogie Pána prstenů od J. R. R. Tolkiena patří ke špičkám fantasy literatury, a přestože jí někteří současní autoři odsuzují a ne každému padlo putování Froda Pytlíka a Samvěda Křepelky do noty, díky filmovému zpracování Petera Jacksona se dostala do povědomí široké veřejnosti. V kině hltali úžasnou podívanou mladí i staří, skalní fanoušci nespokojeně hudrovali a častovali Jacksona nevybíravými jmény a Tolkienův pohádkový svět ožíval v myslích snílků po celém světě. Mladé dívky toužily po velké lásce s elfem Legolasem, vyspělejší samičky usínaly s představou Orlanda Blooma v milostném objetí a fetišisté se upnuli na chlupaté nožky hobitích nezbedů. Mnozí vzdali úctu mistru Tolkienovi zakoupením všech jeho povedených děl, jiní si vylámali zuby na Silmarillionu a celou Středozemi hodili za hlavu. Všeobecného nadšení ale využili i herní vývojáři a začali nemilosrdně chrlit tituly na motivy Pána prstenů.

"Ve světě The Lord of the Rings Online najdou uplatnění samotářští vlci i hrdinové, kteří MMORPG upřednostňují kvůli skupinovým výpravám a komunikaci s ostatními hráči z celého světa."

A jak už to v takových případech bývá, zdaleka ne všechny byly co k čemu. Očekávané MMORPG The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar nemělo zrovna na růžích ustláno a autoři z Turbine zhruba v polovině vývoje začali znovu od píky, aby hráčům přinesli co možná nejlepší zážitek. Hra získala podstatně lepší podobu než kdyby vyšla kdysi jako Middle-earth Online a RPG pozitivní dobrodruzi se na novou onlinovku začali těšit i přesto, že se vývojáři s předchozími tituly jako Asheron's Call 2 nebo Dungeons and Dragons Online nijak zvlášť nepředvedli. Onlinovka The Lord of the Rings Online se tak v závěru letošního dubna po dlouhém testování konečně dočkala finální verze a přes počáteční problémy se servery začala šlapat jako hodinky. Do virtuální Středozemě se nám po průzkumu rozlehlého Telonu v MMORPG Vanguard: Saga of Heroes popravdě moc nechtělo. Temný pán ale není zrovna sympaťák, a jelikož podobné šmejdy nemáme dvakrát v lásce, začali jsme mu znepříjemňovat život.

The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Do boje proti Sauronovi
The Lord of the Rings Online je klasickým fantasy MMORPG titulem, u něhož se přímo nabízí srovnání s legendou jménem World of Warcraft. Ovšem vzhledem k tomu, že zmínky o Azerothu se ve Středozemi trestají verbálním lynčováním, nebudeme tyto dvě hry srovnávat ani v naší recenzi. Ono to ani dost dobře nejde, neboť každá nabízí odlišný zážitek, byť zachumlaný do podobných herních mechanizmů. Stejně jako ve většině MMORPG, i do zdejšího pohádkového dobrodružství hupsnete až po tvorbě vlastního hrdiny či hrdinky. Vzhledem k tomu, že se autoři snaží držet Tolkienovy předlohy (což rozhodně chválíme!), výběr ras je třeba ve srovnání s již zmiňovaným Vanguardem skutečně směšný. Hra za Sauronovy pohůnky není v PvE části možná, a tak si zvolíte jednu ze čtyř známých ras, jako jsou lidé, elfové, trpaslíci nebo hobiti. Neliší se pouze vzhledem, ale rovněž svými vlastnostmi, i když rozdíly naštěstí nejsou tak propastné, abyste je museli brát v potaz při výběru povolání. Těch je ve hře celkem sedm, a přestože se některá z nich na první pohled mohou zdát jako zbrusu nová, v podstatě zapadají do osvědčeného schématu a nechybí mezi nimi klasické role tanků, damage dealerů, léčitelů, nukerů a další. Ale pozor, výběr je limitován dle rasy a z trpaslíka tak učence nevykouzlíte, ani kdybyste mu ufikli plnovous a vypili veškerou medovinu. V celkové nabídce však najdete povolání jako Guardian, Champion, Minstrel, Lore-master, Hunter, Captain nebo Burglar a každý si tak jistě najde to pravé ořechové. Samozřejmě nesmí chybět ani úprava vzhledu postavy, která ovšem není tak detailní jako v případě Vanguard: Saga of Heroes nebo EverQuest II. Naštěstí se nestává, že byste vyloženě potkávali stejné postavy jako třeba v Guild Wars.

