Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE Sims 4: Život ve zlaté kleci s málo možnostmi

aktualizováno 
Série Sims patří mezi ty nejúspěšnější v historii. Jen málokdo jiný se může pochlubit prodeji přes sto milionů herních placek. Simulátor života se nyní hlásí o slovo čtvrtým dílem, který přichází v době next-gen titulů. Jak panďuláci obstáli tentokrát?
60

The Sims 4

Platforma: PC
Výrobce: Maxis

  • Grafické zpracování
  • Česká lokalizace
  • Editor postav
  • Staří dobří Sims
  • Pořád jsou to jen staří dobří Sims
  • Umělá inteligence je pořád hloupá
  • Malá rozmanitost

Sims 4 mohli být mnohem lepší hrou, kdyby z nich přímo nekřičelo to, že hra bude „hotová“ až s několika datadisky.

Herní karta

Důležitou součástí hry je interakce s ostatními simíky. | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Představte si, že připravujete večeři. Třeba míchaná vajíčka nebo topinky, nic složitého. Uprostřed práce vám přímo pod rukama vzplane sporák a než si stačíte pořádně zanadávat, je v plamenech i kuchyňská linka, kus podlahy a jak zděšení zjišťujete, i vaše kuchařská zástěra.

Panika vás úplně ochromí. Nemůžete se rozhodnout, jestli ječet, vyběhnout na ulici, nebo radši skočit šipku do sprchového koutu a zkusit se uhasit proudem vody. Prostě úplná ztuhlost, jako kdyby se lino v kuchyni změnilo v tekutý písek.

Simíci mohou pracovat v mnoha oborech, ale všechny fungují stejně.

Simíci mohou pracovat v mnoha oborech, všechny ale fungují stejně.

Hrabání v odpadcích, oblíbená simí kratochvíle

Hrabání v odpadcích, oblíbená simí kratochvíle.

A teď si představte, že jste hráč Sims 4 a celou tuhle šarádu sledujete na monitoru. A nevíte, jestli se dřív smát ubohé umělé inteligenci simíků, nebo spílat autorům, že takovou blbost vůbec naprogramovali.

Jak jste nejspíš uhodli, popsal jsem reálnou situaci ze hry. Když pominu to, že sporák, který rozhodně není na plyn, začne nejdnou hořet při přípravě míchaných vajíček, jsou tu i jiné do očí bijící pitomosti. Jako třeba to, že oheň vypukne vevnitř v troubě, která je vypnutá. Nebo to, že než stačíte říct „co to sakra?“, je v plamenech půlka kuchyně i vaše herní postavička, která tak nejspíš používá pleťové mléko na bázi benzinu.

Nejsmutnější ovšem je, že postavička evidentně vůbec neví, co dělat v případě požáru a jen tupě stojí, zatímco hráč jen sleduje, jak se kuchařčina nálada mění od počáteční Šťastná až po Ježíšku na křížku, já tady umřu!

Katastrofa u sporáku

A jsem si naprosto jistý, že v tomto momentě zachránilo moji Sandru od potupné smrti v plamenech jen to, že když jsem ji na začátku hry navrhoval, přihodil jsem k ní manžela. Ten alespoň odněkud vytáhl hasicí přístroj, i když se s ním nejdříve pokoušel zlikvidovat požár kuchyně a až pak plápolající choť. Že by čas na rozvod?

Popsaná příhoda dokonale ilustruje, že mezi prvním a čtvrtým dílem Sims je sice propast čtrnácti let, ale některé věci se zkrátka nezměnily. I když série v průběhu let přidala dynamické úkoly pro jednotlivé simíky, více oblastí, ve kterých mohou zazářit, nebo lepší sociální interakci, když dojde na lámání chleba, jsou herní postavičky blbé jako Pat a Mat po lobotomii.

Umělá (ne)inteligence ovšem není jediným velkým problémem Sims 4. Po pár hodinách totiž zejména náročnější hráči zjistí, že dělají v podstatě pořád totéž dokola. Jasně, jednoho simíka učíte programovat, jiného psát romány nebo z něj děláte tajného agenta.

Jenže ve všech třech zmíněných případech panáček (nebo panenka) sedí u svého malého simáckého počítače, čučí do obrazovky a vy jen čekáte, až se mu (nebo jí) nad hlavou naplní pomyslná zkumavka a hra oznámí, že se daná dovednost zlepšila.

Trvanlivost vybavení domácnosti je zoufale nízká.

Trvanlivost vybavení domácnosti je zoufale nízká.

Majitelka domu vyspává, návštěvě je to úplně fuk.

Majitelka domu vyspává, návštěvě je to úplně fuk.

