The Sims 2 CZ - nádherný simulátor života
Co je nového?
Hru The Sims 2 můžeme charakterizovat, což platí i na první díl této legendy, jako nádherný simulátor života a mezilidských vztahů (ačkoliv termín "mezilidských" není úplně správný, poněvadž infiltrace mimozemšťanů je ve druhém díle patrná na první pohled). K tomu si připočtěme projektování a výstavbu vlastních sídel, rančů, či pouhých malých baráčků, jejichž výzdoba užitnými a dekoračními předměty žere čas neuvěřitelným způsobem. Pokračování podle předpokladu přináší lepší vizáž, postavičky disponují více pohyby a ano, s editorem na výrobu vlastních simáků si lze užít hodně legrace. Už asi nikoho nepřekvapí, že ve hře můžeme randit třeba s Leošem Marešem, navíc na internetu lze již v těchto momentech stáhnou desítky nových předmětů, účesů a podobných serepetiček, které dokáží potěšit srdce všech hračičků. Nicméně ta nejdůležitější změna se samozřejmě týká prohloubení sociálních vazeb, překvapí velké množství možností toho, co můžeme provádět. Vše korunuje proces stárnutí a výchovy potomků, poněvadž každou postavičku definuje mnoho atributů, čímž vzniká osobnost, která se hraním dále formuje.
Rodina je základ
Po otravné instalaci ze čtyř CD se konečně dostáváme do účelně strohého panelu voleb. Na výběr máme mezi třemi předpřipravenými sousedstvími s několika rodinami a osobními příběhy. Můžeme se ale rovnou pustit do projektování vlastního sousedství či "výroby" nových rodin. Většina ale zřejmě prvně zavítá k ikonce tutorialu, jenž osvětlí ovládání, základní principy hry, případně představí novinky aktuálního dílu.
|
Na chvilku se zdržíme právě u vytváření rodin, které mě fascinovalo už necelé dva roky zpátky, kdy jsem prvně měl možnost tuhle část The Sims 2 vyzkoušet. Hrajeme si na boha – v první fázi tvoříme tělesnou schránku, volíme tedy barvu pleti, očí, vlasů, vybíráme účes, tvar nosu, čela, případně přidáváme vousy... zkrátka jednoduše přes ikonky a posuvníky vytvoříme unikátní bytost. V druhé fázi jí vdechneme duši. To znamená, že určíme její životní priority, vybereme jedno z dvanácti měsíčních znamení (ovlivňuje vlastnosti bytostí) a sepíšeme životopis. Dejme tomu, že tímto způsobem vytvoříme mladého muže a mladou ženu. Jednoduchým posouváním ikonek dále určíme jejich příbuzenský vztah – my zvolíme manželský svazek. V tento okamžik lze přistoupit k návrhu potomka, jenže se generuje pouhým stisknutím tlačítka. Úchvatné ale je, že zde opravdu funguje genetika – na jedné straně tu máme podobné rysy obou rodičů, na druhé se může vynořit zbloudilý gen třeba o dvě generace zpátky (tedy pokud si vytvoříme opravdu větvenou rodinku).
Jdeme hrát!
Možnosti a taje druhého dílu si názorně předvedeme na mé oblíbené rodince Švorcových. Skryté poselství tohoto scénářů zřejmě zní, že žena samoživitelka dvou (až více) dětí má vskutku pekelně těžký život. Než začneme uskutečňovat své sny a touhy, musíme nejdříve uspokojit ty nejzákladnější potřeby. To znamená: simáci chtějí jíst, spát, chodit na záchod, dbát na hygienu, žít v pěkném prostředí, blahobytu, bavit se a komunikovat. Když některý z těchto atributů klesne na nulu, šílí, jsou nepříjemní na ostatní, případně znečišťují své okolí. Tomu my zabraňujeme tím, že klikáme na předměty ve svém okolí, načež se objeví kontextová nabídka možností. Klikneme-li třeba na ledničku, máme několik variant co si dát - od hnusné instantní šlichty (což se může projevit zkaženým žaludkem) po labužnické chody šéfkuchařů. Na puštěnou hudbu lze zase nejenom tančit, ale třeba i cvičit. A právě o tom to je – nové prostředí přináší různé předměty a tudíž i nové činnosti. Věci si nakupujeme a na to potřebujeme peníze. Kde je sebrat? Prací! Zvedneme noviny z chodníku a po nějaké se podíváme – samozřejmě nejvíce peněz vyděláme, pokud natrefíme na svůj obor. V něm se můžeme průběžně zlepšovat, což se hodí nejenom pro práci, ale třeba i navazování milostných vztahů (simák musí třeba nejdříve zhubnout na posilovacím stroji, aby se mohl ucházet o srdce své vysněné lásky, která jej zatím ignoruje). Během práce simák opouští dům – dobrá příležitost pro stárnoucího manžela k nevěře s hospodyňkou. Například. Mnoho z činností, u nichž by se časem asi dostavila nuda, lze automatizovat – typicky třeba právě ona hospodyňka uklidí ze stolu, vyhodí zkažené jídlo, opráší prach, vyčistí vanu a záchod...