Důraz na příběh
Jakmile si tedy vytvoříte svého Miláššška, začnete prozkoumávat Středozemi a pronikat do tajů hry. Začátečníkům jistě přijde vhod propracovaný tutoriál, lišící se dle výběru rasy a nabízející různá příběhová pozadí. Zatímco lidé se ocitnou v zajetí banditů a zachrání neposedné hobity, elfové se vrhnou na obranu Edhelionu před trpasličími zrádci. Ovládání je intuitivní a rychle přejde do krve i těm, kteří dosud nepřišli do styku s žádnou podobnou onlinovkou. Ve světě The Lord of the Rings Online najdou uplatnění samotářští vlci i hrdinové, kteří MMORPG upřednostňují kvůli skupinovým výpravám a komunikaci s ostatními hráči z celého světa. Všechny ale nakonec spojí důraz na příběh, který se v ostatních onlinovkách jen tak nevidí. Vývojáři z Turbine ukázali směr, jakým by se měly další MMORPG ubírat, ale bohužel se zastavili na půli cesty. O čem to hovoříme? O instancovaných příběhových questech s vlastními enginovými animacemi a atmosférou, jež by se dala krájet. Ty srazí na kolena nejen příznivce J. R. R. Tolkiena, ale i všechny milovníky fantasy - jedinou vadou na kráse je fakt, že jich bohužel mohlo být mnohem více a aktérům chybí dabing. I tak se ovšem nebudete nudit, neboť The Lord of the Rings Online je doslova přeplněn všemožnými úkoly, určenými pro soukromníky, malé i kompletní skupiny (zde zvané společenství - max. šest hráčů) a velké raidové výpravy. Během vašich dýchánků ve Středozemi budete vyřizovat vzkazy mezi jednotlivými NPC, likvidovat nepřátele všech tvarů a velikostí (viz přiložené screenshoty) a sbírat části jejich těl. Zkrátka a dobře, žádné překvapení ani výrazný odklon od tradičního MMORPG schématu.

Ještě lepší hratelnost
Vtíravé grindování autoři částečně eliminovali s novým systémem skutků (Deeds), jimiž se vaše postava může proslavit. Za zabíjení různých monster, průzkum skrytých lokací nebo časté používání určitých útoků získáte speciální tituly (např. Goblin-Hewer, Watcher of Roads, Warg-Hunter nebo Champion of the Lone-Lands) a vlastnosti (Traits), které poslouží k vylepšování schopností vašich hrdinů. Fungují v podstatě podobně jako talentový systém z World of Warcraft a odlišují tak postavy v rámci jednoho povolání, což rozhodně není k zahození. Za aktivaci vybraných traitů (prostor je omezený) sice zaplatíte nemalé finanční částky, ale vynaložené úsilí a investice se rozhodně vyplatí. Pokud se tedy nebudete soustředit pouze na plnění questů a vezmete v potaz i zmiňované skutky, budete odměněni lepšími vlastnostmi i schopnostmi a jistě nám dáte za pravdu, že ve vypjatých situacích přijde každý bodík života či procento k útoku navíc vhod. S promyšleným výběrem traitů lze v pozdější fázi hry rovněž částečně zastoupit i jiná povolání ve společenství, což při plnění pokročilých skupinových questů rozhodně oceníte. O samotném vývoji postav se nemusíme dopodrobna rozepisovat, neboť se nijak výrazně neliší od ostatních MMORPG. Ve hře sbíráte zkušenosti za skolené nepřátele, splněné úkoly i deedy, stoupáte na úrovních (max. 50) a učíte se nové specialitky, jež využijete v dalších bojích. S bezhlavou likvidací všemožných neřádů ale díru do světa neuděláte - The Lord of the Rings Online vás rozmazlí zkušenostmi za questy a klasickou řezničinu odsouvá na druhou kolej, což v případě Pána prstenů nelze než pochválit.

Podnikání ve Středozemi
Další herní vyžití přichází v podobě řemesel, která se dělí do sedmi základních skupin - Armourer, Explorer, Armsman, Tinker, Yeoman, Woodsman a Historian. Každé z těchto nabízených povolání dále ukrývá tři specializace, kterým můžete věnovat váš drahocenný čas. Tvorba všemožných předmětů za účelem zbohatnutí zde probíhá podobně jako ve World of Warcraft, ale s větším důrazem na výrobu komponentů. Jakmile máte nashromážděny všechny potřebné části pro výrobu určitého předmětu, stačí jí odsouhlasit a vaše děťátko je na světě. Odpadá tedy aktivní craft z EverQuest II nebo zdlouhavá řemeslná výroba z Vanguard: Saga of Heroes a nastupuje značně zjednodušený proces. Ten je bohužel mírně pokažen nudnou těžbou surovin, neboť k postupu na další řadu (tier) nestačí pouze vyrábět ty nejlepší kousky, ale musíte se rovněž věnovat základním předmětům a těžit i v lokacích, které jste už dávno opustili. Snahu upocených řemeslníků rovněž degraduje nevyvážená ekonomika, díky níž se jedni koupou ve zlatě a druzí žebrají o kousek tvrdého chleba před hospodou U Skákavého poníka. Doufejme, že autoři tento problém brzy vyřeší - nutno podotknout, že snaha jim rozhodně nechybí a kromě neustálých oprav a úprav hodlají hráče zásobovat balíčky s novým obsahem, a to zcela zdarma (stejně jako v Dungeons and Dragons Online)! Ostatně první přídavek už klepe na pupek - vydání Shores of Evendim je plánováno na 13. června.