Na druhou stranu je pravda, že jak se jednotlivé schopnosti zlepšují, umí simík nové fígle, jako jsou utěšování ostatních, nebo naopak posměšky a zákeřnosti. Pokud například dostatečně pilujete Neplechu, můžete se ostatním nejdřív pošklebovat, pak roznášet vymyšlené pomluvy a nakonec jim při falešném objetí vyberete kapsy.

Štěstí jako tvrdá měna

Podle toho, jak si simíka při tvorbě nastavíte, bude mít nad hlavou (většinou) tři malá přání, která se mění podle aktuální nálady, životního cíle nebo osvojených dovedností. Postavička plná energie tak bude chtít dělat kliky, rozpačitý simík se bude chtít uklidnit před zrcadlem a smutný vybrečet pod peřinou.

Za to, že panďulákům jejich vrtochy splníte, dostávají body štěstí. Za ty se pak dají nakupovat buď jednorázové elixíry, nebo permanentní vylepšení, takže už například nikdy nemusíte platit za uklízečku nebo rozvoz pizzy.

Každému simíkovi navíc vybíráte životní cíl, za kterým se hodlají hnát. Tím může být šťastná a rozvětvená rodina, hromada prachů nebo třeba honba za vědomostmi a vzděláním. Pokud se vám povede plnit tyto sny a cíle, body štěstí se hrnou v mnohem vyšším objemu než z krátkodobých rozmarů.

Další oprava, tentokrát se odporoučel dřez v kuchyni.

Další oprava, tentokrát se odporoučel dřez v kuchyni.

Sex je jako obvykle ztvárněn velmi decentně.

Sex je jako obvykle ztvárněn velmi decentně.

Kromě toho musíte minimálně některým členům domácnosti vybrat práci. Ta je na rozdíl od skutečného světa dostupná vždycky a pouhým lusknutím prstu. Zde ovšem opět vyvstává problém: finanční ohodnocení různých profesí je až diametrálně odlišné.

Pokud jste tedy vždycky snili o tom, že prorazíte jako kuchař a restauratér, připravte se na to, že jako umývač nádobí budete mít příjmy mizerné. Oproti tomu, pokud chcete být technický guru a hračička, bude váš nástupní plat dvojnásobný a každé povýšení přisype pořádný balík do vašeho rozpočtu.

Čekání na datadisky

Chápu, že umývač nádobí nebo spisovatel na volné noze nemůže mít stejnou výplatu jako "ajťák", ale autoři si alespoň mohli dát tu práci a vybrat do konečného výčtu zaměstnání, která jsou vyrovnanější. Práce je také období dne, ze kterého jako hráč v podstatě nic nemáte. Váš svěřenec prostě na osm hodin zmizí a je někde v kouzelné zemi za zrcadlem, kam na něj nedosáhnete.

Sportovat se musí!

Sportovat se musí!

Spánek je jediná činnost, při které po vás vaši svěřenci nic nechtějí.

Spánek je jedináčinnost, při které po vás vaši svěřenci nic nechtějí.

To, že je možné pracovní výkon ovlivňovat podobným menu, jako mají sociální interakce, jsem zjistil až po několika hodinách, a to úplným omylem, když jsem kliknul myší kousek vedle a nestačil se divit. Ze všeho výše popsaného vyplývá, že si sice můžete vytvořit rotu simíků a pak si jimi zalidnit městečko. Jenže je to pořád jenom zlatá klec, která sice hezky vypadá, ale nic moc se v ní nedá dělat.

Fotogalerie

V době všelijakých rozšiřujících balíčků, kde se platí za každou prkotinu navíc, jsou Sims 4 jasnou ukázkou toho, že autoři udělali hru schválně omezenou a poloprázdnou. Už se totiž nemůžou dočkat, jak stáhnou miliony lidí o další peníze za datadisky, které přidají to, co mělo být už v základní hře. Ale já rozhodně nebudu platit další tisíce za to, abych mohl vzít rodinku na výlet nebo na dovolenou.

Abych jen nehanil, pokud se něco povedlo na jedničku, je to český překlad. Za hodiny hraní jsem neobjevil jediný překlep a je vidět, že tady si dali v EA opravdu záležet. I editor postav doznal spousty vylepšení. Graficky je hra ucházející, dobře optimalizovaná a odladěná, takže se netrhá, ani nepadá.

Ale to by měl být koneckonců standard u titulů, které míří jen na osobní počítače a nejde o konverzi z konzolí. Pokud nemusíte mít čtvrté Sims doma hned teď, doporučuji rok nebo dva vydržet a pak si je koupit levněji i s několika datadisky. Ale pokud vám stačí honit panáčky po malém pískovišti, přihoďte si ke konečnému hodnocení deset až dvacet procent navrch.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

49 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 540 čtenářů

Témata: simulátor, The Sims


Nejčtenější

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.