Thorgal: Odin's Curse

  12:00
Vidina sebe sama, jak zabíjí svého syna, nutí bojovníka Thorgala vypravit se na cestu ke svému domovu. On sám na ní zažije řadu nebezpečných dobrodružství; Zda-li na tom budeme obdobně i my hráči, to vám prozradí text recenze.

Thorgal: Odin’s Curse Dobrodružství bojovníka Thorgala je v krátkém sledu již druhou hrou od někdejšího francouzského Crya, která po krachu svého vydavatele osiřela a posléze byla adoptována původem americkou společností The Adventure Company. Narozdíl od předchozího titulu Salammbo se však nejedná o žádnou extra novinku – ve Francii hra stihla vyjít ještě pod hlavičkou Crya bezmála před rokem, do ostatních evropských zemí, stejně jako na půdu USA, pak přicházela postupně v průběhu první poloviny tohoto roku (v Americe vychází pod názvem Curse of Atlantis: Thorgal’s Quest).

Podobně jako Salammbo si i Thorgal bere inspiraci ze stejnojmenného francouzského comicsu, jehož černobílé obrázky nás doprovázejí během instalace hry a při načítání jednotlivých herních kapitol. Příběh pojednává o bojovníkovi Thorgalovi Aegirssonovi a o jeho cestě na domovský ostrov, kde ho netrpělivě očekává jeho žena Aaricia, dcerka Loure a syn Jolan. Thorgal: Odin’s Curse Hra začíná v malé přímořské vikinské osadě, kde Thorgal potká záhadného starce jménem Noral. Od něj dostane kouzelné zrcadlo, do nějž když se podívá, uvidí odraz svého osudu, své budoucnosti. Ta ale není kdovíjak příznivá, neb v zrcadle Thorgal uvidí sám sebe, jak lukem zastřelí svého vlastního syna Jolana. Pln zděšení se tedy ihned vydává na strastiplnou cestu domů, aby svůj osud včas změnil a zachránil tak synkovi jeho mladý život.

Přestože zápletce nelze vytknou jistou dávku originality, postrádá to podstatné – nedokáže hráče plně zaujmout a motivovat ho k tomu, aby se hrou prokousal až k jejímu cíli. Naopak co hráče zaujme okamžitě, nebo přinejmenším překvapí, je forma zpracování hry. Tvůrci se kupodivu nerozhodli své dílo postavit na jednom ze dvou notoricky známých enginů Crya (Omni3D a Cryogen), ale vytvořili ho v klasickém stylu podobném například Syberii, tedy se statickými 2D předrenderovanými lokacemi a 3D polygonovými postavami. Na první pohled je to rozhodně vítaná změna - grafika konečně nevypadá rozplizle, pohyb postavy se neovládá klávesnicí, ale pohodlně myší, a tak podobně. Bohužel se ale autoři vehementně snažili být alespoň v něčem originální, čímž si sami sobě vykopali hrob. Thorgal: Odin’s Curse Hovořím zde o dosti dementním způsob identifikace interaktivních předmětů na lokacích. V jiných obdobných hrách je zvykem, že po najetí kurzoru na takový předmět se tvar kurzoru, nebo alespoň jeho barva, změní. Zde zůstává kurzor neměnný, pouze onen předmět začne pomaloučku „blikat“, a to ke všemu občas jen v případě, že stojíte s postavičkou v jeho blízkosti. Interaktivní předměty jsou ovšem zpravidla velice malé, nenápadné a blikají tak nevýrazně, že je při brouzdání kurzorem po obrazovce jednoduše přehlédnete a naprosto zbytečně se ve hře zaseknete, což na hratelnosti bohužel příliš nepřidá.

A že by potřebovala přidat jako sůl! Ono „dobrodružství“, jímž během hry procházíme, je totiž veskrze nudnou a nezajímavou záležitostí, která podobně jako u většiny jiných Cryo-her postrádá návaznost či viditelnější smysl. Než Thorgal dorazí do své rodné vísky, projde asi pěti různými lokalitami, jako je temný les, hrad, vesmírná loď nebo podivný „duchovní“ svět. Aby úspěšně překoval všechny překážky, musí vyřešit nejen několik klasických adventurních Thorgal: Odin’s Curse úkolů na bázi sbírání a používání předmětů nebo jednoduchých lineárních dialogů s postavami, ale čeká ho i jeden maximálně nepřehledný 3D puzzle a konečně několik akčněji laděných intermezz. Jak už jsem zmínil výše, Thorgal je bojovník a jako takový má neustále přes rameno přehozený svůj luk. Často se tak stane, že musí někomu dokazovat své lukostřelecké umění a to jak na vyžádání dané postavy, tak většinou ku její nelibosti. Tyto střelecké mezihry nejsou příliš obtížné, stačí jen zamířit kurzorem na (pohyblivý) cíl a odhadnout správný okamžik výstřelu, problémem ovšem je časové omezení, které v některých situacích vyústí v Thorgalovu smrt. Střelba z luku, která měla jinak stereotypní hratelnost okořenit, se tak stává spíše frustrující složkou, jenž hráče dokáže tak nanejvýš rozčílit.

Všechnu tuhle blamáž se Cryo snaží vynahradit tradičně kvalitním vizuálním zpracováním. Prim hraje několik fantasticky zpracovaných videosekvencí, které se hrou proplétají a představují tak pro hráče alespoň nějaké příjemné zpestření. Špatná ale není ani grafika lokací, obzvláště přírodní lokality v úvodních dvou kapitolách a ve finále na Thorgalově ostrově vypadají nádherně. 3D modely postav již takovou detailností neoplývají, ale protože je sledujeme vždy z větší vzdálenosti, většinou nižší počet polygonů ani nezpozorujeme. Cryo ovšem tentokráte zklamalo po zvukové stránce. Thorgal: Odin’s Curse Hudby je jako šafránu (pravda, úvodní pohodová melodie hraná na strunové nástroje se velice příjemně poslouchá, ale jedna skladba soundtrack nezachrání) a doslova mizerně dopadl dabing. V roli zhruba dvaceti postav slyšíme už roky stále tytéž herce, jejichž hlasy se pro mě pomalu stávají noční můrou, a i technická kvalita je tentokráte silně podprůměrná. Totéž v bledě zeleném lze říci i o zvukových efektech.

Více už se o této veskrze průměrné adventuře snad nemusím rozepisovat. Thorgal prostě nedokáže zaujmout ani příběhem, ani hratelností, a ke všemu je velice jednoduchý a krátký (dohráno za 7 hodin čistého času). Doufejme, že se stane symbolickou smutnou tečkou za nepříliš hojnou první polovinou tohoto roku, kdy vyšla prakticky jen jediná opravdu kvalitní adventura – shodou okolností český Posel Smrti. Během probíhajícího léta nejspíš ještě adventuristé zůstanou i nadále jen o vodě a o chlebu, ovšem o to více bychom si měli napěchovat bříška během nadcházejícího bohatého podzimu. Už aby tu byl!

Thorgal: Odin’s Curse (The Curse of Atlantis: Thorgal’s Quest)
Minimum: CPU 400, 64 MB RAM, 16 MB 3D karta, 450 MB HDD
Optimum: CPU 550, 128 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: trailer / screenshoty
Výrobce/distributor: Dreamcatcher Europe / The Adventure Company
Distributor v ČR: n/a
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Další z pozůstatků Crya, další nezajímavá historická adventura.
Hodnocení: 50%

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...