The Thing - horrorové první dojmy

  12:00aktualizováno  17. března 2003 1:40
Dvacet let starý horor Věc režiséra Johna Carpentera si v době svého vzniku vydobyl status kultovního snímku. Nyní se chystá comeback, nikoliv však na plátna kin, ale na obrazovky našich herních zařízení. Bude další z řady her podle filmů propadák nebo poruší tradice a vytře všem zrak? Odpověď naleznete v prvních dojmech.

The ThingVe světě zábavního průmyslu existují dva protipóly, které ale většinou spojí stejný osud – jedná se spíše o podprůměrné projekty, po kterých za rok po vydání ani ten příslovečný pes neštěkne. Netušíte, co mám na mysli? Ano, jde mi o hry podle filmů a filmy na motivy počítačových her. V druhé oblasti se vývoj začal po několika prvních ztroskotáních obracet tím správným směrem, alespoň tak lze usuzovat podle Resident Evila, který velmi dobře a věrně převedl hru na plátno a nesnažil se do kultovního příběhu přidávat vlastní nápady. Ale co druhá strana barikády? Odvážím se tvrdit, že se také začalo blýskat na lepší časy. První pionýři jako Indiana Jones dopadli perfektně, ale v následujících letech si vývojáři vše vynahradili chrlením příšerných hovadin typu Independence Day nebo Batman Forever. Nyní se snad již vše v dobré obrací, viz Spider-Man a především hra, z níž vám právě předkládáme první dojmy - The Thing.

The Thing

Na začátek trochu dějepisu – horror The Thing, neboli Věc, vyšel v režii Johna Carpentera v roce 1982 a diváky si naprosto získal. Respektive je naprosto vyděsil. Tým vědců na Antarktidě je svědkem podivného chování skupinky Norů v helikoptéře, snažících se zdánlivě bezdůvodně sprovodit ze světa psa. Helikoptéra se zřítí a nezůstane nikdo, kdo by mohl objasnit, proč bylo zabití psa tak důležité. Přes noc však začne být jasné, že pes je infikován mimozemským virem, schopným převzít vládu nad tělem. Šance na infikování je vysoká a nikdo si nemůže být jistý, jestli právě jeho spolupracovník nemá v sobě jednu z Věcí... Reakce na sebe ale nenechá dlouho čekat a už si to vrtulníkem na místo šine armádní výsadek s Kurtem Russelem v čele.

Hra dále rozvíjí filmový děj a hned od začátku si nebere zrovna servítky – jste jako velitel týmu Bravo vysazeni před vědeckou stanicí a cílem je zachránit Alfa tým, se kterým byl ztracen kontakt před několika hodinami. Po vyskočení z vrtulníku si hráč uvědomí dvě věci – nejde o FPS, jak se můžete z některých obrázků domnívat, a dále vás praští do očí skutečnost, že jste ve velení skvadry čtyř mužů. Technické detaily The Thing mohou počkat, zajímavé je seznamování se s týmem a vtělení se do role velitele. Každý z vašich mužů má svoje specifické "zaměstnání", které lze rozdělit na tři skupiny – vojáci, inženýři a medici. Voják nejvíce vydrží, je nejschopnější v boji a také má již od začátku svoji vlastní zbraň. Inženýr má kromě své slušivé kšiltovky také schopnost opravit elektrická zařízení, na která byste sami nestačili. A nakonec medik sice není zrovna velký machr, co se boje nebo oprav týče, dokáže však bleskově léčit zraněné. Tvůrci se doslova vyřádili s tím, aby podřízení nebyli jenom tupé ovečky, ale působili velmi reálným dojmem. Každý z nich má kromě lišty ukazující zdraví ještě jednu, která indikuje jejich důvěru k vám. Pokud je červená, znamená to, že vás považují za nepřítele a mohou na vás klidně zaútočit. Důvěra v oranžové zóně znamená, že vám sice nevěří a nepřijmou tudíž od vás rozkazy, ale nebudou na vás útočit a můžete jim dávat různé věci (poměrně klíčová možnost). A nakonec, pokud je zóna zelená, mají k vám absolutní důvěru, budou poslouchat vaše rozkazy a bojovat po vašem boku. Míru důvěry lze ovlivnit různě – když budete jen tak střílet kolem sebe nebo dokonce do lidí v týmu, na důvěryhodnosti vám to rozhodně nepřidá. Když ale muži např. dáte zbraň nebo ještě lépe náboje do ní, uklidní ho to a bude vám i více věřit.

