Onlinová hra na hrdiny bez zkušeností, které se promítají do získávání nových úrovní? Tedy bez největšího motivačního motoru? To je jen jedna z novinek titulu The Secret World.
Norské studio Funcom, které stojí za populárními onlinovkami Anarchy Online a Age of Conan, je přesvědčeno, že jde správnou cestou.
Už jen scénář se od jiných onlinovek zásadně liší. Namísto fantasy nebo sci-fi světa vás čekají procházky na staré dobré Zemi.
Země však není taková, jakou ji znáte ze skutečnosti. V alternativní realitě The Secret World je plná tajných spolků, mýtů, iluminátů, templářů a legend o Stonehenge či Atlantidě.
S významy, které se skrývají pod vypsanými výrazy, si autoři chtějí náležitě pohrát. Nechtějí nás unést přímo do paralelního světa. Chystají se hráčům ukázat "temné uličky, do kterých si ještě nikdo netroufnul," jak říká šéf Funcomu Ragnar Tornquist.
Coby startovní místa k výletům do temných uliček poslouží známé metropole New York, Londýn a překvapivě korejský Soul. Tím jsou mimochodem jakoby pokryty tři nejdůležitější onlinové trhy (USA, Evropa a Asie).
Z těchto měst se dostanete do celého světa. Například do Egypta nebo do lesů Nové Anglie. Potkáte tu přitom nejrůznější monstra, zombie a další kreatury.
Autoři ještě zcela neobjasnili, jak bude cestování fungovat. Předpokládáme však, že se odehraje přes nahrávací obrazovku. Zcela otevřený a propojený svět tu nenajdete.
Otevřená a k interakci s ostatními hráči určená jsou jen zmíněná tři města. Jakmile se přenesete do některého z odlehlých míst, bude vyvedeno formou instance přímo pro vás či vaši skupinu.
Zkušenějším hráčům jistě vrtají hlavou zmínky o absenci vývoje postavy založeného na úrovních. Odpadá totiž známá radost z poskočení na nový level.
Tím ovšem radikální řez do formování charakterů nekončí. Marně byste hledali jasně definované třídy. Každý si nadefinuje svého hrdinu podle svého. Aby se hráči dobrali efektivních kombinací, poskytne jim hra určité rady.
Ale zpět k vývoji postavy. Její umění zacházet s pistolí, mečem nebo vyvolávat kouzla neovlivníte tradičním rozdělováním přidělených bodíků, nýbrž jen a pouze tréninkem.
Čím více se budete ohánět mečem, tím efektivněji si s ním budete postupem času počínat.
S tím je spojen i dynamický bojový systém. Neopírá se o klasické namačkání schopností a čekání na jejich postupné odehrání. Bojuje se přímo. Stisknete tlačítko pro útok a hned vystřelíte nebo seknete mečem.
Rizikem bezúrovňového systému je vyváženost. Autoři musí nalézt nový způsob, jak před hráče stavět adekvátní výzvy, když nebudou moci poměřit hodnotu jejich zkušeností jedním číslem.
Vyvstávají tak otázky. Jak přizpůsobí vyspělost nepřátel aktuálním schopnostem hráče? Jak se budou skládat skupiny tak, aby byly vyvážené. A nebude celá hra nakonec příliš jednoduchá? A jak si tvůrci poradí s boji hráčů proti hráčům, které má hra taktéž obsahovat? To jsou otázky, na které dá odpověď asi až hotová verze.
Herní spolky, tedy gildy, hrají v The Secret World zásadní roli. Zpočátku se přidáte k jedné ze tří frakcí (templáři, illumináti a draci). Potom se rozhodnete, zda budete postupovat spíše na vlastní pěst, nebo se zařadíte do některé kabaly. To jsou menší skupinky hráčů společně plnící úkoly.
Kabaly jsou pro hru důležité už jen proto, že hlavně jejich prostřednictvím probíhá poměřování hráčů. Neměl by chybět žebříček.
Funcom se rozhodl, že The Secret World vybaví opulentním grafickým zpracováním. Nejsme si však jisti, zda je to v tomto žánru dobré rozhodnutí. Nároky na výkon počítače sníží počet potenciálních hráčů.
Přitom právě Funcom by to měl vědět: jeho Age of Conan také výborně vypadal, ale mnohé hráče odradil svými nároky.
The Secret World vypadá zvláštně a evidentně se nebojí tradiční konkurence. Cílí na hráče, kteří už jsou klasických online světů v čele s World of Warcraft přesyceni. Nebo také na hráče, kteří do nich ještě nevstoupili, protože je dosud nelákaly. The Secret World to může změnit. Přestože v něm prim hraje rovněž zabíjení monster, působí tajuplně a co do stylu nebývale lákavě. To by mohlo fungovat.