Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Sims - život ve virtuální realitě

  12:01aktualizováno  10. července 2001 12:55
Jane miluje Jacka, ale on o tom ještě neví. Proto, i když ho Jane silně přitahuje, bisexuální Jack si to raději rozdává s Johnem. Michael se v práci konečně dočkal povýšení a napadá ho, že k nové funkci by mohl přidat i novou milenku. Vážení čtenáři, toto není epizoda z nějakého zvrhlého seriálu na TV Nova, nýbrž recenze nejnovější simulace od Maxisu - The Sims.
BonusWeb doporučuje! The Sims

Jane miluje Jacka, ale on o tom ještě neví. Proto, i když ho Jane silně přitahuje, bisexuální Jack si to raději rozdává s Johnem. Michael se v práci konečně dočkal povýšení a napadá ho, že k nové funkci by mohl přidat i novou milenku. Bude to Jane? Anebo raději zůstane navždy věrný své ženě Cynthii? To ještě chudák Michael neví, že Cynthie mu zahýbá s Jane. Jejich lesbický vztah začal jednoho dne, když se Cinthia snažila utěšit Jane nešťastně zamilovanou do Jacka. Vážení čtenáři, toto není epizoda z nějakého zvrhlého seriálu na TV Nova, nýbrž recenze nejnovější simulace od Maxisu - The Sims.

Co mají společného Simcity a The Sims? Kromě toho, že se jedná o strategické simulace od renomované firmy Maxis, mají společného i tvůrce. Je jím designér, hračička a génius jménem Will Wright. Jeho závratná kariéra v bussinesu počítačových her začala kdysi dávno, když programoval jakousi primitivní střílečku, v níž mrňavý vrtulníček bombardoval domečky a továrničky. Aby mu šla práce od ruky, udělal si jednoduchý editor levelů. Vzápětí přišel na to, že budovat silnice a stavět baráčky ho baví mnohem víc, než je potom bombardovat. The Sims A Simcity bylo na světě. Idea hry The Sims je stejně jednoduše geniální jako u Simcity. Tentokrát se jedná o simulaci obyčejného lidského života.

A jak že vypadá obyčejný život ve Willově pojetí? Nejprve je třeba naeditovat si svého "obyčejného člověka". Takový človíček dostane od hráče své pohlaví, jméno, vzhled a konečně charakterové vlastnosti. Pro své virtuální Barbie a Keny musí hráč vyprojektovat ještě pěkný domeček pro panenky. Netřeba dodávat, že to všechno si žádá peníze a na začátku má hráč jen malý kapitál. Proto nemůže své lidičky nastěhovat hned zpočátku do luxusní rezidence s bazénem.

A pak konečně nastane ten úžasný okamžik, kdy se roztomilé postavičky nastěhují do svého domečku a začnou žít své každodenní životy. Vše je vyvedeno ve fantastické izometrické grafice. Navíc tak dokonalý motioncapturing jsem ještě neviděl. Všechny, i ty nejjednodušší úkony, jako třeba mytí nádobí či četba novin, vypadají fantasticky reálně. Nejnádhernější je ale bezesporu animace polibku.

The Sims

To nejjednodušší, co hráč může dělat, je pozorovat, co se děje. "Simáci" si totiž vystačí docela dobře i sami se sebou: když mají hlad, jdou do ledničky, když jsou unavení, jdou spát a když musí, jdou na záchod. Pokud hráč chce, může řídit jejich život do nejmenších detailů. Ovládání je řešeno velmi jednoduše. Stačí prostě kliknout na daný předmět - ledničku, postel, záchodovou mísu - načež daný simčlovíček začne dělat to, co je třeba. Někdy se nabízí více možností. Například v případě, že hráč klikne na telefon, je možné zavolat uklízečku, policii či si prostě pokecat se známými. Co zrovna simčlovíček potřebuje, se dá jednoduše zjistit pomocí několika přehledných ukazatelů. Hráč se samozřejmě může rozhodnout udělat bezmocné virtuální figurce ze života peklo - mučit ji hladem, nutit ji tancovat deset hodin v kuse či nepouštět ji na WC.

Na podobném principu funguje i kontrola virtuálních mezilidských vztahů. Hráč se ujme jednoho z človíčků na obrazovce. Klikne na další postavu, načež se objeví menu možných činností podle toho, v jakém vztahu k sobě postavičky jsou. Může začít prostým pozdravem, pokračovat nevinou společenskou konverzací, pak složit protějšku první kompliment, načež se rozjede spirála flirtu. The Sims Pokud si obě postavičky padnou do noty, objevují se nad jejich hlavami znaménka plus, pokud si začínají lézt na nervy, minus. Vrcholné stádium nastane, když začnou ve vzduchu poletovat srdíčka. Pak už hráči nic nebrání v tom, aby zadal instrukci "kiss", načež následuje vášnivý "francouzák" se vším, co k němu patří. K roztomilým situacím pak dochází třeba v případě, že simděvče začne koketovat s cizím simchlapem v přítomnosti svého simpřítele. Stačí málo a vzduchem létají facky. Když jde všechno dobře, vznikne mezi simčlovíčky láska jako trám. Netrvá dlouho a kde se vzal, tu se vzal, domeček má dalšího obyvatele. Je to malé, plešaté a pláče to.

