Série Settlers je jedna z nejstarších, s jakou se dnes ještě můžeme setkávat. Pravda, některé ságy mají ještě více dílů, ovšem s Osadníky se pojí opravdu letité a především krásné vzpomínky. Baladu velice kvalitních čtyř dílů narušila až pustě realtimovo-válečnická pětka, která neměla s odkazem příjemně plynoucího a starostlivého konceptu nic společného. Velké naděje byly proto vkládány do dílu šestého, který měl vrátit Settlers ke kořenům. Nakonec se to vcelku povedlo, byť k absolutní spokojenosti ještě mnohé scházelo. V neposlední řadě nebyly armádní prvky vymýceny tolik, jak bychom si přáli, ale ve výsledku byl Rise of An Empire jakousi kombinací mezi prvními díly a právě kacířskou pětkou. Od prvního datadisku The Eastern Realm se nedají očekávat žádné zásadní změny v konceptu, jako spíše obsahové zvelebení.
Tažení má pouhých osm misí, ovšem ty jsou velmi dlouhé a jejich dohrání zabere rozhodně přes deset hodin.
Velkou změnou už je samotný přesun hlavní kampaně do monzunovými dešti a válečníky z džungle sužované Indie. Tažení má pouhých osm misí, ovšem ty jsou velmi dlouhé a jejich dohrání zabere rozhodně přes deset hodin. Opět budete muset stíhat spoustu věcí najednou, ovšem nastanou i chvilky, kdy vás hra nechá vydechnout a kochat se tím, co jste vybudovali. Většinou ale budete řešit případy přepadení vesnice zelenými bandity, nedostatku dřeva na vybudování palisády, vyschlé studny, vytěženého železného dolu či zajištění správných bylinek, ze kterých se vyrobí potřebná medicína. Aby toho náhodou nebylo málo, postihne vás takřka v každém scénáři pořádný déšť, trvající často klidně i měsíc. Dříve malebné potůčky se promění v zuřivé průtoky vody, kterým koryta nestačí. Záplavy ještě nejsou ten největší problém, horší je, když řeku nemůžete překročit a máte za ní postavenu loveckou výspu či kamenolom.
Velkou změnou už je samotný přesun hlavní kampaně do monzunovými dešti a válečníky z džungle sužované Indie.
Překvapivý návrat slaví povolání geologa. Fanoušci série si tohoto učence jistě pamatují z prvního dílu, kdy prohledával hory a pídil se po uhlí, zlatu, rudě a později dokonce síře. Jakmile něco našel, sympaticky si povyskočil a spustil legendární „Jippiie“ pokřik, který hráči tak rádi slyšeli, protože to znamenalo, že se jim opět rozšíří povětšinou nedostatečná surovinová základna. Tentokrát to má geolog přeci jen jednodušší. Nemusí už totiž chodit po zcela neprobádaných místech, ale stačí ho vyslat do označených lokací, kde je nález prakticky jistotou. Mimoto dokáže postavit na nohy již vyčerpané doly. Nejprve k nim ale musíte poslat hrdinu, který pak povolá geologa. To se čte sice hezky, ale brzy vás to začne přinejmenším štvát. Proč je nutné mnohdy na daleké místo nejprve vysílat hrdinu, když je předem jasné, že je třeba geolog.
Jak známo, datadisky jsou oblíbeným výběhem právě pro hrdiny a v případe The Eastern Realm tomu není jinak. Hlavní roli dostává dokonce sličná rekyně jménem Saraya, jež je dcerou někdejšího pána jedné z oblastí Indie a musí se s vaší pomocí postarat o znovuobnovení a znovurozjetí prosperity vlastního panství. Mladá slečna přináší hned několik výhod, které se pojí především s jejím dobrým vztahem k místním obyvatelům. Lidé ji tak rádi vypomohou pravidelným zasíláním menších obnosů zlata. Krom této pasivní schopnosti má Saraya ještě jednu aktivní. Pokud ji postavíte do nějaké ze spřátelených vesnic, dostanete čas od času možnost požádat o surovinovou zásilku. Stačí kliknout a už je na cestě. Ovšem nepočítejte s přesným výběrem – to, co vám nosiči přinesou, je dílem náhody.
Opravdu nové produkční budovy či dokonce rozšířené či neokoukané výrobní řetězce se v datadiscích k Settlers obvykle příliš neobjevují. The Eastern Realm bohužel není výjimkou. Sice se můžete těšit na budovy a městské hradby ve východním vizuálním stylu, ale jinak jsou skutečnými přírůstky jen nová kašna a obchodní stanoviště. První jmenované funguje víceméně jako stará vesnická studna, ale může být postavena i mimo město. To potěší všechny krávy, ovce i zemědělce, kteří jich začnou automaticky využívat. Zajímavější je to s obchodem. V případě, že je nám některá z okolních vesnic přátelsky nakloněna, můžeme v ní postavit výměnnou stanici (to bohužel smí udělat opět jen hrdina). Jakmile obchodnický post stojí, lze navázat pravidelné obchodnické styky, které tak už nejsou jen automatické, ale vyžadují pravidelné zásahy a regulace. Co se týče nových bojových jednotek, prakticky žádné nepřibyly. Pak nemůže překvapit, že ani umělá inteligence těch starých nezaznamenala žádné změny k lepšímu, což je škoda, protože takhle boje přispívají jen k celkové hektičnosti.
Pokud jste od datadisku čekali zásadní vylepšení základního konceptu, čekejte dále. Po většinu času se The Eastern Realm hraje jako původní hra, ovšem přeci jen v některých chvílích nabírá na obrátkách možná až přehnaným způsobem. Nelze ale říci, že by to bylo ke škodě věci. Settlers už zkrátka si nikdy nebudou tou poklidnou budovatelskou strategií, jakou jsme nadšeně hráli celé měsíce. Stále jde ale o propracovaný titul s velkou hloubkou, jehož fasáda a povrch musí uspokojit i nenáročného hráče.