The Lord of the Rings: Two Towers

  • 14
Když už se nám z báječné fantasy trilogie od pana J.R.R. Tolkiena stal ""hype"" díky zfilmovanému prvnímu dílu (nutno podotknout, že excelentně), mohli jsme čekat, že se příležitosti chytí nějaký velikán na herním poli. A tak na PS2 trh přichází akce od EA, nabízející úchvatné audiovizuální dobrodružství.
LOTR: Two Towers

Hned v úvodu musím čestně prohlásit, že do skvělé trilogie páně Tolkiena jsem se zamiloval a je tomu již drahně let. Je to dle mého nepatrného názoru jeden z největších literárních počinů všech dob; neuvěřitelně nadčasový, poutavě napsaný, silně imaginativní a hlavně na mne dýchá dokonale zpracovanou severskou mystikou. Jak se všichni skalní fanoušci těšili na druhé zpracování těchto skvělých knih na filmovém plátně (první verze byla animovaná) snad není ani třeba rozebírat. Peter Jackson se zmocnil předlohy mistrně a snad každý soudný člověk musí uznat, že první díl - Společenstvo prstenu, byl zpracován přímo skvostně. Pravda, našlo se několik kritických názorů, ale tyto lidé dobře znalí předlohy musí jednoznačně zařadit do škatulky ubohých výkřiků, které se snaží za každou cenu na sebe upozornit excentrickými bláboly. Jacksonovi se dokonce podařilo přiblížit LOTRa širokým davům a tento pak nečekaně přerostl v masivní záležitost. Čehož se samozřejmě chytili EA, což je zase naprosto očekávané, a pokusili se zároveň načnout i díl druhý - Dvě věže. Styl, jenž zvolili, jest bojový, takže adventuření (pamětníci si jistě vzpomenou na Amigáckou záležitost v hlavní roli s hobity…), ke kterému jsme se skrytě modlili, se nekoná. Ale vrhněmež se na podrobnější popis!

Jak jsem již předeslal, The Lord of the Rings: Two Towers je mlátička, čili beat´em up hra. Principiálně se jedná o následující schéma: zhlédnete filmovou sekvenci, která poté plynule přejde do renderované animace a ta se nenápadně přesune přímo do hry. Následně ovládáte vámi zvolenou postavu s níž pobíháte po place, sekáte, řežete, kopete, při kombinaci tohoto všeho LOTR: Two Towers "kombíte" nepřátele, či střílíte. Proklestíte-li si cestu k východu, případně porazíte bosse, je konec levelu, následuje filmeček a tradáá na mapu k výběru další - shodně koncipované - mise. Maličké zpestření neutuchající akce najdete například v ochraně skuruty tyranizovaných obyvatel Rohanu, v pomoci dalšímu členovi družiny, či v obraně stěžejního objektu (důležitá brána ad.). Jak sami vidíte, náplň hry příliš neklade důraz na promasírování šedé kůry mozkové … spíše si namasírujte prsty a připravte náhradní Dualshock. Tlačítka totiž budete při snaze namíchat drtivý úder směřovaný nejbližšímu oponentovi nechutně týrat a vaše okončetiny se na koncích začnou odívat puchýři…

Misí vás celkem bude čekat dvanáct plus jedna skrytá. Většinu z nich máte možnost projít za 3 + 1 skrytý charakter. Odměnou za vaše pachtění potoky skřetí krve bude celkem 11 bonusů; jedná se o fotografie z natáčení prvního a druhého dílu, výtvarné skicy a rozhovory s hlavními protagonisty samotné hry. Tak a číselné statistiky máme za sebou. Když jsem se zmiňoval o charakterech, tak to ještě upřesním. Hned v první misi, která je řešena jako tutorial, bojujete u Orodruiny za "nabušeného" Isildura, kterýžto je vlastně skrytou postavou. Tím, že jsem vám toto miniaturní tajemství prozradil, chci hlavně uvést na pravou míru nesmyslná tvrzení, že skrytou hratelnou postavou bude Gandalf. Očekávané kouzlení v provedení bělovlasého čaroděje se tedy nevyplní… Základní charaktery jsou tři: Aragorn, Legolas a Gimli. Jejich atributy jsou logické: Legolas je pekelně rychlý a výtečně zachází s lukem, jak už to u elfů LOTR: Two Towers bývá. Nevýhodou je jeho slabá tělesná konstituce. Trpaslík jest naopak mužíkem železné konstituce, ale jeho pohyblivost je tak trochu retardovaná krátkými kostmi. Když však zasáhne, je jeho úder silně destruktivní. To víte, taková oboustranná padesátikilová sekera se s lebeční kostí moc nesnese…. Místo luku používá mistr Gimli vrhací sekerky z Morie. Nu a Aragorn je příjemným mixem vlastností předešlých postav; poměrně agilní, snesitelně rychlý a střílí z hraničářského luku.