Z pohádky do pohádky
Jedním z nejdůležitějších prvků každého MMORPG je i zpracování virtuálního světa, ve kterém vývojáři nebohé hráče vězní. Na to si v The Lord of the Rings Online i s ohledem na nemalé nároky fanoušků J. R. R. Tolkiena rozhodně nemůžeme stěžovat a do Středozemě se tak budete rádi vracet (možná více, než je zdrávo). Grafické zpracování má své klouzlo - i když nehýří nejnovějšími efekty a brnění či nabroušené čepele se na slunci nelesknou tak, jak jsme zvyklí z ostatních titulů, je stylové a vytváří doslova pohádkovou atmosféru. Navíc navštívíte spoustu známých lokací, promluvíte s legendárními postavami a ve Středozemi se za pár dnů odpočinkového hraní budete cítit jako doma. Hodíte pár slov s Gandalfem, skočíte si s Tomem Bombadilem (v jeho lesní chaloupce si určitě poslechněte jednu z nejlepších hudebních skladeb ve hře!) a až k ránu konečně ulehnete do postele, myšlenky vám utečou zpět do Středozemě. Autoři se skutečně předvedli a stvořili virtuální svět, na který budete ještě dlouho vzpomínat - třeba jak jste potahovali z dýmky na náměstí v Hůrce a sledovali vystoupení nadšených muzikantů z Kraje. Muzicírování je dalším zpestřením The Lord of the Rings Online, kterého se můžete aktivně účastnit. Stačí si pořídit hudební nástroj (třeba loutnu), chopit se klávesnice a popustit uzdu své fantazie. Brzy se k vám jistě někdo přidá a možná roztančíte celý Máselníkův lokál. Postěžovat si ale musíme na animace postav (zvláště v bojích), jež mají v porovnání s mnohými konkurenčními tituly (např. EverQuest II) bohužel co dohánět a zpočátku si na ně budete dlouho zvykat.

Vzhůru do Obroviště
Poslední zastávkou na naší výpravě do Středozemě je PvP, které se odehrává pouze v Obrovišti (Ettenmoors) a nijak nezasahuje do základní části hry. Jakmile se vyhoupnete na desátou úroveň, získáte přístup do tzv. Monster Play a pomocí portálů Fell Scrying Pool se přenesete do speciální lokace.

Plus vynikající hratelnost
Plus pohádkové audiovizuální zpracování
Plus instancované příběhové questy
Plus zajímavé PvP
Plus hra na hudební nástroje

Mínus odfláknuté animace postav v bojích
Mínus nevyvážená ekonomika
Mínus chybí dabing NPC
Mínus zatím málo PvP hráčů

Cena 1499 Kč
EN Anglicky

Jak již samotný název napovídá, nepůjde o klasické PvP, ale převezmete roli jednoho z pěti monster na 50. úrovni (Orc Reaver, Spider Weaver, Uruk Blackarrow, Uruk Warleader nebo Warg Stalker), s nímž budete plnit různé úkoly, získávat speciální bodíky (Destiny Points) a vylepšovat vaše ďábelské alter-ego. Samozřejmě nesmí chybět krvavé střety s ostatními hráči, a to je zatím kámen úrazu The Lord of the Rings Online. Kladní hrdinové totiž nakouknou do Obroviště až na maximální padesáté úrovni a takových ve hře ještě moc není. Až časem tedy vyjde najevo, jak se ve Středozemi vyřádí příznivci klasického PvP. Zatím můžeme hovořit pouze o velkém potenciálu, ale vše rozhodne až ochota hráčů účastnit se lítých bitev.

Verdikt
The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar je však i přesto vynikající MMORPG s bohatým obsahem, který vám vystačí na několik měsíců pohodové hry. Jeho životnost ovšem závisí především na snaze autorů vytvářet nové přídavky a bombardovat Středozemi dalšími updaty. Pokud se budou ohánět a dokáží hráče rozmazlovat novinkami, onlinovka z prostředí Pána prstenů se postaví po boku uctívaného World of Warcraft a vydrží zde několik dlouhých let. Nabízí totiž vynikající hratelnost, příjemně plyne kupředu, nenudí a není tak časově náročná jako mnohé konkurenční tituly. Stačí se na chvíli zapojit do hry, ukrást si svůj kousek pohádkové Středozemě, hodit za hlavu starosti všedních dnů a relaxovat. A právě o to v dnešní hektické době jde!

85 %

88 %

Doposud hodnotilo 683 čtenářů