The Thing

Kromě toho se v týmu projevují ještě dva faktory – chlad a strach. Na HUDu je takový malý teploměr, který po vstoupení do otevřeného prostoru začne pomalu klesat a v momentě, kdy dosáhne konce, vám začne ubývat zdraví (pamatujte, jsme na Antarktidě). Stejný proces, i když ho nevidíte, probíhá i u všech dalších ve vašem týmu. A nakonec onen slibovaný strach – když např. zčista jasna najdete na nemocničním lůžku ležet rozsápané tělo, ze kterého ještě koukají zbytky Věci, morálku to nikomu rozhodně bůhvíjak nezvedne. Strach / klid se projevuje ve třech fázích – když je člen týmu v pohodě, klidně pokyvuje hlavou ze strany na stranu. Když ho něco vylekalo a není schopný rozumně uvažovat, hlavou hází všemi možnými směry. A v konečné fázi paralýzy sebou pouze nekontrolovatelně klepe. Co s tím? Inu, čas od času najdete adrenalinové injekce, které dokáží strach o jeden stupeň utlumit. Tým a jeho obhospodařování je perfektně vyřešené, zlepšuje atmosféru a zpočátku si možná budete připadat jako ve značně vylepšeném Hidden & Dangerous, i když skutečně jen zpočátku. Všechny své pocity dávají muži najevo ikonkami nad hlavou, např. když vidí nepřítele, je možné sebrat něco v okolí, je podle nich všechno OK atd. Abych nezapomněl, členové týmu u vás přesně podle povahy příběhu nikdy zrovna moc dlouho nevydrží... ;)

The Thing

Žánrově hra spadá mezi akční adventure ve svojí čisté formě, kdy není ošizena ani jedna z komponent a nezřídka jen budete nervózně klepat prstem na spoušti, i když po celý level ani jednou nevystřelíte. Autoři zvolili pohled třetí osoby a udělali nesporně dobře, protože vám dává velký přehled o tom, co se kolem děje. Díkybohu požitek nekazí špatně posazená kamera, právě naopak. Drží se většinou v trochu netypických úhlech, ale je dynamická a vždy si vybere to nejlepší, co zrovna jde. Sbohem hnusné statické kamery z Resident Evila! Během střelby a prozkoumávání klíčových míst je výhodné se přepnout do pohledu první osoby, kdy se ale bohužel nemůžete pohybovat. Hra vám podle zvoleného stupně obtížnosti bude sama pomáhat mířit, což se v některých chvílích docela hodí. Posledním do počtu je ještě pohled pomocí bezpečnostní kamery, který se vám naskytne jen velmi zřídka. Tu použijete ke sbírání důležitých důkazů – pomocí natáčení a zoomování hledáte nějakou stopu nutnou pro další postup. Další z výborných hříček, kterými je zatím hra protkána na každém kroku.

The Thing

Kromě různého hledání klíčů, opravování elektrických vedení, shromažďování dokumentů atd. se však budete věnovat ještě jedné, nejdůležitější věci – ano, doslova Věci. Od počátečních stádií, připomínajících vetřelecké facehuggery, které se pohybují poměrně pomalu a jsou jen takovou malou nepříjemností, až k těm nejšílenějším mutacím, kde je jakákoliv humánní složka dávno potlačena. Nejvíc legrace si však užijete se stádiem prostředním, které představuje mix člověka s Věcí – zabít jde pouze tak, že ho nejdříve načnete střelnou zbraní a teprve když je na pokraji smrti, k dodělání použijete oheň, ať už z plamenometu nebo letlampy. Tím se dostávám ke zbraním, jejichž výběr je velmi úzký, účelový a realistický – tím se snažím říct, že je perfektní. Jakékoliv smyšlené zbraně by působily neskutečně rušivě, a tak jsou pistole, samopal, plamenomet, letlampa a nějaké ty granáty tím nejlepším, co jsme mohli dostat k dispozici, a je velmi pravděpodobné, že v pozdějších levelech se zpřístupní ještě nějaké výkonnější hračky.

The Thing Výtečně působí technické zpracování, a to grafická i zvuková stránka. Antarktické prostředí vypadá skutečné velmi nehostinně, zuří nekonečná sněhová bouře a viditelnost ve venkovních prostorách je minimální (což velmi příjemně snižuje HW náročnost). Zato interiéry jsou někdy až nebezpečně živé... Zvláštní pochvalu si zaslouží modely postav a především Věcí, které vypadají opravdu děsivě a jde z nich strach. Hudba povětšinou zůstává v pozadí, dynamicky vstupuje na scénu v okamžicích akce a dobarvuje už tak výbornou atmosféru. Ještě lepší jsou však zvuky, zvláště zrychlený dech a bití srdce ve vypjatých okamžicích, nebo řev hořících Věcí. Atmosféra je díky tomu napumpovaná na maximum a nedovolí vám odejít od počítače, i když je fajn si čas od času dát pauzu a uklidnit se - strach totiž v The Thing hraje velkou roli...

Pokud by se lidem z Computer Artworks povedlo dokončit hru ve stejném duchu, jak se zatím jeví, bylo to, jednoduše řečeno, super! Tento čerstvý vítr v žánru survival horrorů totiž vypadá na skutečně velmi vychytanou záležitost po všech stránkách.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...