Důležitou záležitostí jest přidávání nových úderů a vylepšování některých vlastností postav při postupu na další level. Během hry se totiž zaplňuje jakýsi experience bar; s řetězci úspěšných úderů dokonce tak rychle, že můžete následně použít devastující sekání vyhodnocující v závěru vaše počínání jako "perfect". Na konci mise vám PS2 sečte jednotlivá ohodnocení za usmrcení služebníků temnot a experience ze zmíněného "baru". Pokud postoupíte, můžete si za utržené body zakoupit nová komba, lepší konstituci, či účinnější střelivo. Že ve finálních "chapterech" budete potřebovat nabušené "stroje" na zabíjení je jasné…

Hratelnost nám tedy jasně vyplyne ze statistik: celou hru dokážete projít za nějakých 5 až 6 hodin. Pokud jste hnidopišského založení, budete se znovu probíjet davy nepřátel s dalšími charaktery a piplat jejich statistiky. Pro nadšence a fandy filmů by mohly být přínosem bonusy. Pozorný divák si nicméně povšimne toho, že videa jsou vytípána z oficiálních teaserů, takže nic nového pod sluncem. Proč bych si teda měl tuhle hru pořizovat, ptáte se asi. No, dva důvody by tu byly (pokud samozřejmě nebazírujete na delší době hraní)…

LOTR: Two Towers

Důvodem prvním je naprosto dokonalé grafické provedení. Musím zcela kriticky poznamenat, že něco tak skvěle vyvedeného jsem ještě neviděl na žádné herní platformě! Už výběrová obrazovka je zpracována stylově; hvězdy Valar znázorňující bonusy, plamenné barvy v podkladu, či elfí symboly pro jednotlivé levely… Jemné přechody z hraného filmu do počítaných sekvencí jsou další věcí, při které vám upadne spodní čelist. Např. při skřetí zteči hradeb Helmova žlebu jsem napoprvé nestihl tento přerod vůbec zaregistrovat! Nu a samotná hra způsobí váš další kolaps. Výtečné modely všech postav, nádherné a dle filmů autenticky počítané scenérie, dokonalý motion capture a to vše prosím v 50fps bez jediného škubnutí! Nehraje roli, jestli se na scéně objeví horda skřetů, série ohnivých výbuchů, či mohutnější enemák. V závěrečné bitvě jsem napočítal 23 různých skřetů plus dva jeskynní obry; v tomto klokotajícím mumraji jsem pobíhal s "naboostovaným" Legolasem za asistence Gimliho a Aragorna, ostří mi zářila mohutnými pablesky a při krájení té havěti jsem vytvářel nevídané světelné efekty. Ani škubnutí! Klobouk dolů; programátoři opětovně dokázali, v čem je síla černé PlayStation.

Věcí druhou, která je odladěná do maxima, je výtečné ozvučení. Tvůrci jakýmsi tajuplným grifem uzpůsobili parádní filmovou hudbu dění na obrazovce, takže se dočkáte příjemných přechodů jednotlivých motivů. FX jsou taktéž na velmi vysoké úrovni, nestaneme se svědky repetetivních samplů. Neskutečné zvukové variace báječně doplňují mluvené poznámky jednotlivých postav Společenstva během bitev (samozřejmě práce reálných představitelů filmových rolí…).

LOTR: Two Towers

Množství znaků pro recenzi není nafukovací; mohl bych se dále rozplývat nad popisem grafického zpracování Amon Henu, Fangornu, Rohanských plání, či Helmova žlebu, unavovat vás rozborem úderů všech postav atd. Zkusím tedy zabilancovat: LOTR - Two Towers je vlastně stařičkým Golden Axe posazeným do prostředí dvou filmů od Petera Jacksona se vším všudy. Grafická a hudební extáze, která ovšem trvá pouhopouhých šest hodin. Licence se EA chytili za všechny konečky, dočkáte se tedy snůšky příjemných bonusů, které rozhodně neurazí žádného příznivce J. R. R. Tolkiena. Osoby, čekající od hry něco jiného než bohapusté mlácení nepřátel, nechť dají ruce okamžitě pryč! Jen se modlím k programátorům a grafikům, jelikož jejich schopnosti jsou vpravdě do nebes sahající, aby se příště lépe domluvili s level designéry a scénáristou. Mohli by pak spíchnout parádní adventurku s RPG prvky, k čemuž se Návrat krále jakožto literární předloha přímo nabízí! Pán prstenů je sice plný střetů a bitev, ale není jen o nich…


Two Towers by Martin:
Především musím říci, že Two Towers vypadají opravdu skvěle. Herní engine sice nenabízí nějakou bůhvíjakou interakci s okolním prostředím, ale postavičky se hýbou přirozeně a plynule a ani velký počet komparsistů na scéně nijak nezpomaluje občas ďábelské tempo zdejší akce. Tady se však sluší připomenout, že Two Towers jsou velice krátká hra a navíc, odestává se na hodně malém herním prostoru. Navrch je velice repetetivní a přes model zvyšování levelu hlavní postavy a s tím souvisejícím výběrem nových ataků se celé dobrodružství smrskne na rutinní opakování dvou komb a krytu. Pravda, vcelku příjemně se to hraje a též bonusy nejsou úplně k zahození. A pěkně se na to dívá. Nicméně nemožnost manuální korekce kamery, občas trochu nepříjemný chaos na bojišti a v posledku nepříliš nápadité oživující prvky nakonec sráží tento produkt do sféry tuctovosti - neboli další hra s filmovou licencí, na níž si po čase patrně už nikdo nevzpomene!

The Lord of the Rings: Two Towers
Výrobce/Vydavatel Stormfront Studios/EA
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 250kB
Verdikt: Takto vysoké hodnocení dostává LOTR díky nehorázně skvělému grafickému a hudebnímu zpracování plus díky počtu a kvalitě skrytých bonusů. Hra sama o sobě je sice výtečně provedená, její ubohá délka však zklame. Absence módu pro dva hráče je v tomto případě nepochopitelná. Taktéž herní mechanismy by neuškodilo obohatit o více RPG prvků a nějaké to adventuření. Snad se dočkáme v příštím dílu…
Hodnocení: Pete 65%
Martin 50% (info)


Témata: Slunce