Mezilidské vztahy jsou opravdu základní složkou hry, neboť pravidlo číslo jedna zní, že nikdo není šťastný sám. Zdá se mi ale, že atmosféra pro navazování vztahů je až příliš uvolněná. Všechny virtuální postavičky jsou už "od přírody" bisexuální. Rekordmani se chlubí, že v The Sims utáhnou až pět divokých vztahů najednou s partnery různého pohlaví. Koho to pohoršuje, může jednak účinně bránit vzniku homosexuálních dvojic, jednak přímo modifikovat parametry hry tak, že mezi bytostmi stejného pohlaví nemůže k ničemu vážnému dojít. Dá se ale říci, že drastický propletenec popsaný v úvodu recenze není nic neobvyklého.

The Sims

Nedílnou součástí všedních životů je práce. Ta se dá sehnat jednak díky pročítání rubriky zaměstnání v místním plátku, jednak prostřednictvím internetu, tedy pokud jste ochotni vysolit pár babek a koupit své simfamílii počítač. Hráč nabídnuté zaměstnání přijme nebo odmítne. Pokud udělá to první, jde všechno ostatní tak nějak samo. Simlidičkové spolehlivě vyrážejí ráno co ráno na šichtu a domů přinášejí vydělané penízky. Kariérní postup přichází automaticky a zpravidla je spjat s požadavkem na zvýšení životního standardu. Například aby mohla postavička zaujmout vyšší pozici ve firmě organizující extrémní sportovní zážitky, musí si domů pořídit posilovací zařízení. Stále vyšší pozice v zaměstnání tak zároveň znamená zvyšující se luxus bydlení.

Aby bylo jasno, The Sims je neobyčejně komplexní hra. Ale vzhledem k tomu, že simuluje něco tak složitého jako lidský život, už ze své podstaty musí mít mezery. Jak už bylo řečeno, hráč může nechávat v podstatě všemu volný průběh anebo naopak piplat se s jednotlivými postavičkami ve stylu tamagočiho. Nejrozumnější přístup asi spočívá v jemném pošťuchování simlidiček směrem k žádanému výsledku. The Sims Hráč může určitou postavičku profilovat třeba jako stroj na kariéru, nebo z ní místo toho vychovat lva salónů. Občas je ale bezpodmínečně nutné zasáhnout i do základních činností, třeba když postavičky nechtějí jít na kutě a jsou stále unavenější, nebo když po sobě neuklízejí tak, jak by měly. Někdy se projeví fatální chyba. Například v tutoriálu se hráč ujme rodiny Nováčků (Newbies). Jejich domeček byl ale vyprojektován tak nešikovně, že se členové rodinky nemohou dostat ke kuchyňské lince, protože v cestě stojí stůl a židle. A Nováčkovi vesele umírají hlady, aniž by byli schopni cokoliv s konfigurací nábytku udělat. Vždyť by stačilo zasunout židli a cesta je volná! Místo toho musí chudák hráč pauzovat hru a otrocky přesouvat nábytek do vhodné polohy.

Podobných problémů a problémečků je ve hře spousta. Je možné pozvat k sobě souseda telefonicky na návštěvu ve dvě hodiny ráno, načež ten ochotně přijede. Je možné blokovat soustavně postavičkám spánek, přísun jídla atd., ale nemá to žádný vliv na jejich výkon v práci. Když k vám domů přijdou na návštěvu sousedi, začnou naprosto volně brouzdat po celém domě a nečiní jim žádný problém procházet se po koupelně, zatímco jiná postavička se tam koupe či dělá potřebu.

The Sims

Ale ten největší koncepční nedostatek, který bych The Sims vytknul, je bezcílnost a monotónnost. Postavičky vedou čistě konzumní způsob života, jedí, spí, koukají se na televizi, vydělávají peníze a za ty si pořizují čím dál luxusnější vybavení domácnosti. Jediná oblast, v níž mohou simlidičkové vybočit ze strašlivé měšťácké nudy, jsou partnerské vztahy. The Sims prostě chybí něco, co bych nazval "smyslem života". Anebo je smyslem života opravdu jen - s prominutím - jíst, souložit a vydělávat prachy?

S tím ať si lámou hlavu sociologové, psychologové a Radovan Holub. Pro účely této recenze zcela postačí konstatování, že The Sims je nesmírně originální, dalo by se říci revoluční hra, která navíc oplývá fantastickým technickým zpracováním a výborně zvládnutým ovládáním. Otázkou je, zda se u ní hráč může dlouhodobě bavit. V mém případě, když pominula prvotní voyeristická fascinace z pozorování cizích (virtuálních) životů, nastala bezbřehá nuda. Primitivní životní styl simčlovíčků se mi totiž vůbec nelíbí a neměl jsem vůbec chuť se s nimi identifikovat. Řečeno stručně: Za celý čas, který jsem s touto hrou strávil, jsem nenarazil na jediného simčlověka, se kterým bych rád zašel na pivo.

The Sims
Výrobce: Maxis
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: Pentium 233 Mhz, 32 MB RAM, Grafická karta 2MB, DirectX 7, 4x CD-ROM drive, 300 MB na harddisku
Doporučená konfigurace: Celeron 400 MHz, 64 MB RAM, 4 MB grafická karta
3D karty: ne, pomohou jen novější karty nabízející 2D akceleraci
Multiplayer: ne
Verdikt: Stejně originální hra, jako bylo před léty SimCity.
Hodnocení 90%

Autor:




Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.