The World Is Not Enough – agent 007

  12:00aktualizováno  6. září 10:14
Armáda jednoho muže znovu v akci. Po stejnojmenné filmové podobě se nejslavnější britský agent snaží dostát svým povinnostem také na konzolích, v tomto případě N64. A ptáte se, kdo že je tím neohroženým hrdinou? Přece nepřemožitelný a neodolatelný Bond... James Bond.

The World Is Not Enough Tato hra sice vychází zároveň na N64 i PSX, ale nutno hned zkraje podotknout, že ani jedna verze pravděpodobně žádnou velkou díru do světa neudělá, byť nepatří k nejhorším. Co nám vlastně tato hra nabízí? Jedná se o střílečku z vlastního pohledu. V duchu Goldeneye či Perfect Dark tu máte výběr tří stupňů obtížnosti, které se liší počtem úkolů v dané úrovni, množstvím protivníků, jejich větší výdrží atp. Očekávejte 14 relativně variabilních misí pro singleplayer a stejný počet pro multiplayer – zde až pro čtyři hráče najednou, což je přese všechno velmi vítaný počin. Postupem v režimu pro jednoho hráče si otevíráte další úrovně pro multiplayer, který tak příjemně vylepšuje životnost The World Is Not Enough (dále jen TWINE). Režim pro více hráčů pak přináší výběr rozličných módů (Capture the Flag, Team Arena, Last Agent Standing, atp.), ale na druhé straně také hodně stupidní boty a malou možnost úpravy herních parametrů (zejména při porovnání s Perfect Dark).

Jste v roli britského agenta jménem James Bond. Očekávejte tedy značný potenciál zbraní a hodně specifického příslušenství. Zprvu uvedu alespoň univerzální náramkové hodinky, za nimiž se maskuje možnost vystřelování uspávacích šipek či kotvy pro přichycení se na k tomu určených místech. Drobný problém je v tom, že do začátku jednotlivých misí jste velice The World Is Not Enough skromně vybaveni a lepší zbraně a munici musíte posbírat po zlikvidovaných oponentech. Každá úroveň je přitom svět sám pro sebe a vaše výbava se až na výjimky do další etapy TWINE nepřenáší, prostě se cestou někde vypaří…

Pokračující mise jdou podle filmové linie a je pěkné sledovat, kterak jsou příběhově provázané. Tomuto duchu napomáhá i něco dějových sekvencí v enginu hry, nicméně řada vstupních sekvencí pro danou úroveň je tady naprosto zbytečně a je otázkou, proč si s nimi tvůrci dali tu práci. Úrovně se odehrávají v rozličných lokacích (sjezdovka, rozlehlá zahrada domu, ponorka, atd.), takže se nikde nebudete nudit. Grafické zpracování přese všechno patří k tomu lepšímu, co na N64 najdete. Se 4MB expanzí navíc můžete dosáhnout i kvalitativního vylepšení vizuální podoby TWINE, z čehož plyne, že tuto hru lze hrát i bez uvedeného hardwaru.

Základ hry je pohříchu prezentován jako ryzí či až téměř arkádovitá střílečka, ale příležitostně dojde i na tolik oblíbené plížení za zády strážců. Každá mise má něco úkolů ke splnění, ale velmi brzy seznáte, že to je tak trochu Potěmkinova vesnice, jež obestavuje hlavní zaměření The World Is Not Enough hry – střílím, střílíš, střílíme! Je sice pěkné mít za úkol třebas ofotografovat důležité dokumenty, strážit nějakou konkrétní osobu, najít specifickou kartu či dbát na to, aby nedošlo ke zranění nevinných lidí, ale vše se přitom točí okolo neustálých střetů s nepřáteli, jejichž AI je bohužel zcela nedostatečná. Musím sice kvitovat, že váš protivník reflektuje na rozdíl mezi skutečností, kdy ho střelíte do nohou či do hlavy (v tomto případě je na jednu ránu konečná), ale to není záležitostí naprogramování umělé inteligence. Ale jestliže zahájím kanonádu na vojáka a jeho komplic stojí nerušeně a v klidu o pár kroků dále, je to skutečně na pováženou. Pročež si tvůrci pomáhají obvyklými nefér prvky. Předně, překročíte určitý mezní bod a už se na vás hrnou nepřátelé. Dále, máme zde často používanou a osvědčenou zásadou, „co ubereme na kvalitě, přidáme na kvantitě.“ Pravda, je tu něco pěkných momentů, nepřehlédnutelné jsou např. příležitostně efektní pády odstřelených vojáků. Nicméně, platí tu hodně ostudné pravidlo, že o vás ve spoustě lokací většina protivníků ví od prvního do posledního momentu a vůbec není brán zřetel na to, jak obezřetně postupujete vpřed. Misí, založených na vašem utajení, tu mělo být více, neboť v nich si alespoň užijete trochu legrace a změna herních mechanismů přitom výrazně osvěží jinak monotónní akční rámec. I když, principy mého odhalení mne ve Stealth pasážích občas také hodně šokovaly. Aby se celá tahle The World Is Not Enough causa trochu vyrovnala ve váš prospěch, je nutno říci, že vaši protivníci zpravidla postrádají jakoukoli zásadu efektivní kooperace či vlastního krytí, čímž vám úkol do jisté míry zlehčují.

