Město působí temně, tajemně a nebezpečně. Dekadentní buržoazie pod vedením barona drží masy v chudobě a zaměstnává široký bezpečnostní aparát, který občany neváhá šikanovat. Vzduchem se navíc šíří smrtelná nákaza a ulicemi sociální nepokoje. Na dovolenou by se sem jen tak někdo nevydal. Pokud se tedy nejmenuje Garrett, mistr zlodějů, který tučné kořisti nedokáže odolat.
Hlavní hrdina vzkříšené série Thief se do města propašuje na koňmi taženém voze. Zatímco projíždí pochodněmi osvětlenými ulicemi, často zahlédne scénu nevybíravé brutality. Lynčování je zde zjevně na denním pořádku a lidský život nemá valnou hodnotu.
Temný svět na nových konzolích
Tento nehezký pohled obzvlášť vynikne v naopak nádherné grafice, která nezapře skutečnost, že Thief 4 ignoruje současnou nabídku konzolového hardwaru a je vyvíjen na příští generaci v čele s již oznámenou konzolí PlayStation 4.
Efekty světla a stínu jsou jedním slovem nádherné. Město působí živě díky mnoha výborně animovaným postavám a samotný vizuální styl, ukotvený někde mezi středověkem a viktoriánskou epochou s technologickým futurismem, není ničím omezován.
Stejně jako v případě mírně kontroverzního, ale veskrze povedeného Tomb Raidera je nový Thief restartem celé série, který nebere v potaz příběhové události předchozích dílů. Pro zdůraznění této samostatnosti autoři zvolili označení bez číslovky i podtitulu: hra se jmenuje zkrátka Thief.
Zachována zůstává ústřední postava Garretta, zlodějského tvrďáka, který si chce především v klidu krást a nemá přehnané hrdinské ambice. Má však talent krást kromě hezkých a cenných věcí také objekty obestřené mysteriózními tajemstvími.
To se mu povede i tentokrát, což ho dostává do hry plné intrik mezi dvěma frakcemi, která by mohla ohrozit existenci samotného města.
Hráči chtějí víc než dřív
Šéf vývoje Stephen Gallagher upozorňuje, že hráči dnes od prvotřídní hry očekávají víc než před deseti nebo patnácti lety, a ani série Thief se tak nevyhne přizpůsobení modernímu publiku, byť jeho náročnější části.
Modernizace nevyhnutelně povede k vyššímu tempu. To však neznamená, že se Garrett hrou prostřílí. Princip plížení a vyhýbání se strážím zůstane zachován. K dispozici ovšem dostanete například takzvaný "dash-move", tedy pohyb, kterým se bleskově přesunete z jednoho temného kouta do druhého.
Samotný pohyb bude pro celou hru vůbec dost zásadní. Většinu času budete Garretta ovládat z pohledu první osoby. Ale nezřídka narazíte na nutnost někam vyšplhat a v tu chvíli se kamera přepne do pohledu třetí osoby, a umožní vám tak lepší provedení akrobatických kousků. Autoři z Thiefa rozhodně nechtějí udělat další Assasssin's Creed, ale půjčují si z něj prvky, které jejich celek zatraktivní.
Praví zloději pracují výhradně v noci. Do ulic města se tak za příběhovými i vedlejšími misemi vydáte až pod rouškou tmy. Tvůrci se snaží o to, aby město působilo temně, mysteriózně a v kontrastu s nasvětlenými a dočervena stylizovanými interiéry.
Budete se procházet uličkami, ve kterých se bude střídat ostré světlo, zvýrazněné stíny, absolutní tma nebo třeba mlha. Hráči se mohou těšit až na lehce hororovou atmosféru.
Samotář, který trpí samomluvou
Garrett je sice samotář a preferovaný pohled z vlastních očí by mohl svádět k tomu, že se s postavou nesžijete, ale tak by to dopadnout nemělo. Zloděj má totiž sklony k samomluvě a komentování dějových příhod.
Navíc se naučíte mít rádi jeho ruce coby hlavní pracovní nástroj. Ty vám Garrett bude na obrazovce neustále ukazovat. Před přeskočením zídky se jí například zřetelně chytí a při hledání skrytého spínače v knihovně uvidíte, jak Garrett přebírá knihy.
Dalšími důležitými nástroji jsou Claw (záchytný hák s připevněným lanem) a především multifunkční luk, kterým budete vystřelovat různé druhy šípů, jež si lze obstarat u obchodníka. Ty mohou posloužit k odlákání hlídky nebo třeba k uhašení zdrojů světla. Pokud kolem nich budete procházet, dokáže je Garrett uhasit i rukou. Temnota je důležitá, protože v ní hrdina nemůže být objeven.
Garrett se pyšní speciální schopností soustředění (Focus), při které je schopen rozpoznat otisky prstů, najít tajnou místnost, v boji se zaměřit na určité části protivníkova těla nebo nic netušící osobě ukrást hned několik věcí najednou. Zkrátka takový zlodějský instinkt.
Soustředění si pochopitelně žádá energii, které není neomezené množství. Ve hře najdete způsoby, jak ji doplňovat, ale rozhodně nepočítejte s tím, že se budete soustředit neustále. Garrett se každopádně bude učit stále více dovedností vyžadujících Focus, což z tohoto prvku dělá svého druhu magický systém, byť trochu realističtější než například v žánrově příbuzném Dishonored.
Milovníci původních dílů Thiefa mohou na celý systém Focus rezignovat. Hru bude možné dohrát i bez něj, stejně jako bez minimapy, kterou lze z obrazovky odstranit. Ti nejlepší se pak mohou pokusit hrou projít bez jediného zabití. Půjde to.
Ale to se vám rozhodně nepovede tehdy, budete-li prozrazeni. Zatímco v předchůdcích tato skutečnost znamenala v drtivé většině případů neúspěch mise a její opakování, nový Thief bude přece jen benevolentnější a především bojeschopnější. Bojový systém obsahuje několik akcí i blok. Ale ze všeho nejjistější je udeřit a pokusit se o útěk.
Nový Thief vypadá každopádně skvěle a navíc se zdá, že jeho autoři přes veškerou nutnost modernizace budou ctít základní principy série, nebo hráčům alespoň umožní přizpůsobit si hru tak, aby co možná nejvíc odpovídala originálu.
Hra vyjde až v roce 2014 na PC, PlayStation 4 a dosud oficiálně nepředstavený nový Xbox.