Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Time Machine - úchvatné cestování časem

  12:00aktualizováno  9:09
Tento rok na nás společnost Bohemia Interactive společně s francouzským Cryem chystá nevídanou hromadu do češtiny přeložených her. Mezi ně patří i akční adventura The Time Machine, která bude jakousi premiérou nového a velmi zdařilého 3D enginu. Blíže o hře se dočtete v tomto preview...
The Time Machine

Jistě si všichni dobře pamatujete na dobu, kdy přišlo Cryo se svým zbrusu novým a tenkrát úchvatným enginem. Jmenoval se Omni3D a naši milí Francouzi na něm postavili všechny svoje adventury v čele s Atlantisem a Atlantisem 2. Život si ale žádá změny, a tak se i Cryo rozhodlo upustit od tohoto zaběhlého enginu a vytvořilo nový, elegantnější, mnohem dokonalejší a tentokráte již skutečně trojrozměrný základní kámen pro svoje nové dobrodružné hry. Vůbec první projekt, který se do tohoto zbrusu nového "kabátu" obleče, je The Time Machine - hra, o které toho bylo již mnoho napsáno, nicméně první hratelné demo bylo vypuštěno do světa teprve nedávno a po jeho vyzkoušení mi nezbývá než konstatovat, že se vskutku máme na co těšit.

Time Machine je 3D akční adventura, naštěstí (pro mě) s větším důrazem na adventurní složky než na akci. Zajímavý příběh je inspirován známým stejnojmenným dílem britského spisovatele Herberta Geore Wellse a jak už z názvu vyplívá, tak v kurzu zde bude především cestování časem. Velmi překvapivá a veskrze originální je ta skutečnost, že autoři obsadili do hlavní role samotného spisovatele Wellse, v jehož těle budete celou hrou proplouvat. Začnete v roce 800.000 (Bože, v té době se o nás bude mluvit jako dnes o dinosaurech!), kam jste se přenesli svým vlastním strojem času - ten se však naneštěstí při přistání zničil. Zůstanete tedy uvězněni v zemi plné písku a nebezpečí, v zemi zpustošené častými časovými bouřemi, které vás neustále přenášejí z jednoho období do druhého a zároveň vám nekompromisně berou všechny vzpomínky a mažou celou vaši paměť. The Time Machine Jenom jediná osoba je schopna obnovit rovnováhu času a pomoci Wellsovi vrátit se zpět do své doby. Je to "Pán přesýpacích hodin" - mýtická osoba jménem Khronos.

A vaše dobrodružná cesta za Khronosem začíná. Během ní potkáte opravdu velké množství herních charakterů, z nichž každý bude mít svou vlastní umělou inteligenci. To znamená, že budou zcela osobitě reagovat na vaše činnosti, odpovídat na vaše otázky a jejich chování vůbec bude značně odlišné. Činnost každé osobnosti taktéž závisí částečně na náhodě, takže na stejnou věc mohou reagovat vždy několika různými způsoby. To samozřejmě vede k naprosté nelinearitě a taktéž k možnosti hrát hru několikrát po sobě s tím, že celý děj se bude vždy ubírat trochu jinou cestou. Tak jako ostatní obyvatelé celého světa, ani vy se nebudete moci vyhnout četným časovým bouřím, které vás "zavanou" o mnoho let dopředu i nazpět. S tímto časovým přesunem se bude měnit i váš věk, takže v jednu chvíli se z vás stane malý chlapec, jindy zase vousatý starec. Autoři navíc slibovali, že každý charakter si bude žít svým vlastním životem nezávisle na vás. A pokud mohu soudit z demoverze, je to vskutku pravda. Při procházce vesnicí všichni obyvatelé pobíhali po okolí a starali se o své vlastní věci - připadal jsem si jako ve skutečném světě. Mnohdy dokonce za mnou nějaký ten človíček přiběhl a dal se se mnou z vlastní iniciativy do řeči, což se mi ještě v žádné adventuře nestalo. Pravda je i to, že se rozhovory vždy vedou trochu jiným směrem, avšak velkou škodou je, že vy sami si nemáte možnost vybrat kudy se chcete v rozhovoru ubírat - rozhodnutí je vždy jen a jen na počítači samotném.