Jako James Bond umíte strafovat do stran, přikrčit se, vyskočit vzhůru (eventuelně na nějakou plošinku) a v neposlední řadě střílet ve dvou zaměřovacích módech z vybrané zbraně. K uvedenému asi tolik. Strafování je samozřejmě prima, ale citelně zde chybí možnost vyhlížení zpoza rohu, použitá např. v Perfect Dark. Takto musíte akční část řešit hodně konfrontačně, a jelikož zde na uzdravovačky nenarazíte (pouze občas můžete vzít zavděk neprůstřelnou vestou), není tato koncepce zrovna optimální. Tím spíše, že způsob zaměřování přináší nečekaná pochybení. Ocenit sice můžeme skutečnost, že na obrazovce vidíte malou červenou tečku, jež zohledňuje směr vaší zbraně. Potud je to v pořádku. Při automatickém zaměření (nastavení této položky skrze Options) tak snáze poznáte, zda-li jste zacílení na potenciální terč či nikoli. Jenomže ač máte zaměřovací tečku viditelně posazenou na nepříteli, tak se zejména při větších vzdálenostech stává, že střílíte jakoby do prázdna a spoustu munice tak trestuhodně vyplýtváte nadarmo. Vyvolání zaměřovacího kříže přitom není velkou výhrou, neboť vojáci jdou od hrubozrnného pozadí špatně rozlišit a tudíž i zaměřit. A tak jestliže právě nedisponujete zbraní se zoomem, musíte se k protivníkovi The World Is Not Enough přiblížit na nějakou rozumnou vzdálenost a chtě nechtě tak vstoupit do akce tváří v tvář. Je mi líto, ale dopřávat protivníkům takřka pravidelně šanci první střely, lépe řečeno první salvy, je velký luxus i pro Bonda – ruku v ruce s nemožností efektivního krytí a častou palbou neviditelných oponentů musím říci, že je celé tohle schéma opravdu hodně nepovedené. A v několika případech dokonce fatální.

Nyní ke skákání. Na tuto činnost se v doomovkách dívám s velkým despektem. Skákání bych raději nechal Laře Croftové – ta na uvedenou aktivitu má patřičné dispozice, zejména o mnoho přehlednější third person perspektivu. Šalamounským řešením, kterak se vyhnout mnou kritizovanému způsobu překonávání překážek, nabídl např. Rainbow Six, kde specifický časový ukazatel zobrazoval délku prodlení při zdolávání určité platformy, kterýžto akt posléze probíhal automaticky.

Částečně interaktivní prostředí, v němž významnou roli mohou hrát výbušné sudy, samozřejmě potěší. Stopy po kulkách ve zdech jsou obvyklým oživením, ale kupř. nemožnost rozstřelit osvětlení na hlídané cestě k letišti je zarážející. Z již zmiňovaných Bondových specialit stojí dále za zmínku rentgenové brýle, se kterými vidíte pohyb svých oponentů kupř. The World Is Not Enough skrz zeď (mimochodem jedinečný prvek) a vynikající režim nočního vidění. Také je potřeba vyzdvihnout výbornou doprovodnou hudbu a pěkné zvukové efekty, nemluvě o kompletním namluvení jednotlivých dialogů.

Co říci nakonec? TWINE je hodně o střílení, a to je velká škoda, neboť má momenty, v nichž ukazuje, že by to šlo i jinak a hlavně lépe. Hratelnosti příliš neprospívá ani absence checkpointů - někdy totiž nejsou příliš zřejmá základní pravidla hry, což může hráče do jisté míry otrávit tím spíše, že v případě nesplnění byť jediného a relativně nedůležitého úkolu musíte celou anabázi absolvovat znovu, a to kompletně od začátku úrovně. To mi přijde jako velice účelové natahování délky dohrání celé hry. Škoda. Pokud jste na N64 úplný začátečník, příliš radosti vám neudělá ani zdejší ovladač, který pro tento typ her není zdaleka tak „user friendly“, jako v případě PSX. Takže závěrečný verdikt. TWINE je průměrná záležitost, což rozhodně není shodné označení pro něco, co je špatné. Ale není to ani nic mimořádného. Způsob, jakým se autoři vyrovnali s akčním zaměřením hry, mne nenaplňuje velkým uspokojením. Chcete-li tedy opravdu dobrou akční věc bez laciných kompromisů, počkejte si raději na Sin&Punishment, kterýžto má od Famitsu velmi dobré reference a mohl by tak přinést větší uspokojení a radost ze hry než mnou recenzovaný titul.

The World Is Not Enough
Výrobce/Vydavatel Eurocom/EA
Platforma Nintendo 64
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, dva bloky
Verdikt: Také James Bond musí uznat, že každý den není posvícení.
Hodnocení: 50%

Autor:
Témata: Interaktivní
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

novinky 24. 3. 2024 19

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

novinky 23. 3. 2024 22

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

novinky 22. 3. 2024 10

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

novinky 26. 3. 2024 20

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

novinky 27. 3. 2024 33

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

magazín 29. 3. 2024 4

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

novinky 28. 3. 2024 1

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

novinky 28. 3. 2024 6

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

novinky 27. 3. 2024 3

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...