No jo, jenže život přeci není jen o jídle a spánku, každý z nás má svoje přání, ale i věci, kterých se bojí (souhrnně řečeno: aspirace). Splníme si jeden sen, objeví se další – a právo změnit svůj názor a směrování mají i naši simáci. Nebudeme si ale nic nalhávat – nejvýraznějšími touhami bývají peníze (společně pro obě pohlaví), u pánů pak zase mladé ženy. Narazíme ale i na touhu po prvním polibku, novém dalekohledu, dítěti, seznámení, přátelství... přání se samozřejmě liší podle věku, respektive fáze života. Příklad: mladík touží po prvním polibku, stařík po sexu... a tak podobně :-). Existují i vzpomínky - jedná se o zaznamenání těch nejvýraznějších událostí během života. Alfu a omegu ale představují vztahy – nevhodně zvolená akce (třeba vulgární vtip) může z některých postav udělat nepřátele, naopak správně zvolená přátele, milence či manžele. Pokud vztah s někým neudržujeme, třeba občasným telefonátem, vazba upadá a pomalu zaniká.
Když se nedaří
Když se nedaří, čekají nás dosti dekadentní výjevy. Mluvíme o shnilém jídle, odpadcích na zemi, loužích... z toho se samozřejmě simákům zvedá žaludek. Do toho nám postavy začnou šílet, případně únavou omdlívat. Přitom od spokojené rodinky k naprostým ztroskotancům vede hodně krátká cestička. Ale přihoďme k dobru jednu historku z natáčení: v kuchyni propukl požár, žena v afektu chytla své dítě (batole) a vynesla ho položit před barák. Pak se vrátila do kuchyně a zběsile mávala rukama. Naštěstí jeden z jejích synů zachoval klid a zavolal hasiče. Ten plamen uhasil, venku zapadlo slunce a tak šli všichni spát. Ono batole zůstalo spát přes noc na chodníku :-). Vůbec malé děti jsou zde trochu proti logice brány jako předměty.
Česká lokalizace
Hra u nás vychází s českými titulky, navíc prakticky souběžně s vydáním v zahraničí, což je chvályhodné. Kvalita překladu vyhovuje, nezvyk trochu působí přeložená anglická příjmení – třeba v tutorialu se simák jmenuje Jan Cvičný. Dobře se autoři lokalizace poprali i s tím, že některé věty se skládají dynamicky z různých částí, ale i tady se podařilo slova poskládat a v naprosté většině případů zachovat v těch správných tvarech.
Závěr
Pro kritická slova se v recenzi nedostává místa - zmínil bych jediné. Hra je docela náročná na herní železo, zejména v prostorných a zabydlených sídlech s větším počtem postav oceníte, pokud vlastníte dobrou mašinu. Jak z toho vybruslíme? Vzpomínám na první díl – nejdřív ohromné nadšení, ale zhruba po týdnu mě hra přestala bavit. Zkrátka, prozkoumal jsem všechny možnosti hry a ženský syndrom "hrát stále dokola tutéž hru/y" se mi vyhnul. A právě na tenhle aspekt mají The Sims 2 recept. Proces stárnutí a přítomnost tužeb zajišťují stále dynamickou hru, k čemuž připočítejme prohloubení sociálních vazeb, více herních možností a po všech stránkách komplexnější simáky. Své udělá propojení na internet, kde se dají nejenom vyměňovat vaše vlastní výtvory, ale stahovat i nepřeberné množství materiálů do editoru. Jinými slovy: The Sims 2 splnili co se od nich očekávalo. Jedná se o fantasticky hratelnou záležitost, která díky editoru a široké základně hráčů jen tak nezapadne. Mimochodem, troufá si někdo odhadnou kolik asi vyjde datadisků?
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1653 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!