The Time Machine

No a nyní se už dostávám k věci, kterou jsem proklamoval v úvodním odstavci a která je na Time Machine ze všeho nejdokonalejší - je to herní engine. Tentokráte se na okolní svět nedíváte vlastníma očima, ale z pohledu kamer umístěných na předem určených místech někde "ve vzduchu". Prostě něco na způsob Resident Evila, ale s tím rozdílem, že v Time Machine je systém kamer dynamický a velmi flexibilní. Chodící postavička hlavního hrdiny se nachází vždy ve středu obrazovky a kamera se za ní ze svého pevného stanoviště plynule otáčí. Jakmile zajdete příliš daleko, dostanete se "pod kontrolu" jiné kamery. Celkově to vypadá velmi efektně a neuvěřitelně realisticky - prostě jako ve filmu.

S reálným a dynamickým třetím rozměrem se od základu změnilo i ovládání. Zapomeňte na klasické myší rejdění - veškeré činnosti hlavního hrdiny totiž provádíte z valné většiny na klávesnici. Chůzi ovládáte pomocí šipek, všechny aktivity (zavedení rozhovoru, sebrání/použití předmětu...) klávesou SPACE, zbraň aktivujete klávesou CTRL, a tak dále... Všechny klávesy si samozřejmě můžete v přehledném menu předefinovat. Myš se zde dostává ke slovu pouze po vyvolaní inventáře s předměty nebo kouzly. Předmětový inventář je navržen velmi zajímavě, a to ve tvaru hlemýždí ulity. Kliknutím na každý předmět se vám o něm vypíše krátká informace plus možnost jeho uchycení do ruky. Prakticky vždy, když chcete předmět použít, ho musíte mít v ruce (podobně jako v Grim Fandangu). To, jaký předmět máte v ruce, poznáte na hlavním hrdinovi i vizuálně, protože onen předmět opravdu neustále třímá v ruce, The Time Machine dokud ho nepoužijete nebo neschováte zpět do inventáře. Co se kouzel týče, tak v demu je k dispozici například kouzlo neviditelnosti nebo zrychlení, ale ani jedno z nich jsem zatím nepoužil.

Po grafické stránce vypadá celý svět vskutku úchvatně a neuvěřitelně detailně. Postavičky jsou skvěle rozpohybované, obzvláště ta Wellsova vypadá jako živá. Jen mě mrzí, že při rozhovorech nemáte možnost vidět detaily obličejů hovořících postav, ale to už bych toho chtěl asi mnoho. Co se grafického rozlišení týče, máte volnou ruku v rozmezí 320x240 až 1152x864. Samozřejmá je podpora grafického akcelerátoru, který ovšem není vyžadován. Já jsem demoverzi testoval na Celeronu 400 bez akcelerátoru a v rozlišení 800x600 hra běžela bez sebemenšího škubnutí. Autoři uvádějí jako minimum P II 233 s 32 MB RAM, ovšem jsem si jist, že hra vám bude v nejnižším rozlišení jakž-takž šlapat i na mnohem pomalejších Pentiích.

S kvalitou grafiky si nic nezadá ani příjemná lyrická hudba, ne které se podíleli hudebníci z Francouzského ONB, kteří za své výkony získali již dva zlaté disky. Zvukové efekty jsou taktéž na úrovni, nechybí zde ani "šlápoty" hlavního hrdiny lišící se podle povrchu, po kterém si to zrovna špacírujete.

Podobně jako několik posledních her od Crya, bude i Time Machine na našem trhu k dispozici s českými titulky a českým dabingem. To je sice bezesporu velmi potěšující skutečnost, The Time Machine nicméně právě proto můžeme tuto hru v našich krajinách očekávat opět s nemalým zpožděním, stejně jako například Atlantis 2 nebo Faust, které u nás vyšly půl roku po vydání hry ve světě. Proto se mi jen velmi těžce nyní odhaduje pravděpodobné datum vydání, ale kdybych měl střelit od boku, tipoval bych léto tohoto roku. Ovšem třeba nás tentokráte společnost Bohemia Interactive (lokální distributor) svou "rychlostí" překvapí...

Ve zkratce:

  • akční adventura na motivy slavného stejnojmenného díla H.G.Wellse
  • zbrusu nový a revoluční 3D engine a interface s dynamickými kamerami
  • absolutní volnost pohybu a interakce
  • naprostá nelineárnost způsobená dokonalou umělou inteligencí herních postav
  • nádherné grafické zpracování a hudba zkomponovaná francouzskými mistry v oboru
  • další hra od Crya s českými titulky a dabingem

  • Autor:


    Témata: Atlantida, dabing


    Hlavní zprávy

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.